• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

4-2-3-1 eller 4-4-2 (eller annan formasjon)?

Started by osoerli, August 31, 2010, 09:02:03 AM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

osoerli

August 31, 2010, 09:02:03 AM Last Edit: August 31, 2010, 09:44:37 AM by osoerli
Me har ein tendens til å bli til tider alt for framtunge med denne 4-2-3-1 formasjonen.  Me tømmer midtbanen og tildels forsvaret hodelaust framover gong på gong.  På vår venstreside blei Fakiri åleine når Viking kom 2 mot 1, Huseklepp var bare unntaksvis heime og hjalp til.  Austin eller Zsolt måtte ut og støte og Fakiri trakk litt inn som sikring.  Det førte til at Vikings kant kunne snika seg inn mellom back og midtstopper til stadighet.

Poenget med denne formasjonen var vel å få litt meir offensiv tyngde.  Greit nok det, men når me angriper med begge kantane, Solli, Sævarsson samtidig, må ein vera rask heim igjen.  Det klarar me ikkje og blir veldig sårbare for kontringar i mot.  På Vikings 3.mål får Nisja ein heil flyplass å bevega seg på og enkelt prikka ferdigskort stikker til Nevland.

Det blir litt for enkellt å skulda på Austin her Skarsfjord, når det er formasjonen som er er litt for framtung til tider (alt for ofte.)  Såg det også i forrige kamp.  Leder 1-0, men går hodelaust i angrep med mange folk i staden for å trygga inn 1-0.  Og så får Sævarsson utdelt svarteper.  Nei Skarsfjord, det er formasjonen som er det største probemet akkurat no.

Me må tilbake til 4-4-2, (med Huseklepp som ein av 2 spissar.)
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

vebo

Dette blir som pest eller kolera, men kolera som 4-2-3-1 er en mindre farlig sykdom. Med 4-4-2 gikk jo alt til helvete, nå går bare deler av alt til helvete.
Tiocfaidh ár lá

krakra

Syns vi burde flytte PVM ned som anker. Ikke fordi han er dårlig der han er, men fordi Solli ikke har noen gode makkere som anker. Austin bør spille stopper ut sesongen go de andre holder ikke mål.
PVM er i mine øyne ikke like suveren som han var rett etter formasjonsbyttet, så det er mulig å flytte på ham. Dette åpner for Mjelde som hengende spiss.

osoerli

4-4-2 med kantspelarar med kanskje litt meir defensive fibrar enn Huseklepp, Solli og Mjelde.
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

vebo

Quote from: krakra on August 31, 2010, 10:48:16 AM
Syns vi burde flytte PVM ned som anker. Ikke fordi han er dårlig der han er, men fordi Solli ikke har noen gode makkere som anker. Austin bør spille stopper ut sesongen go de andre holder ikke mål.
PVM er i mine øyne ikke like suveren som han var rett etter formasjonsbyttet, så det er mulig å flytte på ham. Dette åpner for Mjelde som hengende spiss.


Enig, jeg savnet PVM sine defensive egenskaper i går. Huse var faktisk mer bak enn det Petter var.
Tiocfaidh ár lá

Klaus_Brann

Han scorte jo i går igjen, og er vel toppscorer nå, så ser ikke helt at det bedrer seg ved å fjerne den som scorer mest, selv om vi også har problemer defensivt.

Merket stor forskjell på midtstopperne med og uten Austin, og han bør snarest tilbake som midtstopper.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

vebo

Men det hindrer meg ikke i å savne han defansivt, skulle heller latt være å sluppet inn mål og bare scort to :P
Tiocfaidh ár lá

Hatleking

For min del hadde 4-2-3-1 gått viss dei to defensive midtbanespelarane faktisk var defensive. Det blir litt rart når Solli slår inn ved dørlinja.

skuteviken

Quote from: Hatleking on August 31, 2010, 15:18:34 PM
For min del hadde 4-2-3-1 gått viss dei to defensive midtbanespelarane faktisk var defensive. Det blir litt rart når Solli slår inn ved dørlinja.
Og her treffer du poenget. Vi har ikke en bevegelig spiss på topp. Du så i går når vi fikk brøt og vendte spillet rettvendt hvordan bakke ikke hadde sjans. Da blir det ikke så dynamisk. Jeg liker formasjonen, men da må du ha en hissig okse på topp med fart i beina og krutt i støvlene. Bakke fungerte godt i går mot etablert, da vi måtte rulle opp, men som sagt er ikke han det vi må ha på topp.
Mange ville drept for å få denne jobben. - Mons Ivar Mjelde

Xminator

Brann skal spille 4-4-2. Så det hadde ikke gjort noe om man i spillerlogistikken begynte å se etter spillertyper til det systemet. Nå spiller vi jo stort sett med spillere godt ute av posisjon og har resultater deretter.

At Austin slet litt etter å ha spilt stopper en stund er normalt.

skuteviken

Vel for å si det slik. Det viktigste er å fylle de forskjellige posisjonene med spillere som duger. Stallen vår er ikke bedre enn at vi fortjener å ligge på nedre halvdel eller rundt midten. Vi har noen gode spillere som PVM, Austin, Solli, (Bakke). Huseklepp er i en egen klasse. Resten av stallen er faktisk ikke god nok til å fylle opp en start elver. Det er alt for svakt, i går malte vi på offensivt, men spillet er fryktelig naivt og vi spiller ikke samspilt som lag. Det er noen gode relasjoner mellom PVM/Huseklepp.

Jeg ser mange sitter med litt håp om at ting skal snu og at det skal komme spillere i dette vinduet, at vi evt. skal få skikk på økonomien, og at vi skal få ny trener..... veeel. RBH/Moldestad sine konkrete uttalelser vitner om det motsatte. Når Moldestad ble konfrontert med trenerspørsmålet la han ut en lang triade om hvor fantastisk menneske Skarsfjord var og at han ikke skjønte dette kunne være et tema. RBH sin fantastiske uttalelse om at Yaw og Huseklepp skal være ledestjernene neste år og at vi fyller på med juniorer. Listen er evig lang med indisier på at 2011 ikke blir et lystig år.

De er så for**** frekke at de faktisk tror at de klarer å komme ut av dette. Historien motbeviser de og jeg kjenner på sinne. Syregliset til RBH og den litt retarderte stemmen hans gjør meg faktisk ekstremt pissed. Kall meg gjerne smålig som kommer med slike karakteristikker, men hadde jeg ikke hadde noe entusiasme for Brann hadde jeg sluttet å møte på kampene og bry meg. 
Mange ville drept for å få denne jobben. - Mons Ivar Mjelde

ostraume

Quote from: Xminator on August 31, 2010, 17:46:20 PM
Brann skal spille 4-4-2. Nå spiller vi jo stort sett med spillere godt ute av posisjon og har resultater deretter.


Underlig påstand. Vi var da ikke bedre i 4-4-2 i vår? (ikke dermed sagt at 4-2-3-1 er veien til topps)
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Hatleking

Kva med ein 4-3-3?


   Opdal
Fakiri - Zsolt - Yaw - Kalv
Solli - Austin - Vaagan Moen
Huseklepp - Bakke - Mjelde

Joggi Bogga

Brann trenger en moralbooster. Alle mann til prøvespill!

Joggi Bogga

Noen annet som muligens kunne gjort seg mot 4-3-3 lag er;

                  Oppdal
Gunntveit-Zsolt-Yaw-Kalvenes
                   El Fakiri
      Solli-Bakke-Mjelde-PVM
              Huseklepp

Da får vi brukt Huseklepp i sin beste posisjon, demmet godt opp må midten og flankene og hatt mye løpskraft på midten til å kontre lag i senk.
Brann trenger en moralbooster. Alle mann til prøvespill!

kjegil

                      Oppdal

Sævarson - Zsolt - Austin - Kalvenes

                   Solli - Bakke

Guastavino - Vaagan Moen - Huseklepp

                     Juninho

osoerli

                      Opdal
Sævarsson   Yaw   Austin    Kalvenes
Solli     Zsolt     VaaganMoen    Diego
          Huseklepp   Juninho
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

Brann_ruler

Hva i allverden tilsier at Juninho og Diego bør nevnes ift en start 11`er? Litt morsomt å registrere at Hansen virker å ha mistet forumhelt statusen sin... At Bakke, Mjelde og Gustav skulle vrakes til fordel for noen brasser som har vært her i 2 uker finner jeg merkelig. Hvis en samtidig tar i betraktning Juninho sitt innhopp så blir det enda mer uforståelig.

Må være enkelte som følger branntreningene og internkamper særskilt tett, ellers så er det ikke noe som burde tilsi at disse to karene er de som skal redde brann i år.


Torvanger

Med 4231 blir det alt for lite pesing av motstanders forsvar, og især med en immobil Bakke. Dette fører til at motstander kan bygge opp i ro og mak. Så lenge vi har Skarsfjord blir det nok uendret formasjon, bare med en til flere konstellasjonsendringer underveis.

krakra

Quote from: Brann_ruler on September 01, 2010, 10:37:22 AM
Hva i allverden tilsier at Juninho og Diego bør nevnes ift en start 11`er? Litt morsomt å registrere at Hansen virker å ha mistet forumhelt statusen sin... At Bakke, Mjelde og Gustav skulle vrakes til fordel for noen brasser som har vært her i 2 uker finner jeg merkelig. Hvis en samtidig tar i betraktning Juninho sitt innhopp så blir det enda mer uforståelig.

Må være enkelte som følger branntreningene og internkamper særskilt tett, ellers så er det ikke noe som burde tilsi at disse to karene er de som skal redde brann i år.


Juninho bør få sjansen til å prøve seg som spiss, men da etter innhopp. Kan ikke se for meg at han er samspilt nok med laget og kjent nok med nivået i TL til å starte ennå.

osoerli

Quote from: Brann_ruler on September 01, 2010, 10:37:22 AM
Hva i allverden tilsier at Juninho og Diego bør nevnes ift en start 11`er? Litt morsomt å registrere at Hansen virker å ha mistet forumhelt statusen sin... At Bakke, Mjelde og Gustav skulle vrakes til fordel for noen brasser som har vært her i 2 uker finner jeg merkelig. Hvis en samtidig tar i betraktning Juninho sitt innhopp så blir det enda mer uforståelig.

Må være enkelte som følger branntreningene og internkamper særskilt tett, ellers så er det ikke noe som burde tilsi at disse to karene er de som skal redde brann i år.

Eg skal gje deg eit knippe grunnar:
1. Borte mot Tromsø er kanskje sesongens sikraste tap.  Det er altså nesten det same kva lag me stiller.
2. Bakke som oppspillspunkt mot midtstopparane til Tromsø har lite for seg.  Her må me ha fart langs bakken i kontringsangrep, og ha fart og teknikk til å forstyrra Tromsøs oppbyggande spel.  Husklepp og Juninho sørger for det.  Bakke er heller superinnbytter.
3. Guastavninho går og går til han mistar ballen.  Mot Tromsø blir det viktig å avslutta angrepa.  Gustav er heller superinnbytter.
4. Mjelde har vert skuffande lenge.  Fint mål sist, kanskje er han på gong?  Får også plass som superinnbytter hos meg.  Diego scorte fint mål mot Odda, Tromsø kjenner han ikkje, (det gjer ikkje eg heller, men vil sjå han mot Tromsø).
5. 4-2-3-1 blir for smalt og offensivt, særleg på bortebane.  Me taper 4-0 med same laget som mot Viking.
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

Romarius

Sesongens sikreste tap? Langt i fra. Tromsø er ikke all verden. De har klart å vinne mange jevne kamper og de har et bra forsvar. Men det betyr også at det ikke er så mye de skal falle ned før de er på Branns nivå. Evt Brann må heve seg før de er på Tromsøs nivå. Brann er jo en uavgjortspesialist, og blir slett ikke overrasket om det ender slik i Tromsø også.
Ser for øvrig for meg et defensivt Brannlag, som satser alt på hurtige kontringer når sjansen byr seg. Sånn sett trenger vi fart i laget. Men ser også for meg mange lange baller, og da får sikkert Bakke nok å gjøre som oppspillspunkt.

Brann_ruler

De siste 8 oppgjør har gitt 4 Tromsø seire, 2 uavgjort og 2 brann seire.

Tromsø er ikke sesongen sikreste tap (utenom når de slår på snøen der oppe). Tror vi vil slite med å holde på ballen om oppspillspunktet skal være Juninho. Dette tror jeg vil medføre et vedvarende tromsø trykk. Bakke har vist evne til å ta i mot ballen og vri spillet. Juninho har vist at han kan miste ballen like fort som han får den. La gutten få tid til å "aklimatisere" seg. Blir meget overrasket om det viser seg når regnskapet gjøres opp at det er Juninho som har reddet oss fra kvalikk.

Er helt klar for å gi unguttene (også brassene) innhopp utover i kampen. Men å vrake Mjelde, Bakke eller Guastavinho for noen som ikke har prestert noe i eliteserien virker dristig. Forslag var til og med å la begge starte.

krakra

|Folk må tenke på at det er mer enn bare kvaliteten på spillerne det går på. Juninho har nå vært her i en måned. Han forstår ikke språket, kommer fra en helt annen fotballkultur og er i tilegg veldig ung. Det er naivt å tro at han skal være sydd inn i vårt spillesystem ennå og jeg tipper han må bruke minst ut sesongen på å bli kjent med nivået og spillet i TL, samt spillesystemet til Brann. Da selvfølgelig gjennom innhopp. Tviler på at Juninho vil være noen forsterkning for oss denne sesongen og bør ikke starte kamper med mindre vi har endel spillere ute. Får vi en situasjon som mot Viking igjen må han gjerne starte, istedenfor at vi fjerner Austin fra midtforsvaret for å få Mjelde opp, men mot TIL bør han starte på benken

krøvel vellevold

Quote from: Brann_ruler on September 02, 2010, 12:42:53 PM
De siste 8 oppgjør har gitt 4 Tromsø seire, 2 uavgjort og 2 brann seire.


Hvis det er Alfheim du tenker på, så har de siste 7 serieoppgjørene der gitt 3 Brann-seire, 2 uavgjort og 2 TIL-seire. Vi vant i 2003, 2004 og 2009.
Legg ned hele klubben!

Super Hasund

Babyen min det e 4-1-2-1-2 formasjonen. Altså en diamant på midtbanen.


Men då bør vi hente inn litt kvalitet om vi skal spille denne formasjonen. 4-3-3 har eg hatt som min andre kjærlighet. Det e på tide å prøve noe nytt. Men det bør skje  etter denne sesongen.
La Folket Synge

*Feltz*

Klaus_Brann

Det er en finfin formasjon, en sikker vinner på fifa, og da selvfølgelig også i virkeligheten.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Henrik8

               Opdal

Solli Zsolt Yaw Kalvenes

           PVM Austin

Huseklepp Mjelde Guastavino

              Bakke

Dette har sin bakgrunn i at jeg gjerne vil beholde den formasjonen vi hr nå. Solli ned på back fordi det gir en enorm mulighet til å utnytte løpskapasiteten hans, og igjen få overlappende backer. I tillegg er både Fakiri og Sævarsson så fordømt dårlige at det ikke på noen måte er plass til dem på laget. Holmvik kan avskrives, og må fjernes fra lønningslisten så fort som mulig.

Skal vi bruke en av de elendige backene våre må eventuelt Austin ned igjen som stopper. Han skiller seg såpas ut at han kan dekke deler av det området backene våre ikke evner å ha kontroll på. Med Solli kan Austin dyttes frem.

Mjelde kommer inn i sin bste posisjon, hvor han virkelig kan være en ressurs. Huseklepp skal skjære inn i banen, og ha en litt fri kantrolle. Med fri bevegelsesmulighet blir han en enorm utfordring for mostanderne å fange opp.

Bakke skal vinne dueller, enkelt og greit. Mjelde, Huseklepp og Gustavino står for målene, pluss PVM fra avstand.

I tillegg må noen i Brann snart inn på google translate og oversette setningen "du skal slippe ballen tidligere!" til spansk. Da får vi fullt utnyttet Gustavino, uten ulempen det er at han tar ut all bevegelse ved å bruke 3 sekunder ekstra hver gang.
Kjør over pakket 09`

Henrik8

Korrigering:

Huseklepp og Gustavino havnet visst på feil kanter. Gustavino skal selvfølgelig på høyre, og Huseklepp på venstre.
Kjør over pakket 09`

Hatleking

Heilt einig med deg, Henrik. Ein slik lagoppstilling ville  ha vore prima. Kanskje hadde me forhindra at Austin hadde lagt innlegg frå dørlinja òg.


Chrisstah

Quote from: Henrik8 on September 04, 2010, 10:30:28 AM
               Opdal

Solli Zsolt Yaw Kalvenes

           PVM Austin

Huseklepp Mjelde Guastavino

              Bakke

Dette har sin bakgrunn i at jeg gjerne vil beholde den formasjonen vi hr nå. Solli ned på back fordi det gir en enorm mulighet til å utnytte løpskapasiteten hans, og igjen få overlappende backer. I tillegg er både Fakiri og Sævarsson så fordømt dårlige at det ikke på noen måte er plass til dem på laget. Holmvik kan avskrives, og må fjernes fra lønningslisten så fort som mulig.

Skal vi bruke en av de elendige backene våre må eventuelt Austin ned igjen som stopper. Han skiller seg såpas ut at han kan dekke deler av det området backene våre ikke evner å ha kontroll på. Med Solli kan Austin dyttes frem.

Mjelde kommer inn i sin bste posisjon, hvor han virkelig kan være en ressurs. Huseklepp skal skjære inn i banen, og ha en litt fri kantrolle. Med fri bevegelsesmulighet blir han en enorm utfordring for mostanderne å fange opp.

Bakke skal vinne dueller, enkelt og greit. Mjelde, Huseklepp og Gustavino står for målene, pluss PVM fra avstand.

I tillegg må noen i Brann snart inn på google translate og oversette setningen "du skal slippe ballen tidligere!" til spansk. Da får vi fullt utnyttet Gustavino, uten ulempen det er at han tar ut all bevegelse ved å bruke 3 sekunder ekstra hver gang.


Enig med den på nesten alle punkter utenom plassen til PVM, syns at Brann bør benytte Pvm på Kanten så kan heller Fakiri komme inn på defensiv midtbane og fordele baller.
Mjelde: Her i Brann har vi det kjekt og det må han bare forholde seg te


osoerli

Quote from: Henrik8 on September 04, 2010, 10:30:28 AM
               Opdal

Solli Zsolt Yaw Kalvenes

           PVM Austin

Huseklepp Mjelde Guastavino

              Bakke

Dette er vel det reine sjølmord.  me scorar 3 mål heime, men slepp også inn 3.  Problemet med formasjonen 4-2-3-1 er at den blir for framtung, og kantane ikkje jobbar nok heim, heller ikkje defensivt midtbaneanker Solli.  Med Solli og Huseklepp på høgresida skjønar vel dei fleste at me blir rævkjørt, avkledd og latterleggjort av samtlege lag på den sida.  Dei kjem til å få ein flyplass å angripa på.  Om Solli og Gustav byter plass skjer det same.  Me scorar nok mål til å vinna kampane, men slepp inn så mange at me tapar eller spelar uavgjort allikevel.
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

Henrik8

Hm. Jeg ser poenget med at kantene kanskje blir litt offensive.

Solli er ikke så verst defensivt. Jeg er uenig i at han ville bli noe mer rævkjørt enn Fakiri, som virkerlig sliter med å plassere seg slik vi spiller nå. Solli er vel i tillegg raskere, sterkere, og er totalt sett en vesentlig bedre spiller.

Litt av grunnen til at jeg syns det er mulig å spille slik er at PVM og Austin begge er kapable til å dekke mye rom. Det forutsetter selvfølgelig at begge ligger ganske dybt. Det må de nesten gjøre i denne formasjon, når vi bruker tre offensive på midten.

Totalt sett er jeg enig i at det kanskje kan oppstå litt mye rom mellom vingene og backene.
Kjør over pakket 09`

osoerli

Fakiri er grei 1 mot 1.  Mot Viking kom dei gong på gong 2 mot 1 på hans side fordi Huseklepp unntaksvis jobba heimover (eg syns det er greit at Huseklepp sparar kruttet sitt til offensivt bruk, men då skal han vera spiss, ikkje kant).  Austin mått då trekka ut og gå i duellen mens Fakiri var sikring.  Dei få gongene Austin sto litt for høgt måtte Korken ut i duellen og Fakiri tok sikringsansvar.  Særleg dei gongene Korken måtte ut blei det mykje rom for Vikings back eller kant å boltra seg i.  Med denne 4-2-3-1 formasjonen blir me rett og slett altfor sårbare for kontringar i mot.
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

AndreasNV

Jeg lurte på å lage et nytt emne siden dette er gammelt, jeg fant det med søkemotoren. Det er mye relevant her, så jeg skriver her.

Det som jeg vil si om formasjoner er at jeg håper vi kommer dit at vi slutter å sette tall og navn på formasjonene våre. Verdens beste klubber spiller bare fotball. Klager Liverpool eller Manchester United sine tilhengere på at de spiller med 4 3 3 for tiden? Jeg har ikke merket noe. Det er ikke så farlig.

Gamle dager er ikke nødvendigvis gode gamle dager. Nostalgi er ikke nødvendigvis ideologi. At Brann er et klassisk 4 4 2lag ser jeg ikke på som en styrke, selv om jeg elsker Brann og mye av vår fortid med den formasjonen.

Nå spiller vi med 4 2 3 1. Ingen tvil om det. Noe tvil angående om det funker best, men det funker i alle fall ut ifra forutsetningene, (spillerne). Men jeg vil frem til det ideelle, og jeg tror at det ideelle er å ikke tenke på hvordan det ser ut på papiret, men hvordan det kan se ut på banen. Hvorfor skal man kalle det for 4 5 1 eller 3 5 2? Et godt lag varierer sitt spill og kan tilpasse seg til motstanderens. Både før og under kampen.

Men vi er dessverre ikke så gode nå. La oss slå langt mot Ojo og komme etter og rundt helt til vi har kapasitet gjøre mindre forutsigbare ting.
Fotball er vårt medium. Vi representerer Bergen! VI E' BRANN!

krøvel vellevold

Quote from: AndreasNV on October 03, 2012, 08:40:52 AMVerdens beste klubber spiller bare fotball. Klager Liverpool eller Manchester United sine tilhengere på at de spiller med 4 3 3 for tiden?


Ikke akkurat et knall-eksempel...
Legg ned hele klubben!

Go Up