• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Juninho

Started by krakra, August 25, 2010, 07:59:58 AM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Markmus

Juninho (potrugisisk) kan vel preike med Guastavino (spansk)? De to språkene er vel for dansk - norsk å regne?
Ka du ve?

Xminator

Quote from: Markmus on September 22, 2010, 10:10:15 AM
Juninho (potrugisisk) kan vel preike med Guastavino (spansk)? De to språkene er vel for dansk - norsk å regne?


Svaret etter litt googling er: Portugisere skjønner spanjoler. Spanjoler skjønner IKKE portugisere. Ihvertfall ikke lett. Skriftlig skal det vist være lettere.

Som kuriosa, spanjoler trenger som oftest ikke tolk i sør-italia...

Huff

Quote from: Xminator on September 22, 2010, 10:15:17 AM
Quote from: Markmus on September 22, 2010, 10:10:15 AM
Juninho (potrugisisk) kan vel preike med Guastavino (spansk)? De to språkene er vel for dansk - norsk å regne?


Svaret etter litt googling er: Portugisere skjønner spanjoler. Spanjoler skjønner IKKE portugisere. Ihvertfall ikke lett. Skriftlig skal det vist være lettere.

Som kuriosa, spanjoler trenger som oftest ikke tolk i sør-italia...


Kjenner folk som er flytende i spansk (spansklærere ol) som har besøkt Brasil og kunnet kommunisere på et visst nivå med de lokale. Svaret er vel snarere at spanjoler og portugisere uten språkøre ikke forstår hverandre. Har en en viss språkforståelse klarer en å kommunisere, men språkene er mer ulike enn norsk og dansk ja, men nærere enn eksempelvis norsk-islandsk. G kan derfor neppe kommunisere med brassene.

Forøvrig klarer italienere generellt sett seg ok uten ordbok i Spania (iflg dem selv), det samme gjelder forøvrig Romania.

Nixon

Det handler ikke bare om språk. Guastavino som familiemann og Juninho som tenåring har sikkert ikke mye til felles slik at de vil henge sammen på fritiden. Og det er fritiden som først og fremst er den store bøygen når vi snakker om trivsel for spillere som kommer langveis fra.
Rød makt på Hansa

Markmus

Quote from: Nixon on September 22, 2010, 10:23:48 AM
Det handler ikke bare om språk. Guastavino som familiemann og Juninho som tenåring har sikkert ikke mye til felles slik at de vil henge sammen på fritiden. Og det er fritiden som først og fremst er den store bøygen når vi snakker om trivsel for spillere som kommer langveis fra.


Sant nok. Kan vi ikke bare sende Cato Hansen (samme alder) på kurs i portugisisk slik at han i alle fall gjør litt nytte for seg under kontraktstiden? ;)
Ka du ve?

krakra

Eventuelt bare forleng med Diego og.. Han er jo allerede kompis med Juninho, kommer fra samme bakgrunn og snakker språket. Dessuten er han tydeligvis bedre enn de venstrekantene vi har lokalt og forsvarer en henting rent kvalitetsmessig og.

osoerli

September 22, 2010, 10:39:19 AM #106 Last Edit: September 22, 2010, 10:41:38 AM by osoerli
Det er vesentleg større forskjell på spansk og portugisisk enn norsk og dansk.  Spansk er nærare italiensk enn portugisisk.  Med spansk meines castillansk.  I Spania har dei 4 (!) språk, castillansk (off.hovedspråk), catalansk (i nordaust), galisisk (i nordvest) og baskisk (i Baskerland).  Galisisk ligg omtrent midt mellom castillansk og portugisisk.

Det byrjar å bli såpass mange utlendingar etterkvart at Brann kanskje skulle ansatt ein norsklærar.  Dei slit vel med norsken både Jaiteh, Austin, Korcsmar, Juninho, Diego og Guastavino.  Kanskje også Sævarsson og Einarson for det eg veit.  Felles kurs på stadion mellom og etter treningar.  Koner og sambuarar kunne vert med.  Det hadde heilt sikkert også verka positivt sosialt.

Helstad og Strømstad fekk vel eigen fransklærar frå dag ein i LeMans.
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

krakra

Var det ikke et problemet i Le Mans at de fleste bare snakket fransk? Ikke engelsk?
Austin, Jaiteh og Korcsmar snakker brukbart engelsk. Islendingene snakker sogndalsk. Det viktigste er å gi dem et språk som de kan kommunisere med resten av laget på. Da er kanskje engelsk det letteste.

osoerli

Må kunna fungera sosialt utanfor treningsfeltet også.  Slå av ein prat med kjerringen på 70 over gata, guttepjokken på 8 i oppgangen og kassedamen på ica som strauk i engelsk på ungdomsskulen.  Norsk er nøkkelen (eventuellt sogndalsk).
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

Huff

Quote from: Xminator on September 22, 2010, 10:02:52 AM
Helge Nilsen snakker Juninho's sak i dagens BA. Og jeg tror ikke han lar seg blende av ett flott navn eller nasjonalitet...

For å kalle en spade for en spade, han har vert dårlig i innhoppene i tippeligaen. Når Nilsen sier han har høyt tenningsnivå, så sier det noe. Alderen taler til spillerens fordel. Og det at han hele tiden viser at han tør og vil ha ball. Jeg håper han lykkes med noe før han mister den selvtilliten. Sammenligningen med Tromsøs brasilianer blir litt feil all den tid han kommer fra Sverige...

Diego ligger i følge Nielsen litt bak i utvikling. Ferdighetsnivået er der, men han må jobbes mer med. Om Juninho får kontrakt for 2011, så mener jeg det bør minst en brasilianer til inn i Brannmiljøet, enten at man prøver Diego ett år til eller man får over en ny spiller på prøve. Det hjelper å være mer enn en...


Helt enig, dette er nøkkelen, noe suksessfullt talentarbied med minoritetsspråklige og fremmedkulturelle i andre klubber viser. Nå taler det til Diegos fordel av han er venstrekant, og slik jeg forstår det mer venstreving enn venstre midtbane, en posisjon PVM og Mjelde kan bekle. Forutsatt at han er langt bedre enn våre egne ungdommer, samt har komplimentære ferdigheter (fart) ser jeg ikke det store problemet med mindre det er snakk om en større utgift rent økonomisk. Hva gjelder våre egne unge og lovende er det vel ganske så tynt med store talenter på venstrekant og spissplass (i nær fremtid) m.m Kalve kan spille venstrekant.

krakra

Kalve kan spille venstrekant, men er helt klart best på høyre så for hans del er det neppe noe problem med Diego kommer inn. Kommer ikke på noen talentfulle venstrekanter i farten og Skarsfjord har jo sagt at brassene spiller i posisjoner hvor vi ikke har talenter som er gode nok til å ta steget i øyeblikket.

Gulløl

January 08, 2011, 00:41:45 AM #111 Last Edit: January 08, 2011, 00:49:59 AM by Gulløl
Noen som vet hvordan det går med det nye Juninho låneoppholdet. Den 15 desember meldte BA at kun små detaljer gjenstår før brasilianeren er klar for et nytt låneopphold i Brann. Nå har det gått 3 uker uten at vi har hørt noe mer. Problemer ??
http://www.ba.no/sport/fotball/brann/article5417198.ece
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

krakra

Problemer? Er det ikke den standare fremgangsmåten for Brann da? Bruke jævla mye tid.

handlevogn

De har sikkert en god dialog. Det ender jo alltid bra(IRONI!!).

Xminator

Skjer sikkert noe neste gang de setter Roald på flyet og sporstlig får jobbe på egenhånd.

osoerli

Juninho er tilbake.
http://www.brann.no/nyheter/angriper-klar-for-brann-lan/
Det er bra, men framleis synes eg stallen er for tynn.
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

Spelaren

Er ambivalent ift denne karen, men håper han vokser inn i arbeidsoppgavene sine, lærer Branns mønster å kjenne og finner seg til rette i Byen Vår i løpet av våren.
Gå av.

dudo

Godt å se vi har opsjon. Spent på hva den er på.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Gulløl

Quote from: dudo on January 26, 2011, 16:46:39 PM
Godt å se vi har opsjon. Spent på hva den er på.

Sikkert ikke på så mange 100-tusen i overgangssum. Klubben hans får sikkert mer etter et vist antall spilte A-kamper og en bra prosent ved et videresalg tipper jeg.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

bernu

Juninho var i hvertfall flere klasser bedre en de aller fleste andre på 2.laget i fjor. Han ble toppscorer på laget i løpet av en halv sesong. Jeg har mere tro på han enn endel av våre egne juniorer.
HANSA - Z

krakra

Han er jo to år eldre enn våre beste juniorer. Haugen er nok bedre, men Juninho er spennende og jeg håper han får vist det samme i TL som han har vist på trening og for andrelaget.

Huff

Quote from: Spelaren on January 26, 2011, 16:21:24 PM
Er ambivalent ift denne karen, men håper han vokser inn i arbeidsoppgavene sine, lærer Branns mønster å kjenne og finner seg til rette i Byen Vår i løpet av våren.


Hadde han ikke vært mye bedre enn hva han viste i innhoppene mistenker jeg at vi aldri ville hentet han tilbake.

En spennende spiller slik jeg ser det, men i likhet med talentene våre kan en ikke forvente for mye. Ut fra fjorårets superlag skal han og strengt tatt ikke være bedre enn Nielsen og Hansen så han slipper og å hoppe etter Virkola.

OmOssSjølOgHansaøl

.. men først og fremst så synger vi om fotballaget Brann!

osoerli

Quote from: dudo on January 26, 2011, 16:46:39 PM
Godt å se vi har opsjon. Spent på hva den er på.


Det er nok som sist.  Opsjon på forlengelse av leige, ikkje kjøp.
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

Belfort

Skal han lykkes er han avhengig av og spille i rett posisjon. Jeg skjønner ikke hvorfor Skarsfjord satt han på kanten. Han er en typisk 4-4-2 spiss som skal ligge og lure foran der.

Chrisstah

Greit å hente Juninho inn i igjen, virker som gutten har potensiale noe han viste i fjor med 11 mål på 9 kamper for 2 laget.

En annen ting jeg kom til å tenke på når det gjelder statistikken til Juninho i fjor, er hvor god er egentlig Kim Ojo? Hadde han klart så veldig mye bedre enn 11 mål på 9 kamper for 2 laget?

Vi husker jo alle hvordan Juninho var i TL og det var langt fra imponerende, dog i en litt uvant rolle..

Mjelde: Her i Brann har vi det kjekt og det må han bare forholde seg te

Klaus_Brann

Synes han virker spennende, og han er fortsatt ung, så et halvt år til på lån er bra, men da må Skarsfjord bruke han der han er best, og ikke på kant.

Vanskelig å si dette med Ojo. Jeg har sett han altfor lite, men spurte Skarsfjord og Kalvenes om han hadde tatt seg vann over hodet da han lovet 20 mål i år. De lo det litt bort, men Kalvenes fortalte at han var veldig vanskelig å ta ballen fra på trening og at han kunne bli bra, men han sa indirekte at han trengte å komme seg i bedre form.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Gulløl

Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann


stigh

har fått vite  at juninho ikke  fått lønn på over en månde dette er jo ikke noe bra håper det ordner seg..

d12m

Juninho har ennå ikke fått prøve seg i serien, og fikk heller ikke innhopp i cupen, men har spilt for Brann 2

Ser i tillegg at Skarsfjord uttaler at det er Haugen og Nico som har kommet lengst av de unge, men at Brann ønsker å forlenge med både Nico og Juninho.

Hva er status for brasilianeren? Stagnert?

Nixon

Quote from: d12m on May 03, 2011, 07:46:45 AMog fikk heller ikke innhopp i cupen


Joda, han var den første som ble byttet inn mot Tertnes.
Rød makt på Hansa

d12m

i stand corrected
men likevel har det vært skralt med spilletid på gutten og jeg antar dette skyldes "noe"

krakra

Vanskelig for ham å få spilletid når vi kun spiller med èn spiss. Han har lite å komme med som ensom spiss og virker ikke å være spesielt god som kant heller. En spennende spiss når han er en del av et spisspar, men for veik til å gjøre jobben alene.

alden

Har hørt rykter om at Juninho er på vei hjem. Er han ferdig i Brann? Noen som vet noe?

abe78

Er ikke han skadet da? Knakk en tå eller noe slikt.
.og husk!

Morkel

Quote from: abe78 on June 14, 2011, 09:16:40 AM
Er ikke han skadet da? Knakk en tå eller noe slikt.


Ja, men det er vel poenget. Han har vel bare leiekontrakt frem til 1.August. Siden skaden antagligvis varer over det er det ikke sikkert de er villige til å satse på han uten å være helt sikker på at han vil levere. Det er vel mulig at de ser an hvordan laget ligger an iforhold til overganger, skader og tabellposisjon før de tar en avgjørelse... Skarsfjord signaliserte vel egentlig før skaden at de var intressert i å forlenge avtalen, men det er mulig at man ikke så på dette som en langsiktig satsing, men mer pga av mangel på offansive spillere og at hvis spilleren ikke er spilleklar før ut på høsten så er det bedre å se etter andre alternativer.

Gulløl

Juninho har skuffet en del i år i forhold til i fjor. Da scoret han jevnt og trutt for Brann 2 og var blant lagets beste spillere. I år har han ikke utmerket seg på samme måte og scoringsnittet pr.kamp har gått kraftig ned. Da Brann sikkert må betale en bra overgangssum for å ha han med videre etter 01 august, er det mulig at de har bestemt seg for slippe han. Litt naturlig om det er 5 - 6 juniorer som er minst like gode og som Brann har mulighet til å ta gratis opp i stallen.

Hadde jeg vært Skarsfjord hadde jeg fra 01 august gitt Kjetil Kalve og Kristoffer Barmen A-lagsstatus. To spillere som har vært blant de beste på Brann2 i år. Da blir en tynn A-lagsstall utvidet både på midtbane og i angrep. De to ledige plassene i «juniorkvoten» som Brann har lov å revidere i sommer ville jeg gitt til Kittiphong Pluemjai og Kristoffer Larsen, to spillere som har vært minst like god som Juninho i år for Brann 2.

Når det gjelder Nico har han vist et høyere nivå en Juninho i vår og bør satses på videre, men har også vært skadet en periode og har ikke fått vist sitt fulle potensial. En ny leieperiode her ut sesongen hadde vært greit.

Bortsett fra disse endringene håper jeg det er penger til å hente en etablert spiss i sommer. Litt tidlig å satse på at Bjarte Haugsdal skal kunne klare å være Ojo erstatter selv om han hadde en god kamp mot Sogndal. Brann har allerede sagt nei til Thorstein Helstad på grunn av for store lønnskrav og har også sondert rundt gambieren Ousman Jallow(i følge dansk media) som er frigjort fra Brøndby men trolig blir han for dyr han også. Trolig jobber Brann med andre spissalternativ, så i løpet av et par uker har vi forhåpentligvis en ny spiss.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Morkel

Quote from: Gulløl on June 14, 2011, 11:11:03 AM
Juninho har skuffet en del i år i forhold til i fjor. Da scoret han jevnt og trutt for Brann 2 og var blant lagets beste spillere. I år har han ikke utmerket seg på samme måte og scoringsnittet pr.kamp har gått kraftig ned. Da Brann sikkert må betale en bra overgangssum for å ha han med videre etter 01 august, er det mulig at de har bestemt seg for slippe han. Litt naturlig om det er 5 - 6 juniorer som er minst like gode og som Brann har mulighet til å ta gratis opp i stallen.

Hadde jeg vært Skarsfjord hadde jeg fra 01 august gitt Kjetil Kalve og Kristoffer Barmen A-lagsstatus. To spillere som har vært blant de beste på Brann2 i år. Da blir en tynn A-lagsstall utvidet både på midtbane og i angrep. De to ledige plassene i «juniorkvoten» som Brann har lov å revidere i sommer ville jeg gitt til Kittiphong Pluemjai og Kristoffer Larsen, to spillere som har vært minst like god som Juninho i år for Brann 2.

Når det gjelder Nico har han vist et høyere nivå en Juninho i vår og bør satses på videre, men har også vært skadet en periode og har ikke fått vist sitt fulle potensial. En ny leieperiode her ut sesongen hadde vært greit.

Bortsett fra disse endringene håper jeg det er penger til å hente en etablert spiss i sommer. Litt tidlig å satse på at Bjarte Haugsdal skal kunne klare å være Ojo erstatter selv om han hadde en god kamp mot Sogndal. Brann har allerede sagt nei til Thorstein Helstad på grunn av for store lønnskrav og har også sondert rundt gambieren Ousman Jallow(i følge dansk media) som er frigjort fra Brøndby men trolig blir han for dyr han også. Trolig jobber Brann med andre spissalternativ, så i løpet av et par uker har vi forhåpentligvis en ny spiss.


Ja nå er det en kar fra Litauen på prøvespill, får se om han holder mål. Jeg er forsåvidt enig i avgjørelsen om å la Juninho gå.. og enig i ditt forslag om å slippe Larsen og Pluemjai inn i kvoten, de er fine offansive supplementer ved mye skader offansivt. Juninho har jo vist at han har et potensiale, men har også visst at han her klare mangler på tippeliganivå. Skaden var nok det som fikk vektskålen til å vippe over på et nei.

Go Up