• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Brann sine kamp-, trenings- og anleggsfasiliteter

Started by Gulløl, April 26, 2010, 20:31:50 PM

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Go Down

SKBCPH

Jeg har en magefølelse av at Ståle potensielt kan starte en liten gressrevolusjon i norsk toppfotball. Og da vil det være totalt umusikalskt og bakstreversk av Brann å gå motsatt vei. Jeg tror Brann i lengden kommer til å tjene på å holde fast på naturgresset. La oss heller være en av gressforkjemperne, det tror jeg vil bære frukter.
- Vi har den treneren vi har.

Lasaron

Quote from: SKBCPH on March 22, 2022, 10:52:10 AMJeg har en magefølelse av at Ståle potensielt kan starte en liten gressrevolusjon i norsk toppfotball. Og da vil det være totalt umusikalskt og bakstreversk av Brann å gå motsatt vei. Jeg tror Brann i lengden kommer til å tjene på å holde fast på naturgresset. La oss heller være en av gressforkjemperne, det tror jeg vil bære frukter.

Det er ok for meg, hvis vi prioriterer gode treningsgressbaner i tillegg. Vi har et akademi også, som da i størst mulig grad bør trene og spille på naturgress.
Tren på langskudd

esp123

Quote from: SKBCPH on March 22, 2022, 10:52:10 AMJeg har en magefølelse av at Ståle potensielt kan starte en liten gressrevolusjon i norsk toppfotball. Og da vil det være totalt umusikalskt og bakstreversk av Brann å gå motsatt vei. Jeg tror Brann i lengden kommer til å tjene på å holde fast på naturgresset. La oss heller være en av gressforkjemperne, det tror jeg vil bære frukter.

Solbakken snakker om at Norge har gått glipp av millioner når det er to kunstgresslag (Bodø/Glimt og Nordsjælland) som har solgt for mest i Norge og Danmark. Og dette med at vi kun produserer små tekniske midtbanespillere stemmer ikke. Dessuten vil kunstgress være primærunderlaget i barne og- ungdomsfotballen. Det er der man utvikler ferdighetene sine. Det er ikke sånn at det er en haug med store, taklingssterke midstoppere som står klar på ungdomssnivå, men som aldri får ut potensialet sitt pga. underlaget i Eliteserien.

osoerli

Quote from: esp123 on March 22, 2022, 11:38:34 AM
Quote from: SKBCPH on March 22, 2022, 10:52:10 AMJeg har en magefølelse av at Ståle potensielt kan starte en liten gressrevolusjon i norsk toppfotball. Og da vil det være totalt umusikalskt og bakstreversk av Brann å gå motsatt vei. Jeg tror Brann i lengden kommer til å tjene på å holde fast på naturgresset. La oss heller være en av gressforkjemperne, det tror jeg vil bære frukter.

Solbakken snakker om at Norge har gått glipp av millioner når det er to kunstgresslag (Bodø/Glimt og Nordsjælland) som har solgt for mest i Norge og Danmark. Og dette med at vi kun produserer små tekniske midtbanespillere stemmer ikke. Dessuten vil kunstgress være primærunderlaget i barne og- ungdomsfotballen. Det er der man utvikler ferdighetene sine. Det er ikke sånn at det er en haug med store, taklingssterke midstoppere som står klar på ungdomssnivå, men som aldri får ut potensialet sitt pga. underlaget i Eliteserien.

No har helst Glimt-spelarar som har gått til utlandet hatt mindre success.  Enten solgt vidare til andre klubbar etter å ha smakt benk ein periode, eller kommt tilbake. Med få unntak.  Kanskje dei jevnt over hadde klart seg betre om dei var meir vant med gras?
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

Lasaron

Er det noen som har såpass oversikt at de kunne gi en kort oversikt over hvordan det går med de? Det er jo mange som herjet fra 2019 og utover. Han keeperen. Håkon Evjen, Botheim, Zinkernagel, Junker, Berg, Hauge, Lode, Bjørkan etc.

Og hvor mange penger har de solgt for?
Tren på langskudd

krakra

Botheim er vel permittert mens Russland terroriserer Ukraina og trener så vidt jeg vet med Glimt. Kanskje han kan få en korttidskontrakt som Heggebø backup

1908

Quote from: Lissabon on March 22, 2022, 11:03:26 AMBrann stadion skal være unik. Noe spesiellt.

Brann stadion mistet sin sjarm når hybeltribunen kom.. Så den er ikke særlig unig lengre..

Superjack

Quote from: 1908 on March 22, 2022, 18:42:39 PM
Quote from: Lissabon on March 22, 2022, 11:03:26 AMBrann stadion skal være unik. Noe spesiellt.

Brann stadion mistet sin sjarm når hybeltribunen kom.. Så den er ikke særlig unig lengre..

Savner klokketribunen og store stå jeg. Da var Stadion spesiell.



Brannsupporter.

Corran

Quote from: Lissabon on March 22, 2022, 11:03:26 AMForutsetningen er at de ansvarlige har tilgang på yr.no eller storm.no


må her gi deg tipset om pent.no Der får du begge de to pent ved siden av hverandre så en kan ta høyde for både beste og verste utfall
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Gulløl

Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Lasaron

Den artikkelen kunne blitt brukt som skoleeksempel i selvskryt. Forøvrig fikk vi vite lite om hva det er med det nye gresset som er så bra.

Jeg vil vite mer om de nye tribunene de skal få.
Tren på langskudd

Kagain

Jeg har ikke drevet og herjet så mye på kunstgressbaner, men var i Sogndal i fjor høst og fikk gå over det tørre kunstgresset der. Kjente nesten hvordan det stakk gjennom skoene mine. Jeg tenker spesifikt at dette kan da ikke være godt å skli på...

Lasaron

Sak i BA om Kalvenes og gressbanesaken han får i fanget. Mellom linjene så antydes det at man går for hybridgress. For det skrives at Brann ser for seg å overta de to gressbanene på Nymark fra kommunen. Og for at det skal gjøres skikkelig må det graves dypt både i grunnen og i lommeboka.

Hvis Brann ønsker å tenke langsiktig, er min anbefaling at de ikke sparer en krone på å få banene og fasilitetene best mulig. Man må nok skifte ut kunstgressbanen også, helst ha varmekabler under en av treningsgressbanene.

Altså, at dette, om nødvendig, går kraftig ut over budsjettet til spillerlogistikk. Det mener jeg vil være klokt.
Tren på langskudd

SKBCPH

Kalvenes kunne vel ikke spille på kunstgress på tampen av karrieren på grunn av skader, så regner med at han er litt farget av det også, og ønsker en løsning som inneholder mest mulig naturgress.
- Vi har den treneren vi har.

Fusentast

Tror vi kan være trygg på at Kalvenes vil gå inn for det han mener er best for klubben fra et sportslig perspektiv, og han vil nok prioritere god dialog og en ryddig prosess mot alle interessenter for å sikre forankring.
I don't think you can the rules!

Churchill

Det forekommer meg at det er større forskjell på en regntung stadion-matte pg gresset på Camp Nou, enn det er på en god kunstig matte og gresset på tørre pg gode baner ute i Europa. Uansett hvor lite humpete stadion-matten er akkurat nå.

Motstanden mot kunstig gress er først og fremst en følelsesgreie.
...we shall never surrender.

Corran

Horneland ble intervjuet etter trening på en treningsbane som var humpete men så bedre ut enn noen sinne.
Horneland var da skeptisk til Stadion matten til lørdagen.
En halvtime senere så ringte han opp igjen og måtte fortelle at han nå hdde vært inne på staddaen og banen var meget bra.
Ba rapporterte også at de mente den var så bedre ut enn på lenge
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Gulløl

Synes vekstduk er bedre enn det "unevnelige", ikke sant Lissabon ?


Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Gulløl

April 07, 2022, 23:51:47 PM #2868 Last Edit: April 07, 2022, 23:54:25 PM by Gulløl
Litt historie om det som kunne gjemme seg under den helt vanntette presenningen "i gamle dager". Før Royal League kampen mot Engen 17 mars i 2005 betalte Brann 20.000 kroner til Marinen for fem timers måkeinnsats på Stadion. Innsatsen var forgjeves. Det viste seg at et område av banen var dekket av et to-tre centimeter tykt islag under presenningen. Dermed ble Stadion stengt og kampen spilt i Vestlandshallen.

Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Superjack

Uavhengig av om det ender med kunstgress, naturgress eller hybridgress.
Tror det var veldig lurt å ta en runde til.

For nå blir det sett på hele treningsfasilitetene. Ikke bare stadionmatten, men banene rundt, for å lage gode, og like treningsforhold.

Kunstgresssaken vinteren 2021 var forhastet og presset igjennom av en hovedtrener som viste seg å bli en legendarisk flopp som trener.

Vår trønderske trener, som rykket Brann ned og la plast på stadion før han måtte gå....

Nå regner jeg med at gruppen som jobber med dette ender på det de mener gir en så objektiv analyse som mulig i forhold til naturgress eller kunstgress som best for SK Brann, sportslig sett.

Så får Brann gjøre alt de kan for å sikre opprykk på naturgress i mellomtiden
Brannsupporter.

mannen

Denne potetåkeren må fjernes straks
JA til kunstgress

Lasaron

Tren på langskudd

fortune

Merkelig å skylde på underlaget når motstanderne, som har er mye mer utviklet og intensivt pasningsspill, ser ut til å komme ganske godt fra det.
First is first, second is nothing

Hyrrokin

Ballen humper og spretter i hytt og pine.
Få på kunstgress!

esp123

Quote from: fortune on April 09, 2022, 20:57:23 PMMerkelig å skylde på underlaget når motstanderne, som har er mye mer utviklet og intensivt pasningsspill, ser ut til å komme ganske godt fra det.
Åsane skapte ikke all verden da. Det går greit når man stort sett har en defensiv tilnærming til ballbesittelsen. Hvis man skal spille ut et lag som ligger dypt må man balltempo og skape målsjanser. Og en humpete gressbane gjør det vanskelig. I tillegg var ikke Brann spesielt kompakte i første omgang.

Som jeg skrev i kamptråden. Denne matten burde vært skiftet ut, og kan komme til å koste Brann poeng denne sesongen. Kunstgress, hybridgress eller konvensjonelt gress, samme faen. Hele greien er som så mange andre Brann-relaterte ting, helt fantastisk klønete løst.

Corran

Brann holder vel på med finansieringen av ny matte og dette er på overtid, men de har jo ikke hatt pengene til det enda.
Så kan en jo selvfølgelig diskutere prioriteringen av pengebruk siste årene, men fakta er at uansett så har de ikke hatt råd.
Nå har de plan på dette med salget av utleiedelen så må vi bare leve med denne banen i en sesong til.
Det vil være ulemper for Brann men også motstanderne som får en bane som er mye tyngre å spille på og en kan oppleve at motstandere som ikke er vant til gress blir mer slitne på slutten av kampene.

Brann bør uansett være gode nok til å rykke opp med denne banen i år.

For min del håper jeg det blir gress eller hybrid. Tanken på kunstgress på stadion får meg til å grøsse.
En stadion som staddaen og et lag som Brann bør og skal spille på gress.
Og en god gressmatte vil gi oss større hjemmefordel mot kunstgress lag

In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Corran

Mislykkede forsøk på miljøvennlig kunstgress i Trondheim og Oslo halser etter uten å å høre på advarslene
https://www.tv2.no/sport/14698855/

In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Spelaren

For en fiasko. Kjøre på med et miljøtiltak uten å ha sjekket på forhånd om det i det hele tatt er brukendes.
Gå av.

Lasaron

Nå har ikke mikroplast med global oppvarming å gjøre, men det tar jo helt av. Minner om religion.
Tren på langskudd

Corran

Quote from: Lasaron on April 15, 2022, 14:19:03 PMNå har ikke mikroplast med global oppvarming å gjøre, men det tar jo helt av. Minner om religion.
Nei har ikke med global oppvarming å gjøre men er et gigantisk problemer med micro plast
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Lasaron

Quote from: Corran on April 15, 2022, 15:25:56 PM
Quote from: Lasaron on April 15, 2022, 14:19:03 PMNå har ikke mikroplast med global oppvarming å gjøre, men det tar jo helt av. Minner om religion.
Nei har ikke med global oppvarming å gjøre men er et gigantisk problemer med micro plast


Men spørsmålet er om problemet med mikroplast på avveie er stort nok til at fotballbaner skal være ubrukelige på vinterstid og få folk til å slutte med idrett, for å få bittelitt mindre mikroplast på avveie. Jeg mener nei.
Tren på langskudd

Kalinkasvingen

I Fredrikstad er lagt flere av samme sort. Fullstendig krise for klubbene.
Bergen kommune har også lagt noen slike baner. Minst en 11er-bane i Bergen, og de 3 små utenfor stadion er samme. Kan ikke brukes av seniorspillere. Og i følge NFF er det ikke noen miljøgevinst. Man sløser vekk millioner på baner som må byttes ut for å kunne brukes.

Corran

Quote from: Lasaron on April 15, 2022, 16:26:34 PM
Quote from: Corran on April 15, 2022, 15:25:56 PM
Quote from: Lasaron on April 15, 2022, 14:19:03 PMNå har ikke mikroplast med global oppvarming å gjøre, men det tar jo helt av. Minner om religion.
Nei har ikke med global oppvarming å gjøre men er et gigantisk problemer med micro plast


Men spørsmålet er om problemet med mikroplast på avveie er stort nok til at fotballbaner skal være ubrukelige på vinterstid og få folk til å slutte med idrett, for å få bittelitt mindre mikroplast på avveie. Jeg mener nei.
Bittelitt??? Har du ikke hatt unger som spiller på kunstgress?
De små kulene dukket jo faen meg opp over alt. Glad den tiden er over
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Spelaren

Skal det brukes gummigranulat må det selvsagt lages et system for oppsamling rundt banen, og fra det spillerne sparker av seg i garderoben. Eg er selv småbarnsfar og har irritert meg over tusen kuler som har prydet gulvet i gangen bare fordi ungene lekte på banen ved skulen en liten stund. Den saken er grei.

Men når det prøves et alternativ som overhodet ikkje virker å ha vært testet på forhånd, så blir det for dumt. Da bør man heller gå for et system som ivaretar problematikken med plast, for den er nå lei uavhengig av andre miljøproblemer.
Gå av.

Corran

Men det er ikke gode alternativer eller gode nok oppsamlinger for de som er så da er det en avveining om å forsøple eller gå for gress
 
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

esp123


Spelaren

Quote from: Corran on April 16, 2022, 12:57:16 PMMen det er ikke gode alternativer eller gode nok oppsamlinger for de som er så da er det en avveining om å forsøple eller gå for gress
 

Det er flust av muligheter på markedet som minimerer problemet.
Gå av.

Gulløl

Gressteppet. Solid forbedring siden Sogndal kampen, ballen kunne spilles raskere. En av flere faktorer som løftet Brann i går. Brann fikk også trent de to siste øktene inne på Stadion til denne kampen, håper de kan fortsette med det.

Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Lasaron

For å løfte debatten inn i denne tråden. Det er ekstremt viktig, som andre har påpekt, at de ikke ser seg blind på brukstimer for hybridgress basert på et helt annet klima enn vi har.

Samtidig kan det være greit å huske på at nedbøren i Bergen fordeler seg noe ujevnt gjennom året. Desember, januar og februar er blant månedene med mest nedbør. Det er også de kaldeste månedene. Jeg nevner temperatur, fordi jo varmere det er, jo fortere vil en bane reparere seg selv etter en litt røff kamp. Så det er også feil å se seg blind på årsnedbør.

Det er mange ting som forbauser meg negativt med NFF, for det er jo så lett å gjøre det riktig. En av tingene er at det burde være standard, særlig ved tidlig seriestart, å legge den første serierunden til kunstgress. Om det blir gjort, så blir det også få kamper på Brann Stadion i mars, som også er i tetsjiktet hva nedbør angår.
Tren på langskudd

esp123

Problemet er også at man har utvider sesongen til ut november. En veldig nedbørstung måned i Bergwn.

Lasaron

Absolutt. Dog en utvidelse jeg er noenlunde for. Cupfinalen bør spilles siste helg i november, og serien avsluttes helgen før. Lang vinterpause er kjipt.
Tren på langskudd

Corran

Banen ser finere ut enn på mange år og dette takket være årets signering som er ekstra brede dekk på traktoren
https://www.ba.no/pa-dette-bildet-er-det-enkelte-i-brann-spokefullt-kaller-arets-signering/s/5-8-1952716



In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Nixon

Quote from: Corran on July 10, 2022, 10:29:25 AMBanen ser finere ut enn på mange år og dette takket være årets signering som er ekstra brede dekk på traktoren
https://www.ba.no/pa-dette-bildet-er-det-enkelte-i-brann-spokefullt-kaller-arets-signering/s/5-8-1952716

Merkelig at dette kommer først nå. Man skulle tro at sammenhengen mellom trykk og dekkbredde ble satt på agendaen på Stadion etter Lars Arnes famøse strekk i solen i Florida for noen år siden...
Rød makt på Hansa

Finfin respons

Quote from: Nixon on July 10, 2022, 11:40:40 AM
Quote from: Corran on July 10, 2022, 10:29:25 AMBanen ser finere ut enn på mange år og dette takket være årets signering som er ekstra brede dekk på traktoren
https://www.ba.no/pa-dette-bildet-er-det-enkelte-i-brann-spokefullt-kaller-arets-signering/s/5-8-1952716

Merkelig at dette kommer først nå. Man skulle tro at sammenhengen mellom trykk og dekkbredde ble satt på agendaen på Stadion etter Lars Arnes famøse strekk i solen i Florida for noen år siden...

Tror LAN "satte foten ned".
Kanskje.

Nixon

August 10, 2022, 10:51:48 AM #2894 Last Edit: August 10, 2022, 11:01:34 AM by Nixon
https://www.brann.no/nyheter/ekstraordinaert-arsmote-kommer--meld-deg-inn-na-for-a-fa-stemmerett

Brann varsler et ekstraordinært årsmøte 15. september.

Det er to saker på agendaen:

Formell fusjonering av Brann og Brann Kvinner, slik at det blir én organisasjon.
Skifte av underlag inne på Stadion og på en treningsbane, inkludert varme i bakken og vanningsanlegg.
Rød makt på Hansa

Superjack

Spennende.

Håper de da også legger frem en plan for videre utvikling og forbedring av treningsfasilitetene. Det er vel snakket om at de ønsker enda en bane med samme underlag, samt tribune for den ene av disse banene.
Brannsupporter.

Lasaron

Håper på tre hybridgressbaner. Der en av de ute på Nymark har undervarme og ministadion.
Tren på langskudd

SKBCPH

Quote from: Lasaron on August 10, 2022, 11:23:36 AMHåper på tre hybridgressbaner. Der en av de ute på Nymark har undervarme og ministadion.

Er jo det klart opplagte valget, krysser fingrene selv.
- Vi har den treneren vi har.

Superjack

Basert på meldingen så virker det som de nøyer seg med undervarme og hybridgress på en treningsbane i denne omgang. Veldig sannsynlig det går på økonomi.
Brannsupporter.

Optimist

Ganske sikker på at det ikke blir mer enn 2 hybridgressbaner. Den på Nymark eventuelt får tribune blir nok kunstgress. Men det går bra tenker jeg.
Kokende idiot

Go Up