• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Brann sine kamp-, trenings- og anleggsfasiliteter

Started by Gulløl, April 26, 2010, 20:31:50 PM

0 Members and 9 Guests are viewing this topic.

Go Down

fortune

Akkurat når det gjelder brann tror jeg vi skal være fornøyde dersom de lykkes med en ting om gangen. Bruker tross alt mye kapasitet på å lete etter eksterne årsaker til at man ikke lykkes.
First is first, second is nothing

Superjack

Quote from: Churchill on February 09, 2021, 01:22:29 AM
Quote from: Superjack on February 08, 2021, 21:14:04 PMFør man fortsetter maset om at det ha kunstgresset som utgjør noe forskjell. Ha spillere som gidd trene når de skal. Ref Bamba, Acosta+++

Det funker og er gratis.



Må ting gjøres sekvensielt, eller kan man gjøre mange riktige ting samtidig?

Fortunen svarte greit for meg.
Brannsupporter.

Churchill

...we shall never surrender.

Finfin respons

Quote from: Spelaren on February 08, 2021, 18:39:40 PM
Quote from: Finfin respons on February 08, 2021, 17:02:55 PMHva får dette egentlig å si for hallplanene på Nymark?

Hallplanene tar høyde for grunnforholdene, hvis det var det du lurte på. Det blir også en større brukstid og allsidig bruk av hall enn bane. Sålenge det ikkje pipler opp av gulvet går det bra.
Vel, jeg mente egentlig plassering av hall. Har sett kommunens planer, der hallen (som ikke er dimensjonert for 11-er-størrelse) plasseres nær Stadion. Men mener å huske en bt-sak med en ganske stor og avlang (og ufordragelig arkitektonisk stygg) større hall der det i dag ligger gress av den ekte sorten -- så vidt jeg husker.

Med andre ord:
Bygger Mohn en hall oppå et gress som kommunen bruker millioner på å drenere?
Jeg synes dette virker merkelig.

Skulle jeg solgt inn denne prosessen ville jeg sagt:
"Vi trenger kungstgress for å bygge en ny treningshall, og få fortgang og skape fleksibilitet i denne kjempeviktige prosessen. Vi kan legge gress på stadion igjen når anlegget på Nymark er fullbyrdet."
Kanskje.

Spelaren

Det snakkes om drenering i BA nå. De kan legge så mye rør de vil, når det regner godt og grunnvannet omtrent er i dagen. Skal de pumpe kontinuerlig da?
Gå av.

Nixon

Brann tar gjerne en diskusjon om å eie og drifte banene på Nymark dersom de får overta for en grei sum med penger. Men da må banene settes i stand først, sier Johannesen til BA.
Rød makt på Hansa

Superjack

Banene må heves, eller grunnvannstanden senkes. Det siste kan ikke gjøres pga mulige setningsproblemer andre steder på myren der.

Nå forstår jeg av BA referat at det har vært tema at Brann kan overta drift og banene, om kommunen tar jobben med å lage banene i stand.

Tenk om utfallet av denne saken er at Brann har 2-3 strøkne treningsbaner på gress, på Nymark?
Landets beste treningsfasiliteter på gress?

Det hadde vært veldig gøy
Brannsupporter.

Lasaron

Landets beste blir det neppe. For mye regn. Men relativt gode kan de bli, og langt bedre med tre enn to, pga regnet.
Tren på langskudd

krakra

Quote from: Nixon on February 09, 2021, 20:02:42 PMBrann tar gjerne en diskusjon om å eie og drifte banene på Nymark dersom de får overta for en grei sum med penger. Men da må banene settes i stand først, sier Johannesen til BA.
Hvorfor i all verden har ikke denne diskusjonen blitt tatt før?

Og når jeg ser hvor skråsikkert enkelte uttaler seg om hvor umulig grunnforholdene gjør det å få gode treningsbaner på Nymark, hvorfor har man ikke innsett dette før? Enkelte framstiller det som en selvfølge, men Brann har ikke skjønt det før november i fjor?

Spelaren

Quote from: Spelaren on October 03, 2014, 06:59:33 AMNeste gang spørsmålet dukker opp for alvor blir det sikkert kunstgras.

Ok, neste gang då.
Gå av.

Kagain

Soltvedt bygger i alle fall videre på dette med dårlige treningsforhold og slikt i dette intervjuet med Eurosport

https://www.eurosport.no/fotball/eliteserien/2020/utfordingene-star-i-ko-for-brann-vi-er-ikke-en-vinnende-klubb_sto8115241/story.shtml

"- Det som var grunnen til at vi ønsket å bytte underlag, var jo de ubrukelige treningsforholdene vi har. Vi har jobbet med dette i mange år, og det har egentlig bare blitt verre og verre"

Jeg har som sagt ikke investert mye tid og energi i denne debatten, men selv jeg syns jo det virker som at om de har jobbet med dette i mange år, så har de jobbet i det stille.

Lasaron

Brann har jobbet alt for dårlig med det. De har sikkert jobbet for å få det ordnet uten å måtte bruke penger selv, og så har de heller brukt pengene på kjøp og lønn. For lenge siden skulle de tatt initiativ til å overta banene for en billig penge, og ruste opp treningsbanene selv. Så er ikke blitt gjort. Treningsforholdene har vært elendige i mange år. Pga dårlige prioriteringer av SK Brann. Med den store majoriteten av supporterne sin velsignelse.
Tren på langskudd

Gulløl

Har varmekablene blitt satt på slik at vi får en best mulig naturgressmatte til første hjemmekamp mot RBK
om 52 dager ?? Tidligere år er varmen blitt slått på i februar. En eventuell strømsparekampanje på Stadion kan medføre elendige forhold til bartene kommer og som også kan medføre at kunstgresstilhengerne kommer på banen igjen.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Spelaren

Under lignene situasjon i 2010 fikk Brann en ekstraregning på 300 000 da varmekablene stod på for fullt foran seriestarten 13.mars. Nå er det jo nesten en måned seinere, og de har sikkert nok tid nå som temperaturen har blitt noenlunde ok.
Gå av.

Gulløl

March 11, 2021, 12:59:02 PM #2664 Last Edit: March 11, 2021, 13:00:59 PM by Gulløl
Det er i hvert fall bra for gresset på treningsfeltene og inne på Stadion at det blir noen uker ekstra med vårvær i forbindelse med utsatt seriestart. Og fordel for Brann at det er større sjanse for mer gresstrening inn mot de første kampene. Av de kampene som foreløpig er satt opp i mai er fire av fem på naturgress.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Spelaren

Ikkje så gale at det ikkje er godt for noko.
Gå av.


Corran

Utrolig hvor gode løsninger en kan finne når en blir tvunget til å tenke og ikke ta snarveiene
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

esp123

Vi får se hva dette koster før vi slipper jubelen løs.

Lasaron

Er en gresstreningsbane nok? Spørsmålet er ikke retorisk ment, men undrende.
Tren på langskudd

SKBCPH

Quote from: Lasaron on March 26, 2021, 05:56:39 AMEr en gresstreningsbane nok? Spørsmålet er ikke retorisk ment, men undrende.

Ja, det tror jeg, når man i tillegg har matten inne på stadion. Og før bortekamper på kunstgress regner jeg med det blir trent på kunstgress også?

Synes dette ser ut som en veldig god løsning, som vil gi både Brann og bredden veldig gode forhold og fasiliteter- Mohn ville hjelpe til med å finansiere fotballhallen, så om de som ville ha hallen heller vil ha dette kan han vel ikke være alt for vanskelig å få med videre. :)
- Vi har den treneren vi har.

Lasaron

Det er uansett bra om større deler av arealet der kan brukes. Mye ligger brakk, mer eller mindre.
Tren på langskudd

Finfin respons

En gressbane er lite, men det er vel kanskje for mye med to? Hva med en og en halv?
Kanskje.

Superjack

Quote from: Finfin respons on March 26, 2021, 13:44:40 PMEn gressbane er lite, men det er vel kanskje for mye med to? Hva med en og en halv?

En gressbane med veldig god kvalitet og undervarme er nok et kjempesteg i rett retning.
Er jo ikke slik at ikke stadionmatten kan trenes på noen økter i uken også når våren er ankommet og gresset klarer gro skikkelig.
Brannsupporter.

Nixon

https://www.bt.no/fotball/i/2733x/maa-oppruste-for-15-millioner-kroner-kan-foere-til-ny-kunstgressdebatt

Brann må ha ny gressmatte etter sesongen. Planen er gress, men dårlige treningsforhold kan sette kunstgress på agendaen igjen.

Johannesen sjekker at hun har oppdaterte Windows-lisenser, for nå kommer Excel- og PowerPoint-appen til å gå varme siden de har lært fra sist gang at planene må presenteres mye bedre!;)
Rød makt på Hansa

Gulløl

April 24, 2021, 09:16:34 AM #2675 Last Edit: April 24, 2021, 09:21:48 AM by Gulløl
Håper alle kunstgresshaterne registrer dette som står i artikkelen:

Den nye gressmatten som eventuelt kommer på Stadion etter sesongen vil tåle litt trening i tillegg til kamp, men bare noen dager i sommermånedene, ifølge Johannesen.

Altså 15 millioner for kun dette.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

fortune

Quote from: Nixon on April 24, 2021, 09:02:59 AMhttps://www.bt.no/fotball/i/2733x/maa-oppruste-for-15-millioner-kroner-kan-foere-til-ny-kunstgressdebatt

Brann må ha ny gressmatte etter sesongen. Planen er gress, men dårlige treningsforhold kan sette kunstgress på agendaen igjen.

Johannesen sjekker at hun har oppdaterte Windows-lisenser, for nå kommer Excel- og PowerPoint-appen til å gå varme siden de har lært fra sist gang at planene må presenteres mye bedre!;)

Håper de klarer å holde fokus på å ansette sportssjef først, slik det ser ut nå er det ikke mange månedene før man må finne ny trener også. Lønner seg å løse et problem av gangen..
First is first, second is nothing

Finfin respons

Hva om Branns medlemmer får et artig ultimatum? Enten kan de mene noe om underlag. Eller så kan de mener noe om hvilket undertøy Brann skal spille med.

Akkurat nå mener jeg Brann burde spille med noe som klør, noe som kan vedtas implementert ved tre tap på rad.
Kanskje.

Finfin respons

Motsvarende:
Helstad-undikken ved tre seire på rad. Den er vel silkefin.

Tre uavgjort på rad?
Kanskje.

Kagain

https://www.nrk.no/trondelag/alexander-tettey-tilbake-i-rbk-og-eliteserien-_-skal-ikke-spille-pa-kunstgress-for-rosenborg-1.15527322

Om Brann hadde hatt kunstgress så hadde de sluppet å møte Tettey på banen. Det er interessant. En ting jeg ikke husket noe om vedrørende kunstgress er den sørgelige Bakke-affæren. I artikkelen nevnes det i en bisetning at Bakke hadde en klausul på at hvis det ble vedtatt kunstgress på stadion, kunne han si opp kontrakten...


esp123

Quote from: Lissabon on September 24, 2021, 14:40:31 PMHvor lenge er de ubrukelige ? 2 dager ? det står vel ikke hugget i stein ? etter verdenshistoriens tørreste Bergenssommer/høst ?



Å ha treningsbaner som ikke tåler kraftige regnbyger før en Bergenshøst der man skal kjempe med nebb og klør mot nedrykk er mildt sagt ikke bra.

La oss si at banene ikke er ødelagt, men ubrukelig i noen dager. Det er vel ganske sannsynlig at dette kommer til å skje flere ganger i løpet av høsten?

Lasaron

Jeg beklager at jeg i affekt skrev i den andre tulletråden, da denne fungerer utmerket. Jeg sletter den forrige, og limer den inn her:

"Vi har nok vært heldige med et usedvanlig tørt år. Poengfangsten hadde vært enda dårligere med et normalt år, klimatisk sett.

Jeg sier det igjen, og atter en gang: Brann må bruke av sine økonomiske midler til å oppgradere treningsfasilitetene, om så på bekostning av overganger og lønn. Det vil på sikt gi flere poeng."
Tren på langskudd

Lasaron

Tren på langskudd

Optimist

Ser at gressmatten begynner å bli litt høst-sleten allerede. Dette er vel siste året med denne matten før de legger ny?
Forundrer meg ikke om kunstgressdebatten blusser opp igjen noen dager/uker før matten skal skiftes..
Kokende idiot

Kagain

Quote from: Optimist on October 10, 2021, 12:23:07 PMSer at gressmatten begynner å bli litt høst-sleten allerede. Dette er vel siste året med denne matten før de legger ny?
Forundrer meg ikke om kunstgressdebatten blusser opp igjen noen dager/uker før matten skal skiftes..

La oss håpe at de i det minste får til en debatt på dette i stedet for å bare overraske fansen. Da kan det bli en ny omgang med ufred. Tror litt inkludering av fansen kan gjøre det lettere for dem...

Optimist

Quote from: Kagain on October 10, 2021, 12:35:30 PM
Quote from: Optimist on October 10, 2021, 12:23:07 PMSer at gressmatten begynner å bli litt høst-sleten allerede. Dette er vel siste året med denne matten før de legger ny?
Forundrer meg ikke om kunstgressdebatten blusser opp igjen noen dager/uker før matten skal skiftes..

La oss håpe at de i det minste får til en debatt på dette i stedet for å bare overraske fansen. Da kan det bli en ny omgang med ufred. Tror litt inkludering av fansen kan gjøre det lettere for dem...

Hadde vært ufattelig deilig om de bare byttet gressmatte uten at ordet «kunstgress» blir nevnt. Men kanskje det er en litt for optimistisk tanke?
Kokende idiot

Kagain

Quote from: Optimist on October 10, 2021, 12:45:21 PMHadde vært ufattelig deilig om de bare byttet gressmatte uten at ordet «kunstgress» blir nevnt. Men kanskje det er en litt for optimistisk tanke?

Kanskje en litt for optimistisk tanke, men på den andre siden lever du opp til brukernavnet ditt. Mitt brukernavn er en ond, småkynisk dverg fra Baldur's Gate. Så jeg har noe å leve opp til der også...

Lasaron

På årsmøtet om kunstgress i vinter, var jeg 55% fornøyd med utfallet.

Så har jeg i flere år messet om at vi må få mye bedre treningsbaner, at det vil utgjøre mange poeng.

Nå ser jeg ikke hvordan det skal skje uten kunstgress. Jeg har gitt opp håpet om å få skikkelige naturgresstreningsbaner. De var lenge fine i år, som har vært et usedvanlig tørt år, frem til oktober.

Jeg vil heller vi skal være en god Mikke Mus-klubb enn en middelmådig skikkelig klubb. Er Glimt, Molde, Vålerengen og Viking Mikke Mus-klubber? Ok.

Ja til kunstgress. Start arbeidet så fort som mulig etter sesongslutt. Det vil gjøre oss bedre. Derfor.

Jeg har vært på alle hjemmekampene i år, bortsett fra denne. Jeg har aldri kjent den romantiske gresslukten.
Tren på langskudd

Billy Elliott

Kveldens kamp skulle aldri vært spilt. Av den grunn synes jeg ikke den kan brukes som argument for kunstgress.

Hvor ofte har vi opplevd slike forhold på stadion de siste 20 årene?
- You always get what you deserve.

Bill Elliott, Brann-trener 1974-1978

Lasaron

Aldri.

Men det er ikke slik at jeg har snudd 180 grader basert på denne kampen.
Tren på langskudd

Pete05

Siden noen snakket om å skifte dekket etter sesong uansett bør man vurdere hybrid varianten. Den tåler mye mer og med oppdatert drenering burde det gå helt strålende. Tror det er viktig å bevare gresset - selv etter dagens kamp

Nixon

Jeg har hele tiden innbilt meg at dreneringen var veldig god på Stadion. Nesten for god. For var det ikke en greie med mye sand som gav god drenering, men dårlige vekstforhold og feste? Men det har kanskje blitt endret på.
Rød makt på Hansa

Spelaren

Drenerende masser må skiftes ut med jevne mellomrom. Det er sikkert noen felt det er spesielt dårligere enn ellers.
Gå av.

kabelmann

Quote from: Billy Elliott on October 28, 2021, 21:28:34 PMHvor ofte har vi opplevd slike forhold på stadion de siste 20 årene?

Kan ikke huske sist, men med tanke på hvor heftig det kan bøtte ned i Bergen, så er det også litt tilfeldig at vi ikke får disse forholdene oftere.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Nixon

Brann får legge årsmøtet sitt i oktober/november slik at folk har slike kamper som i går friskt i minne. Da kan det bli lettere å få lagt kunstgress.
Rød makt på Hansa

krakra

Uansett så kom det en del påstander om treningsforholdene og hvor umulig det var å nå akseptabel standard der i fjor. Jeg forventer jo at årsmøtet blir oppdatert på dette igjen. Hvordan har treningsforholdene vært? Har de vært suboptimale? Eller var det feil informasjon som ble gitt i fjor? Litt vel pessimistiske?

Stadionmatten skal vel skiftes uansett? Medlemmene har gitt klar beskjed om at en slik investering skal behandles av årsmøtet, så må det jo legges fram en ny sak om dette på et kommende ordinært eller ekstraordinært årsmøte hvor alternativene er godt utredet. Med mitt inntrykk i dag så heller jeg mot å stemme for kunstgress, men det kommer jo an på informasjonen som kommer fram.

Hvis kunstgressaken er lagt død, så må en nesten spørre seg hva som skjer på Stadion. Vi har slitt med dårlige treningsforhold i flere tiår. Så kommer Kåre Ingebrigtsen og ber om kunstgress og plutselig hiver man seg rundt og prøver å presse igjennom et kunstgressvedtak på Stadion i løpet av to måneder. Medlemmene stopper det, krever å få ta avgjørelsen og avgjør at de ikke kan legge kunstgress på Stadion med det grunnlaget som ble lagt til grunn. Prosessen var for dårlig. Hvorfor følges ikke dette opp med en bedre prosess? Hvorfor jobber man ikke med en grundigere prosess inn mot skiftet av banedekke som uansett må skje? Jeg vet at en del brukte "prosessen" som unnskyldning for å stemme ned noe de aldri ville stemt for uansett, men det var også en del som oppriktig var åpne for kunstgress, men som ikke kunne støtte en slik lynprosess.

Argumentet for kunstgress var jo den gangen at de med kompetanse hadde sagt at vi trengte kunstgress og at idiotene blant medlemmene i Brann ikke måtte overprøve den vurderingen. Kan vi ettertrykkelig slå fast at det at Johannessen, Soltvedt og Kåre Ingebrigtsen mente noe var smart på ingen måte var et særlig sterkt argument for at det var smart? Og kanskje at å legge om fra naturgress til kunstgress er en permanent(i realiteten) avgjørelse som ikke burde tas lett på?

Nixon

Har ikke inntrykk av at det jobbes noe mer med kunstgress. Klubben har flere ganger sagt at saken er lagt på is, nå sist styreformannen på dame-årsmøtet som sa at saken var lagt død inntil videre.
Rød makt på Hansa

Spelaren

Det ble jo jobbet en del på Nymark (ikkje at det er noe nytt), er forholdene gode nok der nå? Eg vet ikkje om eg vil knytte Branns skadesituasjon opp mot det som er til rådighet der, da mye av det er pga frøken kapabels mange elendige signeringer av skadeforfulgte spillere - men eg mener det er logisk at ett dekke å bruke til både trening og kamp er å foretrekke.

Personlig trur eg Brann sakker akterut med åkeren vår, og det bør erkjennes at med våte hauster på rekke og rad (anslagsvis 25-30% våtere vær de neste tiår) er det viktig med godt og jevnt underlag. Den desidert beste fotballen som spilles her heime serveres på kunstgras.
Gå av.

krakra

Quote from: Nixon on October 29, 2021, 09:07:56 AMHar ikke inntrykk av at det jobbes noe mer med kunstgress. Klubben har flere ganger sagt at saken er lagt på is, nå sist styreformannen på dame-årsmøtet som sa at saken var lagt død inntil videre.
Med de beskrivelsene som kom om treningsforholdene så er det jo merkelig. Særlig når matten skal skiftes uansett uansett, og tilbakemeldingene fra det ekstraordinære årsmøtet var at prosessen var for dårlig. Overdrev de litt hvor katastrofalt det lå an med treningsforholdene? Hadde de som mistenkte at informasjonen som ble lagt fram ikke var helt korrekt rett likevel?

Det er uansett synd at et så sentralt spørsmål som Branns trenings- og kampforhold er noe man tar nærmest på sparket, for så å legge i en skuff når man ikke får viljen min. Å kjøre en grundig prosess med sikte på å sikre Brann trenings- og kampforhold av topp kvalitet burde vært en prioritet.

Go Up