• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Brann sine kamp-, trenings- og anleggsfasiliteter

Started by Gulløl, April 26, 2010, 20:31:50 PM

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Go Down

Lasaron

Jeg tror det er litt vanskelig å skille det rasjonelle fra følelser i fotball, fordi en toppklubb er avhengig av publikum, som er ute etter følelser.

At folk føler at kunstgress er for Mikke Mus-klubber skal man ikke bare føyse vekk. Føler de mindre tilknytning til Brann, minsker deres følelser for Brann, ja da går de på færre kamper. Etc.

Å selge stadionnavnet er å trekke dette enda lenger. Det ødelegger merkevaren Brann i enda større grad. Om da enda flere mister følelser for Brann, går det ut over Brann, og må tas med i det rasjonelle regnestykket ditt.

For meg handler Brann i stor grad om identitet. Det er min klubb, fordi det er nr.1-laget fra min by. Jeg ble oppdratt til å heie på de. Jeg foretrekker naturgress, det er liksom mer skikkelig. Men for at mine følelser for Brann skal vedvare vil jeg heller at de skal spille på plast med mange lokale spillere, enn på naturgress med ingen lokale spillere.

Forøvrig er jeg sterkt og kategorisk imot å selge stadionnavnet. Unntaket er om det blir Hansa Stadion, fordi Hansa på en måte er litt av identiteten til Brann og Bergen. Men det er jo ulovlig.
Tren på langskudd

Corran

Er også helt i mot salg av stadionnavn, klubbnavn og plastikk
MEN er det noen statistikk som viser at klubber som har gjort de ovennevnte over tid har hatt mindre tilskuere/supportere?
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Lasaron

Quote from: Corran on January 11, 2021, 09:00:34 AMEr også helt i mot salg av stadionnavn, klubbnavn og plastikk
MEN er det noen statistikk som viser at klubber som har gjort de ovennevnte over tid har hatt mindre tilskuere/supportere?

Tja. Godt spørsmål. De der Red Bull-lagene har jo mye publikum.
Tren på langskudd

Spelaren

Et Red Bull Brann hadde fått så mye penger at man kunne ha skiftet store deler av dagens publikum med et nytt, suksesshungrig et.
Gå av.

Lasaron

Tren på langskudd

Billy Elliott

Jeg skjønner ikke hvorfor vi ikke skulle både legge kunstgress, samt selge stadionnavnet og klubbnavnet. Økonomisk ville det være mye gunstigere enn å ikke gjøre det, og skal vi tenke rasjonelt og ikke emosjonelt (fysj!) så er det åpenbart riktig løsning. Mer penger, større sjanse for sporstlig suksess.

Kunne man kanskje få hastevedtatt navnesalg sammen med kunstgress før årsmøtet, så slipper vi at medlemmene skal bry klubben med sine følelsesstyrte, støyete innvendinger mot det som papiret er veldig rasjonelt gode valg?
- You always get what you deserve.

Bill Elliott, Brann-trener 1974-1978

Nixon

Dette er sånn Krøvel-argumentasjon; dersom man sier ja til noe, så må man si ja til alt. Det er ikke sånn det fungerer. Vi setter alle våre egne grenser, og hver sak har sin egen vurdering.
Rød makt på Hansa

Spelaren

"Banen var vaat og sleip efter regnveiret, dertil noget løs og da det regne, omtrent under hele kampen var det ikke saa ubetinget fornøielig, hverken for spillere eller publikum, men begge parter holdt ut til det hele var forbi. (...)
»Brann«s nye stadion er nu færdig og blev for første gang nyttet igaar i kampen mellem landslaget og »Brann«. Det er et foretagende »Brann« kan være stolt av at ha fuldført saa heldig. Den nye fotballbane ligger oppe i Fridalen, 5-6 minutter fra trikkens endestation i meget vakre omgivelser. Arrangementet er tegnet av Arkitekt Rasmussen, som i mangt og meget har tat Stockholms stadion til forbillede. Kampbanen er 104X65 meter og er med sit fine græsteppe en av Skandinaviens bedste baner, men saa koster den ogsaa omkring 1/2 million kroner, hvorav 150,000 kroner er indkommet som gaver, mens resten er laant av »Brann«s mange venner.


Bergens Tidende 26.mai 1919
Gå av.

Nixon

Det er en del engasjement mot kunstgress med både underskriftskampanjer og protestdemonstrasjon. Spørs om det hjelper nå som beslutningen mer eller mindre er tatt.
Rød makt på Hansa

Gulløl

Når i denne uken er styremøtet der kunstgress blir vedtatt offisielt ?
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Nixon

https://www.bt.no/fotball/i/41b4AR/inviterer-brann-til-leikvang-vil-kunne-ivareta-alle-deres-behov

Inviterer Brann til Leikvang: - Vil kunne ivareta alle deres behov
Styrelederen i Leikvang idrettspark ønsker Brann som leietaker.


Får ikke lest saken, men ut fra skriblerier på Ballspark vil ikke Johannesen belite seg. Hva er argumentene hennes? At det er veldig upraktisk å trene et sted og ha alle fasiliteter et annet sted?
Rød makt på Hansa

Giles

Kunstgress kan jeg overraskende nok akseptere nå. Ikke ønskelig og en del av sjelen går tapt. Skulle stadionnavnet også gå med ville det være ille.
Stadionnavnet er faktisk et tyngre punkt enn kunstgress slik situasjonen er nå.
Intility arena er et grelt eksempel.

esp123

Quote from: Nixon on January 12, 2021, 12:14:41 PMhttps://www.bt.no/fotball/i/41b4AR/inviterer-brann-til-leikvang-vil-kunne-ivareta-alle-deres-behov

Inviterer Brann til Leikvang: - Vil kunne ivareta alle deres behov
Styrelederen i Leikvang idrettspark ønsker Brann som leietaker.


Får ikke lest saken, men ut fra skriblerier på Ballspark vil ikke Johannesen belite seg. Hva er argumentene hennes? At det er veldig upraktisk å trene et sted og ha alle fasiliteter et annet sted?

Brann sine argumenter er at Brann eier sin egen stadion har bygget opp bra fasiliteter der, og det blir altfor dyrt for Brann å ikke bruke de. Og det er Vibeke Johannessen mye bedre skikket til å vurdere enn Anders Pamer, Erik Huseklepp og Alexander Osdal. Derfor er det også helt på sin plass at Styret vedtar dette, og ikke årsmøte.



esp123

Spørsmålet er om det egentlig er relevant for Brann hva medlemmene mener (jeg skjønner at Brann er en medlemsstyrt klubb). Er de representative for den jevne Brann-supporter? Jeg er usikker på det.


Nixon

Hvem er den jevne Brannsupporter?

Medlemmene har i alle fall interesse nok til å ofre en håndfull hundrelapper hvert år i medlemsavgift, uten å få noe som helst tilbake foruten mulighet til å være med på årsmøtet og noen andre medlemsmøter hvert år.

Og, nei. Jeg er ikke medlem for tiden.
Rød makt på Hansa

Spelaren

Det er vanlig at folk lar høre fra seg. Men noen ganger blir det litt pompøst.
Gå av.

Lasaron

Ironisk at kronikkforfatterne først drar miljøkortet til fordel for naturgress, for senere å bagatellisere en halv times kjøring om treningsanlegget legge et annet sted.

Uansett en digresjon, miljøaspektet er underordnet i denne saken.

Om medlemmene er representative for klubbens supportere? Kanskje ikke, men det er jo fritt frem å melde seg inn.
Tren på langskudd

Billy Elliott

January 12, 2021, 15:42:57 PM #2068 Last Edit: January 12, 2021, 17:09:21 PM by Billy Elliott
Jeg synes det er finurlig at ledelsen - både i styret og administrasjonen, som over lengre tid har blitt beskyldt for å mangle nødvendig fotballkompetanse, tydeligvis, ifølge pro-kunstgress-folket, nå plutselig besitter en helt enorm og unik kompetanse som absolutt ingen, og i alle fall ikke klubbens medlemmer er smarte nok til å kunne stille spørsmål ved.

Dette er samme gjengen som for rundt et år siden synes det var en god ide å la LAN fortsette. Med historien i hånd, kan man i alle fall ikke kalle dem ufeilbarlige. Dermed virker det noe naivt å bare la dem endre en over 100 år lang grunnpilar ved klubbens historie med et pennestrøk, med argumentet om at ledelsen tross alt vet hva som er best for klubben som avgjørende. De har beviselig tatt feil før.
- You always get what you deserve.

Bill Elliott, Brann-trener 1974-1978

esp123

Hva er argumentene mot kunstgress (sett bort ifra tradisjoner og følelser)?

Selv sett bort ifra argumentet om treningsforhold så er jeg pro-kunstgress. Jeg syns fotball (i Norge) er bedre på kunstgress. Sesongen i Norge varer fra begynnelsen av april til slutten av november. Ja, gressmatten til Brann er bra i norsk målestokk, men det er jo ikke akkurat Emirates eller Bernabeu vi snakker om her. Vi har flere eksempler de siste årene på at banen ikke har vært tilfredsstillende i begge ender av sesongen. Og da går det på bekostning av det som skjer på banen.

Kunstgress er forutsigbart, det er alltid strøkne spilleforhold sommer som vinter. Det er lettere å spille hurtig fotball langs bakken året rundt. Fotball vi alle ønsker å se. Brann sliter med å styre kamper, og har gjort det så lenge jeg kan huske. Det vil bli lettere på kunstgress.  Stort sett alle spillere som utvikles i Norge i dag er oppvokst med kunstgress. Den lille gullalderen vi ser i dag hva gjelder spillerutvikling, mener jeg er pga. kunstgress. 

Når man da legger til at det er billigere, gjør treningshverdagen bedre og enklere, og øker brukstid for stadion slik at den kan bli brukt av Branns A-lag helt ned til Gutter 13,  så mener jeg det er en no-brainer.

Så respekterer jeg at gress er viktig for noen pga. tradisjoner og følelser, men jeg mener at det ikke bør styre valget av _underlag_ på Brann Stadion.  Det som er viktig for meg er det som gir Brann størst sjanse til å gjøre det best mulig. Og det tror jeg også er viktigst for flesteparten av de som følger Brann jevnlig.

Lasaron

Delvis enig. Følelser og tradisjoner skal ikke styre avgjørelsen. Men det er adekvate argumenter.

Vi ser også at nedbøren i Bergen er større enn før, og prognosene tilsier at det ikke blir tørrere igjen med det første.

Siden det å ha et skikkelig bra kunstgressanlegg, hva trening og kamp angår, er mye billigere enn å ha et skikkelig bra gressanlegg (som uansett ikke kan bli skikkelig bra pga klima), samt at det vil gå mye fortere, er gode argumenter for å velge kunst. Jeg håper jeg kan få oppleve et par-tre seriegull til før jeg dør av alderdom. Å da skulle vente på et skikkelig gressanlegg kan fort redusere antall gull til null, i min levetid.

Forbasket (ikke forbannet) være alle dere som i årevis har unnlatt å sette fokus på Branns elendige treningsforhold!!
Tren på langskudd

Christian

Quote from: esp123 on January 12, 2021, 16:07:36 PMHva er argumentene mot kunstgress (sett bort ifra tradisjoner og følelser)?
Det går jo ikkje an å se vekk fra tradisjon og følelser når det gjelder fotball. Det er jo litt av poenget her. Hva er argumentene for å bruke tid og penger på Brann sett bort tradisjoner og følelser?

Så får vi alle bestemme hvor vår egen grense går for hva tradisjon og følelser skal bestemme. Noen synes det er OK med kunstgress, noen synes det er OK å selge stadionnavnet, noen synes det er OK å bli kjøpt av oljesjeiker.


Eg likte ikkje hybeltribunen, men forstår godt at Brann gikk for den løsningen og lever helt fint med den. Eg syntes det var modig og rett å gi LAN en sjanse til - det funket ikkje. Kjipt. Tanken på kunstgress på Stadion liker eg virkelig ikkje. Tanken på at eg fikk sett én kamp på Stadion siste sesongen med gress (tap mot Haugesund) gjør meg bare trist.

Kanskje dette er rett vei å gå for Brann, men eg er rimelig trygg på at timingen er elendig. Brann trenger å gå inn i 2021 med entusiasme rundt klubben, ikkje konflikt. Kunstgress skaper ikkje entusiasme.

Brann bør bruke mer tid. Utrede alternativene åpent og ærlig, og la hele greien modnes - også blant supporterne og fans.

esp123

Quote from: Christian on January 13, 2021, 11:41:43 AMKanskje dette er rett vei å gå for Brann, men eg er rimelig trygg på at timingen er elendig. Brann trenger å gå inn i 2021 med entusiasme rundt klubben, ikkje konflikt. Kunstgress skaper ikkje entusiasme.

Brann bør bruke mer tid. Utrede alternativene åpent og ærlig, og la hele greien modnes - også blant supporterne og fans.

Brann tenker nok at det er resultater som skaper entusiasme, og kunstgress er helt nødvendig for å få resultater.

SKBCPH

Quote from: esp123 on January 13, 2021, 12:46:00 PM
Quote from: Christian on January 13, 2021, 11:41:43 AMKanskje dette er rett vei å gå for Brann, men eg er rimelig trygg på at timingen er elendig. Brann trenger å gå inn i 2021 med entusiasme rundt klubben, ikkje konflikt. Kunstgress skaper ikkje entusiasme.

Brann bør bruke mer tid. Utrede alternativene åpent og ærlig, og la hele greien modnes - også blant supporterne og fans.

Brann tenker nok at det er resultater som skaper entusiasme, og kunstgress er helt nødvendig for å få resultater.

Problemet er jo at det ikke blir bedre resultater av dette.

Og etter sesongen er det nye undskyldninger fra ledelsen for hvorfor det ikke gikk i år heller.

Lite aner de at det er dem selv som er problemet...
- Vi har den treneren vi har.

Huff

Quote from: SKBCPH on January 13, 2021, 12:53:17 PMProblemet er jo at det ikke blir bedre resultater av dette.

Og etter sesongen er det nye undskyldninger fra ledelsen for hvorfor det ikke gikk i år heller.

Lite aner de at det er dem selv som er problemet...

Nettopp.

Jeg vil ikke ha kunstgress, delvis av helt egoistiske årsaker.

Det er derimot mulig at Brann vil profitere på å ha kunstgress på stadion. Jeg aksepterer derimot ikke at denne avgjørelsen skal taes av de inkompetente fjolsene som styrer der oppe nå - etter en forhastet, hemmelig prosess. Verken styre, sportslig ledelse eller administrativ ledelse har vist at de har kompetansen til å ta riktige avgjørelser, tvert imot. Dette er den samme gjengen som har tatt åpenbart katastrofale beslutninger i nær fortid og som fremdeles nekter å ta det innover seg.

Selv om argumentene for kunstgress isolert sett er relativt gode kjøper jeg heller ikke argumentet om at det haster å legge kunsgress. Så lenge det finnes gode gressbaner innen rimelig kjøreavstand til stadion, og så lenge Brann får bruke disse ser jeg det som pur bullshit at alternativet til kunstgress er forferdelige treningsfasiliteter. Det er selvsagt ikke optimalt å trene borte fra fysio, analytikere og lignende, men fullt gjennomførbart. Dersom Brann er avhengig av å trene innen hundre meter fra diverse strategiske controllere og lignende må jeg nesten spørre meg hvorfor i svarte en har forlatt Bergen for Spania i forsesongen år etter år.

Styret må ikke nødvendigvis overlate avgjørelsen om kunstgress til årsmøtet, men et styre bestående av folk helt uten toppfotballbakgrunn som allerede har bevist at de ikke vet noe om fotball skal ikke ta denne avgjørelsen etter råd fra en fengselsbetjent og en brukbilselger som kun tenker på sesongen 2021.

Lasaron

Kunstgress vil jo hjelpe i forhold til dagens situasjon.
Tren på langskudd

esp123

Nettopp.

Og det er ikke styret som har innstilt skifte av dekket. Det er Brann med sportslig avdeling i spissen, som naturligvis har rådført seg med spillerne. Vi er ikke lenger i 1992 eller 2007. Verden går fremover og kunstgress i 2021 er faktisk veldig bra.

Det er Brann selv som må bestemme seg for om dette er riktig. Når Brann først har innstilt seg på kunstgress og at det er riktig for Brann så må beslutningen tas hurtig slik at vi "redder" denne sesongen.  Når Brann sier at de risikerer å ikke ha en skikkelig treningsbane hvis det ikke blir gjort, så må vi faktisk stole på at det er sant. Og treningshverdagen er faktisk relativt viktig for et lag som skal prestere i Eliteserien.



Superjack

Mulig dørmatte er bra, like treningsforhold og alt det der, jeg liker det ikke. Dørmatte er ikke det samme som gress, selv om begge deler er grønt.
For meg er dette en stor ting i forhold til det Brann jeg vokste opp med.

Men samtidig vokste jeg opp med tippekamper på tv som til tider kunne utspille seg på tilnærmet åkre.
Om det puttes nok ressurser og innsats er det fullt mulig å ha strøkne trenings og kampbane på gress.
Banene i England i PL og Championship ser ikke ut som de gjorde på 80 tallet. Det har med økt fokus og innsats på de feltene.

Jeg er helt sikker på at det er mulig å lage gode treningsbaner på Nymark, men det er utfordringer, siden det står på myr. Samme som var utfordringer når nye stadionmatten ble lagt i 2008.
Da ble vel det først gravd bort store mengder gammel myr og jord,  fyllt i drenerende masser og matten løftet, om jeg husker rett.
Dette må da gjøres med treningsbanene.
Om kosten er det samme for å forbedre treningsbanene som det er å skifte til plast på stadion, så bør det gjøres.

Om det skal være like treningsforhold som det er på kampdag, så må plasten være lik på kamparena som på treningsfasilitetene. Vil det bli slik? Eller vil Brann ende opp å trene på gamle og ikke gode kunsgressbaner som er ganske langt fra identiske til det som er inne på Stadion?

Ser ikke for meg at Bergen kommune har behov for å ha eliteseriestandard på treningsbanene på Nymark.

Brannsupporter.

Lasaron

Bergen har langt mer nedbør enn alle steder i England, og en del kaldere årsmiddeltemperatur. Det må med i beregningen når man sammenligner med England.

Det er viktig at når man oppgraderer kunstgressbaner utenfor Brann Stadion, som SK Brann bruker, så er det av samme type som inne på Stadion. Men når den nye kunstgressmatten er der, så vil jo mesteparten av treningen også foregå der.
Tren på langskudd

Wingfoot

Legges det kunstgress inne på stadion, så blir vel all trening gjort der?
Da slipper også klubben å betale for treningstid på kommunen sine baner.
Står på Frydenbø og synger av full hals!

esp123

Brann kan også leie ut banen til andre som trenger treningstid.

SKBCPH

Brann skriver på sine egne hjemmesider at det er godt mulig gressmatten nærmest Haukelandshallen blir fin utover våren. Nok en grunn til å ikke ta et forhastet styrevedtak nå.
- Vi har den treneren vi har.

esp123

Godt mulig er en kreativ tolkning av det de skriver.


"Brann har hatt jevnlige møter med Bergen kommune om status for treningsbanene. På et møte i 23. oktober ble det signalisert at treningsbanen nærmest Stadion ikke lar seg reparere. I november ble dette bekreftet. Banen nærmest Haukelandshallen er det ennå ikke sikkert hvordan blir til slutt, men kommunen har gitt beskjed om at de ikke kan love at banen blir god nok og uansett er ikke banen tilgjengelig for Brann før langt ut på våren."


Brann anser vel da sannsynligheten som lav for at banen blir god nok, gitt at den andre banen ikke lar seg reparere, og at det ikke lønner seg å vente.


SKBCPH

Så lenge den er relativt grønn og ikke ligger under mer enn 10 cm vann vil den være fin nok for én sesong, og dermed tid nok til at et nytt styre, med årsmøtet i ryggen, kan ta en veloverveid, god beslutning etter at absolutt alle muligheter er nøye evaluert.

det er ikke "perfekte" treningsforhold som står mellom Brann og seriegull denne sesongen uansett.
- Vi har den treneren vi har.

esp123

Brann tar jo ikke den beslutningen over natten. Brann har kjempet mot kunstgress i flere år nå, men nå ser de ingen annen utvei enn å legge kunstgress. Vi må ikke glemme at Brann hadde begge beina i nedrykksstriden, det kan være dårlige treningsforhold er det som sender oss ned der neste år også.

Jeg ser virkelig ikke behovet for å vente, og hvilke muligheter som plutselig skulle dukke opp. Jeg ser på kunstgress som uungåelig, det skjer enten i år eller neste år, og da kan det like gjerne skje i år.

At årsmøte skal ta en sånn beslutning er jeg prinsipielt imot, da kan mobilisering vippe det i den ene eller andre retningen. 

Styret (som er valgt av medlemmene), i samråd med Brann-ledelsen, er de rette til å ta slike beslutninger.

SKBCPH

Er uenig i nærmest alt du skriver, haha. Men er da godt vi har personer med meninger på begge sider av saken representert på forumet. :)
- Vi har den treneren vi har.

Kagain

Jeg holder meg på klassisk stil i sentrum. Jeg har rett og slett ikke sterke følelser for eller imot kunstgress. Så da tenker jeg spekteret skal være godt representert.

Corran

Eg vingler over hele spekteret er sterk motstander men skjønner problemet
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Superjack

January 14, 2021, 12:44:12 PM #2088 Last Edit: January 14, 2021, 12:46:51 PM by Superjack
Landets kjipeste supportere, som er glade i Tromme, lydsupport fra høytalere og tannkost på tribunene. De spiller på dørmatte.

Veldig usakelig og sikker ikke helt korrekt. Men jeg synest både lyd, lukt og hele stemningen endres på plastarenaer.

Ja jeg forstår behovet for å trene og prestere med like forhold.
Flere tiår siden trenerlegender som Wenger krevde det samme hos sine lag. Mener også Cruijff hadde samme tilnærming som trener på 80 tallet.
Men at det skal føre til hastevedtak å legge om til kunstgress, for det er så
kritisk at det ikke er tid og anledning å få kvalitetsgress på treningsbane? Rart.
Virker like hastig som at KI måtte inn midt i sesongen for å få resultatet med en gang.
Hvor er de lange linjene?

Å flytte til en annen bydel for å trene, klart det går helt fint. Veldig vanlig.
Brannsupporter.

Nixon

Quote from: Superjack on January 14, 2021, 12:44:12 PMÅ flytte til en annen bydel for å trene, klart det går helt fint. Veldig vanlig.

Men hva tenker du om logistikken? Busse frem og tilbake fra Stadion? Eller bygge en fullverdig infrastruktur på det nye stedet med mat, styrkerom, møtelokaler, avslapning, fysio og hva enn de trenger før, under og etter en trening?

For hva er egentlig så vanlig? Det første eller det andre alternativet?

Og hva er realistisk at Brann skal ha penger til?
Rød makt på Hansa

SKBCPH

Quote from: Nixon on January 14, 2021, 12:59:08 PM
Quote from: Superjack on January 14, 2021, 12:44:12 PMÅ flytte til en annen bydel for å trene, klart det går helt fint. Veldig vanlig.

Men hva tenker du om logistikken? Busse frem og tilbake fra Stadion? Eller bygge en fullverdig infrastruktur på det nye stedet med mat, styrkerom, møtelokaler, avslapning, fysio og hva enn de trenger før, under og etter en trening?

For hva er egentlig så vanlig? Det første eller det andre alternativet?

Og hva er realistisk at Brann skal ha penger til?

De har jo lyst til å bygge alt av infrastruktur ute på Leikvang. Fra BT:

- Vi vil bygge en flerbrukshall, som vil kunne ivareta alle Branns behov for innendørs aktivitet, sosiale rom, garderober, styrkerom og så videre. Fra før har vi en meget god naturgressbane og en kunstgressbane, som de vil kunne disponere.

Virker som de har det meste av finansiering på plass, og Brann bare kan komme inn som leietaker.

Vil ikke være ferdig før om to år. Men pendling og evt trening på den andre gressmatten ved Haukelandshallen frem til det bør være et greit kompromiss for å unngå plast på Stadion.
- Vi har den treneren vi har.

esp123

Quote from: Superjack on January 14, 2021, 12:44:12 PMÅ flytte til en annen bydel for å trene, klart det går helt fint. Veldig vanlig.


Basert på hva? Har du gjennomført en mulighetsstudie? Brann vurderer det som lite gunstig, da må vi basere oss på den vurderingen og ikke hva «Superjack», eller Erik Huseklepp for den slags skyld, mener er «vanlig».

Brann har garantert veid opp alle disse argumentene flere ganger. De vil jo aller helst spille på gress de også, men når det ikke går så mener de at kunstgress er best. Hvis de absolutt skal ha kunstgress, så hadde de gjort det for lenge siden.

Nixon

Quote from: SKBCPH on January 14, 2021, 13:16:12 PMDe har jo lyst til å bygge alt av infrastruktur ute på Leikvang. Fra BT:

- Vi vil bygge en flerbrukshall, som vil kunne ivareta alle Branns behov for innendørs aktivitet, sosiale rom, garderober, styrkerom og så videre. Fra før har vi en meget god naturgressbane og en kunstgressbane, som de vil kunne disponere.

Virker som de har det meste av finansiering på plass, og Brann bare kan komme inn som leietaker.

Dette er jo genialt for Hovding. En sikker betaler som bruker fasilitetene på dagtid og som gir gode penger til å betale for anlegget. Dette veier nok mye tyngre enn bekymring for at byens stolthet skal gå over på kunstgress...

Men hva med bruken av gressbanen? På brann.no er et av argumentene mot å bruke andre baner at "for at Brann skal ha gode treningsforhold på gress kan heller ingen andre bruke banene på grunn av belastningen, noe som tar fra andre klubber sine fasiliteter."

Jeg kan ikke tenke meg at dette er noe Hovding vil gå med på.
Rød makt på Hansa

SKBCPH

Quote from: Nixon on January 14, 2021, 13:30:43 PM
Quote from: SKBCPH on January 14, 2021, 13:16:12 PMDe har jo lyst til å bygge alt av infrastruktur ute på Leikvang. Fra BT:

- Vi vil bygge en flerbrukshall, som vil kunne ivareta alle Branns behov for innendørs aktivitet, sosiale rom, garderober, styrkerom og så videre. Fra før har vi en meget god naturgressbane og en kunstgressbane, som de vil kunne disponere.

Virker som de har det meste av finansiering på plass, og Brann bare kan komme inn som leietaker.


Men hva med bruken av gressbanen? På brann.no er et av argumentene mot å bruke andre baner at "for at Brann skal ha gode treningsforhold på gress kan heller ingen andre bruke banene på grunn av belastningen, noe som tar fra andre klubber sine fasiliteter."

Jeg kan ikke tenke meg at dette er noe Hovding vil gå med på.

https://www.bt.no/fotball/i/41b4AR/inviterer-brann-til-leikvang-vil-kunne-ivareta-alle-deres-behov

- I hvilken grad tåler gressbanen på Leikvang belastningen?


- De signalene jeg har fått er at den bør brukes mer enn det den gjør i dag.

Så det virker ikke å være noe problem!
- Vi har den treneren vi har.

Nixon

Jeg tar ikke noe standpunkt her, men stiller bare noen spørsmål som en litt objektiv leser.

Er det OK at Brann blir leietaker med både bane og andre treningsfasiliteter? Folk har jo ment at det er ille at vi har vært avhengige av kommunen når det gjelder treningsbane. Men i denne løsningen utvides denne avhengigheten.

Og er det greit av klubben må dele på en bane med andre der det lett kan bli konflikter med bruk og slitasje? Spesielt i ytterkantene av sesongen; oppkjøring og når det blir dårligere forhold utover høsten. At noen har fått "signaler" gjør meg ikke akkurat beroliget, og det er ikke det samme som at det ikke kan bli noe problem. Regner med at Hovding, som alle andre breddeklubber, har en kabal som skal gå opp med treningstider og bruk av banene. Skal Brann få ekslusivitet på gressbanen i perioder vil det få ringvirkninger for hele klubben der ute. Og er det varmekabler på gressbanen? Står det noe om det i saken?
Rød makt på Hansa

SKBCPH

Står ingenting om varmekabler nei. Og ja, det er flere spørsmål her, men det virker som ledelsen i Brann ikke engang ønsker å vurdere dette. De avviser det bare med at de har fasiliterer på stadion.

Det er jo ikke sånn at disse fasilitetene blir ubrukelig bare fordi man trener på Leikvang noen dager i uken.

Flere av treningene vil jo fortsatt kunne foregå på kunstgress ved stadion, foran de utallige bortekampene mot lag som spiller på kunstgress.
- Vi har den treneren vi har.

Nixon

Quote from: SKBCPH on January 14, 2021, 13:54:31 PMDet er jo ikke sånn at disse fasilitetene blir ubrukelig bare fordi man trener på Leikvang noen dager i uken.

Flere av treningene vil jo fortsatt kunne foregå på kunstgress ved stadion, foran de utallige bortekampene mot lag som spiller på kunstgress.

Igjen. Er dette gjennomførbart? Skal alt utstyr fraktes frem og tilbake alt etter hvor treningen er, eller skal Brann ha "to av alt"? Er det noen andre klubber som driver på denne måten?

Noen kan kanskje mene at jeg prøver å finne problemer her. Men tror nok at skal man gå for en løsning med treningsanlegg et annet sted, enten det blir bare der, eller delt med Stadion, så må man tenke gjennom mest mulig på forhånd. Å ta problemene når de kommer er ingen god strategi.
Rød makt på Hansa

storB

Kunstgress:
Ja :
- Bedre treningsforhold enn tilfelle er idag
- Bytte av varmekabler og vanning kan gjøres samtidig med omlegging
- Alltid gode baneforhold uansett vær og årstid (ref det året de glemte å slå på varmekablene til seriestart)
- Kan gi flerbruksmuligheter (mer inntjening)
- Mindre skifte av spillerunderlag skal vistnokk gi mindre skader/belastning
- Spillerne ønsker bedre treningsforhold (dette kommer frem av de årlige evalueringene)
- Brann slipper å måtte reise andre steder for å trene/slipper leiekostnader

Nei :
- Brann ville blitt enn plastklubb (identitet, historie etc)
- Spillerne ønsker å spille på gress
- Ingenting slår en god gressbane badet i sol de 5 gangene i året det skjer.
- Uryddig prosess rundt bytte fra gress til kunstgress
- Kunstgress er dårligere for miljøet (sikkert ett viktig argument for supporterne)


Hvor godt er det undersøkt om å ligge treningen til andre steder og leie fasiliteter der, havner inn under "uryddig prosess". Tar heller ikke med om kommunen klarer å utbedre Nymark all den tid kommunen selv og Brann er negative til om dette lar seg gjøre innenfor fornuftige økonomiske rammer.
"Ojo er en stor mann, og idag spillte han mot to kvinnfolk" Mjelde etter RBK kampen.

Superjack

Jeg er gresstilhenger.
Dette er en ren subjektiv betraktning og viktig for min opplevelse av å gå på stadion. Lukt, lyd og alt annet.

Om Brann skifter til plastdekke så vil jeg fortsatt være Brannsupporter, men det vil forringe min opplevelse.
En annen ting er at jeg finner det veldig rart at dette plutselig ble så prekært.
Vi har en sportslig leder som mange betviler er kapabel stilligen sin, men når han nå plutselig forfekter at vi må ha plast for å blir gode - for det ikke finnes andre løsninger innen rekkevidde, så tror folk på dette?

Jeg tror ikke på det.

Jeg er enig med at treningshverdag må ligne på kampsituasjon.
Jeg er enig med at treningsfasilitetene / treningsbanene ikke holder mål


Jeg kjøper ikke at det ikke er mulig å ordne dette, på både kort, og lang sikt med å fortsatt spille på gress.
Det er mulig å legge treningsbaner på Nymark av samme kvalitet som inne på stadion. Det må garantert graves av masser, og mest sannsynlig bygges opp med drenerende masser, høyere enn eksisterende nivå.
Dette tar nok mer enn noen måneder.
I mellomtiden er det mulig å benytte andre baner i bergensområdet. Som nevnt. Det trenger ikke være en permanent løsning, men at man lager en plan og følger den for å få skikkelige fasiliteter på banefronten også, på Nymark.

Er kunstgresset utenfor stadion av samme kvalitet og likt som det som vil bli lagt inn på stadion?
Skal man gjøre likt, så må det vel gjøres likt?






Brannsupporter.

esp123

Quote from: Superjack on January 14, 2021, 15:41:09 PMEr kunstgresset utenfor stadion av samme kvalitet og likt som det som vil bli lagt inn på stadion?
Skal man gjøre likt, så må det vel gjøres likt?





Det er ikke relevant, de vil ikke bli brukt. All trening vil foregå inne på Brann Stadion hvis de legger kunstgress der.

Go Up