• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Brann sine kamp-, trenings- og anleggsfasiliteter

Started by Gulløl, April 26, 2010, 20:31:50 PM

Superjack, Christian and 8 Guests are viewing this topic.

Go Down

Gulløl

Quote from: Lasaron on March 13, 2018, 20:15:31 PMTenk om Brann hadde hatt tilsvarende gressbane på utsiden, også den med undervarme.
Burde vært mulig å få til, om noen vil spytte i en god del millioner. Dette i tillegg til en kunstgressbane med tak over. Tror LAN da hadde blitt veldig fornøyd med treningsforholdene.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Lasaron

Quote from: Gulløl on March 13, 2018, 21:55:08 PM
Quote from: Lasaron on March 13, 2018, 20:15:31 PMTenk om Brann hadde hatt tilsvarende gressbane på utsiden, også den med undervarme.
Burde vært mulig å få til, om noen vil spytte i en god del millioner. Dette i tillegg til en kunstgressbane med tak over. Tror LAN da hadde blitt veldig fornøyd med treningsforholdene.

Og jeg tror det ville betydd en god del flere poeng til Brann.
Tren på langskudd

Finfin respons

Quote from: ACHTUNG on March 13, 2018, 20:21:30 PMUjevnheter?

Skadepotensialet er helt klart potensielt. For min del synes jeg banen ser flott ut såklart.

Ellers helt enig med Lasaron. Det ville vært fabel-aktig.
Kanskje.

Lasaron

La oss si det er rett at det vil gi flere poeng. La oss videre si at et treningsfasilitetstiltak, som gir flere poeng, koster x millioner kroner. Sammenligne det så med en spiller man kjøper som også koster x millioner kroner. Da vil tiltaket være en mye sikrere investering. Anlegget kan ikke brekke beinet, bli syk, ha en kone som lengter hjem, miste motivasjonen eller få formsvikt. Ja, det vil være kostnader rundt vedlikehold, men spilleren man kjøper skal ha lønn.

Det er verdt å diskutere om opprustning av treningsfasiliteter bør prioriteres foran kjøp av nye spillere i et vindu eller to, hvis det er det som må til for å oppruste. Det har jeg argumentert ganske ok for i avsnittet over, syns jeg :)
Tren på langskudd

Spelaren

Skal Nymark oppgraderes må kommunen finne rom for det i budsjettet. Det var noe snakk om utvikling av dette i 2016, men eg er usikker på kor i lendet det ligger nå.
Gå av.

Finfin respons

Quote from: Spelaren on March 14, 2018, 09:21:42 AMSkal Nymark oppgraderes må kommunen finne rom for det i budsjettet. Det var noe snakk om utvikling av dette i 2016, men eg er usikker på kor i lendet det ligger nå.

Jeg tror det er så som så i lendet. Finfin anledning til å trykke litt på i denne saken nå som vinden blåser i gummien på kunstgressbanene. Pål i Ap virket positiv i 2016. Mo(h)n tro om det er pengene det står på, eller om det er andre propper i det kommunale systemet? Eller kan vi vente en lansering av planene for Nymark snart?
Kanskje.

Gulløl

March 19, 2018, 11:25:42 AM #1857 Last Edit: March 19, 2018, 11:28:00 AM by Gulløl
Banen var bra i går for mars å være men mye manglet på toppkvalitet. Den tre ukers perioden uten kamper som nå kommer må brukes optimalt, reparere skader først, gjødsle, på med vekstduken igjen og godt med undervarme.  Er det skader i noen kabler som striper i banen kan tyde på bør de også repareres i denne lange kamp pausen. Værmeldingen for de tre neste ukene gir absolutt ikke særlig drahjelp tempraturmessig så undervarme blir sentralt her for å få banen skikkelig bra.


Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Spelaren

"Bra til mars å være" illustrerer vel egentlig det at minst mulig fotball bør spilles i mars her i landet.
Gå av.

Lasaron

Tren på langskudd

SKBCPH

Ja, denne mars-måneden har vært ekstraordinær, og jeg synes NESTEN litt synd på NFF.

Det er trolig minst fire år til neste gang det er så ekstremt på denne tiden av året. Midten/slutten av mars er helt greit tidspunkt å starte på.

Synes heller man ikke bør ha særlig mer enn fire måneders pause mellom sesongene.
- Vi har den treneren vi har.

Lasaron

Det er nettopp det. Pausen. 3,5 måneder er egentlig for lenge det også, syns jeg. Men dette klimaet. Kompromiss.
Tren på langskudd

yashin

Pausen er altfor kort. Folk flest rekker ikke å lengte til fotballen engang, før det er i gang igjen.

Ellers er det jo litt rart at kunstgresset, som er til for at vi skal kunne spille fotball til alle verdens tider, ser ut til å ha tålt vinteren i år ekstra dårlig.

Lasaron

Pausen er da kortere i de fleste andre land.

Bare Ranheim sitt som har tålt vinteren dårlig. De andre kampene har hatt trøbbel pga sterkt snøvær som gjør at man må spille på snø. Har ingenting med banen å gjøre.
Tren på langskudd

Belfort

Når norsk fotball var på sitt beste på 90 tallet, så begynte vi i slutten av april og avsluttet i midten av oktober. Bør ikke strekkes noe mer enn dette

Lasaron

Tren på langskudd

yashin

Quote from: Lasaron on March 19, 2018, 16:47:57 PMPausen er da kortere i de fleste andre land.

Vi spiller ikke i de fleste andre land. Vi spiller i Norge, der interessen for andre sporter er atskillig større vinterstid enn det man trenger å bry seg med i andre land. At folk digger å sitte inne foran peisen og se på skirenn er ikke et problem for publikumstilstrømningen i Limassol eller Lisboa.

Quote from: Lasaron on March 19, 2018, 16:47:57 PMBare Ranheim sitt som har tålt vinteren dårlig.

Tull. Se kampene som tross alt har vært spilt på kunstgress. Kunstgressbanene har tålt forholdene veldig dårlig, og spillerne har sklidd veggimellom, med KBKs straffespark som det mest åpenbare eksempelet så langt.

Superjack

Quote from: yashin on March 20, 2018, 15:04:17 PM
Quote from: Lasaron on March 19, 2018, 16:47:57 PMPausen er da kortere i de fleste andre land.

Vi spiller ikke i de fleste andre land. Vi spiller i Norge, der interessen for andre sporter er atskillig større vinterstid enn det man trenger å bry seg med i andre land. At folk digger å sitte inne foran peisen og se på skirenn er ikke et problem for publikumstilstrømningen i Limassol eller Lisboa.

Quote from: Lasaron on March 19, 2018, 16:47:57 PMBare Ranheim sitt som har tålt vinteren dårlig.

Tull. Se kampene som tross alt har vært spilt på kunstgress. Kunstgressbanene har tålt forholdene veldig dårlig, og spillerne har sklidd veggimellom, med KBKs straffespark som det mest åpenbare eksempelet så langt.

Vi spiller i Norge, enkelt og greit resonement og riktig oppfattelse av situasjonen. I Norge liker også mange å se menn med fråde rundt hele kjeften, staure rundt på planker i snøen eller rundt og rundt på en islagt stor gymsal osv.
At det er manglende lengde på sesongen i Norge som gjør at landslaget ikke presterer i mars (dette var Hareide sitt argument) er bare tøys. Mesteparten av landslagsspillerne sitter på benker rundt om i Europa, der sesongen er på sitt mest intense. At norske lag skal være best mulig rustet til evt 16 eller 8 delsfinaler i diverse europacuper er også ganske meningsløst. Det har vel skjedd sånn ca 4 ganger siste 20 år. Jeg er rimelig sikker på at Brann hadde tapt mot Everton uansett hvor mye sesong det hadde vært i Norge akkurat da.

Jeg foretrekker da heller glisne tribuner omkranse en grønn bane i juli, på grunn av at folk er på hytten eller fellesferie, enn å fryse av meg edlere deler rundt en humpete grønn / gul bane i mars eller november.

Brannsupporter.


Lasaron

Quote from: Superjack on March 20, 2018, 18:33:52 PMJeg foretrekker da heller glisne tribuner omkranse en grønn bane i juli, på grunn av at folk er på hytten eller fellesferie, enn å fryse av meg edlere deler rundt en humpete grønn / gul bane i mars eller november.



Akkurat det er det vanskelig å være uenig i, og er et godt poeng. Selv om jeg ønsker meg sesong fra midten av mars og ut november, så vil det neppe bli særlig publikum på marskampene noen gang. Slik det er lagt opp i år er det noen intense perioder, og alt for få kamper på sommerstid. Jeg vil ha en jevnere fordeling. Fler kamper om sommeren enn i år er jeg absolutt for.
Tren på langskudd

Gulløl

April 05, 2018, 16:39:01 PM #1870 Last Edit: April 05, 2018, 16:47:11 PM by Gulløl
Banen har blitt både grønnere og bedre. Øverste bilde for tre uker siden, nederste fra denne uken. Blir nok flotte spilleforhold på søndag for å være tidlig i april. Ser ellers at det holdes på å gjøres klart til ståfelt for bortesupporterne, altså plastsetene fjernes. Gamle sitte er det bare en liten rest igjen av mot Frydenbø, ellers jevnet med jorden.



Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Pelle

https://www.abcnyheter.no/nyheter/sport/2018/04/27/195391601/age-hareide-stotter-bendtner-kunstgress-burde-egentlig-vaert-forbudt

Åge Hareide støtter Bendtner: - Kunstgress burde egentlig vært forbudt

Åge Hareide misliker at det blir stadig flere baner med kunstgress i norsk toppfotball.
Nylig uttalte Rosenborg-stjernen Nicklas Bendtner seg negativt om kunstgressdominansen i Norge.

Hareide følger opp i et intervju med Dagbladet :

- Nicklas har helt rett, kunstgress er ikke egnet som underlag på toppnivå. Det burde egentlig vært forbudt, sier den danske landslagssjefen.

Selv Start og Viking har gått over til kunstgress.

- Man snakker om å hevde seg internasjonalt og så velger man å prioritere et underlag som ødelegger flere av forutsetningene for å lykkes, sukker Hareide.

Trenerveteranen har følgende råd til unge norske spillere.

- Før kunne jeg være enig i at unge spillere kunne ha godt av et ekstra år eller to i Norge før de reiste ut. Nå, på grunn av kunstgresset og fotballen det framtvinger, mener jeg de som har muligheten bør dra dit det er naturgress før det er for seint, sier Hareide til Dagbladet.
"Det er kjekkere å logre med halen en å gå rundt å bjeffe!"

- Pelle

Lasaron

Er det noen som vet mye om det som kan ta litt voksenopplæring for oss andre? Hvor annerledes blir fotballen? Jeg vet det har noe med dueller, sklitaklinger osv å gjøre der kunstgresspillere blir litt veikere.

Nå er det jo noen som gjør det bra i utlandet selv om de har spilt en del på kunstgress, men kanskje det hadde vært flere uten? Men da måtte jo sesongen vært kortere. Osv.
Tren på langskudd

osoerli

Poenget med kunstgras når det kom var vel erstatning for grus som treningsunderlag om vinteren.
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

Alonso Solis

Alt i alt har jo kunstgress vært en kjempestor suksesshistorie. Kidsa kan spille på gode, stabile underlag mer eller mindre året rundt. Før var man henvist til grusbaner med høydeforskjeller omtrent likt som nasjonen Danmarks, og banene var krydret med spisse steiner som ofte gjerne lå skjult i elleve av de tolv mellomstore innsjøene som ofte prydet banene. Gressbanen var selvsagt forbeholdt A-laget, og dristet man seg utpå der etter skoletid eller i helgene kom banemesteren skrensene inn med traktoren sin for å skjelle ut alle som våget å drive egentrening på den ditto elendige plenen.

Problemet oppstår jo selvsagt når man skal drive samme type toppidrett som ellers i Europa, men på ulikt underlag.

Lasaron

Ser på CL-kvalik. Young boys har kunstgress, til min overraskelse. Er det noen som vet om andre relativt store lag som spiller på det? Utenfor Norge, altså.
Tren på langskudd

opplett

Norling skryter likevel av oppholdet i Norge . - Menneskene i Brann var fantastiske. Klubben var vakker som s****.

Pelle

Det skal være naturgress !

Vet det er noe forskning som "kanskje" mener plasten er kreft fremkallende keepere puster inn plast driten.
"Det er kjekkere å logre med halen en å gå rundt å bjeffe!"

- Pelle


ACHTUNG

Fskapen har ikke noe på toppnivå å gjøre. Ligue 1 har nedlag forbud, i Æresdivisjonen blir det forbud fra sesongen 2020/2021. Krefter er også i sving i Allsvenskan. Kan man håpe på at dominoeffekten sprer seg til ES?

Lasaron

Så pendelen er i ferd med å snu? Betyr det at fremgangen i kvaliteten på kunstgress har stoppet opp? Eller er det miljøhensyn som tar over?
Tren på langskudd

SKBCPH

Vel miljøhensynet er for meg nok til mislike kunstgresset sterkt. Men det er gledelig at det økte fokuset på uønsket plast i naturen også gir en ekstra dimensjon i kampen mot kunstgress i fotballen.
- Vi har den treneren vi har.

Nixon

Jeg tror aldri i verden det blir noe forbud her i Norge. Til det har utviklingen kommet alt for langt. For det er jo ikke slik at argumentene som har vært brukt før mister gyldigheten hos de som bestemmer, som klima og økonomi. Og mange av banene som har blitt bygget har fått offentlig støtte mot at det skal være flerbruksbaner, noe som vil vanskeliggjøre en endring av underlaget.
Rød makt på Hansa

opplett

Norling skryter likevel av oppholdet i Norge . - Menneskene i Brann var fantastiske. Klubben var vakker som s****.

ACHTUNG

Vi snakker kun om forbud på toppnivå, på arenaene i toppdivisjonen.

Lasaron

Quote from: ACHTUNG on August 23, 2018, 12:24:21 PMVi snakker kun om forbud på toppnivå, på arenaene i toppdivisjonen.

Uenig. Jeg er ikke bare opptatt av Brann, også litt av norsk fotball generelt. Jeg tror det er bra for norsk fotball at sesongen er lang og at lag i Nord-Norge og indre østland også har mulighet til å spille i eliteserien.
Tren på langskudd

ACHTUNG

Nord- Norge er unntaket, indre østland bør ikke ha noen problemer med å fremskaffe en god gressmatte, så lenge LSK, som befinner seg i innlandet, klarer det med bravur, år etter år.

Stril Power

Det blir dyrt å rykke opp med slike krav.

Lasaron

Tror det er forskjell på Lillestrøm og Mjøstraktene.
Tren på langskudd

ACHTUNG

Mjøstraktene, Hamar og Gjøvik, har nokså likt klima som man har i Lillestrøm. Mot svenskegrensen, Trysil, Gudbrandsdalen og der omkring, det er en annen skål. Men der vil det heller aldri eksistere topplag. Det er kun lagene i Nord-Norge som har utfordringer, så her er det bare å kvitte seg med dørmattene. De som ikke har råd til å drifte gressmatte, har heller ikke noe i toppligaen å gjøre.

SK

Kunstgress godtas i Bodø og Tromsø grunnet klimatiske utfordringer. Øvrige steder lenger sør burde det være totalt utelukket. F.eks. så får de det til i Trondheim. Ingen grunn til at andre ikke skal klare det da. At arenaer som brukes på toppnivå i norsk fotball skal være flerbruksbaner er en fundamental misforståelse.

Stril Power

Det er ikkje kostnaden å drive ei grasmatte som er det største problemet ved å rykkje opp, men for lag i divisjonar utan det kravet som har kunstgras av ein eller annan grunn, vil det anten vere ei stor investering å byte om til gras eller bruke ei anna heimebane. Ingen av delane er særleg bra.

Eg ønskjer at flest mogleg skal ha grasmatter, i Noreg og i resten av verda, men firkanta krav kjem ikkje til å vere bra for nokon. Sjå berre på Åsane, dei hadde såvidt råd til å oppfylle krava for å bli i førstedivisjon. Fleire krav fører til eksklusjon av fleire klubbar.

Norlings Hund 2

Da får klubbene heller innse at de ikke kan være på øverste nivå med mindre de klarer å ha gress, med unntak av nord-Norge, og forberede seg på den kostnaden.

Firkantede krav er ikke nødvendigvis en uting, det er samtidig mange spillere fra utlandet som ikke er interessert i å gå hit fordi det er for mange plastmatter her i landet.

Semb fokuserer mye på for mange lag, men har han i det hele tatt tenkt over at spillere som utmerker seg på kunstgress i Norge faller gjennom delvis fordi de må tilvenne seg et annet underlag?

Et minstekrav om hybridgress er ikke for mye å forlange.

Stril Power

Ein kan jo sjølvsagt ta «anten har dei gras, elles får dei ha det så godt». Men eg trur ikkje det er særleg produktivt. Noreg har mange små og spreidde klubbar som rykkjer både opp og ned. Investeringane ved å leggje om er heilt urealistiske, og difor er kravet automatisk veldig omfattande.

Difor må me heller godta at nokre klubbar har kunstgras, og finne andre måtar å få mest mogleg naturgras på.

Uansett går teknologien framover. Eg trur ikkje mange tenkjer over at det er hybridgras på Emirates. Etterkvart vil det tvinge seg fram fleire hybridvariantar på norske baner. Då vil me kanskje få noko anna enn potetåkrar å spele på i mars òg.

Finfin respons

Quote from: Lasaron on August 23, 2018, 12:48:38 PM
Quote from: ACHTUNG on August 23, 2018, 12:24:21 PMVi snakker kun om forbud på toppnivå, på arenaene i toppdivisjonen.

Uenig. Jeg er ikke bare opptatt av Brann, også litt av norsk fotball generelt. Jeg tror det er bra for norsk fotball at sesongen er lang og at lag i Nord-Norge og indre østland også har mulighet til å spille i eliteserien.

Ja, la oss snakke toppnivå, og la oss snakke fornuftige overgangsregler og et kurant dispensasjonsregime, la oss si 7-års-dispensasjonsperiode. Ingen vil ta knekken på Åsane.

Nåvel. Så.
Hva mener Norsk Fotballs venner om kunstgress? Det lurer jeg på. Jeg føler det er en mektig organisasjon i dette spørsmålet.
Kanskje.

blobby winters

Har hørt at plasten kan være kreft fremkallende men tror ikke det er så mye bevis på det.
Dette med plastikk forurensing i sjøen har blitt en veldig stor sak. Vanskelig å si hvor stor mengde av plastkuler fra kunstgress baner i Norge ender opp i sjøen men det er sikkert utrolig mye.

tintin

Quote from: blobby winters on August 23, 2018, 18:47:02 PMHar hørt at plasten kan være kreft fremkallende men tror ikke det er så mye bevis på det.
Dette med plastikk forurensing i sjøen har blitt en veldig stor sak. Vanskelig å si hvor stor mengde av plastkuler fra kunstgress baner i Norge ender opp i sjøen men det er sikkert utrolig mye.

Ja det var jo noen artikler om plast fra kunstgressbanene, men det er da vitterlig gummikuler som brukes, så hvordan de transformeres til plast fra banen til sjøen skjønner eg ikkje, men bra er det nok ikkje uansett:)

Finfin respons

Quote from: tintin on August 23, 2018, 18:50:36 PM
Quote from: blobby winters on August 23, 2018, 18:47:02 PMHar hørt at plasten kan være kreft fremkallende men tror ikke det er så mye bevis på det.
Dette med plastikk forurensing i sjøen har blitt en veldig stor sak. Vanskelig å si hvor stor mengde av plastkuler fra kunstgress baner i Norge ender opp i sjøen men det er sikkert utrolig mye.

Ja det var jo noen artikler om plast fra kunstgressbanene, men det er da vitterlig gummikuler som brukes, så hvordan de transformeres til plast fra banen til sjøen skjønner eg ikkje, men bra er det nok ikkje uansett:)

Ondskapens kretsløp?
Via fotballsokker og alskens lommer farer de små gummikulene gjennom menneskebygde rør som folk kobler vaskemaskinene sine til. Det meste blåser dog ned i dreneringsrennene rundt banene, og går dermed elvavegen. Kommer først tilbake som mikroplast når vi spytter på kunstgresset etter å ha spist hyse. Ikke bra.
Kanskje.

Pelle

Quote from: blobby winters on August 23, 2018, 18:47:02 PMHar hørt at plasten kan være kreft fremkallende men tror ikke det er så mye bevis på det.
Dette med plastikk forurensing i sjøen har blitt en veldig stor sak. Vanskelig å si hvor stor mengde av plastkuler fra kunstgress baner i Norge ender opp i sjøen men det er sikkert utrolig mye.


Det menes i vertfall at man utsettes for mer belastnings skader på plast.

Det står på røyk pakker at røyking dreper.

Eg synes at det er merkelig at mange av de som lever lengst, damper som bare fa...... ?
"Det er kjekkere å logre med halen en å gå rundt å bjeffe!"

- Pelle

Gulløl

Ny bilder. Eliteseriens fineste naturgressbane ?



Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Go Up