• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Brann sine kamp-, trenings- og anleggsfasiliteter

Started by Gulløl, April 26, 2010, 20:31:50 PM

0 Members and 6 Guests are viewing this topic.

Go Down

kabelmann

Quote from: dudo on October 20, 2015, 23:07:12 PM
Det gir ingen god smak i munnen å basere et sånt resonnement på støtte fra Trond Mohn. Er det sånn at vi forventer det nå?


Skal man legge tak over må man ha ny søndre. Søndre er det en del planer for nå for tiden men jeg har ikke lov til å gå så mye nærmere inn på det. Tak er ikke med i disse planene, men det er kanskje ikke så rart når det var noe LAN bare luftet ved en tilfeldighet. Mohn blir neppe nødvendig i denne forbindelse.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Gulløl

October 22, 2015, 13:18:40 PM #1551 Last Edit: October 22, 2015, 13:20:12 PM by Gulløl
Quote from: kabelmann on October 21, 2015, 22:48:33 PM
Skal man legge tak over må man ha ny søndre. Søndre er det en del planer for nå for tiden men jeg har ikke lov til å gå så mye nærmere inn på det. Tak er ikke med i disse planene, men det er kanskje ikke så rart når det var noe LAN bare luftet ved en tilfeldighet. Mohn blir neppe nødvendig i denne forbindelse.


Kan ikke helt se hva planer en kan ha for søndre bortsett fra å rive og bygge nytt. Om det ikke er noe småplukk du henviser til (?). Om det eventuelt er en totalplan på kunstgress og ny søndre tribune "i en pakke" finansiert av Mohn hadde det vel allerede kommet ut til media. Da må det i tilfelle vært en dialog med Mohn om å øke de 10 millionene som han har lovet for kunstgress betydelig, en ny søndre tribune blir ikke billig.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Spelaren

Quote from: Gulløl on October 22, 2015, 13:18:40 PM
en ny søndre tribune blir ikke billig.


Vi kan vel kjøpe engens brukt nokså billig? De bruker den jo ikkje.
Nei veeent - de eier jo ingenting de, stakkarene.
GÃ¥ av.

aleksanderhjelleseth


Lasaron

Matten så brukbar ut etter kampen. Dagen derpå hadde mildvær og litt sol å by på. Det meldes mildvær fremover også. Dette betyr faktisk at matten rekker å reparere seg litt før vinteren setter inn. Hvis NFF, mot formodning, velger å spare naturgressbanene i første runde, vil nok matten være ganske bra allerede på første hjemmekamp.

Men vi trenger bedre treningsbaner. Mye bedre. Kvikt.
Tren på langskudd

Gulløl

Norges beste klima for naturgressbaner i Bergen ?

Klipp:

Bergen

http://www.yr.no/artikkel/_nar-kjem-snoen__-1.12662109
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Lasaron

Tren på langskudd

Torvanger

Rekdal med et nytt og viktig argument for naturgress:

"Rekdal er også kritisk til hvordan kunstgress utvikler spillere.

De to playoffkampene mot Ungarn viste en betydelig og avgjørende forskjell i tyngden i duellene mellom de to lagene.

- Kunstgress bidrar sterkt til at færre duellspillere utvikles. Jeg mener at tippeligaen skal spilles mest mulig på gress. Det er geografiske utfordringer selvfølgelig. OBOS-ligaen som skal fungere som en ren utviklingsliga kan gjerne spilles på kunstgress, sier Kjetil Rekdal."

Man kan mene det man vil om Rekdal, men han vet hva han snakker om og han har ingen agendaer hverken for eller imot.

GÃ¥ inn her og bidra, om du ikke allerede har:

https://www.facebook.com/naturgressbrann/

Spelaren

Quote from: Torvanger on November 23, 2015, 09:17:48 AM
Rekdal med et nytt og viktig argument for naturgress:


Det der er ikkje et nytt argument. Og stakkars Molde som sliter tungt i Europa med kunstgresset sitt. Ser du? Anekdoter kan brukes begge veier.
GÃ¥ av.

Torvanger

November 23, 2015, 09:33:09 AM #1559 Last Edit: November 23, 2015, 11:54:44 AM by Torvanger
Quote from: Spelaren on November 23, 2015, 09:30:06 AM
Quote from: Torvanger on November 23, 2015, 09:17:48 AM
Rekdal med et nytt og viktig argument for naturgress:


Det der er ikkje et nytt argument. Og stakkars Molde som sliter tungt i Europa med kunstgresset sitt. Ser du? Anekdoter kan brukes begge veier.


Du avfeier m.a.o Rekdals argumenter?

Torvanger

Supert MOD! Og flott Spelaren, at vi begge kan droppe sarkasme og ironi innimellom!

ostraume

Rekdal sitt poeng er jo ikke anekdotisk (selv om han viser til enkeltkamper for eksempel). Poenget hans er strukturelt: Med KG så , utvikler man for få duellspillere.

Dette kan man selvsagt være uenig i, men å avfeie det som en anekdote blir for lett.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Spelaren

Quote from: ostraume on November 23, 2015, 12:17:27 PM
Rekdal sitt poeng er jo ikke anekdotisk (selv om han viser til enkeltkamper for eksempel). Poenget hans er strukturelt: Med KG så , utvikler man for få duellspillere.

Dette kan man selvsagt være uenig i, men å avfeie det som en anekdote blir for lett.


Jo, det er anekdotisk. Han baserer et dobbeltoppgjør mot Ungarn som bevis på at man ikkje kan utvikle duellspillere, og det etter en kvalik der vi havnet på tredjeplass i likhet med Sverige, Danmark, Tyrkia m.fl. Duellkraft er langt mer enn å skli på gress, og det er trolig mer et tragisk laguttak som forårsaket fiaskoen mot Ungarn enn et underlag noen av spillerne har spilt mye på.
GÃ¥ av.

ostraume

Nja...Ungarn blir brukt som eksempel på et generelt problem (Norge utvikler for få duellspillere og KG har skylden).
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Spelaren

Quote from: ostraume on November 23, 2015, 14:19:14 PM
Nja...Ungarn blir brukt som eksempel på et generelt problem (Norge utvikler for få duellspillere og KG har skylden).


Man kan jo da bruke Norge - Kroatia som eksempel på at vi har rikelig med god duellkraft. En kamp der vi herjet med et av storlagene i Europa.
GÃ¥ av.

ostraume

Premisset ditt er at det er Ungarn-kampen som er Rekdal sin eneste basis for påstanden sin. Der er vi uenig.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Torvanger

Kroatia er et ballbesittende, teknisk landslag, Ungarn hadde drapsmenn i forsvar, svære beist, som kun kjørte på fysikk og dueller. Det er pent og pyntelig med lettbente norske spillere som danser omkring, men det er barnemat når 90-100 kg kommer susende, på et underlag de har oftere kontakt med enn norske spillere. Rekdal har spilt på kunstgress selv og han har et lag som titt og ofte spillere på kunstgress i hjemlig serie, så han har nok ganske godt belegg for å kunne slå fast at duellering på kunstgress vs naturgress er diametralt forskjellig. Pr nå er fordelingen 50/50 mellom kg og ng i TL, men den dagen vi er på 80-100% bør alarmklokkene ljome. For da får ikke norske spillere nok føling med det underlaget som er foretrukket på bortimot 100% av toppseriearenaene fra Danmark og sørover. Da er det ikke lenger plass til store sluggere, da vil de fleste lagene satse på passelig høye og lettbente spillere, som kan bidra til at man hevder seg her på bjerget. Internasjonalt for klubbene og i landslagssammenheng, vil det gå åt skogen. Plastpsykosen til NFF må stagges og her må de største klubbene sette foten ned.

Spelaren

Quote from: ostraume on November 23, 2015, 14:48:21 PM
Premisset ditt er at det er Ungarn-kampen som er Rekdal sin eneste basis for påstanden sin. Der er vi uenig.


Premisset mitt er at Rekdal snakker uten en tøddel av reell data, noe eg mener eg beskrev godt i den kortlevde tråden. Rekdal må ha noe å skylde på og tar en lettvindt snarveg.
GÃ¥ av.

Corran

Kroatia var også et lag i dårlig form
Finner det ikke nå men har sett en eller annen form for rapport om at det er mindre dueller på kunstgress enn naturgress. Når en da spiller mye på kunstgress så er det ikke en lettvint snarvei å påstå at norske spillere/landslag mister duellkraft
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Nixon

Man kan vel i denne diskusjonen også trekke inn våre kunstgress-talenter som i noen år nå ikke akkurat har hatt duellkraft som sin største force.
Rød makt på Hansa

dudo

Det er litt søkt å bruke seieren mot et Kroatia i streik mot treneren som et godt resultat for landslaget. Bare sånn at det er sagt. De tapte med vilje mot oss og kvalifiserte seg likevel greit.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Spelaren

Quote from: dudo on November 23, 2015, 15:34:07 PM
Det er litt søkt å bruke seieren mot et Kroatia i streik mot treneren som et godt resultat for landslaget. Bare sånn at det er sagt. De tapte med vilje mot oss og kvalifiserte seg likevel greit.


Tapte med vilje. Apropos søkt, liksom. Og det var et eksempel på at anekdoter kan brukes begge veier. Hvis du følger med min argumentasjon så forsøker eg ikkje å komme med påstander uten belegg for det, og mener Rekdal tar munnen for full.

Har noen data på taklinger i andre ligaer? Taklinger i forskjellig vær? Hvordan de forskjellige fotballforbundene reagerer på taklinger (eks hvordan Austin ble behandlet her vs over sjøen)? Det er mange faktorer å ta hensyn til.
GÃ¥ av.

dudo

Jeg har lest en rapport om (skli-)taklinger på NG vs KG, og der er antallet på KG vesentlig lavere enn på NG. Jeg vil tro at dette følger en slags kurve hvor antallet taklinger avtar på KG i fht "hardhet".

Og joda, Kroatia var i opprør. Det er da ingen som betviler dette utenfor Norge?
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Torvanger

November 23, 2015, 16:44:27 PM #1573 Last Edit: November 23, 2015, 16:47:09 PM by Torvanger
Quote from: Nixon on November 23, 2015, 15:21:45 PM
Man kan vel i denne diskusjonen også trekke inn våre kunstgress-talenter som i noen år nå ikke akkurat har hatt duellkraft som sin største force.



Skaanes blir jo knuffet avgårde i alle dueller. Han bør gjerne få mer kjøtt på kroppen, men det går også på trening på og erfaring med.

Spill på kunstgress foregår mye raskere enn på naturgress, i flere tilfeller er det ikke tid til å sette inn dueller.

Lasaron

Sitter og gløtter på Moldekampen, og jeg kan ikke unngå å tenke på hvordan denne kampen hadde blitt på naturgress.

Digresjon: Hvorfor må Fenerbache ha så stygge drakter?
Tren på langskudd

blobby winters

Rosenborgs kamp tidligere i kveld gikk helt greit på NG.

Lasaron

Nå tror jeg ikke det regnet der. I Molde regnet det, mye. Det var sånn at det sprutet etter ballen når den trillet bortover, av og til sprutet det av beina til spillerne også, vann altså. Sprut og plask. Men det var aldri overvann. Ballen gled jevnt og fint hele veien, om enn litt saktere. Underlaget var likt overalt. Hadde siste kamp for sesongen, 26. november i Molde, blitt spilt på naturgress i det været, ville den trengt lang tid på å lege seg. Rett før vinteren. Mens kunstgresset de bruker kunne de spilt på 24/7.
Tren på langskudd

Spelaren

En ting som hadde vært interessant var hvordan banen hadde vært i 32-delsfinalen, enten 18. eller 25. februar. Tipper trønderne hadde rullet ut et nytt dekke hvis det var de som kom så langt.
GÃ¥ av.

Nixon

http://www.bt.no/100Sport/fotball/eliteserien/Viking-er-i-alvorlig-pengetrobbel--skal-legge-kunstgras-678776_1.snd

Viking ønsker å legge kunstgress av økonomiske hensyn.
Blir det gjort er jeg redd for at det kan gi ringvirkninger opp til oss.
Rød makt på Hansa

osoerli

Heldigvis skal ikkje økonomi brukast som argument i SK Brann.
Når det gjeld Viking er det synd ikkje Sandnes-Ulf blir med på ein deling av bruken av stadion.
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

Lasaron

Quote from: osoerli on January 26, 2016, 12:28:46 PM
Heldigvis skal ikkje økonomi brukast som argument i SK Brann.
Når det gjeld Viking er det synd ikkje Sandnes-Ulf blir med på ein deling av bruken av stadion.


Hvorfor er det synd? Jeg syns det er en uting at flere lag skal dele på et stadion. Det blir liksom ikke skikkelig hjemmebane da.
Tren på langskudd

osoerli

January 26, 2016, 12:44:59 PM #1581 Last Edit: January 26, 2016, 12:48:34 PM by osoerli
Quote from: Lasaron on January 26, 2016, 12:39:12 PM
Quote from: osoerli on January 26, 2016, 12:28:46 PM
Heldigvis skal ikkje økonomi brukast som argument i SK Brann.
Når det gjeld Viking er det synd ikkje Sandnes-Ulf blir med på ein deling av bruken av stadion.


Hvorfor er det synd? Jeg syns det er en uting at flere lag skal dele på et stadion. Det blir liksom ikke skikkelig hjemmebane da.


Fordi det ikkje er liv laga for ny dyr stadion i Sandnes.  Om 2 klubbar samarbeidet om eit stadion i Stavanger, så kan dei i staden bruka pengar på gras og å halda klubbane flytande.  For meg betyr det iallefall svært lite om eg hadde måtta dra på bortekamp 2 gonger til same stadion i løpet av ein sesong.
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

Lasaron

Quote from: osoerli on January 26, 2016, 12:44:59 PM
Quote from: Lasaron on January 26, 2016, 12:39:12 PM
Quote from: osoerli on January 26, 2016, 12:28:46 PM
Heldigvis skal ikkje økonomi brukast som argument i SK Brann.
Når det gjeld Viking er det synd ikkje Sandnes-Ulf blir med på ein deling av bruken av stadion.


Hvorfor er det synd? Jeg syns det er en uting at flere lag skal dele på et stadion. Det blir liksom ikke skikkelig hjemmebane da.


Fordi det ikkje er liv laga for ny dyr stadion i Sandnes.  Om 2 klubbar samarbeidet om eit stadion i Stavanger, sÃ¥ kan dei i staden bruka pengar pÃ¥ gras og Ã¥ halda klubbane flytande.  For meg betyr det iallefall svært lite om eg hadde mÃ¥tta dra pÃ¥ bortekamp 2 gonger til same stadion i løpet av ein sesong.


I første omgang er det to problemer som renner meg i hu:

1. Det vil bli dobbelt så mange kamper på det gresset. Det gjør at antall treningstimer inne på stadion må kraftig ned, eller gresset blir dårlig. Hvor stort dette problemet vil være, kommer an på klima. Et tilleggsmoment er f eks Brann. Når Brann 2 er i andredivisjon spiller de inne på Stadion. Dette fordi banen på Nymark ikke tilfredsstiller krav for divisjonen. Hva om enda et lag skulle spilt sine kamper der, og hva om de også har et andrelag?

2. Hva med farge på setene? For meg er det en del av hva det vil si å ha en hjemmebane. Jeg ville ikke hatt grå seter. Jeg vil ha røde. Når to lag deler hjemmebane, blir det mindre hjemme.

Nei takk. I fotballen generelt. (I langt lavere divisjoner gjør det ikke samme forskjellen.)
Tren på langskudd

Spelaren

Quote from: osoerli on January 26, 2016, 12:44:59 PM
Fordi det ikkje er liv laga for ny dyr stadion i Sandnes.  Om 2 klubbar samarbeidet om eit stadion i Stavanger, sÃ¥ kan dei i staden bruka pengar pÃ¥ gras og Ã¥ halda klubbane flytande.  For meg betyr det iallefall svært lite om eg hadde mÃ¥tta dra pÃ¥ bortekamp 2 gonger til same stadion i løpet av ein sesong.


Med to lag som skal bruke samme bane blir jo belastningen en del større. Gressbaner trenger hvile, og med eit tett kampprogram med både liga og cupkamper blir det dyrt å vedlikeholde naturgraset.

Dessuten vil aldri i verden sandnesfolket dra til Jåttå for å bruke storebrors anlegg, uansett om det ligger nær kommunegrensen.

Edit; og her er Lasaron sekunder ute med samme argument før meg...
GÃ¥ av.

osoerli

Kan ikkje tenka meg brukstid er noko problem sidan Viking har invitert Ulf til samarbeid.
Spelaren: som eg skreiv er det synd ikkje Sandnes-Ulf blir med på ein deling av bruken av stadion.
Trur ikkje det er setefarge som er årsaka.
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

dokken

Quote from: Nixon on January 26, 2016, 12:21:00 PM
http://www.bt.no/100Sport/fotball/eliteserien/Viking-er-i-alvorlig-pengetrobbel--skal-legge-kunstgras-678776_1.snd

Viking ønsker å legge kunstgress av økonomiske hensyn.
Blir det gjort er jeg redd for at det kan gi ringvirkninger opp til oss.


Triste greier, er redd for at eliteserien blir en ren kunstgressliga om få år. Er imponert over Haugesund, som valgte naturgress da de bygget nytt/rustet opp stadion for få år siden (banen ble vel flyttet før 2014-sesongen). Og en flott gressmatte har de fått.

Legger for øvrig merke til dette fra artikkelen: I fjor kostet det Viking 17,9 millioner kroner å spille på Viking stadion.

Er ikke det omtrent som Branns kostnader med stadion - inkludert nedbetaling av gjeld? Det viser at å bygge stadion aldri blir god butikk i seg selv. Ideen om at man kan tjene penger på drift av stadion er ren utopi.

Disse tankene til Viking om å tjene penger på events, konserter og hockeykamper utendørs (!!!!) er en del av dette luftslottet. Som Branns erfaringer har vist: potensialet er lite, og risikoen stor.

For øvrig har jeg ventet pÃ¥ at Viking skulle gÃ¥ pÃ¥ en smell. De har brukt veldig mye penger i mange Ã¥r, fÃ¥tt middelmÃ¥dige sportslige resultater, hatt tomme tribuner, konkurrerer med et hockeylag som har nesten like høyt budsjett  - og oljekrisen gjør vel ikke sponsormarkedet bedre der nede.

Lasaron

Quote from: osoerli on January 26, 2016, 14:11:40 PM
Kan ikkje tenka meg brukstid er noko problem sidan Viking har invitert Ulf til samarbeid.
Spelaren: som eg skreiv er det synd ikkje Sandnes-Ulf blir med på ein deling av bruken av stadion.
Trur ikkje det er setefarge som er årsaka.


Jeg tror vi har ulikt syn på hvor viktig farge er for klubbidentitet.
Tren på langskudd

Klaus_Brann

Quote from: dokken on January 26, 2016, 17:01:40 PM
Quote from: Nixon on January 26, 2016, 12:21:00 PM
http://www.bt.no/100Sport/fotball/eliteserien/Viking-er-i-alvorlig-pengetrobbel--skal-legge-kunstgras-678776_1.snd

Viking ønsker å legge kunstgress av økonomiske hensyn.
Blir det gjort er jeg redd for at det kan gi ringvirkninger opp til oss.


Legger for øvrig merke til dette fra artikkelen: I fjor kostet det Viking 17,9 millioner kroner å spille på Viking stadion.

Er ikke det omtrent som Branns kostnader med stadion - inkludert nedbetaling av gjeld? Det viser at å bygge stadion aldri blir god butikk i seg selv. Ideen om at man kan tjene penger på drift av stadion er ren utopi.


Har du noe mer å vise til når du så bastant slår fast dette? Har Viking mange utenomsportslige leietakere?
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

osoerli

PÃ¥ Lerkendal legg dei nytt gras med Lock-turf før sesongstart.  Dette er det same som dei har i Haugesund.  Matta blir meir slitesterk, ved at rotsonen blir armert med polypropylenfiber.  Det er absolutt noko Brann bør vurdera.
http://www.rbkweb.no/vis/11557
http://www.bt.no/100Sport/fotball/eliteserien/Her-skal-det-spilles-fotball-om-seks-uker-687218_1.snd
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

Nixon

Quote from: osoerli on February 08, 2016, 13:18:27 PMDet er absolutt noko Brann bør vurdera.


Absolutt. Men skal det bli en realitet må Trond Mohn overbevises om at dette er en god ide. Husk at han garanterer for omlegging til kunstgress, og Brann kommer aldri i verden til å legge mange millioner (det koster 12 mill. på Lerkendal) på bordet for å finansiere det selv.
Rød makt på Hansa

Spelaren

Rosenborg skal bruke en del av de 12 millionene på bl.a drenering - akkurat dét er vel nokså godt på Stadion for tiden. De har jo uansett midler til å svi av penger til ny plen omtrent annenhver måned.
GÃ¥ av.

Gulløl

16 dager til Ã¥rets første eliteseriekamp pÃ¥ Stadion. Og plastduken er pÃ¥ plass  :) .

Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Spelaren

Minst ett år for sent! Og megasupertalentene våre forsvinner alle veier før de selges til England for 19,6 milloner.
GÃ¥ av.

Torvanger

Quote from: Spelaren on March 04, 2016, 13:55:14 PM
Minst ett år for sent! Og megasupertalentene våre forsvinner alle veier før de selges til England for 19,6 milloner.


Denne skjønte jeg ike helt, skal dette svaret til en annen tråd?

dex1974

March 05, 2016, 11:27:21 AM #1594 Last Edit: March 05, 2016, 11:29:18 AM by dex1974
Quote from: Torvanger on March 05, 2016, 09:51:48 AM
Quote from: Spelaren on March 04, 2016, 13:55:14 PM
Minst ett år for sent! Og megasupertalentene våre forsvinner alle veier før de selges til England for 19,6 milloner.


Denne skjønte jeg ike helt, skal dette svaret til en annen tråd?


Plastduk + talentkveling = Stråmyhr ;)
Ekte lidelse fra 1982 frem til no!

Spelaren

Mr '74 er spot on, har du unngått VGD de siste 5-10 årene, Torvanger? :)
Det har vært stille fra den kanten i det siste, kanskje de har kuttet internettilgangen i Sandviken.
GÃ¥ av.

Gulløl

Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Spelaren

NÃ¥ blir sikkert Torvanger glad http://www.bt.no/100Sport/fotball/eliteserien/Det-blir-ikke-kunstgress-pa-Brann-Stadion-denne-sesongen-711421_1.snd (abonnementsak, men noen setninger kan leses).

Kort oppsummert; ingenting skjer i sommerpausen - men tipper ingen forventet akkurat det heller da.
GÃ¥ av.

Gulløl

Hybridgress er vel en løsning å håpe på ?

Klipp fra slutten av artikkelen linket over.

Det å vente med å skifte underlag kan også ha sine fordeler rent teknisk. Blant annet utvikles hybridgress som blir brukt på toppnivå verden over. Det er en gresstype med 100 prosent naturlig gress, forsterket av kunstgress.
- Dette følger vi med på, sier Johannesen.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Spelaren

Det har vært skuffendes lite nytt om hybridgress de siste årene. Lerkendal hadde dette allerede for ti år siden og de har jammen slitt med underlaget de også.
GÃ¥ av.

Go Up