• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Brann sine kamp-, trenings- og anleggsfasiliteter

Started by Gulløl, April 26, 2010, 20:31:50 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Kirk

Quote from: krøvel vellevold on June 21, 2015, 07:58:39 AM
Men de har nå i hvert fall gitt gressbanene i snitt bedre karakter enn kunstgressbanene. Og det etter sesongens to første måneder...


Det har de. Så kan man diskutere hvor vitenskapelig den undersøkelsen er. En annen vinkling kan være at to at de tre siste er gressbaner. Og at f.eks. Lerkendal har 7 kunstgressbaner foran seg.

krøvel vellevold

Quote from: Kirk on June 21, 2015, 09:08:39 AM
Quote from: krøvel vellevold on June 21, 2015, 07:58:39 AM
Men de har nå i hvert fall gitt gressbanene i snitt bedre karakter enn kunstgressbanene. Og det etter sesongens to første måneder...


Det har de. Så kan man diskutere hvor vitenskapelig den undersøkelsen er. En annen vinkling kan være at to at de tre siste er gressbaner. Og at f.eks. Lerkendal har 7 kunstgressbaner foran seg.
Legg ned hele klubben!

dudo

Quote from: krøvel vellevold on June 21, 2015, 10:56:06 AM
Quote from: Kirk on June 21, 2015, 09:08:39 AM
Quote from: krøvel vellevold on June 21, 2015, 07:58:39 AM
Men de har nå i hvert fall gitt gressbanene i snitt bedre karakter enn kunstgressbanene. Og det etter sesongens to første måneder...


Det har de. Så kan man diskutere hvor vitenskapelig den undersøkelsen er. En annen vinkling kan være at to at de tre siste er gressbaner. Og at f.eks. Lerkendal har 7 kunstgressbaner foran seg.


Og likevel vurderer de ikke å bytte…

Men hvem bryr seg om hvem som har de dårligste banene? Brann skal ha ressurser nok til å kunne få en av de beste gressbanene. Og de beste gressbanene er altså kåret over kunstgressbanene.


Ja, trass i det forferdelige klimaet viser jo det at det er fullt mulig å lage baner som er bedre enn kunstgress.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

dragn

Quote from: krøvel vellevold on June 21, 2015, 10:56:06 AM
Quote from: Kirk on June 21, 2015, 09:08:39 AM
Quote from: krøvel vellevold on June 21, 2015, 07:58:39 AM
Men de har nå i hvert fall gitt gressbanene i snitt bedre karakter enn kunstgressbanene. Og det etter sesongens to første måneder...


Det har de. Så kan man diskutere hvor vitenskapelig den undersøkelsen er. En annen vinkling kan være at to at de tre siste er gressbaner. Og at f.eks. Lerkendal har 7 kunstgressbaner foran seg.


Jamen har Brann nå det? Tror du Brann har tenkt å betale KG selv?

krøvel vellevold

Quote from: dragn on June 21, 2015, 12:05:06 PM
Quote from: krøvel vellevold on June 21, 2015, 10:56:06 AM
Quote from: Kirk on June 21, 2015, 09:08:39 AM
Quote from: krøvel vellevold on June 21, 2015, 07:58:39 AM
Men de har nå i hvert fall gitt gressbanene i snitt bedre karakter enn kunstgressbanene. Og det etter sesongens to første måneder...


Det har de. Så kan man diskutere hvor vitenskapelig den undersøkelsen er. En annen vinkling kan være at to at de tre siste er gressbaner. Og at f.eks. Lerkendal har 7 kunstgressbaner foran seg.


Jamen har Brann nå det? Tror du Brann har tenkt å betale KG selv?


Når Viking og LSK er topp to på kåringen, bør også vi kunne klare det.
Legg ned hele klubben!

dudo

Jeg tror ærlig talt det går mer på vilje og kunnskap enn budsjett.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

dragn

Quote from: krøvel vellevold on June 21, 2015, 12:21:36 PM
Quote from: dragn on June 21, 2015, 12:05:06 PM
Quote from: krøvel vellevold on June 21, 2015, 10:56:06 AM
Quote from: Kirk on June 21, 2015, 09:08:39 AM
Quote from: krøvel vellevold on June 21, 2015, 07:58:39 AM
Men de har nå i hvert fall gitt gressbanene i snitt bedre karakter enn kunstgressbanene. Og det etter sesongens to første måneder...


Det har de. Så kan man diskutere hvor vitenskapelig den undersøkelsen er. En annen vinkling kan være at to at de tre siste er gressbaner. Og at f.eks. Lerkendal har 7 kunstgressbaner foran seg.


Jamen har Brann nå det? Tror du Brann har tenkt å betale KG selv?


Når Viking og LSK er topp to på kåringen, bør også vi kunne klare det.


Det er mye vi burde gjøre, men det er ikke alt vi kan gjøre. Vi bøtter ikke akkurat i penger med gjelden, de høye kontraktsutgiftene og divisjonsstatusen. Om du derimot kan flekke opp penger for gress og vedlikehold av dette + restaurering av treningsanlegget så er jeg ganske sikker på at de sier ja takk!

Xminator

Det er vel ingen som har "flekket" opp pengene for hverken vedlikehold eller når det skal byttes igjen om 5 år. Så om noen med "Branns beste" har tenkt å betale for kunstgresset nå betyr ikke det samme som at pengene til vedlikehold og erstatning når det ikke lenger oppfyller kravene er der.

osoerli

StrÃ¥lande grasmatte i dag.  Tragisk om den blir spadd opp.
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

Corran

Så pen ut i dag ja Var vel eneste lyspunktet på stadion i kveld
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

nummer9

Er jo bra vi har fordelen med gressmatte mot disse lagene som har kunstgress på sin hjemmebane.

osoerli

Godset var også med i kampen om 24-åringen, men ifølge Drammens Tidende ønsket Lech Poznan at Keita skulle spille for en klubb med naturgress.

http://www.bt.no/100Sport/fotball/eliteserien/Muhamed-Keita-pa-vei-til-Stabak-556537_1.snd
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

Herman1

Quote from: osoerli on June 21, 2015, 17:00:08 PM
StrÃ¥lande grasmatte i dag.  Tragisk om den blir spadd opp.


Diskuterte det samme selv med en kompis før kampen; gressmatten var strøken.

Spelaren

http://www.bt.no/100Sport/fotball/forstediv/Brann-Vi-undervurderer-ikke-folks-folelser-558864_1.snd

Sammenligningen med navnet vi har på Stadion er litt tynn. En vesentlig del av grunnen til å bytte til kunstgress er jo at matten blir objektivt sett bedre i store deler av sesongen, da dagens matte er drit fram til godt uti mai.
GÃ¥ av.

dudo

Men det har med følelser å gjøre. Jeg vil heller at vi leier ut navnet på stadion (og betaler for bl a gress) enn at vi legger plast. Jeg kan ignorere navnet på stadion, jeg klarer neppe å ignorere et plastdekke.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Corran

Det er blir Staddaen for meg og om de endrer navnet til Mohn Stadion for å kunne ha gress istedenfor plast så heller det ja

Ellers er det fint å se profiler som Fjottisen og Scheie uttale seg om at det er skandale om ærverdige Brann Stadion får plast
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Spelaren

Helt greit at nostalgiske gamlinger tviholder på gresset, det overdrevne skrytet på bl.a twitter var merkverdig nok totalt fraværende i sesonginnledningen.
GÃ¥ av.

Corran

Var vel ikke en diskusjon da Hadde sikkert vært samme kommentarene om Brann la fram da det de la fram nå
Det er enkelte tradisjonsrike stadioner her i Norge og Brann stadion er blant de fremste der
Og Scheie har jo et godt argument med at selv om det er kommet 1000 kunstgressbaner så er ikke Norge noen bedre fotballnasjon en de var på 90 tallet heller dårligere om en ser på antall proffer i gode ligaer og som faktisk spiller på lagene sine
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Spelaren

Quote from: Corran on June 27, 2015, 17:42:06 PM
Og Scheie har jo et godt argument med at selv om det er kommet 1000 kunstgressbaner så er ikke Norge noen bedre fotballnasjon en de var på 90 tallet heller dårligere om en ser på antall proffer i gode ligaer og som faktisk spiller på lagene sine
GÃ¥ av.


Giles

Kunstgress på Stadion er vandalisme. Fotballen forandrer karakter og Brann blir ikke bedre. At nyvalgt styre, administrasjon og sportslig apparat går inn for dette beviser deres inkompetanse. Og det etter en uke ved makten. Samtlige skulle vært jaget pokkerivold. De forstår ikke fotballens ide, de neglisjerer "tåpelige følelser" og de konstruerer argumenter uten substans ved hjelp av et alle tiders møkkabyrå og framstiller det som sannhet.
Enkelt og greit.
Så stå i mot dette bakholdsangrepet for fotballens skyld.
Helt uviktig, men jeg har sett min siste kamp på Stadion om det blir kunstgress.

Northside

Hva om vi heller river opp dagens gress og legger riktig type naturgress på Stadion?

Når vi skiftet gresset sist skulle vi ha noe unikt ingen andre i Norden har, med nesten 100% sand. Det gjør at røttene ikke får festet seg skikkelig i bakken. Til motsetning så skiftet Start gress det samme året, og tar jeg ikke feil så ble deres gressmatte kåret til sesongens beste. De hadde det motsatte av oss, de kjørte på med jord, slik som er normalt.

I varmere strøk får røttene til gresset tid til å vokse forbi laget med sand og feste seg i jorden under. Det er tanken bak denne matten vi har, men grunnet kaldere klima her så rekker ikke gresset å feste seg skikkelig. Det gror gjerne ikke før langt ut i April/Mai når matten allerede er tatt i bruk, og da er det gjerne for seint. Denne karen som stod bak prestisjeprosjektet på Stadion er selvsagt ikke i korridorene den dag i dag, men noen burde snart offentlig innrømme at det ble gjort store feil når matten ble skiftet, noe som har kostet klubben flere millioner kroner (nei, dette var faktisk ikke RBH sitt prosjekt).

Med dagens teknologi rundt gressmatter og varmekabler vil det ikke være noe problem å drifte en normal gressmatte på Brann Stadion. Til og med dreneringen under Stadion ble utbedret for flere millioner kroner for under 10 år siden. Med riktig type naturgress vil det være langt lettere å drifte gressmatten nå enn det var for 10-20-30 år siden når vi verken hadde skikkelig drenering og varmekabler.

Skal vi beholde et snev av kvalitet og stolthet i denne klubben, så bør ikke ledelsen tenke på lettvinte løsninger som kunstgress.

Det blir helt feil å stå å peke på gressmatten vi har for å bevise at naturgress ikke fungerer her i Bergen. Det blir som å legge ut en presenning på Stadion og si at plastikk heller ikke kan spilles på.
Når det snakkes om kunstgress nå så drar man fram det beste og dyreste kunstgresset i diskusjonen, da må man også sammenligne med det beste og dyreste naturgresset på markedet...

Spelaren

Vi la samme type gress som Start la på Sør Arena, med samme bindingsmasse.

Hva pris angår er det dyreste naturalternativet det man får ved bruk av lysrigger og jevnlig utskifting av skadde partier. Vi har neppe penger til det. Og det løser fremdeles ikkje utfordringene med treningsareal og den ønskede flerbruken.
GÃ¥ av.

Petter Puddefjord

June 28, 2015, 11:02:15 AM #1323 Last Edit: June 28, 2015, 11:05:50 AM by Petter Puddefjord
Kunstgress er vandalisme av en flott fotballkultur, en magi som er i ferd med å ødelegges av det kunstige. Brann stadion skal aldri bli et plastanlegg. I Norge burde det vært et krav om naturgressbaner for de to øverste divisjonene, med dispensasjon for lagene nord for Trondheim, grunnet klima.
Hvis vi ønsker oss ut i Europa, drømmer om Champions League i flomlys på stadion, da er det kun naturgress som gjelder. Det handler om å få inn ildsjeler til å jobbe med matten kontinuerlig. Gjøre de nødvendige grep for å ha godt gress fra april til oktober. Treningsleir ved Middelhavet i sesongoppkjøringen, og masse løpetrening på de verste værdagene om vinteren. Dette har mannfolk gjort i alle år. De tatoverte piggfrisyrepinglene bør kunne tåle like mye som vi gjorde i gamle dager.
Rosa fotballsko på plastdekke? Ikke tale om! Ukulturen må stoppes nå!
Brann må få en tøffere ledelse som ikke bryter ned absolutt alt av gammel stadionkultur. Inn igjen med magien på vei til kamp, blås liv igjen i Ove Thue, la oss nyte stemningen før kamp der vi ser oppvarmingen på en gressmatte som vannes, preiker med sidemannen om tabellsituasjonen, om den unge, nye midtstopperen som vi tror kan bli en ny Claus Lundekvam, nipper til en pappkopp med kaffe, føler stemningen inn mot kampen - slik det en gang var - og gir gass når guttene fra Bergen klinker té!
Hvis klubben legger gummimatte på stadion, er det et nytt selvskudd i egen fot. Da er det definitivt slutt for mange av oss. Da er det takk for følget, og en bitterhet rettet mot dem som ødela klubben etter 2007.


pidre

Er sterkt kritisk til kunstgress! Støtter alternativet med mer jord og ny naturgressmatte.

Kven skal bestemme dette? Er det VJ, styret eller årsmøtet? Synes argumentasjonen frå ledelsen så langt har vært einsidig og mangelfull.
Saludar a los monos!

Corran

Er vel årsmøtet som i fjor ga tillatelse til styret om å ta avgjørelsen
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Xminator

Mohn betaler forøvrig hele gildet til Sogndal. 7.5 million rett til konkurrenten vår.

pidre

Er vel det Kunstgress-Vibeke også håper på.
Saludar a los monos!

Nixon

Det er verre enn som så. Det er ikke håp. De vet at Mohn vil betale.
Rød makt på Hansa

Xminator

det vi trenger er gode spillere, ikke plast og asfaltkuler.

Lasaron

Quote from: Xminator on July 11, 2015, 20:58:41 PM
det vi trenger er gode spillere, ikke plast og asfaltkuler.


Men vi trenger også mye bedre treningsforhold og mye større likhet mellom trenings- og kamparena. Og det litt kvikt.
Tren på langskudd

Spelaren

GÃ¥ av.




Klaus_Brann

Nå har i alle fall Torvanger fått en grunn til å nekte å gå på stadion i 2017.
Og hva er dette pisset med at man er hipster eller nyhipster fordi man vil ha kunstgress?
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Giles

July 12, 2015, 14:30:58 PM #1337 Last Edit: July 12, 2015, 15:20:32 PM by Giles

Torvanger

July 12, 2015, 15:47:56 PM #1338 Last Edit: July 12, 2015, 15:50:08 PM by Torvanger
Quote from: Klaus_Brann on July 12, 2015, 13:16:42 PM
Nå har i alle fall Torvanger fått en grunn til å nekte å gå på stadion i 2017.
Og hva er dette pisset med at man er hipster eller nyhipster fordi man vil ha kunstgress?



Dersom du ikke skjønner det, ser jeg ikke poenget med å greie det ut. Dersom du er en av dem som er pro, har du ikke helt forstått hvilken posisjon Branns naturgress har i Bergen og Brann. Det er også viktig for norsk fotball at de store klubbene reverserer denne dørmattegalskapen.



Lasaron

Det regner langt over dobbelt så mye i Bergen som i Trondheim. Noen som vet hvordan treningsbanene til bartene er?
Tren på langskudd

Klaus_Brann

Quote from: Giles on July 12, 2015, 14:30:58 PM


Voksent å kalle motdebattanter for drittunger, det skal du ha.
Uansett er jeg i hovedsak for gress, men jeg ser også at kg kan ha sine fordeler. Det kommer an på om vi klarer å ha en jevnt god gressmatte eller ei.
Jeg er ikke enig at det er en panikkbeslutning. Dette har vært oppe tidligere også og i tillegg er det jo fint reverserbart. Om det blir kg nå er det ikke slik at det ikke er noen vei tilbake.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Klaus_Brann

Quote from: Torvanger on July 12, 2015, 15:47:56 PM
Quote from: Klaus_Brann on July 12, 2015, 13:16:42 PM
Nå har i alle fall Torvanger fått en grunn til å nekte å gå på stadion i 2017.
Og hva er dette pisset med at man er hipster eller nyhipster fordi man vil ha kunstgress?



Dersom du ikke skjønner det, ser jeg ikke poenget med å greie det ut. Dersom du er en av dem som er pro, har du ikke helt forstått hvilken posisjon Branns naturgress har i Bergen og Brann. Det er også viktig for norsk fotball at de store klubbene reverserer denne dørmattegalskapen.


Hehe, okei.
Jeg er egentlig ikke pro, men jeg er er mer åpen enn deg. Semi-hipster da kanskje?
Jeg tillater meg å tro at det er du som ikke har forstått hvilken posisjon Branns naturgress har i Brann i alle fall, for den posisjonen er ikke voldsomt god all den tid de ser ut til å ville ha kg. Bergen tror jeg ikke er så ensidig på ng som du tror. Som dudo sa det tror jeg ikke det er voldsomt mange som er veldig for kg, men det er nok en del som svelger det greit.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Spelaren

Godset var best i 2013 ergo var kunstgress best da.
Molde var best i 2014 ergo var kunstgress best da.
Rosenborg er best i 2015 ergo er gress best da.
Vanskelig å følge slik argumentasjon, kanskje vi trenger to hjemmebaner?
GÃ¥ av.

Ninja-Bob

Quote from: Lasaron on July 12, 2015, 22:43:57 PM
Det regner langt over dobbelt så mye i Bergen som i Trondheim. Noen som vet hvordan treningsbanene til bartene er?


Eg bur faktisk to hundre meter unna treningsbana til RBK. Den er av naturgras. Men i tillegg har dei ei kunstgrasbane som blir brukt av rekruttlaga, og også litt av a-laget.

Soler

Quote from: Spelaren on July 13, 2015, 08:17:10 AM
Godset var best i 2013 ergo var kunstgress best da.
Molde var best i 2014 ergo var kunstgress best da.
Rosenborg er best i 2015 ergo er gress best da.
Vanskelig å følge slik argumentasjon, kanskje vi trenger to hjemmebaner?


De vant fordi de hadde det beste laget. Det er plasttilhengerne som hevder at plastdekke gir sportslige fordeler. Mitt poeng var at det ikke er underlaget som definerer den sportslige suksessen, men kvaliteten på mannskapet.

krakra

Det er nok mer sammensatt enn det. Godset vant ikke fordi de hadde den beste stallen. Treneren var en vel så viktig faktor, og underlaget spilte nok en rolle det og.

Lasaron

Quote from: Ninja-Bob on July 13, 2015, 08:24:06 AM
Quote from: Lasaron on July 12, 2015, 22:43:57 PM
Det regner langt over dobbelt så mye i Bergen som i Trondheim. Noen som vet hvordan treningsbanene til bartene er?


Eg bur faktisk to hundre meter unna treningsbana til RBK. Den er av naturgras. Men i tillegg har dei ei kunstgrasbane som blir brukt av rekruttlaga, og også litt av a-laget.


Er gressbanen god? Brann har to gressbaner som begge er uten undervarme. Den ene er ok, men langt mindre enn en 11'erbane. Den andre er forferdelig.
Tren på langskudd

Lasaron

Dere som er beinharde naturgressforkjempere, kan dere svare på disse spørsmålene?

1. Hvor lenge syns dere det er greit å vente med å få gode treningsforhold og godt samsvar mellom treningsarena og kamparena?

2. Hva vil dere at Brann skal bruke mindre penger på mens de bruker mye penger på å ruste opp banene og annleggene?
Tren på langskudd

Lasaron

Quote from: Soler on July 12, 2015, 18:55:25 PM
Gress er et bedre underlag enn plast i majoriteten av sesongen, som er fra og med juni og ut sesongen. Det er kun snakk om to måneder plast er bedre.



1. Jeg mener kunstgress fort er bedre fra et varierende tidspunkt i oktober og ut november, samt i mars.

2. Kunstgress er best i tungt regnvær.

3. Jeg mener det er feil perspektiv å kun tenke på kampsesong. Man må også ta med den delen der Brann trener i Bergen. Det er jo om å gjøre å bli best (innenfor rimelighetens grenser, såklart), og da spiller treningsforholdene i januar-mars en rolle også. Ja, forsåvidt hele året.
Tren på langskudd

Go Up