• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Brann sine kamp-, trenings- og anleggsfasiliteter

Started by Gulløl, April 26, 2010, 20:31:50 PM

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Go Down

Northside

Quote from: dudo on February 05, 2014, 14:36:15 PM


Burde gjort det, men de har fortsatt til gode å gjøre det i denne saken.
Fortsatt ikke sett noe ydmykhet ovenfor det elendige arbeidet som er vært gjort med gressmatten siden Terje Reigstad sin tid på Stadion.

Gulløl

Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Spelaren

Har det vært skrevet noe om graset vårt i nyere tid?
GÃ¥ av.

Gulløl

Har du slått på bryteren til varmekablene Roald eller er målsetningen at banen skal være jævligst mulig til seriestarten slik at overgangen til kunstgress går "lettest mulig". Brann kan få en flott gressbane til seriestart etter årets milde vinter om de kjører på med undervarme de 6-7 ukene som nå er igjen til seriestart. Varmekablene burde egentlig våre satt på for et par tre uker siden, tæle i jorden er ikke noen unnskyldning i år.

Men det gÃ¥r vel mot plastunderlag. Roald og Trond har vel en plan  >:(

Klipp:



http://www.ba.no/sport/fotball/brann/article6775244.ece
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

dokken

Det er to forslag til årsmøtet som handler om underlaget på Stadion. Begge går på at årsmøtet skal få bestemme evt bytte til kunstgress, med litt ulikt flertall. Styret mener det er en sak for dem. Avgjørelsen tas på årsmøtet torsdag neste uke.

http://www.brann.no/latest-news/article/1vn83ssnuk7f51vlqztqpue8e7/title/innkommne-forslag-til-arsmotet

Lasaron

Jeg er litt enig med styret i at det kanskje i utgangspunktet ikke er en sak for årsmøtet. Men det er nå en gang slik at det er mye følelser og identitet i sving, så jeg tror det er viktig med forankring (jeg vemmes av min egen ordbruk) hos medlemmene.

Så jeg lander på at det må være et årsmøtevedtak, men at alminnelig flertall får være nok.
Tren på langskudd

Yngve

Klubben er vel medlemsstyrt, ergo er dette i alle høgste ei sak for årsmøtet.

Lasaron

Quote from: Yngve on February 14, 2014, 10:21:57 AM
Klubben er vel medlemsstyrt, ergo er dette i alle høgste ei sak for årsmøtet.


Men i utgangspunktet bør det være sportslige argumenter som veies for og imot med tanke på spilleunderlag. Det er ikke sikkert det er selvsagt at medlemmene skal bestemme hva som er best sånn sportslig.

Men jeg er som sagt for.
Tren på langskudd

Xminator

Da må Styret komme til medlemmene og spørre om de kan få utrede kunstgress. Denne snikinnføringen som det jobbes med nå er udemokratisk. Brann er medlems-styrt.

Saken om Kunstgress / Naturgress er kontroversiell. Da får tilhengerne argumentere for sin sak på årsmøtet og om de ikke klarer å argumentere godt nok så må de også godta en flertallsavgjørelse. Om det finnes sportslige grunner, så argumenter for disse, og lytt til motargumentene. "Det finnes sportslige grunner" er ikke noe argument. Det sportslige måles uansett ut fra poeng. Hjemmepoeng. Noe vi ikke har hatt problemer med etter kunstgressinvasjonen i tippeligaen.
Om det er økonomiske grunner så må det argumenteres for dette, men det er jo ikke lenge siden dette argumentet ble skutt ned.
Dette er i høyeste grad en sak for medlemmene, og medlemmenes talerør er årsmøtet.

Og der skal det være punktum selv om en del maktgrupperinger rundt Brann nå er pottesure fordi den store anonyme gruppen som kalles supportere nå krever sin del av makten.

dragn

Men dersom gressmatten aldri blir bra... skal brann tviholde på gresset pga supporterne vil ha gress, eller skal de gjøre noe med det for å optimalisere underlaget slik at det kan spilles god fotball?

Xminator

DET er styret og administrasjonens ansvar... Om de ikke klarer å ta vare på en gressbane, så vil også en kunstgressbane bli helt for jævlig etter en stund. Uten at det er Branns ansvar så er ikke akkurat dekket i vestlandshallen noen fryd for øyet lenger. Ikke gror den til av seg selv utover mai heller.

viks

Hvis Brann sparer 10 millioner i året på å skifte til kunstgress og kan kjøpe spillere for dette ville det vært en sak.

De regnestykkene jeg har sett i avisen er jo imidlertid ikke ensbetydende med at kunstgress nødvendigvis er så mye å spare på.

Om Mohn betaler for KG derimot kan det plutselig være masse penger spart i anleggskost, pluss at man enklere vil kunne arrangere konserter osv

Så har man jo alt dette med at spillerne må få bestemme over sine egne arbeidsforhold, at hele Europa spiller på gress osv.

En vanskelig debatt. Gode argumenter fra begge sider. Om det er en årsmøte saker jeg imidlertid mer skeptisk til så lenge Brann internt klarer å ha såpass ryddige prosesser at alle blir hørt (spillere, supportere, samarbeidspartnere, ansatte osv.). Nå har de jo ikke akkurat overbevist på evalueringsfronten/prosess fronten de siste årene, men forhåpentligvis er ting på bedringens vei.

Da Miller lobbet inn 4-1 -hans tredje scoring for kvelden -rett før slutt, gikk et fullsatt Brann Stadion helt av hengslene. Folket reiste seg og sang "Rosenborg rykker ned!", så det hørtes nesten helt opp til Trondheim" (VG 20.06.05)

Northside

Skal RBH fikser flere konserter dersom vi får kunstgress, så tror jeg det kan bli svært dyrt :D

Kunne ikke heller Mohn brukt kunstgresspengene sine på spillere da? Eller rustet opp naturgressbanen utenfor Stadion (treningsanlegget)?

Xminator

Etter det siste året er det veldig vanskelig å stole på en ryddig prosess fra styret.

viks

Men det tok man jo også riktignok tatt selvkritikk på, og man har vel erkjent at man må benytte seg av funksjoner som supporter utvalget i større grad en tidligere feks.

Lett å være etterpåklok, men forhåpentligvis har det gått opp noen lys etter høsten 2013. Går jo an å håpe som jeg skriver over.

Etter høsten 2013 har jeg liten tro på at Roalden plutselig finner på å legge kunstgress over natten ala kontraktsforlengelsen. Derfor mener jeg at det ikke er en årsmøte sak tror jeg. Men ser frem til debatten på årsmøtet. Gode argumenter for begge synspunkter.
Da Miller lobbet inn 4-1 -hans tredje scoring for kvelden -rett før slutt, gikk et fullsatt Brann Stadion helt av hengslene. Folket reiste seg og sang "Rosenborg rykker ned!", så det hørtes nesten helt opp til Trondheim" (VG 20.06.05)

Xminator

Og jeg stoler ikke på at det ikke blir nødvendig med en tilsvarende beklagelse til årsmøtet i 2015. Om flertallet på årsmøtet vil ha kunstgressbane så er det greit for meg. Det er ikke greit når det skjer bak lukkede dører med direktelinje mellom rbh og Mohn, med påfølgende hemmelige ultimatum til styret. Så lenge Mohn er så aktiv er det en fordel at klubben styres så åpent som mulig, og beste arena er årsmøtet.

Lasaron

Forøvrig kan jeg melde at januar var litt over middels mild, mens første halvdel av februar har vært så varm at hvis siste halvdel blir litt mildere (noe som i utgangspunktet er naturlig) vil februar bli rekordvarm.

Tror årets gressmatte blir veldig bra for sesongstart å være, samtidig som at man bruker mye mindre varmekabler enn budsjettert.
Tren på langskudd

Sindre32

Quote from: Lasaron on February 16, 2014, 10:28:53 AM
Forøvrig kan jeg melde at januar var litt over middels mild, mens første halvdel av februar har vært så varm at hvis siste halvdel blir litt mildere (noe som i utgangspunktet er naturlig) vil februar bli rekordvarm.

Tror årets gressmatte blir veldig bra for sesongstart å være, samtidig som at man bruker mye mindre varmekabler enn budsjettert.


Blir vanskelig å komme med unnskyldninger i år, det er helt sikkert.

hasunds

Ahlsen-Geddi-Kniksen-Hasund

Lasaron

Ja, virker som en god utredning. Jeg vet ikke helt hva jeg skal mene. Jeg mener ialfall at årsmøtet må vedta det (men nok med alminnelig flertall), og jeg mener det må bli mye bedre treningsforhold - samt mye bedre samsvar mellom treningsunderlag og kampunderlag.
Tren på langskudd

Yngve

Veldig god utredning av Brann og overraskande nøytral.

Men det var to ting eg beit meg fast i:

1: Dei argumenterer for at vintrane vert stadig kaldare. For utan FrP meiner vel alle klimaforskarar at det vil verta mildare, og på vinteren? Sjølv om det var to kalde vintrar i 10 og 11, er vel 13/14 eit vel så godt døme på kva vintrar ein vil få framover?

2: Det står at ein må pårekna å skifta grasbana tredjekvart år framover. Kvifor? Brann har aldri gjort det før. Og i så fall skulle dei ha bytta i 2012 og dei skal byta i 2015. Trur det når eg ser det.

For min del er eg ikkje i tvil, fotball skal spelast pÃ¥ gras. Og det er vel knapt ein einaste plass i Noreg der forholda ligg betre til rette for ein fin grasbane, omtrent Ã¥ret rundt. 

Lasaron

Quote from: Yngve on February 19, 2014, 21:19:48 PM
Og det er vel knapt ein einaste plass i Noreg der forholda ligg betre til rette for ein fin grasbane, omtrent Ã¥ret rundt. 


Der er jeg enig, så lenge det ikke skal spilles fotball på den. Men det regner mye her. Vi vet at en gressbane tar større skade av å bli brukt i regn enn når det er opplett.
Tren på langskudd

krakra

Quote from: Yngve on February 19, 2014, 21:19:48 PM
Veldig god utredning av Brann og overraskande nøytral.

Men det var to ting eg beit meg fast i:

1: Dei argumenterer for at vintrane vert stadig kaldare. For utan FrP meiner vel alle klimaforskarar at det vil verta mildare, og på vinteren? Sjølv om det var to kalde vintrar i 10 og 11, er vel 13/14 eit vel så godt døme på kva vintrar ein vil få framover?

2: Det står at ein må pårekna å skifta grasbana tredjekvart år framover. Kvifor? Brann har aldri gjort det før. Og i så fall skulle dei ha bytta i 2012 og dei skal byta i 2015. Trur det når eg ser det.

For min del er eg ikkje i tvil, fotball skal spelast pÃ¥ gras. Og det er vel knapt ein einaste plass i Noreg der forholda ligg betre til rette for ein fin grasbane, omtrent Ã¥ret rundt. 
Vel, på lengre sikt vil vi vel få kaldere klima av oppvarmingen. Vi får det meste av vår varme fra Gulfstrømmen som kan bli "skrudd av", som følge av klimaendringene. Men det er langt frem i tid.

Det vi trolig vil se er mer variabelt vær og mer ekstremt vær. Det betyr at de kalde vinterne blir enda kaldere og de varme enda varmere enn før.

Northside

Merkelig dersom det stemmer at gressmatten (ikke kunstgressen) må byttes hvert tredje år. Det har jeg aldri hørt om før. Rart at gresset før i tiden holdt seg i evigheter, men at det ikke er tilfelle i 2014.
Kan det være vidundergresset til Reigstad som ikke er helt suverent?

Kunstgress må forøvrig også byttes med jevne mellomrom. Skal ikke se bort i fra at både UEFA og NFF kommer med strengere regler angående kvaliteten på kunstgress (sikkert for å unngå banedekket Tromsø presenterte for noen år siden).

krøvel vellevold

Quote from: Northside on February 19, 2014, 21:45:06 PM
Merkelig dersom det stemmer at gressmatten (ikke kunstgressen) må byttes hvert tredje år. Det har jeg aldri hørt om før. Rart at gresset før i tiden holdt seg i evigheter, men at det ikke er tilfelle i 2014.


Kan være fordi vi nå spiller flere kamper før gresset har satt seg.
Legg ned hele klubben!

Northside

Mulig. På en annen side har vi undervarme og 10 ganger bedre drenering enn vi har hatt siste 90 årene på Stadion.

Corran

Sto vel ikke at en SKAL bytte gress hvert tredje år, men at en må være forberedt på å skifte hvert tredje år
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Lasaron

Quote from: krøvel vellevold on February 19, 2014, 22:24:11 PM
Quote from: Northside on February 19, 2014, 21:45:06 PM
Merkelig dersom det stemmer at gressmatten (ikke kunstgressen) må byttes hvert tredje år. Det har jeg aldri hørt om før. Rart at gresset før i tiden holdt seg i evigheter, men at det ikke er tilfelle i 2014.


Kan være fordi vi nå spiller flere kamper før gresset har satt seg.


Og at det nå blir spilt minst 30 kamper der i året.

Dette forslaget om 2/3 flertall på årsmøtet for å vedta endring... er det mulig å få endret ordlyden til alminnelig flertall i løpet av debatten og ta en avstemning på det?
Tren på langskudd

Xminator

Den delen av presentasjonen som kom fra spillergruppen bør være siste spiker i kunstgresskisten.

Om det skal brukes ressurser så bruk dem på treningsfeltet.

Lasaron

Siste spiker? Det kommer an på hvor dypt det sitter. Alle fotballspillere foretrekker å spille på naturgress, sånn isolert sett.

Noen påpeker det kan bli vanskelig å hente gode spillere fra utlandet hvis vi får kunstgress. Vel, Aalesund hadde eliteseriens toppscorer + Barrantes. Tromsø har hatt et par svært gode afrikanere. Strømsgodset har hatt mange. Alle klubbene har også, såvidt jeg vet, en del spillere som har vært der i mange år, som trives, som ikke er skadeplaget.
Tren på langskudd

krøvel vellevold

Quote from: Lasaron on February 20, 2014, 10:48:54 AM
Siste spiker? Det kommer an på hvor dypt det sitter. Alle fotballspillere foretrekker å spille på naturgress, sånn isolert sett.

Noen påpeker det kan bli vanskelig å hente gode spillere fra utlandet hvis vi får kunstgress. Vel, Aalesund hadde eliteseriens toppscorer + Barrantes. Tromsø har hatt et par svært gode afrikanere. Strømsgodset har hatt mange. Alle klubbene har også, såvidt jeg vet, en del spillere som har vært der i mange år, som trives, som ikke er skadeplaget.


At det finnes eksempler på utenlandske spillere som syns det er ok å spille på kunstgress, så betyr ikke det at alle liker det.
Legg ned hele klubben!

Lasaron

Quote from: krøvel vellevold on February 20, 2014, 10:52:32 AM
Quote from: Lasaron on February 20, 2014, 10:48:54 AM
Siste spiker? Det kommer an på hvor dypt det sitter. Alle fotballspillere foretrekker å spille på naturgress, sånn isolert sett.

Noen påpeker det kan bli vanskelig å hente gode spillere fra utlandet hvis vi får kunstgress. Vel, Aalesund hadde eliteseriens toppscorer + Barrantes. Tromsø har hatt et par svært gode afrikanere. Strømsgodset har hatt mange. Alle klubbene har også, såvidt jeg vet, en del spillere som har vært der i mange år, som trives, som ikke er skadeplaget.


At det finnes eksempler på utenlandske spillere som syns det er ok å spille på kunstgress, så betyr ikke det at alle liker det.


Det er sant. Sannsynligvis foretrekker alle å spille på naturgress foran kunstgress, sånn isolert sett. Men empirien viser at det skal kunne gå helt greit å hente gode utenlandske spillere selv om vi får kunstgress. Det var poenget.
Tren på langskudd

krøvel vellevold

Quote from: Lasaron on February 20, 2014, 10:58:06 AM
Quote from: krøvel vellevold on February 20, 2014, 10:52:32 AM
Quote from: Lasaron on February 20, 2014, 10:48:54 AM
Siste spiker? Det kommer an på hvor dypt det sitter. Alle fotballspillere foretrekker å spille på naturgress, sånn isolert sett.

Noen påpeker det kan bli vanskelig å hente gode spillere fra utlandet hvis vi får kunstgress. Vel, Aalesund hadde eliteseriens toppscorer + Barrantes. Tromsø har hatt et par svært gode afrikanere. Strømsgodset har hatt mange. Alle klubbene har også, såvidt jeg vet, en del spillere som har vært der i mange år, som trives, som ikke er skadeplaget.


At det finnes eksempler på utenlandske spillere som syns det er ok å spille på kunstgress, så betyr ikke det at alle liker det.


Det er sant. Sannsynligvis foretrekker alle å spille på naturgress foran kunstgress, sånn isolert sett. Men empirien viser at det skal kunne gå helt greit å hente gode utenlandske spillere selv om vi får kunstgress. Det var poenget.


jada, men la oss nå si at det står mellom to like gode tilbud fra Brann og en annen klubb som spiller på naturgress...
Legg ned hele klubben!

Lasaron

Quote from: krøvel vellevold on February 20, 2014, 11:06:36 AM
Quote from: Lasaron on February 20, 2014, 10:58:06 AM
Quote from: krøvel vellevold on February 20, 2014, 10:52:32 AM
Quote from: Lasaron on February 20, 2014, 10:48:54 AM
Siste spiker? Det kommer an på hvor dypt det sitter. Alle fotballspillere foretrekker å spille på naturgress, sånn isolert sett.

Noen påpeker det kan bli vanskelig å hente gode spillere fra utlandet hvis vi får kunstgress. Vel, Aalesund hadde eliteseriens toppscorer + Barrantes. Tromsø har hatt et par svært gode afrikanere. Strømsgodset har hatt mange. Alle klubbene har også, såvidt jeg vet, en del spillere som har vært der i mange år, som trives, som ikke er skadeplaget.


At det finnes eksempler på utenlandske spillere som syns det er ok å spille på kunstgress, så betyr ikke det at alle liker det.


Det er sant. Sannsynligvis foretrekker alle å spille på naturgress foran kunstgress, sånn isolert sett. Men empirien viser at det skal kunne gå helt greit å hente gode utenlandske spillere selv om vi får kunstgress. Det var poenget.


jada, men la oss nå si at det står mellom to like gode tilbud fra Brann og en annen klubb som spiller på naturgress...


Joda, det er klart det kan bikke feil vei. Hvis den aktuelle spilleren har veid for og imot alle faktorer, og klubbene står likt, og så tar han med gresset i vurderingen, da vil vi tape. Den er grei.

Jeg tror Brann har mange poeng å hente i løpet av en sesong på å ha mye bedre treningsforhold/like trenings- og kampforhold. I Bergen er jeg slettes ikke sikker på at det best lar seg gjøre med gressbaner, men kanskje. Antall poeng i serien veier iallfall mer enn følelser og Mikke Mus-klubb-argumenter, i denne saken.

Det med identitet osv blir ivaretatt om årsmøtet bestemmer det. Jeg tror de som hater tanken på kunstgress vil ha lettere for å akseptere det om årsmøtet vedtar det, enn om styret vedtar det. Dette er viktig. Derfor må denne avgjørelsen tas av årsmøtet (men alminnelig flertall får være nok). Syns styret det plutselig skulle haste, får de innkalle til ekstraordinært medlemsmøte/årsmøte.
Tren på langskudd

dokken

Quote from: Lasaron on February 20, 2014, 07:01:59 AM
Quote from: krøvel vellevold on February 19, 2014, 22:24:11 PM
Quote from: Northside on February 19, 2014, 21:45:06 PM
Merkelig dersom det stemmer at gressmatten (ikke kunstgressen) må byttes hvert tredje år. Det har jeg aldri hørt om før. Rart at gresset før i tiden holdt seg i evigheter, men at det ikke er tilfelle i 2014.


Kan være fordi vi nå spiller flere kamper før gresset har satt seg.


Og at det nå blir spilt minst 30 kamper der i året.

Dette forslaget om 2/3 flertall på årsmøtet for å vedta endring... er det mulig å få endret ordlyden til alminnelig flertall i løpet av debatten og ta en avstemning på det?


Det er to forslag. Ett som krever 2/3 flertall på årsmøtet for å legge om, og ett som bare krever vanlig flertall. Begge forslagene skal stemmes over. Så dersom du mener simpelt flertall er nok, er det bare å stemme nei til det første og ja til det andre.

Når det gjelder selve debatten om gress- /kunstgress: Jeg mener det er fullt mulig å ha en akseptabel gressmatte fra slutten av mars til november hvert år. Hele sentral-Europa spiller på naturgress om vinteren - og det er like kalde vintre i Tyskland som her i Bergen.

Så er det klart at den gressmatten ikke kan være treningsarena + arena for 2. og 3. laget hele sesongen i tillegg. Så det betinger at vi har et godt gressfelt til trening og småkamper i tillegg. Det er vel der problemet ligger nå, at treningsbanen er for dårlig. Det mener jeg også må være fullt mulig å få fikset, i samarbeid med kommunen som eier banen.

Markmus

Quote from: dokken on February 20, 2014, 12:55:02 PM
Hele sentral-Europa spiller på naturgress om vinteren - og det er like kalde vintre i Tyskland som her i Bergen.


Jeg tipper det er kaldere i innlandet i Tyskland enn her i Bergen.
Ka du ve?

dudo

Quote from: Markmus on February 23, 2014, 15:54:45 PM
Quote from: dokken on February 20, 2014, 12:55:02 PM
Hele sentral-Europa spiller på naturgress om vinteren - og det er like kalde vintre i Tyskland som her i Bergen.


Jeg tipper det er kaldere i innlandet i Tyskland enn her i Bergen.


Betraktelig! Da jeg bodde i Tsjekkia var det 25 minus om vinteren og 35 om sommeren. Lite nedbør, da.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

krøvel vellevold

Quote from: Markmus on February 23, 2014, 15:54:45 PM
Quote from: dokken on February 20, 2014, 12:55:02 PM
Hele sentral-Europa spiller på naturgress om vinteren - og det er like kalde vintre i Tyskland som her i Bergen.


Jeg tipper det er kaldere i innlandet i Tyskland enn her i Bergen.


Men det er sikkert en fordel å spille på relativt lukkede stadioner som gjerne gjør det lettere å holde på varmen.
Legg ned hele klubben!

Markmus

Quote from: krøvel vellevold on February 23, 2014, 16:25:26 PM
Quote from: Markmus on February 23, 2014, 15:54:45 PM
Quote from: dokken on February 20, 2014, 12:55:02 PM
Hele sentral-Europa spiller på naturgress om vinteren - og det er like kalde vintre i Tyskland som her i Bergen.


Jeg tipper det er kaldere i innlandet i Tyskland enn her i Bergen.


Men det er sikkert en fordel å spille på relativt lukkede stadioner som gjerne gjør det lettere å holde på varmen.


Tviler på det holder spesielt bedre på varmen. Varmen går oppover gjennom hullet i taket uansett.

I tillegg får de ikke inn sollys i tilstrekkelig grad og må derfor peise på med disse "solstativene".
Ka du ve?

krøvel vellevold

Quote from: Markmus on February 23, 2014, 17:38:44 PM
Quote from: krøvel vellevold on February 23, 2014, 16:25:26 PM
Quote from: Markmus on February 23, 2014, 15:54:45 PM
Quote from: dokken on February 20, 2014, 12:55:02 PM
Hele sentral-Europa spiller på naturgress om vinteren - og det er like kalde vintre i Tyskland som her i Bergen.


Jeg tipper det er kaldere i innlandet i Tyskland enn her i Bergen.


Men det er sikkert en fordel å spille på relativt lukkede stadioner som gjerne gjør det lettere å holde på varmen.


Tviler på det holder spesielt bedre på varmen. Varmen går oppover gjennom hullet i taket uansett.

I tillegg får de ikke inn sollys i tilstrekkelig grad og må derfor peise på med disse "solstativene".


Men varmen blåser ikke så lett vekk når man spiller på et relativt lukket stadion.
Legg ned hele klubben!

Xminator

Quote from: krøvel vellevold on February 23, 2014, 17:53:24 PM
Quote from: Markmus on February 23, 2014, 17:38:44 PM
Quote from: krøvel vellevold on February 23, 2014, 16:25:26 PM
Quote from: Markmus on February 23, 2014, 15:54:45 PM
Quote from: dokken on February 20, 2014, 12:55:02 PM
Hele sentral-Europa spiller på naturgress om vinteren - og det er like kalde vintre i Tyskland som her i Bergen.


Jeg tipper det er kaldere i innlandet i Tyskland enn her i Bergen.


Men det er sikkert en fordel å spille på relativt lukkede stadioner som gjerne gjør det lettere å holde på varmen.


Tviler på det holder spesielt bedre på varmen. Varmen går oppover gjennom hullet i taket uansett.

I tillegg får de ikke inn sollys i tilstrekkelig grad og må derfor peise på med disse "solstativene".


Men varmen blåser ikke så lett vekk når man spiller på et relativt lukket stadion.


Elementær fysikk sier at varm luft stiger. Så er det varmere ved gresset enn over stadion så flytter den varme luften seg oppover.

Markmus

SÃ¥ lenge de ikke har heldekkende tak vil det jo uansett komme vind ned og skape sirkulasjon samtidig som varmluft stiger.

Banen blir nok "isolert" til en viss grad, men at det skal ha en så stor effekt på temperaturen har jeg ingen tro på. Effekten er nok størst på luftkvaliteten på ellers varme dager når luften ikke stiger fordi det er varmere i luften over stadion enn inni (se hvordan banen på San Siro råtnet fordi luften ikke slapp ut selv om det er hull i taket).
Ka du ve?

Lasaron

Det er vesentlig kaldere vintre i Praha enn i de store byene i Tyskland. De kaldeste byene i Tyskland har vanligvis vintre som ligner på de kalde hos oss, men de er kortere. Mars-November er vesentlig varmere der nede enn her. Gjerne også slutten av februar og begynnelsen av desember.
Tren på langskudd

Xminator

Enda mer "vi må følge den norske og internasjonale utviklingen" fra RBH i dagens avis. Konteksten var at kommunen neppe tar seg råd til å ordne på treningsbanene.

Lasaron

Quote from: Xminator on February 25, 2014, 12:49:39 PM
Enda mer "vi må følge den norske og internasjonale utviklingen" fra RBH i dagens avis. Konteksten var at kommunen neppe tar seg råd til å ordne på treningsbanene.


Hvis du er kunstgressmotstander kan jeg da berolige deg med at RBH presiserte på årsmøtet at ingenting tyder på at det blir mer kunstgress nede i Europa.
Tren på langskudd

Wingfoot

Står på Frydenbø og synger av full hals!

Gulløl

February 28, 2014, 14:31:45 PM #1046 Last Edit: February 28, 2014, 14:40:22 PM by Gulløl
Smart av Brann i artikkelen linket over Ã¥ fotografere gresset fra den "riktige" vinkelen. Da kommer ikke den horrible fargeforskjellen i lappeteppet frem. Sannheten kommer frem i bildet under som ble tatt for en uke siden. Tror nok denne fargeforskjellen vil være synlig hele sesongen. Vakkert ikke sant ?  :P Neste gang spesifiserer kanskje Roald samme type gress nÃ¥r han sender bestillingen pÃ¥ telefax (?).



Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

dudo

Jeg venter med å dømme gressmatten før den er vekket til live fra dvalen sin igjen. Eneste måten fargeforskjellen kunne blitt utlignet over vinteren er vel om det gamle gresset falmet?
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

dudo

Det er for øvrig helt umulig å venne seg til denne positiviteten jeg føler på alle mulige områder.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Spelaren



Det er da tydelig på dette bildet her. Du er i overkant konspiratorisk, det er nok kva som var praktisk som har bestemt vinkelen her :) .
GÃ¥ av.

Go Up