• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Brann sine kamp-, trenings- og anleggsfasiliteter

Started by Gulløl, April 26, 2010, 20:31:50 PM

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Go Down

Lasaron

Før i tiden startet vi i midten eller slutten av april, og holdt på til midten av oktober.
Tren på langskudd

KEO

Quote from: Lasaron on April 01, 2012, 22:48:19 PM
Før i tiden startet vi i midten eller slutten av april, og holdt på til midten av oktober.


Tja..litt sÃ¥! starter vel 2 uker før Ã¥ en 2 uker senere.Men det var nok av minus grader Ã¥ snø pÃ¥ den tiden ogsÃ¥...  Min mening er at diskusjonen pÃ¥ kunstgress bør ikke ligge pÃ¥ klima og geografi... joda det koster Ã¥ holde naturgressbane fin,men dette er toppiddrett sÃ¥ da mener jeg at det burde vært ett krav. Vist man ikke kan holde det sÃ¥ bør man kanskje ikke spille i TL. Litt drøyt kanskje men hvorfor skal klubber som vil satse pÃ¥ Naturgress som resten av Europa bli i mindretall i dette pga at andre klubber har dÃ¥rlig økonomi??
Nu kør vi!

ostraume

Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Christian

Det så i alle fall grønnere ut enn på Lerkendal for en uke siden, men veldig jevn og fast var vel ikkje banen. Totalkatastrofe som første året med ny matte var det dog ikkje.



Lasaron

Banen var ok med tanke på været som har vært.
Tren på langskudd

ostraume

Grei farge, men jeg synes både Molde, Viking og Rosenborg sine baner så mindre humpete ut enn vår.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

osoerli

Problemet er vel ikkje fargen, men at den ikkje er hard nok.  Det blir som å springa i blaut sand.  Framfor måla er det som å vassa i blaut myr.  Håplaust for keeper å få feste til å sparka i frå skikkeleg når han skal slenga seg.  Skandalebane intet mindre.
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

nero

Quote from: Belfort on April 08, 2013, 08:54:03 AM


Ja, for tredje år på rad var banen helt hinsides dårlig. Vet ikke hvor godt det synes på tv, men live var det i hvert fall nesten komisk dårlig underlag, noe som bidro til den litt tvilsomme kvaliteten på spillet vi så i perioder. Og dette til tross for at vi har "britisk supergress" eller hva det nå var. Når de får det til x antall kilometer lengre nord, hvorfor skal det være helt umulig her? Det må da ha noe med kompetansen til de involverte å gjøre.
Lions led by donkeys.

krakra

Matten er hullete og gjør det vanskelig å både føre ball og slå presise pasninger. Den er altså tung og vanskelig å bevege seg på. Altså helt håpløs å spille fotball på. Brann burde absolutt innse at de ikke er dyktige til dette og hente inn kompetanse, men slike ting har en tendens til å sitte langt inne for Brann som fortsatt er litt arrogant.

Lasaron

kanskje det har noe å si at vi har hatt lange perioder med barfrost, og det har de kanskje ikke lengre nord?
Tren på langskudd

dragn

Quote from: krakra on April 08, 2013, 11:57:56 AM
Matten er hullete og gjør det vanskelig å både føre ball og slå presise pasninger. Den er altså tung og vanskelig å bevege seg på. Altså helt håpløs å spille fotball på. Brann burde absolutt innse at de ikke er dyktige til dette og hente inn kompetanse, men slike ting har en tendens til å sitte langt inne for Brann som fortsatt er litt arrogant.


Koster penger vi ikke har :<

dudo

http://fotball.bt.no/eliteserien/article277208.ece

Solskjær går ut med støtte til kunstgress. Ekstremt overraskende i mine øyne, og definitivt et skudd for baugen for dem av oss som er naturgresstilhengere. Ikke bra!
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Spelaren

For å vere dønn ærlig og pragmatisk, så ser eg ikkje bort frå at det på sikt vil vere best også for Brann å legge kunstgras. Etterkvart som generasjonene av kunstgress utvikles, og det til slutt kun vil vere manglende grønske og lukt som skiller det frå ekte vare - så er det få gode argumenter mot kunstgras, såfremt det ikkje viser seg å vere langt dyrere å vedlikeholde. Dagens styrkeforhold mellom gras og kunstgras er i favør sistnevnte kva vedlikehold angår, selv om dette er med forbehold om økt bruk når det er fake underlag. Time for time veit eg ikkje, selv plast må byttes ut.

Dagens kunstgrasgenerasjon er ikkje perfekt, men bedre enn det me såg 8-9 år siden. Ballen spretter/triller ikkje 100% slik me forventer det, men dønn seriøst - med dagens åker er det ingen sjans for at den gjer det heller. Jarsteins nestenblemme kunne likesågodt ha vært Piotrs. Det blir neppe kortere sesonger, og spørsmålet vil komme opp kvar bidige sesong me får finspelet ødelagt dei første 4-5 heimekampene. Dette er vår femte sesong med ny matte, og det begynner å gå tomt for bortforklaringer.
GÃ¥ av.

dudo

Bortforklaringen må da være valg av dårlig løsning? Jeg så ikke kampen mellom FKH og RBK, men på radioen hørtes det ut som de i premièren hadde bedre underlag enn vi noensinne har hatt?
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

ostraume

Det stemmer. Banen så helt strøken ut. Det er kun i Brann at splitterny matte = årelange problemer.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

1908

No er no dette gresset kommet fra et varmere land osv.. Gi den noen månders vinter før de skal spille fotball.. Så tviler jeg den er strøken!!

dragn

Noen som vet prisen Haugesund betalte for gresset? Det er vel utvilsomt den beste gressmatten i Norge per dags dato.

Gulløl

April 22, 2013, 17:39:26 PM #519 Last Edit: April 22, 2013, 17:41:20 PM by Gulløl
Brann Stadion sin gressmatte var like fin som den i Haugesund når den var nylagt. Vi får se om den er like fin om noen år.

Når det gjelder matten på Stadion pr. i dag er det behov for at 1/3 av matten skiftes slik som de gjorde på Lerkendal. De nærmeste 10 - 15 meterne mot Nexgentel + områdene fremfor begge målene, der det er elendige forhold. Tror ikke nevnte områder blir veldig bra uansett hvor lenge vi venter utover sesongen. Når hele toppdekket består av over 90 % sand får ikke de gressfrøene de sår gode oppvekstvilkår siden de i hver kamp blir sparket opp igjen i det løse dekket. Skikkelig 100 % jord på toppen med mye gressfrø i med skikkelig valsing så hadde den sett fin ut til 17 mai. Men det bryter vel med det de såkalte "ekspertene" som Brann konfererer med gir råd om.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Nixon

Rød makt på Hansa

Spelaren

Vel, eksperter er dei no uansett. Og sikkert med god grunn. Problemet er at det ikkje har blitt så regnfulle forsesonger som me hadde håpet på. Kulden er drepen for graset vårt.

Og som nevnt over, Haugesunds gras blei rullet ut rett frå Syden, aldri i verden om det er like fint neste april.
GÃ¥ av.

Nixon

Rød makt på Hansa

Gulløl

Quote from: Nixon on April 22, 2013, 17:40:55 PM
Like fin? Da husker du meget dårlig!


NÃ¥r den var nylagt skrev jeg. At Brann ikke hadde moder natur med seg i etterkant slik at den fort ble sparket opp er en annen sak.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

dudo

Ja, var ikke vår sparket opp etter første kamp?
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Gulløl

Quote from: Nixon on April 22, 2013, 17:45:33 PM


Er vel noen av toppklubbene i Europa som ruller ut nytt gress flere ganger i sesongen. Vi trenger en skikkelig gress sponsor som kan trø til :-).
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Nixon

Quote from: Gulløl on April 22, 2013, 17:46:42 PM
Quote from: Nixon on April 22, 2013, 17:40:55 PM
Like fin? Da husker du meget dårlig!


NÃ¥r den var nylagt skrev jeg. At Brann ikke hadde moder natur med seg i etterkant slik at den fort ble sparket opp er en annen sak.


Det var ikke i etterkant, men i samme øyeblikk som gresset ble lagt. Kan ikke sammenlignes med gresset i Haugesund.

Jeg så ikke kampen, men en kollega var hellig overbevist om at de hadde lagt kunstgress. Vi måtte google det før han ble overbevist om noe annet.
Rød makt på Hansa

Falkman

Quote from: Nixon on April 22, 2013, 17:50:50 PM
Quote from: Gulløl on April 22, 2013, 17:46:42 PM
Quote from: Nixon on April 22, 2013, 17:40:55 PM
Like fin? Da husker du meget dårlig!


NÃ¥r den var nylagt skrev jeg. At Brann ikke hadde moder natur med seg i etterkant slik at den fort ble sparket opp er en annen sak.


Det var ikke i etterkant, men i samme øyeblikk som gresset ble lagt. Kan ikke sammenlignes med gresset i Haugesund.

Jeg så ikke kampen, men en kollega var hellig overbevist om at de hadde lagt kunstgress. Vi måtte google det før han ble overbevist om noe annet.


HÃ¥per ikke han har  en jobb som krever plettfritt syn, da!! men banen sÃ¥ veldig bra ut.  det interessante blir, som flere har pÃ¥pekt, hvordan den ser ut nÃ¥r neste sesong innledes,

Gulløl

April 22, 2013, 18:06:36 PM #528 Last Edit: April 22, 2013, 18:12:53 PM by Gulløl
Lockturf og er sådd på et areal med sand og plastfiber. Plastfibrene gjør rotsystemet og gressmatten ekstra slitesterk. Spesialsand bidrar til at vannet trekker seg raskt vekk fra overflaten. Dette i følge "reklamen og skrytet" fra leverandøren.
http://www.moss-avis.no/nyheter/gressbane-kongen-1.7758257

Om denne typen gress egentlig er noe bedre en det Brann fikk har vi fasiten på om tre fire år kanskje før. Det leverandøren sier med at med rett vedlikehold kan gressmatta holde i 20 år er bare tull. Moder natur har en ikke kontroll over slik er det bare. Den vinteren vi har bak oss har gitt de fleste gressbaner i landet en alvorlig knekk. Vi får se hvor heldig Haugesund er med de kommende vintrene.
http://www.h-avis.no/sport/blir-norges-fineste-gressbane-1.7754759
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

ostraume

Quote from: Gulløl on April 22, 2013, 17:46:42 PM
Quote from: Nixon on April 22, 2013, 17:40:55 PM
Like fin? Da husker du meget dårlig!


NÃ¥r den var nylagt skrev jeg. At Brann ikke hadde moder natur med seg i etterkant slik at den fort ble sparket opp er en annen sak.


Du husker annerledes enn meg.

Store tuster ble sparket opp de første kampene noe som lagde enorme sår, fordi "røttene ikke hadde fått feste seg." Skandale.

Deretter kom problemene med for god drenering slik at banen fikk for lite vann (!). Skandale.

Og deretter kom en tøff vinter der det ble avslørt av gresstypen egnet seg bedre i mer sydlige strøk. Skandale.

Skandale fra begynnelse til slutt.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

dragn

Og det eksakt skjedde vel med Start som med oss?

ostraume

Det stemmer at Start også hadde det første problemet.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

kabelmann

Quote from: Spelaren on April 22, 2013, 15:27:19 PMEtterkvart som generasjonene av kunstgress utvikles, og det til slutt kun vil vere manglende grønske og lukt som skiller det frå ekte vare ...


Sistnevnte fikser vi med et lastebillass med Wunderbaum.

Quote from: Spelaren on April 22, 2013, 15:27:19 PMJarsteins nestenblemme kunne likesågodt ha vært Piotrs.


Var det ikke omtrent det som skjedde når ballen spratt i skulderen på Piotr?

Skulle gjerne sett at vi hadde naturgress til evig tid, men sånn som banen fremstår nå og sikkert en del uker frem i tid så mister man litt motet.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Klaus_Brann

Quote from: dudo on April 22, 2013, 17:47:15 PM
Ja, var ikke vår sparket opp etter første kamp?


Jo, det var helt forferdelig med store tuster over hele banen.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Klaus_Brann

Quote from: kabelmann on April 22, 2013, 20:56:44 PM
Quote from: Spelaren on April 22, 2013, 15:27:19 PMEtterkvart som generasjonene av kunstgress utvikles, og det til slutt kun vil vere manglende grønske og lukt som skiller det frå ekte vare ...


Sistnevnte fikser vi med et lastebillass med Wunderbaum.

Quote from: Spelaren on April 22, 2013, 15:27:19 PMJarsteins nestenblemme kunne likesågodt ha vært Piotrs.


Var det ikke omtrent det som skjedde når ballen spratt i skulderen på Piotr?

Skulle gjerne sett at vi hadde naturgress til evig tid, men sånn som banen fremstår nå og sikkert en del uker frem i tid så mister man litt motet.


Tror den bare spratt vanlig i gresset før Piotr.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

osoerli

Graset pÃ¥ Stadion var altfor laust heilt frÃ¥ starten.  Var kun ein periode frÃ¥ slutten av juni første sesong, dÃ¥ røtene hadde festa seg, og kanskje ut den sesongen det var bra.
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

kabelmann

Quote from: Klaus_Brann on April 22, 2013, 21:38:32 PMTror den bare spratt vanlig i gresset før Piotr.


Godt mulig, jeg husker ikke hva som skjedde, annet enn at det så litt klønete ut.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

osoerli

April 23, 2013, 11:35:24 AM #537 Last Edit: April 23, 2013, 11:37:55 AM by osoerli
Andre slit meir med graset enn Brann
http://www.ba.no/nyheter/article6614418.ece
Reistad slår til igjen.
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

Gulløl

Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Spelaren

Quote from: Gulløl on April 23, 2013, 11:39:03 AM
Og Europa ler av Bergen  ;D

http://fotball.aftenposten.no/sport/article277252.ece


Sant det, fekk knapt fred pÃ¥ Schipol og Charles de Gaulle nylig. Alle bare lo og lo og lo. Hele Europa  :-[ .
GÃ¥ av.

krøvel vellevold

Quote from: Gulløl on April 23, 2013, 11:39:03 AM
Og Europa ler av Bergen  ;D

http://fotball.aftenposten.no/sport/article277252.ece


Og fra før av har vi jo føljetongen med hjørnet av Møllaren som forsvant.

Det må være noe spesielt med vei-ingeniører i denne byen.

Men gjør det noe at det er banekrøll så lenge det er krøllgress?
Legg ned hele klubben!

Xminator

Det begynner jo etterhvert å bli forståelig at Reistad var en av de første som fikk smake sparekniven.

Gulløl

April 23, 2013, 14:30:23 PM #542 Last Edit: April 23, 2013, 14:37:31 PM by Gulløl
Quote from: Xminator on April 23, 2013, 12:19:22 PM
Det begynner jo etterhvert å bli forståelig at Reistad var en av de første som fikk smake sparekniven.


Ja. Og han skulle tatt den jævla sanden med seg, og plassert den på plenen sin slik at han kunne kjent skikkelig på fanskapet selv. Nå er det bare duene på Stadion som har glede av de gressfrøene de sådde før påske. Ja for alle har vel merket den økte forekomsten av duer på Stadion ;-). Gress gror dårlig i sand som blir sparket opp hele tiden. Det er noe alle bønder kunne fortalt Reistad, den mest inkompetente som har jobbet på Stadion noen gang. At han nå utvider tabbelisten sin slik at hele Europa ler av han er ingen overraskelse, snart ler vel hele verden av han. Bare synd at republikken Bergen blir latterliggjort også.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

SK

Reistad har vel ikke gjort noen større tabbe enn at han har unnlatt å informere et par stykker om saken. Det er ikke han som er ansvarlig for reguleringsplaner og vedtak.

En slik vei tar vel en stund å lage til også? Synes ikke det er så voldsomt oppegående av folkene fra idretten å oppdage dette først når veien er ferdig. Aktiviteten på den banen kan umulig være spesielt stor når man ikke oppdager det før.

Klaus_Brann

Quote from: osoerli on April 23, 2013, 11:35:24 AM
Andre slit meir med graset enn Brann
http://www.ba.no/nyheter/article6614418.ece
Reistad slår til igjen.


Latterlig at de ikke har informert folk om dette.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Gulløl

Noen som kan bekrefte om det har vært plastduk på banen siste par dager, har regnet ganske tett og det vil forsette utover dagen ? Litt Stråmyrsk spørsmålet men banen bør ikke få flere skader så dårlig som den allerede er.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Lasaron

Det er et totalt fakta at en topp moderne kunstgressbane er lett å spille fin fotball på.

La oss si at det er 16-25 viktige hjemmekamper i året, alt etter om vi er i e-cup eller ei.
Hvorfor er det bedre å ha en bane som det bare kan spilles god fotball på 5-11 ganger i året enn å ha en bane som det går an i hver eneste kamp?

Ha også i bakhodet at Brann 2 skal ha sine hjemmekamper på stadion, og vi ønsker at de har et underlag det går an å utvikle seg på når det gjelder ballbesittende, god fotball.

Jeg beliter meg ikke på svar av typen "fotball skal spilles på gress, slik er det bare".
Tren på langskudd

Sindre32

Quote from: Lasaron on April 26, 2013, 10:54:32 AM
Det er et totalt fakta at en topp moderne kunstgressbane er lett å spille fin fotball på.

La oss si at det er 16-25 viktige hjemmekamper i året, alt etter om vi er i e-cup eller ei.
Hvorfor er det bedre å ha en bane som det bare kan spilles god fotball på 5-11 ganger i året enn å ha en bane som det går an i hver eneste kamp?

Ha også i bakhodet at Brann 2 skal ha sine hjemmekamper på stadion, og vi ønsker at de har et underlag det går an å utvikle seg på når det gjelder ballbesittende, god fotball.

Jeg beliter meg ikke på svar av typen "fotball skal spilles på gress, slik er det bare".


Jeg er vel ganske tilhenger av naturgress selv, men nå har vel kunstgressbanene forbedret seg siden min tid som (elendig) fotballspiller. Da betydde sklitaklinger automatisk 30 cm lange brannsår. Slik sett blir jeg nok noe inhabil.

Jeg er ganske sikker på at Brann ville ha tatt flere poeng på KG, i hvert fall. Sitter foreløpig litt på gjerdet, liker av en eller annen grunn ikke tanken på KG på stadion. jeg synes heller NFF bør legge forholdene, altså seriestarten, tilrette for at det skal kunne gå an å spille på ok gressmatter, men det innebærer jo gjerne midtukekamper. Slik sett blir debatten noe vanskelig, da det heller ikke er å foretrekke for de fleste.

tem

fotball skal etter min mening så langt det er mulig spilles på naturgress og da helst av en grønn type
når Norge valger å sterte sesongen i Mars så gir det noen utfordringer med tanke på baner ( ikek minst etter denne vinteren )

i dag har vel bortimot 50% av klubbene kunstgress , og med seriestart før 15 april burde disse hatt hjemmekamp i første rund ( gjerne 2 runder og )

når neturgress banene blir herpet i første serierunde vil det ta mye tid før disse er reparert igjen , og man spiller gjerne på åkerlapper fram til sommeren

Sindre32

Det er akkurat det; Alternativene man har å velge mellom er a) Kunstgressbane og tidlig seriestart (få eller ingen midtukekamper), b) elendig gressbane pga. tidlig seriestart (få eller ingen midtukekamper) eller c) senere seriestart og midtukekamper. Et siste alternativ, som jeg heller ikke har særlig sansen for, er å redusere antall lag.

Debatten blir derfor hvilket alternativ som er minst dårlig av disse 3 (4) ondene.

Go Up