• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Brann sine kamp-, trenings- og anleggsfasiliteter

Started by Gulløl, April 26, 2010, 20:31:50 PM

0 Members and 5 Guests are viewing this topic.

Go Down

krakra

Da bør det vitterlig komme strenge krav til kvaliteten på gressbanene også, og økonomisk støtte til å opprettholde dem. Når TLs tredje rikeste klubb stiller med en katastrofe av en gressbane som den vi stilte med i fjor, hvordan kan en da forvente gode gressbaner fra lag som Sogndal, Sandnes Ulf, Haugesund, Stabæk osv?

Gode KG-baner er bedre enn potetåkre.

Markmus

Jeg snakker ikke om breddeklubbene, men om toppklubbene.

Hvorfor NFF skulle snu aner jeg ikke. Kanskje er det for mye forlangt å håpe på at denne korrupte gjengen skal ta til fornuft.
Ka du ve?

dudo

Jeg er enig i at det skal stilles krav til banene, uavhengig av underlag. Når det er sagt så har vi også sett KG-baner langt under pari de siste sesongene.

Når det gjelder vår bane ble det gjort en del feil, samtidig som det var elementer av force majeure. I ettertid mener jeg vi har gjort det vi kunne for å få en best mulig bane. Man kan ikke tvinge gress til å gro.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

dudo

Quote from: Markmus on March 13, 2012, 18:16:10 PM
Jeg snakker ikke om breddeklubbene, men om toppklubbene.


Det skjønner jeg, men det er samme forbund, så man må ta breddeklubbene med i betraktningen. Det er ingen heksekunst å rykke opp i adecco, og samtlige av 2.-divisjonslagene med KG vil være imot en endring hvor de må legge om til NG ved et ev opprykk. Og sikkert også en del 3.-divisjonslag.

Og sist, hvilket insentiv skulle lag som AaFK eller Odd ha for å påføre seg selv en ekstrainvestering for å legge om til NG?

Jeg er helt enig i at NG vil være det beste, men jeg ser ingen plausible gulrøtter eller pisker for å få et påbud.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Markmus

En god gressbane koster penger, men den krever også riktig kompetanse. Når Sandefjord år etter år stiller med en meget god gressbane til seriestart, så sier det seg selv at alle andre klubber i sørlige Norge (utenom innlandet) kan få til en god gressbane.
Ka du ve?

Spelaren

Det er egentlig berre å forberede seg på at Brann tilslutt legger kunstgras på Stadion også. Kanskje ti år, kem vet? Enda fleire kjipe vintre samtidig med at fleire og fleire TL-lag har kg, og ungdommen knapt har spelt på annet underlag i oppveksten kjem til å senke terskelen nok til at denne kreftsvulsten av eit underlag blir spiselig nok. Når det ikkje har kommet restriksjoner frå NFF fram til no er det liten grunn til å håpe på det i framtida.

Så får ein håpe at framtidige generasjoner kg til slutt blir vanskelege å skille frå de ril thing. Lukt, grønske og pollen.
GÃ¥ av.

dudo

Ikke faen. Vi er medlemsstyrt, så dette kan vi unngå.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Gulløl

March 13, 2012, 20:14:50 PM #457 Last Edit: March 13, 2012, 20:21:38 PM by Gulløl
Rosenborg sin bane er vist utrolig bra allerede. Noen tips her som Brann kan benytte seg av ?
F.eks.dette:


Nå har sikkert Brann et bra opplegg men har konkurrentene funnet noe som "funker som fjell" er det vel bare å kopiere metoden. Noen som kan tipse RBH ?

http://www.rbk.no/incoming/article228041.ece
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Klaus_Brann

Quote from: dudo on March 13, 2012, 20:07:00 PM
Ikke faen. Vi er medlemsstyrt, så dette kan vi unngå.


Vi kan unngå det ja, men så spørs det om nye og yngre medlemmer som kommer opp har den samme holdningen da? De har vokst opp med det og tenker kanskje annerledes.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

dudo

Da får vi heve aldersgrensen før det er for sent.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Lister

Evt. utdanne ungdommen, viktig å ha korrekte holdninger i forhold til bruk av gummi.
Guinness - Makes you drunk

Klaus_Brann

Det er det absolutt, kg på stadion ville vært et nederlag.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Spelaren

Quote from: dudo on March 13, 2012, 20:07:00 PM
Ikke faen. Vi er medlemsstyrt, så dette kan vi unngå.


Me har vel ikkje gått lenger enn å ha restriksjoner på stadionnavnet kva medlemsmakt angår? Uansett vil det i all overskuelig framtid vere eit spørsmål om pengebruk, vinter og baneforhold dersom sesongene utvides/endres for å følge mesteparten av europeiske ligaer. Ja, og naturlegvis også resten av gjengen i TL; dersom "alle" andre legger KG vil også berre den faktoren bidra til å senke terskelen.

Sjølv ser eg det slik: Utviklingen av KG vil trolig på sikt føre til eit underlag som er så likt naturleg gras at forskjellen blir absolutt minimal. Frå det grusomme underlaget på Varden i 1990 til dagens nyeste generasjon har utviklingen vært positiv, det trur eg alle innbitte naturgrastilhengere også kan erkjenne. Dersom det kan spares penger på lang sikt, samt at det kan garanteres eit perfekt underlag der plasten har utviklet seg til å tillate normal sprett, friksjon etc - så faller mange av argumentene mot vekk. På sikt vil det bli spiselig for dei fleste av oss.

På den annen side, det hadde vore å foretrekke at det plutselig kjem ein naturgrastype som er fabelaktig i både vekst, vedlikehold og robusthet for alle typer vintre - naturlegvis.
GÃ¥ av.

Markmus

Quote from: Spelaren on March 14, 2012, 09:51:13 AMMe har vel ikkje gått lenger enn å ha restriksjoner på stadionnavnet kva medlemsmakt angår? Uansett vil det i all overskuelig framtid vere eit spørsmål om pengebruk, vinter og baneforhold dersom sesongene utvides/endres for å følge mesteparten av europeiske ligaer. Ja, og naturlegvis også resten av gjengen i TL; dersom "alle" andre legger KG vil også berre den faktoren bidra til å senke terskelen.


Om vi hadde lagt om til vintersesong hadde nok banene vært bedre totalt sett gjennom sesongen. Det er ikke noe problem å holde en fotballbane fullt spillbar gjennom vinteren. Dyrere, men ikke noe problem.

Problemet til norske lag er at de legger banen i dvale om vinteren for å spare penger, og da trekker røttene seg tilbake. Dermed må gresset ha en oppstartstid hvor de på nytt slår røtter og fester seg skikkelig, og det er så utrolig mange lag som kommer altfor sent i gang med dette arbeidet slik at gresset ikke har fått slått rot til første hjemmekamp. De skal absolutt spare de siste kronene på å sette i gang undervarmen så sent som mulig.

Med vintersesong ville gresset på norske baner aldri gått inn i dvale.

Ka du ve?

Spelaren

Quote from: Markmus on March 14, 2012, 11:06:41 AM
Med vintersesong ville gresset på norske baner aldri gått inn i dvale.


Men sjølv frå PL ser me dårlige grasbaner midt på vinteren, det mangler jo ikkje på penger der. Og vinteren er som regel strengere her.
GÃ¥ av.

dudo

Trekker røttene seg tilbake? Jeg har alltid trodd at juicen i toppen trakk seg tilbake i røttene. Jeg er overbevist om at jeg lærte det i o-fag. Jeg har en høne å plukke med noen.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Markmus

Quote from: dudo on March 14, 2012, 14:10:23 PM
Trekker røttene seg tilbake? Jeg har alltid trodd at juicen i toppen trakk seg tilbake i røttene. Jeg er overbevist om at jeg lærte det i o-fag. Jeg har en høne å plukke med noen.


Kan være det var omvendt, ja. Synes bare de alltid sier at det tar en stund før røttene blir lange nok til at gresset holder, så da regner jeg nesten med de trekker seg tilbake når gresset går i dvale :P Uansett endrer det jo ikke noe da det vil være mulig å holde gresset spillbart gjennom vinteren siden man ikke lar det gå i dvale.
Ka du ve?

Lister

Røttene har dårligere feste når gresset har mindre næring. Tele og kulde i bakken (som vi så når kablene sviktet) kan gjøre at hele eller deler av roten dør.
Guinness - Makes you drunk

Markmus

Quote from: Spelaren on March 14, 2012, 12:42:38 PM
Quote from: Markmus on March 14, 2012, 11:06:41 AM
Med vintersesong ville gresset på norske baner aldri gått inn i dvale.


Men sjølv frå PL ser me dårlige grasbaner midt på vinteren, det mangler jo ikkje på penger der. Og vinteren er som regel strengere her.
Ka du ve?

krøvel vellevold

I dagens BT mener RBH at alle burde spille på samme underlag. Svaret fra Hallén er at da må alle ha kunstgress. Det er visst det som er fremtiden...
Legg ned hele klubben!

Spelaren

Quote from: krøvel vellevold on March 15, 2012, 06:44:42 AM
I dagens BT mener RBH at alle burde spille på samme underlag. Svaret fra Hallén er at da må alle ha kunstgress. Det er visst det som er fremtiden...


http://fotball.bt.no/eliteserien/article228209.ece
http://fotball.bt.no/eliteserien/article228210.ece

Sogndals usaklige svar på legitim kritikk av paradokset med at ein enkeltkamp ikkje kan flyttes til eit annet underlag - men eit lag kan skifte heile jækla underlaget midt i sesongen. For øvrig viser Hallén til det scenariet eg beskriver lenger oppe.
GÃ¥ av.

Klaus_Brann

Quote from: krøvel vellevold on March 15, 2012, 06:44:42 AM
I dagens BT mener RBH at alle burde spille på samme underlag. Svaret fra Hallén er at da må alle ha kunstgress. Det er visst det som er fremtiden...


Hallén er en løk, dessverre.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

krøvel vellevold

Quote from: Spelaren on March 15, 2012, 07:39:53 AM
Quote from: krøvel vellevold on March 15, 2012, 06:44:42 AM
I dagens BT mener RBH at alle burde spille på samme underlag. Svaret fra Hallén er at da må alle ha kunstgress. Det er visst det som er fremtiden...


http://fotball.bt.no/eliteserien/article228209.ece
http://fotball.bt.no/eliteserien/article228210.ece

Sogndals usaklige svar på legitim kritikk av paradokset med at ein enkeltkamp ikkje kan flyttes til eit annet underlag - men eit lag kan skifte heile jækla underlaget midt i sesongen. For øvrig viser Hallén til det scenariet eg beskriver lenger oppe.

Denne Sogndal-fyren mener at RBH hele tiden kommer med stikk til Sogndal.

Men det gjør ikke Sogndal mot Brann??
Legg ned hele klubben!

Spelaren

Hadde bt.no framleis brukt disqus og ikkje det der facebook-greiene skulle eg ha spurt det samme. Hvilke stikk, egentlig? Er dei framleis sure for at me kritiserte dei for tragisk tribunesikring?
GÃ¥ av.

Torvanger

På tide at de største klubben tar grep og reagerer på utviklingen som har skjedd hos mindre og tilnærmet betydningsløse klubber i Norge. Stor respekt til Bruun Hansen for uttalelsene i dagens BT. Han taler fotballpresidenten midt imot, kudos!



nummer9

3. alternativ blir vel at klubber må søke om dispensasjon for å ha kunstgress, og dette bare blir gitt for klubber som har tungtveiende argumenter og der kunstgresset oppfyller kvalitetskriterier?

Lasaron

Ikke for Bruun, slik jeg forstod ham.
For min del ser jeg pÃ¥ dagens utvikling som "naturlig".  :)
Tren på langskudd

krøvel vellevold

Quote from: Lasaron on March 15, 2012, 12:27:29 PM
Ikke for Bruun, slik jeg forstod ham.
For min del ser jeg pÃ¥ dagens utvikling som "naturlig".  :)


Ingen andre land der kunstgress er naturlig.
Legg ned hele klubben!

Spelaren

http://www.bbc.co.uk/sport/0/football/15722636

For artificial surfaces to return to the Football League at some point in the future, there would need to be a proposal and vote in favour at an annual general meeting.

For the vote to be passed, there would need to be a 50% plus one majority of the member 72 clubs, plus 50% plus one club majority in the Championship.


Men her på berget var det tut og kjør.

Edit: http://www.bbc.co.uk/sport/0/football/17064905

English football is a step closer to reintroducing artificial pitches after the Football League announced plans to seek opinion on their possible return.
GÃ¥ av.

Gepard

Sogndal fremstår som den jallaklubben den er, dessverre har presidenten bakgrunn sin derfra..

I Tippeligaen er det nå slik at det er de små klubbene som har makten, noe som går utover kvaliteten på toppene, er noe skikkelig typisk norsk over det hele..

Huff

Quote from: nummer9 on March 15, 2012, 12:11:27 PM
3. alternativ blir vel at klubber må søke om dispensasjon for å ha kunstgress, og dette bare blir gitt for klubber som har tungtveiende argumenter og der kunstgresset oppfyller kvalitetskriterier?


Det er slik det burde være.

Giles

FFK skal legge kunstgress!! Aristokratene pÃ¥ plast, da er det snart ikke hÃ¥p. All respekt for RBH for Ã¥ flagge klart standpunkt.  Det pÃ¥gÃ¥r en hjernevaskkampanje med NFF i spissen, det skulle være grunn nok til Ã¥ være skeptisk. Dette blir toppfotballens død.
Hvis Brann skulle finne på noe liknende så emigrerer jeg.

Klaus_Brann

Merkelig, de har da klart å ha en bra matte. Det er synd.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Lister

Det er vel strent tatt aldri det sportslige som er den egentlige årsaken til at det legges plast.
Guinness - Makes you drunk

Huff

Ser på VGD at det spekuleres i om ikke Djurdjic hadde vært Aafkspiller for lengst om det ikke hadde vært for kunstgresset...

roaldinho

Quote from: Huff on March 19, 2012, 15:15:01 PM
Ser på VGD at det spekuleres i om ikke Djurdjic hadde vært Aafkspiller for lengst om det ikke hadde vært for kunstgresset...


Og når flere og flere får kunstgress så forsvinner han vel fra Tippeligaen også. Jeg forstår han, for min bror spilte først for et lag med vanlig gress før han meldte overgang til en annen klubb med kunstgress. Det var ikke lenge før han skiftet tilbake til moderklubben pga kunstgresset. Det ødela knærne hans, og det samme kan være med Djurdjic.
Sitat RBH om høsten etter kontraktsforlengelsen til Skarsfjord: " Det er ikke helt rett, vi fikk seirer mot Odd og Sogndal og så lyset i enden av tunnelen. Så ledet vi også 3-1 mot Vålerenga..."

Klaus_Brann

KG er noe ordentlig herk, både for knær og rygg.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

d12m


Men hvordan seg gresset på Stadda ut pr idag? Grønt, fint og klart for kamp om ca uken?

Huff

Quote from: d12m on March 23, 2012, 13:08:44 PM

Men hvordan seg gresset på Stadda ut pr idag? Grønt, fint og klart for kamp om ca uken?


Gikk forbi stadion på vei mot Isdalen og byfjellene på søndag. Fra der jeg stod så matten fantastisk ut, knallgrønn og rett og slett perfekt. Nå så jeg kun deler av matten, dog rimelig store deler. Vinkelen var ikke perfekt heller (så der de bygger om klokkesvingen mellom bt og gamles sittetribune), så om dette gjelder hele banen vites ikke, og ei heller om dette er snakk om en knallfin ''gressduk'' som ligger løst oppå sand/jord og som rives opp når spillet kommer igang, men ut fra det jeg så ser det svært, svært bra ut.

Gulløl

March 23, 2012, 13:52:07 PM #490 Last Edit: March 23, 2012, 14:04:26 PM by Gulløl
UforstÃ¥elig at en ikke har klart Ã¥ fÃ¥ opp et web kamera pÃ¥ Stadion enda, et som viser gressbanen fra passelig avstand, vinkel og høyde. Slik at en "se at gresset gror" og at det blir grønnere.En kunne fulgt med pÃ¥ banemannskapene sitt arbeid, og forebuing av banen før kamp. Et slikt web kamera ville garantert bli et av de mest brukte i Bergen, men selvfølgelig en sitter ikke og nistirrer  :)
http://www.bt.no/kamera/?xtor=AD-13

Til og med Stråmyhr kunne blitt oppdatert om at banen ikke alltid er en åker og et gjørmehull, og fulgt med på plastduk av og på osv. osv. ;)
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Markmus

Det er jo ikke et webcam en vil sitte og se på i lengre perioder :P
Ka du ve?

krakra


Gulløl

March 23, 2012, 14:06:45 PM #493 Last Edit: March 23, 2012, 14:10:14 PM by Gulløl
Banen ser kanonbra ut :). Brann har første trening der i dag. Hadde vært flott om de også kunne hatt de siste treningene før Sandes Ulf kampen på banen, spesielt greit for de nye spillerene.
http://www.brann.no/nyheter/trener-pa-stadiongresset/
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Spelaren

http://www.ba.no/nyheter/article5990463.ece

Uventet, men interessant vinkling på kunstgras. Ruben Oddekalv Mjelde (navn som forplikter), tar opp arven etter pappa Kurt. Artikkelen omtaler granulater som blir dumpet sammen med snø, rett i Oselven.
GÃ¥ av.

stig

Problemet er at debatten om kunstgress omhandler tippeligalag, mens de fleste er enig om kunstgressets fortreffelighet blant bredde og unge. Miljøvernerene klager nok ikke på toppidrettens kunstgresspraksis.
Nettsideansvarlig

Lasaron

Tren på langskudd

Lister

Har vi sånn standard på matten i første hjemmekamp hvert år er det ikke mange som kan klage.
Guinness - Makes you drunk

Markmus

Quote from: stig on March 29, 2012, 06:48:29 AM
Miljøvernerene klager nok ikke på toppidrettens kunstgresspraksis.


Er ikke mer enn et par dager siden jeg leste om miljøvernernes motstand mot plastikk. Var i BT eller BA.
Ka du ve?

KEO

Quote from: Lasaron on March 15, 2012, 11:55:27 AM


Med disse konklusjonene dine så lurer jeg litt på hva vi gjorde her i landet før i tiden... å skal man trekke en kjapp liten konklusjon så har vel Norske lag blitt dårligere ute i Europa dess flere kunstgress baner vi har fått... om dette har betydning er ikke godt å si? men at det er fakta??? JA
Nu kør vi!

Go Up