• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Brann sine kamp-, trenings- og anleggsfasiliteter

Started by Gulløl, April 26, 2010, 20:31:50 PM

0 Members and 6 Guests are viewing this topic.

Go Down

Gulløl

April 08, 2014, 14:27:16 PM #1150 Last Edit: April 08, 2014, 14:28:51 PM by Gulløl
Med de fire neste kampene pÃ¥ gress gÃ¥r jeg ut fra at Brann stort sett skal trene pÃ¥ gress til dei kampene er ferdig. FÃ¥r hÃ¥pe det er nok gressbane kapasitet  i Bergen til at de fÃ¥r gjennomført de treningene de ønsker i perioden. Selv om Brann Stadion ser flott ut er det vel kun enkelttreninger de slipper til med nÃ¥ i april. Det er vel ogsÃ¥ begrenset hva Fana gresset tÃ¥ler av belastning pÃ¥ denne Ã¥rstiden. Ser pÃ¥ treningsplanen denne uken at det skal trenes pÃ¥ Fana Stadion pÃ¥ onsdag og Brann Stadion pÃ¥ torsdag.

Synd med Nymark gressbanen som absolutt hadde trengt en full renovering. Noe for Trond Mohn å brukt noen av vekslepengene av de 13 milliardene til.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

vebo

Det er vel bare enkelttreninger de slipper til gjennom hele året?
Tiocfaidh ár lá

Belfort

Skandaløst at byens topplag ikke har gode treningsforhold.

krakra


aleksanderhjelleseth

Tror det er bedre å la gresset være enn å bytte det ut. Synest det ser nydelig ut.

Klaus_Brann

Katastrofalt er det ikke, mye bedre enn på lenge.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Lasaron

Tren på langskudd

1908

Skjønner ikke hvorfor de ikke vanner... Jorden under gresset var jo alt for tørket opp...

pidre

Quote from: 1908 on April 22, 2014, 16:12:49 PM
Skjønner ikke hvorfor de ikke vanner... Jorden under gresset var jo alt for tørket opp...


Ehh...du mener vel sanden?
Saludar a los monos!

aleksanderhjelleseth

Quote from: pidre on April 22, 2014, 16:22:35 PM
Quote from: 1908 on April 22, 2014, 16:12:49 PM
Skjønner ikke hvorfor de ikke vanner... Jorden under gresset var jo alt for tørket opp...


Ehh...du mener vel sanden?


Poenget står fremdeles!

pidre

ja poenget ja :) Til orientering så drenerer sand - altså det vil seie at vatner renner gjennom sand. Jord derimot, held på vatnet i langt større grad.
Saludar a los monos!

1908

Jada.. Men vi så no alle i går at det ikke var en dråpe vann i "sanden".... Vann binder sand også...

aleksanderhjelleseth

Gresset kunne godt ha vært vannet et par timer før kamp, da hadde ikke banen blitt for tung, samtidig som underlaget hadde blitt fastere.

Spelaren

Eg satt på FB-A, tenker det er andre her som var nærmere målgården - var det virkelig så ille som det så ut som? Frå min posisjon så det gjørmete og fullstendig elendig ut inne i femmeteren.
GÃ¥ av.

hansastril

Eier Brann noen sånne? Verdens beste fotball matte på Emirates Stadium bruker sånne aktivt gjennom hele sesongen for å reparere skader. Vi er ikkje verdens mest solfylte by, så noe sånt må da være gull.

Stolt og kry

Spelaren

GÃ¥ av.

Klaus_Brann

Det kunne sikkert vært nyttig, men i år har vi jo hatt en strålende matte mesteparten av sesongen.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

dudo

Dette ble jo snakket om for 7 år siden eller hva det var, og er visst veldig dyrt. Men som nevnt er jo matten vår bra nå.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Klaus_Brann

Greit vi har vært heldige med været i år, men det at matten holder så bra som den gjør nå og det snart er desember er et slag i trynet for de som mener at vi trenger kunstgress.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Spelaren

Det har vært svære flak som har løsnet i stort sett hver bidige kamp, så det er tydelig for alle at det grønne teppet er festet for dårlig. Det er kanskje latterlig å tenke på europacup i skrivende stund, men den dagen det blir aktuelt må dette 99% sand-prosjektet ha vist til bedre holdbarhet.
GÃ¥ av.

olebrann3


Spelaren

Quote from: olebrann3 on November 24, 2014, 15:35:02 PM
Viking har vell slike


Viking brukte vel en million på en sånn maskin i 2004, den er bortkastet ved skikkelig kulde, men fungerer stort sett bra i vestlandsklima. Strømforbruket er vel det som koster mest.
GÃ¥ av.

Northside

Quote from: Spelaren on November 24, 2014, 08:24:11 AM
Det har vært svære flak som har løsnet i stort sett hver bidige kamp, så det er tydelig for alle at det grønne teppet er festet for dårlig. Det er kanskje latterlig å tenke på europacup i skrivende stund, men den dagen det blir aktuelt må dette 99% sand-prosjektet ha vist til bedre holdbarhet.


Matten var brukbar før kampstart. Var utpå der en tur tidligere på dagen. Ikke så "bløtt" som f.eks treningsfeltet på Nymark.

Problemet er at Brann kjøpte feilt gress når matten ble skiftet for noen år siden. Denne Terje som var ansvarlig den gang skulle på død og liv prøve noe nytt. Problemet nå er at røttene til gresset ikke fester seg i jorden, fordi øvre delen av matten består av 99% sand.

Kun en av flere feilinvesteringer gjort der oppe siste årene :)

Spelaren

Underlaget kom såvidt opp under årsmøtet, nevnt i en kort replikk tidlig. I fjor (?) falt vel forslaget om at årsmøtet skulle avgjøre spørsmål om underlag, og intet lignende var oppe i går. Det lille vi kunne sjå av graset så ok ut, men så har det bare ligget i ro i en forholdsvis mild vinter. Brann tar ingen sjanser, og flytter en treningskamp til Varden Amfi.
GÃ¥ av.

ostraume

Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Hatleking

Quote from: ostraume on March 18, 2015, 14:50:18 PM
Flinke Viking har kontroll med plastduk: http://www.bt.no/100Sport/fotball/eliteserien/Se_-Viking-stadion-ser-stralende-ut-505037_1.snd

Hva med oss? Har vi kontroll på plastduken?


Det er vel gjerne Stråmyhr som kan dette best. Kvar er han eigentleg? Det er lenge sidan eg har sett noko frå han.

Christian

Med vinteren vi har hatt kan eg ikkje forstå annet enn at Stadion-matten må være strøken. I alle fall når vi kommer til 13. april.


Corran

March 18, 2015, 22:39:02 PM #1178 Last Edit: March 18, 2015, 22:40:41 PM by Corran
Kunstgressbaner vil ikke gi samme karakter hver uke De varier de også. De kan bli for våte og for tørre Samt at de slites ut og forringes over litt tid

Edit: Dette var ikke et pro gress eller kunstgress innlegg eller et forsvar for gress Kun et lite fakta innspill siden du sa at kunstgress alltid ville ligge på f.eks 7 og gi helt lik kvalitet hver uke
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Lasaron

Quote from: Corran on March 18, 2015, 22:39:02 PM
Kunstgressbaner vil ikke gi samme karakter hver uke De varier de også. De kan bli for våte og for tørre Samt at de slites ut og forringes over litt tid

Edit: Dette var ikke et pro gress eller kunstgress innlegg eller et forsvar for gress Kun et lite fakta innspill siden du sa at kunstgress alltid ville ligge på f.eks 7 og gi helt lik kvalitet hver uke


Ok. Joda, de forringes, jeg vet det. Tørrhet kan da vannes. De er uansett enormt mer stabile enn naturgress.
Tren på langskudd

Spelaren

Kvinnenes verdensmesterskap skal i år spilles kun på kunstgress, og protestene har ikkje latt vente på seg.

For øvrig mener eg Brann minst bør vente til en ny generasjon KG er tilgjengelig. Arsenal kjøpte nylig en tilsynelatende ny type KG til en av treningsfasilitetene sine, lurer på om denne typen er et steg videre frå sistegenerasjonsversjonene som ligger på diverse norske baner?
GÃ¥ av.

Gulløl

March 30, 2015, 15:04:10 PM #1181 Last Edit: March 30, 2015, 15:11:25 PM by Gulløl
Brann Stadion har vært dekket med nydelig plast(latex?) i èn uke. Stråmyhr i euforisk ekstase.

Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Spelaren

GÃ¥ av.

Gulløl

Hva var vitsen med vannspredning i begge 16 meterne i pausen i 3 plussgrader ? Var ikke banen tung nok som den var ?? Banen er av dårligere kvalitet en ved første seriekamp i fjor. Kunne se ut som Brann har spandert lite strøm og undervarme på banen i år, er vel budsjettkutt der også. Vinteren har vært mild uten tæle og med riktig bruk av undervarme burde banen vært mye bedre nå. Men det er vel "strategisk riktig" å la banen forfalle når kunstgress ønskes inn. Får håpe at de minimum klarer å valse banen til neste kamp, den var veldig ujevn til denne kampen.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Herman1


Når slo forresten Brann på varmekablene under gressmatten i år?

ncounty

Quote from: Herman1 on April 14, 2015, 02:09:09 AM

Når slo forresten Brann på varmekablene under gressmatten i år?



Tviler sterkt på at de har brukt mye penger på å la de stå på. Forstod heller ikke hvorfor de begynte å vanne banen i pausen i går. Spillerne så jo ut som fulle sjømenn til tider.
Skal ikke se bort i fra at det blir kunstgress innen et Ã¥r eller to.   :-\

Kirk

QuoteArsenal kjøpte nylig en tilsynelatende ny type KG til en av treningsfasilitetene sine, lurer på om denne typen er et steg videre frå sistegenerasjonsversjonene som ligger på diverse norske baner?


Har alltid vært et forkjemper for naturgress, men merker at jeg heller mer og mer i retning kunstgress. Hvis gresset på linken over er like bra som det virker er det bare å løpe og kjøpe for min del. Når du ser på en del av gressbanenen i Obos-ligaen så burde det nesten vært påbudt med kunstgress for lagene som verken har midler eller eveer til å holde en naturgressbane av akseptabel kvalitet.

Er snart bare nostalgiske grunner igjen for å beholde naturgress på Stadion.

Herman1

Quote from: Gulløl on April 14, 2015, 00:27:48 AM
Hva var vitsen med vannspredning i begge 16 meterne i pausen i 3 plussgrader ? Var ikke banen tung nok som den var ?? Banen er av dårligere kvalitet en ved første seriekamp i fjor. Kunne se ut som Brann har spandert lite strøm og undervarme på banen i år, er vel budsjettkutt der også. Vinteren har vært mild uten tæle og med riktig bruk av undervarme burde banen vært mye bedre nå. Men det er vel "strategisk riktig" å la banen forfalle når kunstgress ønskes inn. Får håpe at de minimum klarer å valse banen til neste kamp, den var veldig ujevn til denne kampen.


*Jeg synes ikke banen så så gale ut, jeg, årstiden tatt i betraktning.
Vi ser jo selvfølgelig ikke fra tribunen om gressmatten er "tung" og tapper krefter hos spillerne.

*Når det gjelder varmekabler Plastduken over gressmatten mener jeg benyttes når kablene slås på og evt. tæle skal tines (?).
Tidligere har Brann tilført varmluft ført inn under duken via godt dimensjonerte "rør".
På bildene fra årets gjennomføring har jeg ikke sett slike rør/kanaler, men det henger kanskje sammen med at vi har fått kabler under overflaten?

*Videre har vi jo overgangen fra jordunderlag til i hovedsak sand, som visstnok var det vanlige hos øvrige, moderne anlegg, iflg Brann, i hvert fall.
Dette har jo i stor grad forbedret problemet med overvann, selv om ironisk nok banen ble for tørr etter langvarig godvær.

*Vi har også valget av type gress.

Her valgte som vi vet Sportsklubben v/Reistad en type gress som skulle være bedre egnet til de klimatiske forholdene vi har her i Bergen.

Etter en uvanlig kald/snørik vinter det første året husker vel de fleste av oss hvor tragisk banens forfatning var langt ut i sesongen.
Dette mener jeg har jevnet seg ut etter noen mer "typiske" Bergens-vintre i de påfølgende år.

*En altfor tidlig oppstart av TL har jo idiotisk nok forverret disse problemene.

*Til slutt vil jeg nevne at det finnes en kombinasjonsmulighet her.

Rosenborg valgte for noen år siden å sy inn endel kunstgress innimellom naturgresset da de skulle spille viktige Europa-league/Cl-kvalik-kamper og gressmatten deres så mer ut som en sliten åker enn en fotballbane.

(PÃ¥ vinterstid).

Litt usikker på hvordan effekten av dette ble vurdert i etterkant av trønder-klubben.


Herman1

Quote from: Kirk on April 14, 2015, 11:49:35 AM
QuoteArsenal kjøpte nylig en tilsynelatende ny type KG til en av treningsfasilitetene sine, lurer på om denne typen er et steg videre frå sistegenerasjonsversjonene som ligger på diverse norske baner?


Har alltid vært et forkjemper for naturgress, men merker at jeg heller mer og mer i retning kunstgress. Hvis gresset på linken over er like bra som det virker er det bare å løpe og kjøpe for min del. Når du ser på en del av gressbanenen i Obos-ligaen så burde det nesten vært påbudt med kunstgress for lagene som verken har midler eller eveer til å holde en naturgressbane av akseptabel kvalitet.

Er snart bare nostalgiske grunner igjen for å beholde naturgress på Stadion.


Er selv en svoren naturgress-tilhenger, i hvert fall inntil nye generasjoner kunstgress er gode nok etter mitt syn.

Jeg fikk imidlertid en lite aha-opplevelse i forbindelse med FFK-kampen.
Nå streamet jeg imidlertid kampen gjennom en noe treg linje med under middels oppløsning, men jeg tok meg selv i å bli imponert over kvaliteten på det jeg var overbevist om var naturgress.

-Og fikk meg en liten overraskelse da jeg innså at underlaget var kunstgress.

dudo

Er vel etterhvert blitt ganske vanlig å sy inn kunstgress på kontinentet? Mener det ble sagt før Manchester-derbyet søndag.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Giles

Quote from: Herman1 on April 14, 2015, 15:12:27 PM
Quote from: Kirk on April 14, 2015, 11:49:35 AM
QuoteArsenal kjøpte nylig en tilsynelatende ny type KG til en av treningsfasilitetene sine, lurer på om denne typen er et steg videre frå sistegenerasjonsversjonene som ligger på diverse norske baner?


Har alltid vært et forkjemper for naturgress, men merker at jeg heller mer og mer i retning kunstgress. Hvis gresset på linken over er like bra som det virker er det bare å løpe og kjøpe for min del. Når du ser på en del av gressbanenen i Obos-ligaen så burde det nesten vært påbudt med kunstgress for lagene som verken har midler eller eveer til å holde en naturgressbane av akseptabel kvalitet.

Er snart bare nostalgiske grunner igjen for å beholde naturgress på Stadion.


Er selv en svoren naturgress-tilhenger, i hvert fall inntil nye generasjoner kunstgress er gode nok etter mitt syn.

Jeg fikk imidlertid en lite aha-opplevelse i forbindelse med FFK-kampen.
Nå streamet jeg imidlertid kampen gjennom en noe treg linje med under middels oppløsning, men jeg tok meg selv i å bli imponert over kvaliteten på det jeg var overbevist om var naturgress.

-Og fikk meg en liten overraskelse da jeg innså at underlaget var kunstgress.


Jeg ble overbevist om at det var kunstgress etter første spark på ballen da en stor sky av plastkuler steg tilværs.
FFK hadde i likhet med Molde og Start strøkne gressmatter inntil en kombinasjon av kommunepamper og hjernevask fra NFF rev skjelen ut av stadion. Kunstgress er begynnelsen på slutten.

Herman1

Quote from: Giles on April 14, 2015, 15:48:00 PM
Quote from: Herman1 on April 14, 2015, 15:12:27 PM
Quote from: Kirk on April 14, 2015, 11:49:35 AM
QuoteArsenal kjøpte nylig en tilsynelatende ny type KG til en av treningsfasilitetene sine, lurer på om denne typen er et steg videre frå sistegenerasjonsversjonene som ligger på diverse norske baner?


Har alltid vært et forkjemper for naturgress, men merker at jeg heller mer og mer i retning kunstgress. Hvis gresset på linken over er like bra som det virker er det bare å løpe og kjøpe for min del. Når du ser på en del av gressbanenen i Obos-ligaen så burde det nesten vært påbudt med kunstgress for lagene som verken har midler eller eveer til å holde en naturgressbane av akseptabel kvalitet.

Er snart bare nostalgiske grunner igjen for å beholde naturgress på Stadion.


Er selv en svoren naturgress-tilhenger, i hvert fall inntil nye generasjoner kunstgress er gode nok etter mitt syn.

Jeg fikk imidlertid en lite aha-opplevelse i forbindelse med FFK-kampen.
Nå streamet jeg imidlertid kampen gjennom en noe treg linje med under middels oppløsning, men jeg tok meg selv i å bli imponert over kvaliteten på det jeg var overbevist om var naturgress.

-Og fikk meg en liten overraskelse da jeg innså at underlaget var kunstgress.


Jeg ble overbevist om at det var kunstgress etter første spark på ballen da en stor sky av plastkuler steg tilværs.
FFK hadde i likhet med Molde og Start strøkne gressmatter inntil en kombinasjon av kommunepamper og hjernevask fra NFF rev skjelen ut av stadion. Kunstgress er begynnelsen på slutten.


God jul og god bedring...

Spelaren

Quote from: Giles on April 14, 2015, 15:48:00 PM
Jeg ble overbevist om at det var kunstgress etter første spark på ballen da en stor sky av plastkuler steg tilværs.
FFK hadde i likhet med Molde og Start strøkne gressmatter inntil en kombinasjon av kommunepamper og hjernevask fra NFF rev skjelen ut av stadion. Kunstgress er begynnelsen på slutten.


Moldes elendige baneforhold var det som fikk Solskjær til å snu i gressdebatten, og han var av den romantiske typen som mente det var noe spesielt ved "å ta molden av skruknottene" og hvordan det luktet i garderoben. Start hadde behov for å trene inne på stadion, noe som ikkje lot seg gjøre pga et skjørt, undersolt og dårlig luftet underlag. Ei heller var det så godt som mange ville ha det til i sesongåpningene. I Fredrikstad slo mange seg på brystet over at banen deres ble kåret som best i TL i 2012, like mange slo seg neppe på brystet over de ubrukelige baneforholdene våren etter da Sandefjord vant 2-1.

Kunstgress er framtiden for norsk fotball, og vi burde skifte til det når kvaliteten er av en akseptabel standard. Med vårt klima og uforutsigbare vintre er det ren bingo om underlaget er totalt ubrukelig eller bare dårlig ved sesongstart.
GÃ¥ av.

Lasaron

Her kommer tre ubestridte fakta, som er hevet over enhver tvil. De er udiskutable, og det er helt inormt greie.

1. Brann vil tjene på å ha mest mulig like treningsbaner som kampbane. For å få spillet til å sitte er det en fordel med likhet i underlaget på trening som i kamp.

2. De klimatiske forholdene i Bergen, med mye regn og varierende vintre, gjør punkt 1 vanskelig å få til med naturgress.

3. På et godt kunstgress er det lettere å spille fin fotball enn på en humpete eller gjørmete naturgressbane.

Disse tre punktene må tas i betraktning i denne debatten.
Tren på langskudd

Giles

Quote from: Spelaren on April 15, 2015, 08:24:02 AM
Quote from: Giles on April 14, 2015, 15:48:00 PM
Jeg ble overbevist om at det var kunstgress etter første spark på ballen da en stor sky av plastkuler steg tilværs.
FFK hadde i likhet med Molde og Start strøkne gressmatter inntil en kombinasjon av kommunepamper og hjernevask fra NFF rev skjelen ut av stadion. Kunstgress er begynnelsen på slutten.


Moldes elendige baneforhold var det som fikk Solskjær til å snu i gressdebatten, og han var av den romantiske typen som mente det var noe spesielt ved "å ta molden av skruknottene" og hvordan det luktet i garderoben. Start hadde behov for å trene inne på stadion, noe som ikkje lot seg gjøre pga et skjørt, undersolt og dårlig luftet underlag. Ei heller var det så godt som mange ville ha det til i sesongåpningene. I Fredrikstad slo mange seg på brystet over at banen deres ble kåret som best i TL i 2012, like mange slo seg neppe på brystet over de ubrukelige baneforholdene våren etter da Sandefjord vant 2-1.

Kunstgress er framtiden for norsk fotball, og vi burde skifte til det når kvaliteten er av en akseptabel standard. Med vårt klima og uforutsigbare vintre er det ren bingo om underlaget er totalt ubrukelig eller bare dårlig ved sesongstart.

Det store bildet for disse tre klubbene var gode baneforhold med noen unntak. Akkurat som det må være med naturgress. Kunstgress er utmerket for bredde og trening men til fest bruker man det beste og det er naturgress. Branns problem er at omleggingen fra den gamle og gode jordbanen har vært en skandale. Den må legges om.
Hvis en ser på de beste årene for norsk fotball i europacup og for landslag så var det uten kunstgress, en sesong som baserte seg på norsk klima og likevel med grei avvikling av kamper vinterstid.
Håper det blir forbud mot KG i europscupene så kan de sitte der med skjegget i postkassa.

Spelaren

Quote from: Giles on April 15, 2015, 10:09:49 AM
Det store bildet for disse tre klubbene var gode baneforhold med noen unntak. Akkurat som det må være med naturgress. Kunstgress er utmerket for bredde og trening men til fest bruker man det beste og det er naturgress. Branns problem er at omleggingen fra den gamle og gode jordbanen har vært en skandale. Den må legges om.
Hvis en ser på de beste årene for norsk fotball i europacup og for landslag så var det uten kunstgress, en sesong som baserte seg på norsk klima og likevel med grei avvikling av kamper vinterstid.
Håper det blir forbud mot KG i europscupene så kan de sitte der med skjegget i postkassa.
bedre enn det "naturlige" alternativet skriver eg på kontoen for bakstreversk surmuling.
GÃ¥ av.

Giles

Quote from: Spelaren on April 15, 2015, 13:48:08 PM
Quote from: Giles on April 15, 2015, 10:09:49 AM
Det store bildet for disse tre klubbene var gode baneforhold med noen unntak. Akkurat som det må være med naturgress. Kunstgress er utmerket for bredde og trening men til fest bruker man det beste og det er naturgress. Branns problem er at omleggingen fra den gamle og gode jordbanen har vært en skandale. Den må legges om.
Hvis en ser på de beste årene for norsk fotball i europacup og for landslag så var det uten kunstgress, en sesong som baserte seg på norsk klima og likevel med grei avvikling av kamper vinterstid.
Håper det blir forbud mot KG i europscupene så kan de sitte der med skjegget i postkassa.
bedre enn det "naturlige" alternativet skriver eg på kontoen for bakstreversk surmuling.

Jeg tilskriver din forkjærlighet for plastikk til NFFs hjernevaskkampanje. Branns elendige gressmatte skyldes slett arbeid.

pidre

Trur nok vi naturgras-folk må innstille oss på at det vert plastikk etterkvart.
Saludar a los monos!

Spelaren

Quote from: Giles on April 15, 2015, 14:48:00 PM
Jeg tilskriver din forkjærlighet for plastikk til NFFs hjernevaskkampanje. Branns elendige gressmatte skyldes slett arbeid.


Og eg din forkjærlighet for gress en nostalgionani. Branns gressmatte skyldes våre klimatiske forutsetninger.
GÃ¥ av.

ostraume

Nå er vel saken at gressbanen stort sett er bra. Ok tilstand allerede i første seriekamp, og den blir bare bedre.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Go Up