• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Gamle sanger.

Started by AndreasNV, March 15, 2010, 18:59:53 PM

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Go Down

AndreasNV

Det er fint: å fornye seg, men jeg lurer på om noen har et fasit-svar på hvorfor gamle tribune-sanger (som de som er mellom låtene på albumet: Vi é Brann - Bergens stolthet!) forsvinner. Jeg har ikke et formål med dette, jeg bare lurer ...
Fotball er vårt medium. Vi representerer Bergen! VI E' BRANN!

1908

Roger Hellands sang kunne Cato fått feks? "du skal få min gamle Branndrakt når jeg døøør"

Super Hasund

Savner : Vi E Vestlandets Konger.
              Og Brann I Fra Bergen
              Dø For Brann
              Skillingsboller og Hansaøl

Takk for en strålende tråd. Har tenkt mye på dette faktisk.

Kor har det blitt av disse godbitene av noen sanger
La Folket Synge

*Feltz*

Onside !!!

Helt enig med Super Hasund i sangene du savner! Savner spesielt "Vestlandets konger" og "Dø for Brann". I tillegg til de du nevner savner jeg "no ser eg Rødt"

olebrann3

Enig med dere eg og. Er bare å få med deg et par rundt deg og begynne å synge så henger iallefall en del seg på. Men synst når vi synger disse "gamle" sangene at det er mange som ikke kan de.

Onside !!!

Skal ta å synge mye på "Vestandets konger" på søndag!

Læreren

Quote from: Super Hasund on March 15, 2010, 21:19:19 PM
Savner : Vi E Vestlandets Konger.
              Og Brann I Fra Bergen
              Dø For Brann
              Skillingsboller og Hansaøl

Takk for en strålende tråd. Har tenkt mye på dette faktisk.

Kor har det blitt av disse godbitene av noen sanger


Dø for Brann ble sunget så sent som på lørdag. Var hvertfall hørbar på felt c.

De andre sangene du refererer til ble alle prøvd ut i fjor, men når responsen er så dårlig blant folk, er det lite å gjøre med det. Alle ble forsøkt startet av en større gruppe på tribunen.

1908

Quote from: Læreren on March 16, 2010, 15:39:22 PM
Quote from: Super Hasund on March 15, 2010, 21:19:19 PM
Savner : Vi E Vestlandets Konger.
              Og Brann I Fra Bergen
              Dø For Brann
              Skillingsboller og Hansaøl

Takk for en strålende tråd. Har tenkt mye på dette faktisk.

Kor har det blitt av disse godbitene av noen sanger


Dø for Brann ble sunget så sent som på lørdag. Var hvertfall hørbar på felt c.

De andre sangene du refererer til ble alle prøvd ut i fjor, men når responsen er så dårlig blant folk, er det lite å gjøre med det. Alle ble forsøkt startet av en større gruppe på tribunen.


Lite respons pga folk IKKE kan sangene.. Store stå er så utvannet at folk ikke kan sangene lengre..

SKBrannfan

Og når det gjelder det, jeg savner en samlet oppdatert side med sangtekster, slik at vi som ikke har mulighet til å gå på kamp så ofte kan henge litt med på notene.

Onside !!!

Quote from: SKBrannfan on March 16, 2010, 23:24:08 PM
Og når det gjelder det, jeg savner en samlet oppdatert side med sangtekster, slik at vi som ikke har mulighet til å gå på kamp så ofte kan henge litt med på notene.


http://www.bataljonen.no/?page=35

og

https://www.bataljonen.no/forum/index.php/topic,8790.0.html

Christian

Dette har sikkert blitt foreslått mang en gang før (og gjennomført), men hva med utskrift av tekster på setene på Frydenbø?

Mange kan nok ikke teksten til en del sanger og hiver seg gjerne med med litt hjelp. Dessuten vil nok et lite sanghefte i seg selv senke terskelen for synging der og da.

Onside !!!

March 17, 2010, 12:16:52 PM #11 Last Edit: March 17, 2010, 12:23:35 PM by Onside !!!
Har et lite forslag, hva med å ta å kopiere opp en 2-300 kopier av en del gamle sanger til kampen mot Viking?

Sanger som
Vi E Vestlandets Konger.
Og Brann I Fra Bergen
Dø For Brann
Skillingsboller og Hansaøl
No ser eg rødt

Flere som burde vert med på et sånt ark?

Edit: du kom meg i forkjøpet Christian.

Christian

Dø for Brann burde kanskje vært med...

Onside !!!


Christian

BÃ¥de en og to ganger, ja ;-)

Onside !!!


Tifo-gruppen

Hvis noen ønsker å ta initiativet til noe slik før neste hjemmekamp så er det bare til å ta kontakt så skal vi legge forholdene til rette for at dette kan bli gjennomført.

Mvh Morten
Vær med å støtt tifo-gruppen med noen kroner, konto nummer 3628.52.72631

Tifo sitter farge på tribunen og skaper liv:)

Brann_ruler86

"Vi e Brann fra Bergen
Brann fra Bergen e vi!
Vi e verdens beste lag,
det vet jo alle i dag"

Denne melodien runger jo overalt i England med omtrent tilsvarende tekst og med tanke på hvor anglofile vi er her i landet (ja, meg selv inkludert) så burde det vel være rimelig kjapt for de som ikke måtte ha hørt sangen å ta den til seg.

Sangen fungerer forøvrig som et utmerket svar på irriterende lalle-sanger.
http://www.youtube.com/watch?v=5j_OH3kW6cY
GÃ¥ ta banen!

Onside !!!

Quote from: Tifo-gruppen on March 17, 2010, 16:34:08 PM
Hvis noen ønsker å ta initiativet til noe slik før neste hjemmekamp så er det bare til å ta kontakt så skal vi legge forholdene til rette for at dette kan bli gjennomført.

Mvh Morten


Skulle gjerne stått til tjeneste, men har ingen mulighet til å stille på neste hjemme kamp.

Om du vet ca hvor mange som stiller i Stavanger så kan jeg se på muligheten for å kopiere opp noen ark.

Super Hasund

Quote from: Læreren on March 16, 2010, 15:39:22 PM
Quote from: Super Hasund on March 15, 2010, 21:19:19 PM
Savner : Vi E Vestlandets Konger.
              Og Brann I Fra Bergen
              Dø For Brann
              Skillingsboller og Hansaøl

Takk for en strålende tråd. Har tenkt mye på dette faktisk.

Kor har det blitt av disse godbitene av noen sanger


Dø for Brann ble sunget så sent som på lørdag. Var hvertfall hørbar på felt c.

De andre sangene du refererer til ble alle prøvd ut i fjor, men når responsen er så dårlig blant folk, er det lite å gjøre med det. Alle ble forsøkt startet av en større gruppe på tribunen.


Eg vet at det Dø For Brann ble sunget. Det varmet hjerte. Får håpe det fortsetter, isje bare med den men med flere gamle slagere
La Folket Synge

*Feltz*

skuteviken

Dø for Brann er en martyrsang. Mange som elsker å starte den når vi nærmer oss et uavgjort resultat og havner på en 5. plass.
Mange ville drept for å få denne jobben. - Mons Ivar Mjelde

Klaus_Brann

Absolutt, det er en fet sang. Hadde vært artig å fått tilbake noen av disse.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

revert

I mangel på spillersanger på dagens spillere er det vel ingen annen vei ut enn å synge om Geir Hasund, Roger Helland og ikke minst Mika Kottila igjen.

Super Hasund

La Folket Synge

*Feltz*

Kararay

et var fortjent at han fikk sitt andre gule kort for kampen, men det var unødvendig av dommeren og gi han det røde. Slik dømming må vi få slippe å se flere ganger.
Ivar Hoff

Larsi Ã?en

noen som nevnte : no ser eg rødt..
Den blir jo sunget nesten hver bortekamp, mener jeg å ha hørt..
Opp med det flagget!

dex1974

April 05, 2010, 14:07:20 PM #26 Last Edit: April 05, 2010, 14:30:21 PM by dex1974
MÃ¥ si det varmer at folk savner "sangen" min:)

Ble diktet på Bussen Sogndal-Tiggerstaden i 2002 og sunget for en håndfull på Fotikken etter Brynemiseren 16.mai runden etter. Neste hjemmekamp mot Odd fikk flere kjennskap til den.
Skal og legge til at jeg laget en alternativ tekst,"Vestlandets klovner",da undertegnede og en mindre gjeng inkludert krøvel bivånet en pinlig aften i Kaunas på høsten.

Har lagt ut et sangforslag til her for et par år siden som passer bedre til Slades klassiske melodi men fikk høre at man kødder ikke med ferdige tekster. Var faktisk meningen at det var slik den skulle være men skjebnen ville det noe annet under gravølet ;-)

Anyway...her er den EGENTLIGE teksten nok en gang :

Vi e Vestlandets Konger
vi e Brann
Vi e Vestlandets Konger
vi e Brann
Gir meg gleder sorg og smerte
Brann e klubben i mittt hjerte
Vi e Vestlandets Konger
vi e Brann

Som sagt passer denne bedre til melodien og skaper bedre flyt :

http://www.youtube.com/watch?v=hSZ2JZ6fw88

Utgangspunktet for teksten er fra allsangen 2:46

Fikk høre av folk i miljøet at d12.mann ville lage en versjon og pratet derfor med Aafløy i Køben i anledning RL-kampen mot Malmø FF. Men var visst vanskelig å få tillatelse pga rettigheter.
Ekte lidelse fra 1982 frem til no!

osoerli

Hmm er det då altså denne:

Vi e Vestlandets Konger , vi e Brann
Vi e Vestlandets Konger, vi e Brann
Gir meg gleder sorg og smerte
Brann e klubben i mitt hjerte
Vi e Vestlandets Konger, vi e Brann.

eller denne som står på Bataljonens sangside:

Vi e Vestlandets konger, vi e Brann.
Vi e Vestlandets konger, vi e Brann.
Vi e stolte alle mann, av vårt kjære SK Brann.
Vi e Vestlandets konger, vi e Brann.

som skal syngast?
Den øverste er jo klart best, sjøl om det kanskje burde vore "oss" i staden for "meg", og "vårt" i staden for "mitt" sidan det ellers er brukt "vi".
Kan ikkje hugsa å ha høyrt denne 3-4 siste åra.  Hadde vert kanon og fått denne kanonsangen igong igjen.
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

dex1974

April 29, 2010, 17:07:24 PM #28 Last Edit: April 29, 2010, 17:11:56 PM by dex1974
Du har et meget godt poeng med "oss"og "vårt" :)

Som sagt er dette originalen men da jeg ymtet frempå med å forandre til det egentlige forslaget som aldri så dagens lys tidligere tråd et par tre sesonger siden fikk jeg bare høre at den andre var innført og da forandrer man ikke. Men når det er gått såpass mange år så burde det da ikke være noe problem?

He he...husker på gamle SS da et par eldre jenter prøvde å dra igang låta. Men de bommet fælt på melodien. Hørtes mere ut som Jippi-ai-ai jippi jippi-ai ;-)


Vi e Vestlandets Konger , vi e Brann
Vi e Vestlandets Konger, vi e Brann
Gir oss gleder sorg og smerte
Brann e klubben i vårt hjerte
Vi e Vestlandets Konger, vi e Brann.

Få den på trykk og del ut til Tromsøkampen!!!
Ekte lidelse fra 1982 frem til no!

vebo

Quote from: revert on March 18, 2010, 17:37:43 PM
I mangel på spillersanger på dagens spillere er det vel ingen annen vei ut enn å synge om Geir Hasund, Roger Helland og ikke minst Mika Kottila igjen.


På søndag sang vi både Hasundsangen og Mika Kottilasangen på z.
Tiocfaidh ár lá

skuteviken

Men helt seriøst "Brann i fra Bergen" til "Jenter fra Bergen" tror jeg kunne fått en ny vår, hvis vi drar den neste hjemmekamp.
Mange ville drept for å få denne jobben. - Mons Ivar Mjelde

Super Hasund

Quote from: skuteviken on May 07, 2010, 19:16:40 PM
Men helt seriøst "Brann i fra Bergen" til "Jenter fra Bergen" tror jeg kunne fått en ny vår, hvis vi drar den neste hjemmekamp.


Helt enig. En av mine favoritter.
La Folket Synge

*Feltz*

dex1974

Når var sist gang den ble sunget egentlig? Må ha vært før Azar returnerte for husker jo man la ekstra trykk på AZAR på strofen "Eg kjenner en god en men ikkje en tro en" ;-)

Helt enig at dette er en knallsang...både Fred Oves tekst og Branntekst!!!
Ekte lidelse fra 1982 frem til no!

osoerli

Quote from: dex1974 on April 05, 2010, 14:07:20 PM
Skal og legge til at jeg laget en alternativ tekst,"Vestlandets klovner",da undertegnede og en mindre gjeng inkludert krøvel bivånet en pinlig aften i Kaunas på høsten.
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

KNUDSEN

er det ikke sang som gikk: hei hå hei hå, for vi var store stå, vi støttet brann i alle år hei hå hei hå hei hå hei hå....
jøss meg i ræven
Ja no e vi der
Eg skuer utover den store røde hær
Som marsjerer opp te Ullevaal
Vi ska opp å ta finalen

1908

Den gikk for de som sto på store stå jo.. Men Hansa er jo blit 5050 fam og supportertribune der knapt noen vet hva noen av sangene går ut på..

Super Hasund

Quote from: KNUDSEN on September 03, 2010, 04:11:17 AM
er det ikke sang som gikk: hei hå hei hå, for vi var store stå, vi støttet brann i alle år hei hå hei hå hei hå hei hå....


E det eg som roter eller gikk den ikke som følger

hei hå hei hå, for vi i store stå, vi hater vif og rbk hei hå hei hå hei hå
La Folket Synge

*Feltz*

Klaus_Brann

Quote from: Super Hasund on September 03, 2010, 10:50:00 AM
Quote from: KNUDSEN on September 03, 2010, 04:11:17 AM
er det ikke sang som gikk: hei hå hei hå, for vi var store stå, vi støttet brann i alle år hei hå hei hå hei hå hei hå....


E det eg som roter eller gikk den ikke som følger

hei hå hei hå, for vi i store stå, vi hater vif og rbk hei hå hei hå hei hå


Korrekt.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

vebo

Men han skriver "vi var store stå, vi støttet Brann i alle år" ...

Kanskje det er ny en?
Tiocfaidh ár lá

Spelaren

Ingen andres sarkasmealarm som ulte?
GÃ¥ av.

vebo

Tiocfaidh ár lá

KNUDSEN

jøss meg i ræven
Ja no e vi der
Eg skuer utover den store røde hær
Som marsjerer opp te Ullevaal
Vi ska opp å ta finalen

AndreasNV

Fotball er vårt medium. Vi representerer Bergen! VI E' BRANN!

dex1974

Det var greit da "No ser Eg rødt" første gang kom på banen men virket totalt malplassert 2005 og 2006 da det var rødt og svart det gjaldt på draktene. Og nå i 2012 har vi jo helrøde drakter med hvite sponsormerker.

På Ullevaal dukket det opp flere klassikere...som f.eks. "Dø for Brann alle mann..." ! Den er det lenge siden jeg har hørt iallefall.
Ekte lidelse fra 1982 frem til no!

Wingfoot

Quote from: dex1974 on August 01, 2012, 23:28:30 PM
På Ullevaal dukket det opp flere klassikere...som f.eks. "Dø for Brann alle mann..." ! Den er det lenge siden jeg har hørt iallefall.


Den har jo blitt sunget nesten hver kamp denne sesongen, tror også den var en gjenganger i fjor også.
Står på Frydenbø og synger av full hals!

AndreasNV

Quote from: dex1974 on August 01, 2012, 23:28:30 PM
Det var greit da "No ser Eg rødt" første gang kom på banen men virket totalt malplassert 2005 og 2006 da det var rødt og svart det gjaldt på draktene. Og nå i 2012 har vi jo helrøde drakter med hvite sponsormerker.

På Ullevaal dukket det opp flere klassikere...som f.eks. "Dø for Brann alle mann..." ! Den er det lenge siden jeg har hørt iallefall.
Det var draktene som var malfarget. Jeg sendte en epost til Lokøy som sekstenåring i 2005, husker jeg, men emnet: "No ser eg rødt. No ser eg ... svart?". Han svarte med at han skulle ta det opp.;D Det er da mye hvitt på draktene nå. Jeg kunne ønsket helrøde drakter, det blir rotete med både design og mange sponsorer. 2007draktene hadde vært gull, (ordspillet er ikke meningen), hvis shortsen var rød. Kan heller ha en hvit tredjedrakt.

Dø For Brann har vært sunget ved nesten hver negative anledning i år og i fjor, som Wingfoot nevner.
Fotball er vårt medium. Vi representerer Bergen! VI E' BRANN!

vebo

Også har sangen om hansa og daiane bedre tekst.. Sanger jeg mener ikke blir sunget nok er:

- "Skillingsboller, Hansa-øl"
- "Vestlandets konger"
- "IAIAIAO"
Tiocfaidh ár lá

dex1974

August 02, 2012, 09:52:15 AM #47 Last Edit: August 02, 2012, 10:01:05 AM by dex1974
Enig i alle tre...spesielt den i midten av en eller annen grunn ;)

Vestlandets konger fikk aldri den effekten jeg ønsket i utgangspunktet og det kan ha noe med at en del av teksten ikke passet til mÃ¥ten man sang melodien pÃ¥ tribunen.  Men da jeg for et par Ã¥r siden foreslo en endring til det bedre...faktisk egentlig den opprinnelige ble jeg nedstemt her inne!
Er faktisk gått ti år nå siden jeg diktet "originalen" på buss fra Sogndal...nope...ikke gamle BST-bussen da jeg bor i tig(g)erstaden ;)

Sang han for Jonny, PAF og Raymond på Fotikken under gravølet etter 16.maitapet mot Bryne og de igjen gjorde sitt beste for å få ført den inn på gamle SS men den tok aldri helt av. Var og noen som totalt misset melodien og trodde det var "jippi-yai-yai-jippi-jippi-yai" når det jo var Slades "My oh my"

Men var jo gøy å høre fra folk at de hadde "Vestlandets Konger" som deres favoritt tribunesang da :)

Anyway...legger inn begge tekstene her samt videoklippet av Slade (selvom låten går i samme melodi hele tiden så er det slutten med allsangen fra 2:17 som gjelder) og døm selv hvilken som passer best og kan gi mest trøkk på tribunen :

http://www.youtube.com/watch?v=Q01AsgKZJxw

Innført :
Vi é Vestlandets Konger Vi é Brann
Vi é Vestlandets Konger Vi e Brann
Vi é Stolte Alle Mann Av Vårt Kjære SK Brann
Vi é Vestlandets Konger Vi é Brann

Opprinnelig men nedstemt med nytt forslag uthevet :
Vi é Vestlandets Konger Vi é Brann
Vi é Vestlandets Konger Vi é Brann
(Det é) Gir Oss Gleder, Sorg og Smerte
(Det é) Brann é Klubben i Vårt Hjerte
Vi é Vestlandets Konger Vi é Brann

Evt. kan man jo synge "begge versene"!

Men uansett tekst så er mye av grunnen til at den dødde fort ut måten den ble sunget på...men er jo vanskelig å få mange mennesker til å synge den såpass seigt som originalen.

Ekte lidelse fra 1982 frem til no!

BrannSupporter

Jeg har noen gamle supporterrop liggende på PCen. Det høres ut som en innspilling med en gjeng supportere. Det var noe jeg lastet ned for 7-8 år siden, men husker ikke fra hvor. Noen som vet når/hvor det kan være spilt inn? Med tanke på Flo og Mjelde-sangen, kan dette muligens være spilt inn på slutten av 90-tallet. Kanskje noen her var med? Ble dette utgitt på noe vis i sin tid?

Dette er snakk om disse 23 sangene:



Klaus_Brann

Det har i alle fall sirkulert på nett tidligere, så det er sikkert noen som fortsatt har det. Mine røk med den gamle dataen min, dessverre.
Syng med hvis du elsker Brann, var det bra trøkk i husker jeg, hehe:)
Krøvel må vel ha noe slikt liggende.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Go Up