• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Hvem kan spille hvor?

Started by Torvanger, January 22, 2010, 11:39:07 AM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Torvanger

Ser at det per idag ikke er en egen tråd for denne problemstillingen, derfor starter jeg med å ta for meg stopperproblematikken:

Når det gjelder manglende fart i stopperduoen, hva med å teste ut Solli eller Sævarsson ved siden av enten Bjarnason, Bakke eller Amankwah? Av en eller annen grunn heller jeg mot Solli, i og med at han er en veldig oppofrende spiller, med stor løpsstyrke, ikke like stor fart som Birkir, men nok til at han øker toppfarten i midtforsvaret betraktelig. Til tross for at han får mye pepper for sin innsats på stopperplass, er jeg ganske sikker på at Eirik Bakke er det beste valget på den andre stopperplassen. Han er en spiller som tar ansvar, i tillegg til at han er en spillende stopper, som vil velge kreative løsninger fremfor å pole.

NB! Dersom dette er en overflødig tråd, er det bare å putte posten inn der det passer.

tintin

tja, vi hadde jo hell med å flytte sigurdsson inn fra høyrebacken (hvor han var dårlig), så sævarsson kan muligens prøves... mangler gjerne en del på fysikken...
solli tror eg vi skal ha på kanten, det kryr ikkje akkurat av alternativer på høyre..

Læreren

Tror nok ikke vi kan forvente samme suksess med plassbytte når det gjelder Sævarsson. Som det nevnes i innlegget over, har ikke Sævarsson fysikken som skal til på midtstopperplassen. Jeg har stor tro på at Sævarsson kan bli en hit på høyrebacken i år! Med fart og vilje til å gå fremover, kombinert med ureddhet, kan han gjøre livet surt for mange motstandere i år. Men da gjelder det å bruke han riktig. Bruk backene som under Mjelde-tiden, da vil Sævarsson blomstre!

Nå som Erik Mjelde ankommer klubben, hadde det vært interessant å se hva Vaagan Moen kunne utrette på venstrebacken...


nero

Solli som stopper? Har litt mer tro på det enn Bakke som stopper, skal jeg være helt ærlig,,,
Lions led by donkeys.

Læreren

Quote from: nero on January 22, 2010, 18:54:31 PM
Solli som stopper? Har litt mer tro på det enn Bakke som stopper, skal jeg være helt ærlig,,,


Solli vil overhode ikke få benyttet sin fremste egenskap som midtstopper, nemlig løpskapasiteten...

Dessuten har ikke Solli et klokt nok fotballhode til å spille stopper.

Nixon

Quote from: Læreren on January 22, 2010, 19:00:00 PMDessuten har ikke Solli et klokt nok fotballhode til å spille stopper.


I likhet med Huseklepp som ikke kunne spille spiss?
Hvordan kommer man egentlig frem til slike konklusjoner?

Ellers ble Nilsen imponert over Austin sitt stopperspill i går. Så det er ikke umulig at vi får se mer til det i løpet av sesongen.
Rød makt på Hansa

TCAC

Hva er det som liksom er galt med fotballhodet til Solli? Jeg husker jeg synes han var fantastisk til å lese spill og utnytte overgangsmuligheter tidlig i gullsesongen.

nero

Quote from: Nixon on January 22, 2010, 19:25:53 PM
Quote from: Læreren on January 22, 2010, 19:00:00 PMDessuten har ikke Solli et klokt nok fotballhode til å spille stopper.


I likhet med Huseklepp som ikke kunne spille spiss?
Hvordan kommer man egentlig frem til slike konklusjoner?

Ellers ble Nilsen imponert over Austin sitt stopperspill i går. Så det er ikke umulig at vi får se mer til det i løpet av sesongen.


Austin har vært blant de aller beste Brannspillerne i de to treningskampene. Vi trenger ham på midten. Han slo jo til og med to målgivende. Det har vi jo ikke vært bortskjemt med fra sentral midtbane de siste årene.
Lions led by donkeys.

krakra

Austin som stopper?! Jeg trodde det bare var en nødløsning fordi vi ikke hadde flere igjen i treningskampen. Folk som frykter mange straffespark imot med Bakke som stopper bør virkelig ta et par-tre valium hvis Austin blir stopper. Han har vel allerede pådratt seg 2 gule denne oppkjøringen? Dessuten har han vært strålende på midten.

Solli er god når han har god tid og mye plass. Da kan ha bruke farten og teknikken sin, men under press blir han veldig stresset og gjør merkelige ting. Jeg tror nok Bakke er en langt sterkere stopper enn Solli. Dessuten må jo Solli være høyrekant.

Læreren

Quote from: TCAC on January 22, 2010, 19:29:00 PM
Hva er det som liksom er galt med fotballhodet til Solli? Jeg husker jeg synes han var fantastisk til å lese spill og utnytte overgangsmuligheter tidlig i gullsesongen.


Klokt fotballhode eller ei, å lese overgansmuligheter er helt noe annet enn å spille midtstopper. Da skal en plutselig passe på mye mer som ikke en kantspiller må passe på.

Men for all del, Solli har spilt høyreback i RBK, og han kan selvsagt lykkes som stopper også. Men jeg tror nok det er andre i dagens Brann stall som står langt foran han i køen når det gjelder å bli omskolert til midtstopper. Med de primæregenskapene Solli innehar, passer han best i en midtbanerolle, eller til nød backplass. En plass han også får bruk for det han er best på.

Xminator

Quote from: krakra on January 22, 2010, 19:32:21 PM
Austin som stopper?! Jeg trodde det bare var en nødløsning fordi vi ikke hadde flere igjen i treningskampen. Folk som frykter mange straffespark imot med Bakke som stopper bør virkelig ta et par-tre valium hvis Austin blir stopper. Han har vel allerede pådratt seg 2 gule denne oppkjøringen? Dessuten har han vært strålende på midten.

Solli er god når han har god tid og mye plass. Da kan ha bruke farten og teknikken sin, men under press blir han veldig stresset og gjør merkelige ting. Jeg tror nok Bakke er en langt sterkere stopper enn Solli. Dessuten må jo Solli være høyrekant.


Austin spilte bra som stopper etter at det første sjokket hadde lagt seg. De gule kortene hans kommer når han er på etterskudd, og det skjer ofterer på midtbanen. I forsvaret har han tross alt offsideregelen til hjelp... Når det er sagt, han er for meg førstevalget på midtbanen og kun en nødløsning i forsvaret. Det kan likevel være en intressant tanke om Jaiteh tar ett nytt steg og danner midtbanen med Mjelde.

krakra

Quote from: Xminator on January 22, 2010, 20:28:44 PM
Quote from: krakra on January 22, 2010, 19:32:21 PM
Austin som stopper?! Jeg trodde det bare var en nødløsning fordi vi ikke hadde flere igjen i treningskampen. Folk som frykter mange straffespark imot med Bakke som stopper bør virkelig ta et par-tre valium hvis Austin blir stopper. Han har vel allerede pådratt seg 2 gule denne oppkjøringen? Dessuten har han vært strålende på midten.

Solli er god når han har god tid og mye plass. Da kan ha bruke farten og teknikken sin, men under press blir han veldig stresset og gjør merkelige ting. Jeg tror nok Bakke er en langt sterkere stopper enn Solli. Dessuten må jo Solli være høyrekant.


Austin spilte bra som stopper etter at det første sjokket hadde lagt seg. De gule kortene hans kommer når han er på etterskudd, og det skjer ofterer på midtbanen. I forsvaret har han tross alt offsideregelen til hjelp... Når det er sagt, han er for meg førstevalget på midtbanen og kun en nødløsning i forsvaret. Det kan likevel være en intressant tanke om Jaiteh tar ett nytt steg og danner midtbanen med Mjelde.
Han fikk da endel frispark og kort imot ifjor enkelt og greit fordi han gikk for voldsomt inn i kroppen på motstanderne. Uansett så er jeg skeptisk til Austin som stopper enkelt og greit fordi han er en klassespiller på midten. Så med mindre han er en særdeles god stopper så bør han holde seg der.

tintin

Vil og ha Austin på midten... Men registrerer at Nilsen bruker Nielsen på midten i treningskampene no, hva har han der å gjøre, hvilke egenskaper besitter Nielsen som eg ikke ser?
Men eg må innrømme at eg syntes Guntveit sentralt ikkje nødvendigvis er så dumt, men det begynner å bli mange der no. Er Haugsdal backup for Solli på høyre, eller regnes han som spiss? I Os spilte han vel mest på kanten, men ville selv helst spille spiss mener eg...
No er jo ikkje det aktuelt lenger, men kunne ikkje Bjørn Dahl bekledd stopperplassen? En del raskere enn Bakke og Olafur hvertfall..

Fez

For å snakke om noe annet enn det som diskuteres her no; personlig syns eg Holmvik og PVM burde bytte plass. Tror egenskapene til begge to kommer til å bli utnyttet bedre om de hadde byttet plass.

Torvanger

Enig i PVM som back. Han er en av våre beste defensivt. Austin som stopper er heller ingen dum idè, men han må legge av seg råskapen. Hadde helt glemt Haugsdal, definitivt en mann som bør brukes mer.

krakra

Quote from: tintin on January 23, 2010, 12:42:08 PM
Vil og ha Austin på midten... Men registrerer at Nilsen bruker Nielsen på midten i treningskampene no, hva har han der å gjøre, hvilke egenskaper besitter Nielsen som eg ikke ser?
Men eg må innrømme at eg syntes Guntveit sentralt ikkje nødvendigvis er så dumt, men det begynner å bli mange der no. Er Haugsdal backup for Solli på høyre, eller regnes han som spiss? I Os spilte han vel mest på kanten, men ville selv helst spille spiss mener eg...
No er jo ikkje det aktuelt lenger, men kunne ikkje Bjørn Dahl bekledd stopperplassen? En del raskere enn Bakke og Olafur hvertfall..
Haugsdal har iallefall kommet inn som kantspiller i begge årets treningskamper og gjorde det samme den ene kampen han fikk i TL, så han er nok kant i Nilsens høyne. Høyrekant helst. Bjørn Dahl ble jo prøvd ut som stopper i fjor. Uten at jeg helt husker hvordan det gikk.

Læreren

January 24, 2010, 18:07:36 PM #16 Last Edit: January 24, 2010, 18:11:10 PM by Læreren
Viderefører en kommentar til Xminator fra Erik Mjelde- tråden angående Guastavino og posisjonen han bør spille.

Jeg er enig i at Guastavino bør vi holde sentralt i banen. Han er en såpass uforutsigbar spiller som er dyktig til å utfordre mot høyre, så vel som venstre. Den uforutsigbarheten vil han ikke kunne benytte seg av i så stor grad ute på kanten. Da er det som oftest kun en vei å utfordre, og det er innover i banen.

Tror det ligger mye ubrukt potensiale i en lagoppstilling seende noenlunde slik ut:

Opdal

Sævarsson-Bjarnason-Ny stopper/Yaw-Vaagan Moen

Solli-Jaiteh-Mjelde

Austin

Guastavino-Huseklepp


Noe usikker på midtbanekonstelasjonen, men velger å sette Mjelde ned på midten om vi skulle hatt 2 sentrale spillere som kunne vært noenlunde breddeholdere. Det vil vi kunne få i Solli og Mjelde, men de kan også gjøre en god jobb sentralt i banen. Gode breddeholdere får vi også med 2 backer som er såpass offensive.

Austins egenskaper kommer til rette i både de defensive og offensive delene av spillet, men jeg tror vi kunne fått mer ut av han om en rendyrket han som en offensiv spiller. Austin har desuten såpass løpskapasitet, at han ville nok bidratt betydelig defensivt også i en slik rolle.

Jaiteh ville i denne formasjonen fungert som ankeret på midten. Men en ting som er negativt med å bruke Jaiteh som anker på midten er at et midtbaneanker bør kunne strø rundt seg med pasninger når han ligger dypt i banen. Det er ikke Jaiteh god nok til enda. Men med litt erfaring kan det komme seg. Potensialet er der hvertfall.

Vi skulle gjerne hatt en litt annen spisstype inn i laget. En med litt tyngde i spillet sitt. Da ville jeg i så fall flyttet Guastavino ned i Austin-rollen, og Austin ned sentralt på midten. Enten for Solli eller Jaiteh. Austin kunne nok mestret begge rollene.

Erik Mjelde sine målskåreregenskaper skulle vi nok fått brukt selv om han ble plassert sentralt på midten, da det først og fremst er på dødballer han har sin styrke foran mål.

vebo

Smikker inn mitt eget forslag her (4-4-2 diamant):

----------------Opdal-----------------

Birkir - Yaw - Bjarnason - Holmvik*

----------------Bakke-----------------**

Solli-------------------Vaagan-Moen***

----------------Mjelde-----------------***

-----Guastavino - Huseklepp-------****

*Fakiri er kanskje tryggere, men mangler for mye på farten, Birkir er farligere fremover. Midtstopperene er kanskje ikke gode nok noen av dem, men jeg tror de er de beste vi har pr d.d. Når det gjelder Holmvik har jeg troen på prognosene som sier at han ligger bedre ann i år.

**En defensiv orientert spiller som bør være ledene i fordeling av baller fremover. Jaithe som andrevalg og kanskje gode gamle Guntveit kan lukte på rollen?

***Disse regner jeg som de mest "bankers".

***Mjelde bør her konkurrere med både Guastavino og Austin, som jeg mener ikke passer i den defentsive rollen både Nilsen og andre medsupportere setter han i.

****Disse passer vel ikke som fot i hose rent tradisjonelt sett, men hvem vet? Både Cato Hansen, David Nielsen og Erik Mjelde bør vurderes fortløpende.
Tiocfaidh ár lá

dudo

Kan du trylle plass til Jaiteh og Austin i denne oppstillingen din? Jeg vil ha dem begge. Egentlig heller jeg mer og mer mot å bruke en utgave av 4-2-3-1.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Huff

Med Mjeldes inntreden mener jeg dette er de beste alternative formasjonene for Brann:

Enten

1) 4-3-1-2

------------Klepp -----Gustav/CH

-----------------Mjelde

--Austin---------Jaiteh ---Soll/Pvm(i)

Sævarsson-Bakke--Yaw--Holmvik/Fakiri

-----------------Opdal

2) 4-2-3-1(ii)


-----------------Klepp

-----Gustav---Mjelde---Solli/PVM(iii)


----------Austin-----Jaiteh


Holmvik/Fakiri--Bakke--Yaw--Sævarsson

---------------Opdal

(i)Enten høyre (JGS) el venstre (PVM) indreløper.)

(ii)Forutsetter at ikke Klepp blir like alene som da vi spilte 4-5-1 i fjor, da blir det bare trist.

(iii)Samme som (i), men enten Solli el PVM basert på hvilken side G passer best.

vebo

Quote from: dudo on January 24, 2010, 20:38:35 PM
Kan du trylle plass til Jaiteh og Austin i denne oppstillingen din? Jeg vil ha dem begge. Egentlig heller jeg mer og mer mot å bruke en utgave av 4-2-3-1.


Kan godt spille med 13 for min del :P

Hvem tenker du hvor?
Tiocfaidh ár lá

Kjell249

January 24, 2010, 23:07:44 PM #21 Last Edit: January 24, 2010, 23:14:21 PM by Kjell249
Med dagens mannskap er det nesten fristende å legge om til 4-1-2-1-2. Antar at vi får ny stopper.


           Huse  Gustav

                 Mjelde

              Austin Solli
 
                    Tijan

PVM Ny Stopper Bakke Sævarsson

                    Opdal

Optimalt sett burde vi hatt en mer robust spiss ala Markus Pedersen. Da kunne vi spilt 4-2-3-1. Da hadde jeg trodd på gull. Her hadde vi fått løpssterke backer som kunne doble på kant.

                  MP

      Mjelde Gustav Huse
   
             Tijan Austin

PVM Ny Stopper Bakke Solli

                 Opdal
Chuck Norris and Superman once fought each other on a bet. The loser had to start wearing his underwear on the outside of his pants.

Huff

PVM som venstreback i et slikt system er slett ikke dumt. Her har jeg faktisk troen på at han kun i løpet av en sesong kunne blitt problematisk god (problematisk i den forstand at han er bosman og kunne blir aktuell for det store utland). Ser langt større potensial i gutten som vn enn venstre kantspiller (litt lav fart og begrensede dribleferdigheter, posisjoneringssterk defensivt og god en mot en defensivt, løpskapasitet nok til å være vingback).

Læreren

Uansett hva folk skulle mene om innsatsen til Bjarnason på banen, så tror jeg en ung stopper (ser tilsynelatende ut som det er det vi leter etter) og Bjarnason vil være tryggere for 2010-sesongen, enn en ung, og gjerne urutinert, stopper i tospann med Bakke.

For en ung stopper er det alfaomega å ha en rutinert stopper ved siden av seg, og som vet hva han gjør. Selv om Bakke har spilt stopper tidligere, ser jeg ikke på han som en erfaren stopper.

Xminator

En 4-3-1-2 eller kanskje vi heller skal kalle det 4-4-2 med diamant er en god formasjon for Brann. Da ser jeg for meg noe slikt:

Opdal
Sævarsson - Bakke - Yaw/Bjarnason - Holmvik
Solli - Austin - Mjelde/Guastavino - PVM
Guastavino/Mjelde - Huseklepp

PVM skadet eller karantene - Mjelde ut på kanten og Jaiteh inn på midten. Med Mjelde i stallen har Nilsen fått en veldig god mulighet til å balansere midtbanen bedre enn de to siste sesongene.

Forsvaret blir uansett ett problempunkt i 2010. Holmvik må ta ett steg ekstra, men det ser ikke lovende ut. Venstrefoten skal jo være en av styrkene hans, men Fakiri slo strengt tatt bedre innlegg med sin venstrefot i første treningskamp... Sævarsson må stabilisere seg og holde konsentrasjonen i 90 minutter. Han må også bli flinkere i det offensive spillet enn han har vist de to første treningskampene. Må likevel åpne for at det er spillesystemet som holder ham igjen, men tviler på det slik Fakiri spilte offensivt i første kampen.
Midtforsvaret er i beste fall problematisk. 3 spillere som nok liker seg best til høyre. 3 spillere som ikke liker seg spesielt godt mot raske spillere. Og det er 3 spillere som heller faller av enn å bryte foran motspiller. Det siste var en av Sigurdssons styrker. Soma og Scharner var også veldig gode på dette. Austin viste litt av det samme de minuttene han var stopper nå sist. Jeg tror Nilsen skal slite med å få balansert midtforsvaret skikkelig.

nero

Forsvaret per i dag er krise, den er grei. Vi kommer til å slite med å score nok til å holde oss flytende for hvis vi går til serietart med dette forsvaret kommer det til å renne inn, det er jeg ganske overbevist om. Muligens har Nilsen fått litt mer sving på selve organiseringen, og med ekstremt hard defensiv jobbing fra midtbanen kan det kanskje til en viss grad skjule de åpenbare svakhetene der bak. Krysser fingrene for at vi får en ung superstopper for en billig penge, selv om det selvsagt ligger et solid element av ønsketenkning her.
Lions led by donkeys.

brannl

førsteelver.

                           Opdal
Sævarsson - Bakke - ny stopper - Holmvik
                      Austin - Jaiteh
Solli                                        Guastavino
                            Mjelde
                          Huseklepp

Brann burde/må invistere i en ny midtstopper. Zsolt Korcsmár har jeg ingen meninger om, utenom at om han skal hentes, burde han være en solid forsterkning. Selv har jeg et ønske om Andreas Nordvik, som jeg mener ville vært aldeles glimrende. Lædre Bjørdal har også vært diskutert, og han er sikkert ingen dårlig løysning han heller.

StuckedPaaOstlandet


                      Opdal
Sævarsson - Bjarnason - Ny stopper/yaw -  Holmvik

                                 Austin
          Solli                                     PVM
                                Mjelde

                    Huseklepp - Guastavino

Tror jeg kan bli den beste elveren, synets Bakke kan være god, men virker for meg som han gir litt for lett opp til tider og kan bli litt varm i hodet. Derfor vil jeg helst unngå han bak, kan heller være backup på midten etter Jaiteh. Gylfi har hatt sine glansdager og bør være 3 valg.

Cato Hansen er grei backup for huseklepp og Nielsen kan være backup for Guatavino. Sævarsson bør få tilitt som høyreback da han har sine beste dager foran seg og tror han kan blomstre til en god høyreback, fakiri mangler hurtigheten som kan gjøre det vanskelig å bli med i angrep og raskt tilbake.

krakra

Skal man avskrive Bakke som stopper vil jeg heller se at Yaw blir fast og Bjarnason evt. får konkurrere med en ny stopper. Bjarnason var veldig svak i fjor, jevnt dårlig, men kom "i skyggen" av alle Siggys tabber. Jeg tviler på at han er noe voldsomt bedre i år. Om Yaw skulle være litt dårligere akkurat nå bli han iallefall sannsyneligvis ikke dårligere etterhvert, som Bjarnason blir, snarere tvert imot.

Dessuten er jeg ikke sikker på om Yaw vil være en dårligere stopper enn Bjarnason når sesongen starter.

StuckedPaaOstlandet

January 27, 2010, 14:39:48 PM #29 Last Edit: January 27, 2010, 14:41:53 PM by StuckedPaaOstlandet
Grunnen til at hvertfall jeg skrev opp Bjarnason er fordi han har en god del mer erfaring enn Yaw, men helt enig i at Yaw burde få spille, for med litt erfaring vil han bli en bedre stopper, bedre enn Bjarnason er pdd i såfall. Så kommer litt ann på hvem vi får inn på stopperplass, blir det en med litt rutine ser jeg gjerne at Yaw tar den andre plassen i midtforsvaret. 2 urutinerte stoppere vil ødelegge, ser gjerne også at vi spiller med en rein defansiv midtbanespiller som kan hjelpe til, Austin og Jaiteh tror jeg kan klare den jobben.

aune

January 27, 2010, 15:44:42 PM #30 Last Edit: January 27, 2010, 15:48:50 PM by aune
                               opdal                                              bacup!  keeper: udjus
sævarson-(ny stopper)-yaw-holmvik                                          stopper: bjarnason
                                                                                                   beck: fakiri, (ny venstreback)
                          autsin-jaiteh                                                     vinger: guastavino, haugsdal
                                                                                                   sentral: bakke, guntveit
          solli                mjelde            moen                                    offensiv: gylfi       
                                                                                                   spiss: nielsen, (ny spiller)
                                 klepp

                                                                                                    også 3-4 ungutter!

dudo

Aune setter opp et spennende lag, men med tre av fire offensive spillere uten kontrakt til neste år så blir det litt feil likevel. Da må man begynne helt på nytt igjen til neste år.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

skuteviken

Virker som folk helt avskriver Gustav her. I mine øyner virker han som han har et meget høyt toppnivå, og det tror jeg vi kommer til å glede oss over i år.
Mange ville drept for å få denne jobben. - Mons Ivar Mjelde

dudo

Jeg avskriver han ikke, jeg er bare usikker på hvor han skal spille.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

olebrann3

i Aune sin taktikk tror jeg guastavino er bedre en både solli og vaagan moen. Solli ut og guastavino inn. Solli kan også eventuelt spille bak der jaiteh og austin spiller

roaldinho

Hva med dette laget: 4-2-3-1

Opdal - Holmvik/PVM, Jaiteh, Bakke, El Fakiri/Sævarsson - Solli, Austin - Mjelde, Gustavino, Huseklepp - Nielsen/Hansen


Edit; Glemte Mjelde :p
Sitat RBH om høsten etter kontraktsforlengelsen til Skarsfjord: " Det er ikke helt rett, vi fikk seirer mot Odd og Sogndal og så lyset i enden av tunnelen. Så ledet vi også 3-1 mot Vålerenga..."

Huff

Skulle Klepp bli solgt, er det dette jeg vil se 4-2-3-1:

------M.Pedersen/Ojo

Gustav---Mjelde---Hansen/M.C.Moldskred


--------Austin---Jaiteh


PVM--Korscmar-Bakke-Sævarsson

------------Opdal

Tror dette blir bra, og dette laget har også en fremtid utover 2010-sesongen.

moffy_

Folk her på forumet er alt for opptatt av tallkombinasjoner og formasjoner!
Det er viktig at vi klarer sette et lag der vi utnytter hver spiller
sine beste ferdigheter!
Enten vi kaller formasjonen 4-4-2, 4-3-1-2, 4-3-3 eller 4-2-3-1
tror jeg vi vil se en spillestil der Huseklepp, Guastavino og Mjelde er
våre viktigste offensive spillere, med en noe skjev midtbane. Guastavino vil aldri spille ren spiss, selv om han settes opp som dette på papiret. Både han og Mjelde er spillere som er best om de får vandre mye i rommet mellom motstandernes midtbane og forsvar.

Setter vi det opp i 4-4-2 blir det seendes noe slik ut:

      Opdal

Sævarsson Bakke   Bjarnason Holmvik

  Solli     Austin    Jaiteh   
                  Mjelde   
   Guastavino
          Huseklepp
Dersom PVM foretrekkes framfor Solli tar nok han venstresiden, og enten Mjelde eller Guastavino tar høyre.

Setter vi laget opp i 4-3-1-2 blir det seendes noe slik ut:

                            Opdal
Sævarsson - Bjarnasjon- Bakke - Holmvik

           Solli  -  Austin  -  Jaiteh

                      Mjelde

            Guastavino - Huseklepp

4-3-2-1:

                       Opdal

Sævarsson - Bakke - Bjarnason - Holmvik

        Solli  -  Austin  -  Jaiteh

             Guastavino - Mjelde

                    Huseklepp

Det jeg vil frem til her er at det å tallfeste noen formasjon ikke alltid er like enkelt. Se på 09-utgaven av Rosenborg, hvilken formasjon spilte de? Hamren var veldig flink til å tilpasse formasjonen etter hvilke kvaliteter spillerne hans innehar!
Eg sitter på Frydenbø og eg e stolt av d!

dudo

Quote from: moffy_ on January 29, 2010, 21:52:05 PM
Folk her på forumet er alt for opptatt av tallkombinasjoner og formasjoner!
Det er viktig at vi klarer sette et lag der vi utnytter hver spiller
sine beste ferdigheter!
Enten vi kaller formasjonen 4-4-2, 4-3-1-2, 4-3-3 eller 4-2-3-1
tror jeg vi vil se en spillestil der Huseklepp, Guastavino og Mjelde er
våre viktigste offensive spillere, med en noe skjev midtbane. Guastavino vil aldri spille ren spiss, selv om han settes opp som dette på papiret. Både han og Mjelde er spillere som er best om de får vandre mye i rommet mellom motstandernes midtbane og forsvar.



Helt enig med deg. Dog vil jeg heller se Austin og Jaiteh med utpreget defensive oppgaver, og en offensiv kvartett bestående av Klepp, Mjelde, Guastavino, Hansen, Solli, PVM og kanskje Haugsdal. De tre (og iallefall to) førstnevnte er såpass fotballmessig intelligent at et for rigid system kan hemme dem snarere enn å utnytte kvalitetene deres best mulig.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

roaldinho

Jeg mener Jaiteh ikke bør få offensive oppgaver, fordi han rett og slett ikke duger der. Som Deschamps i Juventus var han ikke bra i offensiv rolle, men deffensiv var han konge. Han leverte baller, styrte spillet fra sin deffensive possisjon og vant en hel del baller. Nå er det selvsagt forskjell på dem, men når man er inne på å spille dem der dem har kvalitet, så er det ingen tvil om at Jaiteh bør ta seg av deffensive oppgavene.
Sitat RBH om høsten etter kontraktsforlengelsen til Skarsfjord: " Det er ikke helt rett, vi fikk seirer mot Odd og Sogndal og så lyset i enden av tunnelen. Så ledet vi også 3-1 mot Vålerenga..."

Go Up