• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Tribunekultur

Started by Lasaron, March 21, 2015, 10:21:39 AM

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Go Down

opplett

Helt enig med deg der, Lasaron. Så må vi bare jobbe med at bunnivået blir bedre.
Norling skryter likevel av oppholdet i Norge . - Menneskene i Brann var fantastiske. Klubben var vakker som s****.

RepublikkenBergen

Om noen vil ha et eksempel på hvor grusomt trommer er, se Mjøndalen-ffk no..

Optimist

Skal jeg si noe drøyt? Har litt på følelsen av at tromme kanskje kan bli prøvd ut på en bortekamp i løpet av sesongen. Dette er garantert helt feil, men dere hørte det her først!
Kokende idiot

SeLyren

Det hadde vært katastrofalt. Og når begynte klanen med det? Det var flaut.

Corran

Ja klanen skuffet stort
Følte tidligere at de var et av de få lagene som hadde litt samme greiene som oss men nå var det jo bare kjempe trist
Og foruten størrelses forskjellene (antall) så er jo de fleste supporter gjengene helt like å høre på
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

fortune

Quote from: Optimist on April 25, 2023, 16:56:56 PMSkal jeg si noe drøyt? Har litt på følelsen av at tromme kanskje kan bli prøvd ut på en bortekamp i løpet av sesongen. Dette er garantert helt feil, men dere hørte det her først!

Det ryktes at noen på felt Z har vuvuzela i bakhånd til den dagen ultras-gjengen eventuelt skal teste tromme..
First is first, second is nothing

Gulløl

April 28, 2023, 09:39:31 AM #406 Last Edit: April 28, 2023, 09:41:40 AM by Gulløl
Quote from: fortune on April 28, 2023, 09:26:51 AMDet ryktes at noen på felt Z har vuvuzela i bakhånd til den dagen ultras-gjengen eventuelt skal teste tromme..
Skal ikke forundre meg et sekund. Blir nok noen sterke motreaksjoner av forskjellig slag. Men ting roer seg nok ned når trommen til slutt er gravd ned ved siden av telefaxmaskinen til Roald på midtfeltet.
Ultras-gjengen er vel så unge at det sikkert ikke vet hva en telefaxmaskin er og heller ikke hvem Roald er, en del av det vonde i historien til Brann ; )
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Corran

Quote from: fortune on April 28, 2023, 09:26:51 AM
Quote from: Optimist on April 25, 2023, 16:56:56 PMSkal jeg si noe drøyt? Har litt på følelsen av at tromme kanskje kan bli prøvd ut på en bortekamp i løpet av sesongen. Dette er garantert helt feil, men dere hørte det her først!

Det ryktes at noen på felt Z har vuvuzela i bakhånd til den dagen ultras-gjengen eventuelt skal teste tromme..
Den er jeg og klar for
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Kagain

Quote from: Corran on April 28, 2023, 07:51:05 AMJa klanen skuffet stort
Følte tidligere at de var et av de få lagene som hadde litt samme greiene som oss men nå var det jo bare kjempe trist
Og foruten størrelses forskjellene (antall) så er jo de fleste supporter gjengene helt like å høre på

Snakket med en kar for et par dager siden som var en veteran i faget. Han hadde vært en del av apeberget i sin tid. Han kunne heller ikke forstå hvorfor det ble slik, og han så for seg at det var inspirert av italiensk supporterkultur.

Lasaron

Angående å vinne kampen på tribunen på cupfinalen.

Når det gjelder å få med flest mulig av oss som ikke er på de dedikerte syngefeltene, så har jeg noen anbefalinger:

Dropp nye og nesten nye sanger.

Bruk de kjente og kjære som "alle" kan. Som for eksempel Tjukk og feit og full, E det bare meg..., Byen e Bergen, Gulle ska hem, etc.

Synd mat man ikke har klart/prioritert den omskrevne Bella ciao-sangen til i år. Omskrivingen var god, den. Og sangen ga god stemning og trøkk.

Unngå å repetere samme sang opp igjen og opp igjen, sånn som Denne klubben......


Og husk: Om Lillestrøm vinner kampen på tribunen på måter som gjør at det ikke går an å høre at de ser kampen, så er det en seier uten ære. Da er det posering og korøving. På infertility, for eksempel, så fyrte de opp mye svart bluss mens kampen pågikk, så de ikke så det ene måle de selv scorte. Superidiotisk!!!
Tren på langskudd

Superjack

Apropos tribunekultur. Jeg går på kamp for å se fotball.
Liker godt å synge/rope med men mest på bakgrunn av generell god og spontan stemning.

De siste par sesongene har jeg vært på noen bortekamper. Første gangene etter 15-20 års pause fra slikt. Dette har vært en blandet opplevelse på tribunen. Mulig husken er dårlig, men mener å huske det var generelt triveligere og mee spontan stemning på det glade 90 og 00 tall.

I dag virker det til tider veldig tvungent.
Om jeg blir ropt opp i fjeset at jeg må heie mer/være med på totalt malplasserte «sitt ned om du hater» osv når Brann eller motstanderlag er i en enormt stor farlig overgang osv av personer som ikke ser på kampen, så blir jeg direkte provosert.

Stor takk for dem som kjører dette som forsangere, men dem som kjører / forsangere må forstå at de aller aller fleste av dem som går på kamp gjør det for å se kampen først og sammen med det heie.

Det er ikke det Ã¥ synge / «Cheerleader» jeg gÃ¥r pÃ¥ kamp for. 





Brannsupporter.

Erlend

Quote from: Superjack on May 06, 2023, 15:51:16 PMApropos tribunekultur. Jeg går på kamp for å se fotball.
Liker godt å synge/rope med men mest på bakgrunn av generell god og spontan stemning.

De siste par sesongene har jeg vært på noen bortekamper. Første gangene etter 15-20 års pause fra slikt. Dette har vært en blandet opplevelse på tribunen. Mulig husken er dårlig, men mener å huske det var generelt triveligere og mee spontan stemning på det glade 90 og 00 tall.

I dag virker det til tider veldig tvungent.
Om jeg blir ropt opp i fjeset at jeg må heie mer/være med på totalt malplasserte «sitt ned om du hater» osv når Brann eller motstanderlag er i en enormt stor farlig overgang osv av personer som ikke ser på kampen, så blir jeg direkte provosert.

Stor takk for dem som kjører dette som forsangere, men dem som kjører / forsangere må forstå at de aller aller fleste av dem som går på kamp gjør det for å se kampen først og sammen med det heie.

Det er ikke det Ã¥ synge / «Cheerleader» jeg gÃ¥r pÃ¥ kamp for. 







Veldig enig i denne.  Føler det ble veldig godt illustrert i fjor nÃ¥r jeg sÃ¥ Stabæk-Brann pÃ¥ TV, nÃ¥r Brann kjører angrepet som ender i den avgjørende, dramatiske scoringen er det eneste man kan høre en megafonstemme som stÃ¥r og roper "hold hverandre rundt skuldrene! Alle hold hverandre rundt skuldrene! Kom igjen nÃ¥, hold hverandre rundt skuldrene!"  Utrolig oppkonstruert og ganske flaut for oss som liker det litt "old school".

Folk som står og skriker til alle andre på tribunen får i hvert fall ikke meg fyrt opp, blir bare irritert

Lasaron

Det du beskriver her er utrolig pinlig. Når de nær sagt driter i at Brann får mål imot, da er det ikke lidenskap for Brann. Da er det posering.
Tren på langskudd

Corran

Slik jeg føler det blir litt for mye av, men så er jeg også litt sur gammel mann sikkert ;-)
Men føler spontaniteten og humoren var mer til stede fram til litt ut på 2000 tallet.
Glemmer ikke første gangen "vi vil se daiene" gikk på nadderud. Tror det var den kampen vi sikret sølvet der i 97+ Glemmer aldri politidamen som snur seg og vinker når den synges
Kan være jeg bytter om på noen kamper her, men det var på Nadderud og det var en drit god stemning. Var vel også da det var satt en høyttaler rett over oss som spyttet ut noe drit og spraket litt, Roy fra Drammen tok ansvar og klatret opp og rev ut ledningen.



In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Lasaron

Usikker på hvor jeg skal skrive om det, så tar det her.

Jeg leser i BA at trommeslagerne denne gangen skal gå i midten i stedet for fremst. At Tifogjengen skal gå fremst slik at de rekker tidlig nok inn på Ullevaal for å rigge til. De vil vel også holde farten bedre oppe. Og at trommeslagerne går i midten skal visstnok gjøre at det blir mer liv bakerst.

Jeg syns det høres fornuftig ut. Og så høres det kjekkest ut og gå mellom midten og fremme et sted.
Tren på langskudd

Leffen

Quote from: Lasaron on May 11, 2023, 12:52:11 PMUsikker på hvor jeg skal skrive om det, så tar det her.

Jeg leser i BA at trommeslagerne denne gangen skal gå i midten i stedet for fremst. At Tifogjengen skal gå fremst slik at de rekker tidlig nok inn på Ullevaal for å rigge til. De vil vel også holde farten bedre oppe. Og at trommeslagerne går i midten skal visstnok gjøre at det blir mer liv bakerst.

Jeg syns det høres fornuftig ut. Og så høres det kjekkest ut og gå mellom midten og fremme et sted.

Høres ut som et veldig bra kompromiss

Corran

Fantastisk når hele staddaen hoppet i dag.
God stemning innimellom bortsett fra at de som styrer sangene må legge fra seg roperten og følge litt med.
Man sitter ikke på huk og synger "Sitt ned om du hater Stabæk" når Brann har corner.
I det de får corner så må en jo snu om. Men det er vel ikke lett å styre dette med ryggen til banen.
Og hvem er det som hater stabæk? Det er jo en betydningsløs klubb en ikke har noen følelser for. Å synge en hater dem gir dem mer kredd enn de fortjener
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

opplett

Gåsehud når hele stadion hoppet. I dag fikk 17 000 stk minus Stabækfansen et veldig godt minne fra stadion.

Ellers så var det noen gode perioder med trøkk, og noen ganger litt feile sangvalg. Men det mest irriterende er at folk øker tempo noe så vanvittig på sangene.

Jaja. Cupfinalekok neste!
Norling skryter likevel av oppholdet i Norge . - Menneskene i Brann var fantastiske. Klubben var vakker som s****.

Lasaron

Hvem hater Stabæk?
Tren på langskudd

T.Nhleko

Kanskje jeg banner litt i kirken nå, men jeg føler det ikke tok av på stadion før 3-1 målet til Sivert. Jeg synes 1.omgang mot Vålerengen var langt mer futt i enn i går.
Merket og på forsangerne at de måtte stadig rope for å få med seg alle.

Jeg vil bare berømme at vi fjernet «viss du hater Stabæk, så sitt» utover i kampen. Det må vi rett og slutt bare slutte med. Bruk energi på å fremme Brann.

Avslutningsvis vil jeg si at det var en skam at jeg gjentatte ganger hørte kubjelle på stadion i går, skulle tro jeg var i zakopane på skihopp..

SKBCPH

Ingen tvil om at Brann stadion har vært nede i en liten bølgedal i noen år, både når det kommer til tilskuertall og stemning. Er mange nye stadiongjengere som må læres litt opp. Skal nok gå seg til!

Å se hele stadion hoppe i går har jeg dog aldri opplevd før, helt magisk, fikk både gåsehud og antydning til våte øyne.
- Vi har den treneren vi har.

Optimist

https://youtu.be/NpssN6uvT5k

Deilig stemningsvideo fra 16. mai. Mangler bare at hele stadion er med på «hvis du elsker Brann så hopp» og vekselropet :)
Kokende idiot


Corran

Er jo noen bra poenger der at det er jo litt å skyte seg selv i foten (skade sin egen sak) når en blusser ulovlig.
Demonstrasjoner o.l. bør gjøres på andre måter.

Men en annen ting ang dette med at klubber får bøter. Hvis en tar f.eks cupfinale så er det jo egentlig hinsides all fornuft om Brann og LSK skulle få bøter.
Her er det jo NFF som skal ha bøtene og de bør jo gi det videre til vaktselskapet de bruker som må være det dårligste jeg noen gang har sett.
Alle kunne hatt med seg inn hva som helst der.
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

opplett

Utrolig seigt på store stå for tiden. Skal veldig mye til for at folk gidder å trøkke til på sanger, selv når vi leder.
Norling skryter likevel av oppholdet i Norge . - Menneskene i Brann var fantastiske. Klubben var vakker som s****.

Corran

Ja men samtidig er det fantastisk at hele stadion e med så mye
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Hairway to steaven

Brann har kanskje Norges beste publikum. Men det betyr ikke det samme som Norges beste fans.

Uansett om det er 7000 eller fullt hus. Så må ansvaret for å lage koket ligge hos Frydenbø.

Det store publikumet som er vanlige folk og familier klarer ikke skape koket. Det må Frydenbø skape og så kan resten hive seg på.

I dag hørte vi på BT nesten bare Kjernen.

ACHTUNG

Quote from: Hairway to steaven on May 29, 2023, 23:29:03 PMBrann har kanskje Norges beste publikum. Men det betyr ikke det samme som Norges beste fans.

Uansett om det er 7000 eller fullt hus. Så må ansvaret for å lage koket ligge hos Frydenbø.

Det store publikumet som er vanlige folk og familier klarer ikke skape koket. Det må Frydenbø skape og så kan resten hive seg på.

I dag hørte vi på BT nesten bare Kjernen.

Det skulle bare mangle når du har dem vegg i vegg. Fra SPV der vi sitter hørte vi kun Brannfansen og det var HØYT. Vi lo godt da Kjetil Rekdal hedersmann ble sunget, den var det klasse over. Mye av snerten fra BST-tiden virker å være tilbake, mer humor i sangene, faktisk litt Klanen-klasse til tider. For det kan VIF-fansen, de kan det med humor og ironi, det elementet virker å være på vei inn blant de syngende blant Brannfansen også. Kudos for det.

Corran

Quote from: Hairway to steaven on May 29, 2023, 23:29:03 PMBrann har kanskje Norges beste publikum. Men det betyr ikke det samme som Norges beste fans.

Uansett om det er 7000 eller fullt hus. Så må ansvaret for å lage koket ligge hos Frydenbø.

Det store publikumet som er vanlige folk og familier klarer ikke skape koket. Det må Frydenbø skape og så kan resten hive seg på.

I dag hørte vi på BT nesten bare Kjernen.
Satt på BT tidlig 2000 og fram til 2008/9 og grunnen til å bytte var at jeg var så lei av å høre bortesupportere best.
Når en sitter rett ved 5-800 bortesupportere, gjerne med trommer, så kan en ikke forvente at Hansa (frydenbø) skal overdøve dem.
Ingen i ES har hele tribuner med på det vanlige koket. De beste på dette i de to siste kampene er Brann.
Jeg har aldri sett hele stadioner hoppe med slik som disse kampene
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Corran

Ka i alle dager skjedde med roperten i går?
De begynte å messe ut lange avhandlinger der oppe bak oss. De holdt den rettet oppover så vi som satt/sto foran fikk ikke med oss hva som ble sagt.
Er det nødvendig å rope ut beskjeder o.l. i roperten og nå?
Må si jeg er litt nysgjerrig på hva som måtte meddeles på tribunen på den måten
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Nixon

Fikk ikke med meg alt, men tror ropertpersonen mente det var for mange turister sentralt på sangfeltet, og ba de om å synge eller pelle seg vekk.
Rød makt på Hansa

Lasaron

Tren på langskudd

Corran

Quote from: Nixon on July 03, 2023, 11:59:41 AMFikk ikke med meg alt, men tror ropertpersonen mente det var for mange turister sentralt på sangfeltet, og ba de om å synge eller pelle seg vekk.
Ja hørte det var noe med å trekke ut på sidene
EDIT:
Og det er jo for så vidt greit om de prøver å organisere feltet bedre
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Optimist

Jeg forstår fullstendig avhandlingene. Stemningen var elendig i går. Jeg så rundt meg på Store stå, ca halvparten stod med kjeften igjen på maaange av sangene. Man kan og må forvente mer på et felt som Store stå.
Kokende idiot

RepublikkenBergen

Store stå er et billigfelt der folk samler seg sammen...

ostraume

Quote from: Nixon on July 03, 2023, 11:59:41 AMFikk ikke med meg alt, men tror ropertpersonen mente det var for mange turister sentralt på sangfeltet, og ba de om å synge eller pelle seg vekk.

Okay, disse megafonene holder helt klart på å skli ut. Jeg synes det har vært pinlig å høre roperten kjøre på med oppmundrende ord "no gir vi alt folkens og trøkker til på neste låt!", dette må jo ta slutt. At det går motsatt retning med å kjefte på turister på Store Stå i ferietid? Herregud...
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Corran

Quote from: ostraume on July 21, 2023, 08:33:14 AM
Quote from: Nixon on July 03, 2023, 11:59:41 AMFikk ikke med meg alt, men tror ropertpersonen mente det var for mange turister sentralt på sangfeltet, og ba de om å synge eller pelle seg vekk.

Okay, disse megafonene holder helt klart på å skli ut. Jeg synes det har vært pinlig å høre roperten kjøre på med oppmundrende ord "no gir vi alt folkens og trøkker til på neste låt!", dette må jo ta slutt. At det går motsatt retning med å kjefte på turister på Store Stå i ferietid? Herregud...

Helt enig Det begynner å bli skikkelig kleint.
Eg må si den syngende gjengen og de som organiserer dette gjør en fantastisk jobb, men det inntrykket blir helt ødelagt av denne megafonen og måten den brukes på. Og den brukes mer og mer.
Eg hører mye kommentarer på nedre del av Hansa
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Erlend

Det var helt krise pÃ¥ Intility sist, fyren holdt jo aldri kjeft, prøvde Ã¥ kjøre samme sangen sikkert 15 ganger pÃ¥ rad og begynte Ã¥ "kjefte" nÃ¥r folk Ã¥penbart ble dritt lei og ikke gadd Ã¥ synge med lenger.  I tillegg ser de jo omtrent fornærmet ut dersom noen andre drar i gang en sang eller et rop.

Oppkonstruert stemning er rett og slett ikke bergensernes greie og det må enkelte snart lære seg...

Lasaron

Det der høres ikke bra ut i det hele tatt.
Tren på langskudd

fortune

Med et par slike tirader på neste hjemmekamp så runger nok «ut med pakket» fra felt Z i retning forsangerne. Kan bli artig!
First is first, second is nothing

Paikjetil

Tenk å betale så mye penger for å IKKE se laget spille.

Lasaron

Det kan virke som at noen av de ikke bare er mer opptatt av stemning enn fotball. Man kan lure på om de ikke vil ha supportere med på bortekamp, om ikke de vil synge. Gjør de det utrivelig for medsupportere?
Tren på langskudd

RepublikkenBergen

Det verste er jo at de skriker inn i en megafon...........

huleste

Er det bedre stemning og mer synging på bortekamper, for da drukner ikke sangene i klapping som på stadion?

RepublikkenBergen

Quote from: huleste on August 06, 2023, 17:27:53 PMEr det bedre stemning og mer synging på bortekamper, for da drukner ikke sangene i klapping som på stadion?

Klapping + sangene skal synges så fort som overhode mulig..

Leffen

Quote from: huleste on August 06, 2023, 17:27:53 PMEr det bedre stemning og mer synging på bortekamper, for da drukner ikke sangene i klapping som på stadion?

Tidvis. Men i går var det ganske slapt, litt feriefølelse utenfor kokefeltet. Men like mye klapping som på stadion. Så noen sanger fikk en enorm fart

ACHTUNG

Det var et ekstremt volum på spesielt den der karen med ropert roper B, deretter R..... og Brannpublikummet gjentok, helt hinsides høyt.


Lasaron

Hva er det med sirene som tribunegreie? Åsane driver med det, kanskje noen andre også?
Tren på langskudd

Superjack

Quote from: Lasaron on July 23, 2023, 07:12:04 AMDet kan virke som at noen av de ikke bare er mer opptatt av stemning enn fotball. Man kan lure på om de ikke vil ha supportere med på bortekamp, om ikke de vil synge. Gjør de det utrivelig for medsupportere?

Ja, gjør det til tider meget kleint.

Blir gjerne med på sang, stemning. Men folk som roper meg i fjeset at jeg må synge eller hoppe. Det gidder jeg ikke.

Brannsupporter.

Eivind

Flytt Store stå ned igjen. Enorm forskjell visuelt og lydmessig i forhold til å være gjemt oppe under taket.

Go Up