• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Aune Selland Heggebø

Started by Kagain, August 15, 2019, 09:28:49 AM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Lasaron

Lissabon: Det er litt trøttende å se alle innleggene dine med varierende, men elleville, summer for diverse spillere.
Tren på langskudd

Larsendos

Da har Heggebø skåret 1 av de siste 29 seriemålene til Brann.

Churchill

Ikke mange målgivende heller. Gi Finne sjansen nå.
...we shall never surrender.

Lasaron

Det ser ut til at Heggebø er kronisk dårligere til å spille fotball nå enn i høst.
Tren på langskudd

fortune

June 20, 2022, 08:31:49 AM #204 Last Edit: June 20, 2022, 08:38:28 AM by fortune
Strengt tatt er det to av våre tre faste angripere som bidrar med veldig lite målpoeng. Likevel scorer vi over 3 mål i snitt, det er nærmest utrolig.

Venstresiden i angrepet kan man se hva prøver på, mens det som skjer på høyresiden virker planløst og tilfeldig. Jeg blir også stadig mer usikker på hva Heggebøs rolle egentlig er, hva ønsker Horneland egentlig at spissen skal foreta seg når vi angriper?

OBOS kommer vi oss kanskje greit gjennom selv uten en angrepsrekke som fungerer særlig bra, men vi burde jo allerede nå øve på det vi trenger neste år.
First is first, second is nothing

Lasaron

Heggebø bør kanskje spille mot Os nå, selv om Finne også skal spille. For kanskje Heggebø trenger noen mål på samvittigheten for å få det til å løsne i 1. divisjon?
Tren på langskudd

esp123

Ballen forflyttes fremover i banen primært på venstreisden. Høyresiden skal være spillpunkt bredt slik at vi kan vri spillet raskt hvis motstander demmer opp vår mer effektive venstreside. Skovgaard er veldig god å ha i begge fasene med sin venstrefot.

Spissen skal være oppspillspunkt og mellomromsspiller (ofte legge igjen på ett touch til indreløpere som kommer på løp). Slik bidrar spissen til å skape overtall sentralt i banen og motstanderen får sjelden fotfeste i presset. Dette er en rolle Heggebø har løst veldig bra, og er grunnen til at Horneland ikke ønsker å bruke Finne. Men Heggebø bruker masse krefter langt vekke fra mål, og er ofte litt tung når han kommer i avslutningssituasjon. Finne konserverer mer kreftene sine til avslutningssituasjonene, men da er mindre nyttig i andre deler av spillet.

Det er vanskelig å si at det er en dårlig plan, i og med at Brann bøtter inn mål og skaper masse store sjanser hver kamp.

Lasaron

Ja. 8-2-0 og 32-7 i målforskjell lar seg høre.

Men jeg syns han er mye mindre giftig nå enn i fjor høst, og at han taper oftere dueller nå enn i fjor høst. Selv om motstanden er dårligere.
Tren på langskudd

fortune

June 20, 2022, 09:19:14 AM #208 Last Edit: June 20, 2022, 09:28:00 AM by fortune
Quote from: esp123 on June 20, 2022, 08:42:33 AMBallen forflyttes fremover i banen primært på venstreisden. Høyresiden skal være spillpunkt bredt slik at vi kan vri spillet raskt hvis motstander demmer opp vår mer effektive venstreside. Skovgaard er veldig god å ha i begge fasene med sin venstrefot.

Spissen skal være oppspillspunkt og mellomromsspiller (ofte legge igjen på ett touch til indreløpere som kommer på løp). Slik bidrar spissen til å skape overtall sentralt i banen og motstanderen får sjelden fotfeste i presset. Dette er en rolle Heggebø har løst veldig bra, og er grunnen til at Horneland ikke ønsker å bruke Finne. Men Heggebø bruker masse krefter langt vekke fra mål, og er ofte litt tung når han kommer i avslutningssituasjon. Finne konserverer mer kreftene sine til avslutningssituasjonene, men da er mindre nyttig i andre deler av spillet.

Det er vanskelig å si at det er en dårlig plan, i og med at Brann bøtter inn mål og skaper masse store sjanser hver kamp.

Nja, så lenge man har vesentlig bedre spillere enn motstanderne trenger ikke planen nødvendigvis å være særlig god. Ta PSG som et eksempel, de vinner stort sett ligaen med en taktikk hvor de tre angrepsspillerne ikke jobber defensivt i det hele tatt. Når de møter anstendig motstand i CL blir imidlertid svakhetene i planen avslørt gang på gang. Litt nærere oss satte Aalesund poengrekord med 79 poeng i OBOS 2019, for så å ta 11 poeng og rykke ned fra eliteserien året etter.

Jeg er enig i at høyrekanten skal være et bredt spillpunkt dersom vi ikke bryter gjennom på venstresiden, men hva ønsker vi at høyrekanten skal gjøre dersom han får ballen? Børsting er ikke særlig god til å passere noen 1-mot-1, han er ikke særlig rask og om han skulle gå for avslutning blir det med feil fot.

Og angående Heggebø er han selvfølgelig et oppspillspunkt, men hva skal han foreta seg deretter? Skal han primært trekke inn i midten og være avslutter ala Kane/Benzema eller skal han skape sjanser for andre ala Firmino? For meg virker det som om han prøver på «alt» og ikke har særlig å gi når endelig får en sjanse foran mål.
First is first, second is nothing

Superjack

Synest Heggebø for tiden mangler for mye til å være en god spiss / angriper.

Han vinner veldig få dueller.
Han har ikke rykk til å vinne ball fremfor ellers ganske trege midtstoppere.
Han klarer ikke gå forbi eller vende av og gå fra motstanderens forsvarsspiller.
Han vinner ikke mange hodedueller. Og dem han vinner er stort sett på toppen av hodet og opp i luften.
Så enten er det timing som er for dårlig, eller så har han ikke nødvendig hurtighet, evt. begge deler om dagen.

Han virket mye skarpere i fjor når han overtok etter Bamba.

Han er sterk som en bjørn, og når han får ballen langs bakken eller slik at han kan ta den ned og holde på den er det veldig vanskelig å ta den fra han, og han er på den måten et bra oppspillspunkt. Men det virker veldig stasjonært og tungt over Heggebø om dagen.

Jeg er ikke sikker på om å bytte med Finne er rett, selv om Heggebø ikke skulle være bra nok. For med Finne så er han en såpass annerledes spiller enn Heggebø at angrepsspillet kanskje må legges for mye om, og som ikke nødvendigvis er heldig. For Brann vinner jo kampene og de kontrollerer de fleste kampene i 70-80 minutter, minst.
Brannsupporter.

krakra

Fordelen med Heggebø er at han gjør en god og viktig jobb også når han er ute av form. Se på Start og hva som har skjedd der etter at Braut Brunes har fått seg en liten dupp i formen. De har scoret to mål de siste tre kampene. Gøy å ha en spiss som scorer masse mål, fram til han slutter å score og man ikke har noen andre strenger å spille på.

Når det gjelder konkurransen mellom Heggebø og Finne så har Finne to rimelig store ulemper.

1. Han er en stikk motsatt spisstype enn det Heggebø er
2. Vi har egentlig ikke noe behov for en mer målfarlig spiss akkurat nå.

Horneland kan selvsagt justere spillestilen for å tilpasse den Finne, men siden angrepsspillet vårt fungerer veldig bra og hvis det er sånn at Heggebø er Hornelands foretrukne spisstype på lang sikt, så er det veldig forståelig at han ikke gjør det. Hva er den potensielle gevinsten for Brann? At vi vinner med enda flere mål? Hva er den potensielle risikoen? At vi mister den flyten vi har i angrepsspillet? Hadde Brann som lag slitt offensivt tror jeg Finne hadde startet i går, og i neste kamp, men når angrepet fungerer så bra som det gjør, så skjønner jeg at Horneland kvier seg for å bytte. For det er ikke bare snakk om å bytte en spiss med en annen. Det er snakk om to helt forskjellige spillertyper, som krever at man også endrer spillestilen som fungerer veldig bra.

esp123

Quote from: fortune on June 20, 2022, 09:19:14 AM
Quote from: esp123 on June 20, 2022, 08:42:33 AMBallen forflyttes fremover i banen primært på venstreisden. Høyresiden skal være spillpunkt bredt slik at vi kan vri spillet raskt hvis motstander demmer opp vår mer effektive venstreside. Skovgaard er veldig god å ha i begge fasene med sin venstrefot.

Spissen skal være oppspillspunkt og mellomromsspiller (ofte legge igjen på ett touch til indreløpere som kommer på løp). Slik bidrar spissen til å skape overtall sentralt i banen og motstanderen får sjelden fotfeste i presset. Dette er en rolle Heggebø har løst veldig bra, og er grunnen til at Horneland ikke ønsker å bruke Finne. Men Heggebø bruker masse krefter langt vekke fra mål, og er ofte litt tung når han kommer i avslutningssituasjon. Finne konserverer mer kreftene sine til avslutningssituasjonene, men da er mindre nyttig i andre deler av spillet.

Det er vanskelig å si at det er en dårlig plan, i og med at Brann bøtter inn mål og skaper masse store sjanser hver kamp.

Nja, så lenge man har vesentlig bedre spillere enn motstanderne trenger ikke planen nødvendigvis å være særlig god. Ta PSG som et eksempel, de vinner stort sett ligaen med en taktikk hvor de tre angrepsspillerne ikke jobber defensivt i det hele tatt. Når de møter anstendig motstand i CL blir imidlertid svakhetene i planen avslørt gang på gang. Litt nærere oss satte Aalesund poengrekord med 79 poeng i OBOS 2019, for så å ta 11 poeng og rykke ned fra eliteserien året etter.

Jeg er enig i at høyrekanten skal være et bredt spillpunkt dersom vi ikke bryter gjennom på venstresiden, men hva ønsker vi at høyrekanten skal gjøre dersom han får ballen? Børsting er ikke særlig god til å passere noen 1-mot-1, han er ikke særlig rask og om han skulle gå for avslutning blir det med feil fot.

Og angående Heggebø er han selvfølgelig et oppspillspunkt, men hva skal han foreta seg deretter? Skal han primært trekke inn i midten og være avslutter ala Kane/Benzema eller skal han skape sjanser for andre ala Firmino? For meg virker det som om han prøver på «alt» og ikke har særlig å gi når endelig får en sjanse foran mål.

Nåja, vi ble ikke utspilt ifjor høst, og i år har vi vært klart bedre enn de Elitserielagene vi har møtt i treningskamper. Med et veldig bra presspill og satt opp for at kreative gode spillere skal utfolde seg offensivt, hadde klart seg veldig bra i Eliteserien. En ting er å ha gode spillere, men å dominere så totalt som Brann har gjort vitner om en offensiv slagplan som fungrerer. Brann har også heller fått for dårlig betalt enn godt betalt.

Min enkle analyse er at Heggebø er for tung. Han virker enda større i år. Han veier vel rundt 84 kilo fordelt på 185 cm offisielt. Det hjelper han i duellspillet og som oppspillspunkt, men det gjør at han har en dårlig forflytningsevne.  Vekk med 3-4 kg, så tror jeg han kommer til å bli mye lettere i steget.

Nixon

Det som "redder" Heggebø er helt klart at laget er bra, vinner kamper og skårer mye mål. Både i forhold til startplass fra treneren og også i forhold til media og supportere. Det hadde vært mye mer pes dersom laget hadde slitt. Jeg skjønner egentlig godt at Horneland helst ikke vil røre for mye på oppsettet som fungerer.
Rød makt på Hansa

Churchill

Jeg har sagt det lenge, Heggebø er ikke god nok til å bli satset på som enslig spiss i Brann.
...we shall never surrender.

Nixon

Det vil jo bli et meget interessant spiss-valg som klubben må gjøre inn mot neste år når vi nå etter all sannsynlighet rykker opp. Heggebø har enn så lenge floppet fullstendig som målskårer i OBOS, men laget fungerer og vi skårer mål likevel. Men kan klubben ta sjansen på at dette også vil skje i divisjonen over?
Rød makt på Hansa

krakra

Noen som vet hvor mange mål Thomas Lehne Olsen (2. plass på toppscorerlisten i Eliteserien i fjor med 25 mål) hadde etter ti runder i OBOS-ligaen i 2020?


Jeg vet det, det var to. Så hadde han to målgivende i tillegg.

Nixon

Så da kan vi bare slappe av?
Rød makt på Hansa

krakra

Ja, det syns jeg. Hvorfor ikke?

Nixon

Nå kan ikke en ansvarlig klubb basere seg på hva en annen spiller i en annen klubb har gjort et annet år. Det er forbeholdt supportere.

Men la gå. La oss spinne litt på den og se litt på hvor de to klubbene var. Tror du at Olsen hadde hatt to mål dersom Lillestrøm hadde hatt 26 poeng og skårt 32 mål etter ti runder i 2020? Nå lå de på 10. plass med 13 mål og negativ målforskjell. Bør ikke sånt bli tatt med i beregningen dersom man først skal sammenligne?
Rød makt på Hansa

krakra

Når laget fungerer og det ikke er noe behov på kort sikt så syns jeg det er greit å holde hodet kaldt og vise litt tålmodighet til en ung spiss som viste høyt nivå så sent som i fjor høst. Det har vært en suksessoppskrift for andre klubber før, som kjent.

Men jeg forstår at enkelte er mer ivrige på å avskrive Heggebø enn andre.

Lasaron

La Heggisen få spille midtspiss mot Os i morgen, og score noen mål. Flankert av Finne og Blomberg.
Tren på langskudd

Nixon

Quote from: krakra on June 21, 2022, 13:36:08 PMNår laget fungerer og det ikke er noe behov på kort sikt så syns jeg det er greit å holde hodet kaldt og vise litt tålmodighet

På kort sikt er det helt greit. Ingen grunn til å gjøre noe. Dog dersom «på kort sikt» gjelder ut denne sesongen. Men dersom denne trenden fortsetter så blir det veldig risikabelt å gå til seriestart med kun én spiss som passer inn i systemet. Vil absolutt ikke si at det er å avskrive noen.

Og igjen. Man kan gjerne vise til andre klubber og spillere. Men da bør det være en mer reell sammenligning. Brann og Lillestrøm i de 10 første rundene er som natt og dag.
Rød makt på Hansa

pidre

Viker som Heggebø ikkje har overskudd, har han trent for hardt i vinter? Virker tung, nesten litt Sokolowski-aktig.

Potensialet er der. La han få tid, meiner eg.
Saludar a los monos!

Gulløl

June 21, 2022, 14:12:01 PM #223 Last Edit: June 21, 2022, 14:15:19 PM by Gulløl
Heggebø virket tung i april og mai. Nå er vi snart i juli, skulle tro trenerapparatet hadde tatt en justering på treningsopplegget/belastningen hans forlengs om de mente det var noe å hente der. Mulig det har vært justering også uten resultat så langt (?). Håper i hvert fall at han ikke har løftet mye vekter i den uken laget hadde ferie.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

krakra

Quote from: Nixon on June 21, 2022, 13:56:20 PM
Quote from: krakra on June 21, 2022, 13:36:08 PMNår laget fungerer og det ikke er noe behov på kort sikt så syns jeg det er greit å holde hodet kaldt og vise litt tålmodighet

På kort sikt er det helt greit. Ingen grunn til å gjøre noe. Dog dersom «på kort sikt» gjelder ut denne sesongen. Men dersom denne trenden fortsetter så blir det veldig risikabelt å gå til seriestart med kun én spiss som passer inn i systemet. Vil absolutt ikke si at det er å avskrive noen.

Og igjen. Man kan gjerne vise til andre klubber og spillere. Men da bør det være en mer reell sammenligning. Brann og Lillestrøm i de 10 første rundene er som natt og dag.

Kan det være at grunnen til at Branns angrepsspill fungerer, selv om Heggebø ikke scorer, er at Heggebø bidrar med langt mer enn å bare være en målscorer? Heggbø har vist før at han kan levere på begge fronter. Nå sliter han foran mål, men han gjør fortsatt en viktig jobb i det oppbyggende spillet. Jeg registrerer at enkelte eksperter fnyser av dette fordi "en spiss skal score mål". Ville det vært bedre for Brann om vi hadde spilt med Finne hele sesongen, han hadde hatt ti mål, og Brann hadde hatt 25?

krakra

Quote from: Gulløl on June 21, 2022, 14:12:01 PMHeggebø virket tung i april og mai. Nå er vi snart i juli, skulle tro trenerapparatet hadde tatt en justering på treningsopplegget/belastningen hans forlengs om de mente det var noe å hente der. Mulig det har vært justering også uten resultat så langt (?). Håper i hvert fall at han ikke har løftet mye vekter i den uken laget hadde ferie.
Det er andre faktorer enn fysikken på påvirker hvor "tung og treg" en spiller virker. En spiss med selvtillit tar gjerne avgjørelser kjappere, og får dermed et forsprang inn i situasjoner vs. en spiss uten selvtillit. Da virker han raskere, uten å være det. Heggebø er tung, og han er treg på de første meterne. Det var han i fjor også, men da var han langt mer på hugget, besluttsom og kvikkere i avgjørelsene.

Nixon

Quote from: krakra on June 21, 2022, 14:32:07 PMVille det vært bedre for Brann om vi hadde spilt med Finne hele sesongen, han hadde hatt ti mål, og Brann hadde hatt 25?

He he , er det dette som er alternativet? Det må jeg tenke litt på...

Men om man skal være litt konstruktiv. Er det noe poeng for Heggebø å være så mye med i oppspillsfasen når Brann dominerer banespillet som vi har gjort mye i år? Er det så viktig for spillestilen, eller kunne han blitt mer fritatt og konsentrert seg mer om å være inne i boksen?
Rød makt på Hansa

krakra

Quote from: Nixon on June 21, 2022, 14:58:26 PM
Quote from: krakra on June 21, 2022, 14:32:07 PMVille det vært bedre for Brann om vi hadde spilt med Finne hele sesongen, han hadde hatt ti mål, og Brann hadde hatt 25?

He he , er det dette som er alternativet? Det må jeg tenke litt på...

Men om man skal være litt konstruktiv. Er det noe poeng for Heggebø å være så mye med i oppspillsfasen når Brann dominerer banespillet som vi har gjort mye i år? Er det så viktig for spillestilen, eller kunne han blitt mer fritatt og konsentrert seg mer om å være inne i boksen?
Det er et høyst reelt alternativ når man hører eksperter snakke om at "en spiss skal score mål" og at alt annet er underordnet. Start har toppscoreren i OBOS-ligaen, med nesten dobbelt så mange mål som nummer to(som er Rasmussen og Ramsdal forresten), men laget har 11 færre mål enn oss og ligger utenfor kvalikk. Jeg syns Heggebø er en langt bedre spiss for oss enn Bamba var, og ville ikke byttet dagens Heggebø med Bamba på sitt beste. Også da Skålevik var spiss og vi ledet Eliteserien var det mange som mente at han ikke var god nok fordi han "scoret for lite" eller "gjorde for lite på egenhånd". Vi så hva som skjedde da Bamba tok plassen hans.


Det kan godt være at Heggebø kunne fått større frihet til å score flere mål selv, uten at opprykket hadde røket av den grunn, men hadde vi scoret flere mål av det? Hvis vi hadde scoret færre totalt, mens Heggebø hadde scoret mange flere, hadde det vært bedre? Dessuten tror jeg Horneland ønsker å utvikle den spillestilen som han tenker at Brann skal spille også neste år.

kabelmann

Jeg synes det et litt rart premiss at om Heggebø skårer flere så må Brann totalt skåre færre. For Heggebø kommer jo til sjanser. Noen ganske feite også. Hadde han puttet noen av de så hadde man fått både i pose og sekk. Flere mål på Heggebø, flere mål på Brann totalt. Og så hadde han blitt solgt til større klubber enn Brann før man visste ordet av det.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Nixon

Det blir litt desperat argumentasjon med at uten Heggebø så er det "høyst reelt" at vi blir Start utenfor kvaliken. Det er det vel ingen holdepunkter for.

Jeg er for øvrig helt for at Heggebø skal få flere sjanser. Det er ingenting som brenner så lenge laget spiller bra og vi vinner kamper. Hvem som skårer målene er tross alt litt underordnet. (Det eneste er dersom det sprer seg uro i rekkene innad i laget dersom Horneland ikke rullerer mer på laget. Og da selvsagt også andre steder enn spissplassen.)

Men om dette er noe man skal ta sjansen på i divisjonen over, er jeg som sagt mye mer usikker på.
Rød makt på Hansa

Pete05

Quote from: Nixon on June 21, 2022, 20:16:12 PMDet blir litt desperat argumentasjon med at uten Heggebø så er det "høyst reelt" at vi blir Start utenfor kvaliken. Det er det vel ingen holdepunkter for.

Jeg er for øvrig helt for at Heggebø skal få flere sjanser. Det er ingenting som brenner så lenge laget spiller bra og vi vinner kamper. Hvem som skårer målene er tross alt litt underordnet. (Det eneste er dersom det sprer seg uro i rekkene innad i laget dersom Horneland ikke rullerer mer på laget. Og da selvsagt også andre steder enn spissplassen.)

Men om dette er noe man skal ta sjansen på i divisjonen over, er jeg som sagt mye mer usikker på.

Dette mannskapet er så overlegent i kvalitet i Obos at det gir oss litt falske inntrykk om hvor man står. Vi slipper fremdeles inn noen tullemål og redder oss på dårligere kvalitet på andre lag. Min påstand er faktisk at forsvaret ikke er bedre enn i fjor men motstanden er betydelig dårligere.

Vi spiller omtrent uten å behøve å forsvare oss og de gangene det kommer «farlige» baller så blir de farlige og i noen tilfeller mål - som i fjor. Heggebø evner ikke å score mot denne motstanden. Hans utvikling må restartes litt for at han kan bygge selvtillit - og det er bedre å prøve dette i egen regi enn et utlån ala Kolskogen til neste år.

Flere av dagens spillere bygger seg en voldsom selvtillit og det er fantastisk men da er det også desto tyngere for de som ikke lykkes. Det gjelder uansett hvor godt laget gjør det. Vi bygger et lag som ikke får tilstrekkelig motstand. Det synes jeg er litt skummelt. De får alle god tid og da blir det veldig bra å se på. Det er derfor behov som du sier å rullere mer på laget i flere posisjoner for at også de som kanskje er mer defensivt anlagt - og som det vil være et stort behov for til neste år - får tilstrekkelig kamptrening og ikke går lei. Mistenker at det er noen slike tanker ute og går allerede.

krakra

Quote from: kabelmann on June 21, 2022, 20:00:08 PMJeg synes det et litt rart premiss at om Heggebø skårer flere så må Brann totalt skåre færre. 
Det er ikke et premiss. Men hvis du hører på noen av de siste Ballspark-episodene og hvordan f.eks. Anders Pamer argumenterer for at "en spiss skal score mål" så er det vanskelig å trekke noen annen konklusjon enn at man ville gjennomført et spissbytte som ga færre mål totalt, så lenge spissen scorer mer. Det er helt greit å ønske at Heggebø scorer flere mål. I fjor klarte han både å score jevnt og trutt, men var samtidig dominerende i den oppbyggende fasen. Han kan gjøre begge deler. Det er noe annet å tro at vi blir bedre av å bytte ut Heggebø med Finne kun fordi Finne scorer flere mål. 

Men det er jo det Pamer argumenterer for, det er delvis sånn Mjelde argumenterer på Fotballpreik i dag og det er sånn mange andre som vil bytte spiss argumenterer. Finne scorer mer og bør derfor spille. Jeg tror det er en reell risiko for at Finne inn for Heggebø vil skade angrepsspillet vårt. Det er ikke sikkert, men det er i alle fall ikke automatisk sånn at jo mer målfarlig spiss man har, jo bedre er angrepet.

krakra

June 21, 2022, 21:11:56 PM #232 Last Edit: June 21, 2022, 21:15:01 PM by krakra
Quote from: Pyton on June 21, 2022, 20:23:27 PM
Quote from: Nixon on June 21, 2022, 20:16:12 PMDet blir litt desperat argumentasjon med at uten Heggebø så er det "høyst reelt" at vi blir Start utenfor kvaliken. Det er det vel ingen holdepunkter for.

Jeg er for øvrig helt for at Heggebø skal få flere sjanser. Det er ingenting som brenner så lenge laget spiller bra og vi vinner kamper. Hvem som skårer målene er tross alt litt underordnet. (Det eneste er dersom det sprer seg uro i rekkene innad i laget dersom Horneland ikke rullerer mer på laget. Og da selvsagt også andre steder enn spissplassen.)

Men om dette er noe man skal ta sjansen på i divisjonen over, er jeg som sagt mye mer usikker på.

Dette mannskapet er så overlegent i kvalitet i Obos at det gir oss litt falske inntrykk om hvor man står. Vi slipper fremdeles inn noen tullemål og redder oss på dårligere kvalitet på andre lag. Min påstand er faktisk at forsvaret ikke er bedre enn i fjor men motstanden er betydelig dårligere.

Vi spiller omtrent uten å behøve å forsvare oss og de gangene det kommer «farlige» baller så blir de farlige og i noen tilfeller mål - som i fjor. Heggebø evner ikke å score mot denne motstanden. Hans utvikling må restartes litt for at han kan bygge selvtillit - og det er bedre å prøve dette i egen regi enn et utlån ala Kolskogen til neste år.

Flere av dagens spillere bygger seg en voldsom selvtillit og det er fantastisk men da er det også desto tyngere for de som ikke lykkes. Det gjelder uansett hvor godt laget gjør det. Vi bygger et lag som ikke får tilstrekkelig motstand. Det synes jeg er litt skummelt. De får alle god tid og da blir det veldig bra å se på. Det er derfor behov som du sier å rullere mer på laget i flere posisjoner for at også de som kanskje er mer defensivt anlagt - og som det vil være et stort behov for til neste år - får tilstrekkelig kamptrening og ikke går lei. Mistenker at det er noen slike tanker ute og går allerede.

Før sesongen var bekymringen at mer enn et par unggutter på laget ville koste opprykket, og nå er bekymringen at motstanden er så dårlig at vi ikke får nødvendig konkurranse? Vi er et mye bedre lag enn i fjor. I alle faser av spillet. Vi har en overlegen stall, men det er fordi vi rykket ned med en stall som i realiteten holdt øvre ES-nivå, og har styrket denne. Nivåforskjellen mellom divisjonene er ikke så stor. AaFK og Ham-Kam, som rykket opp med langt svakere spillerstaller enn oss, klarer seg bra. Jerv sliter litt, men de skulle aldri vært i Eliteserien.

Jeg syns det er feigt å skulle låne ut spillere med en gang de møter motgang. På samme måte som det er feigt å låne ut unggutter uten å gi dem en sjanse på eget lag først. Nå har vi fått sett at det ikke er så farlig å bruke en del unggutter regelmessig, og jeg tror også vi vil få se at det ikke er farlig å være tålmodig med en spiller i formsvikt heller. Tvert i mot. Det å vise at man kan utvikle egne talenter, og at spillere faktisk kan snu en formsvikt i Brann, er et viktig signal for både nåværende og potensielt nye Brannspillere.

Corran

Har Heggbø mangler og scorer han for lite?
Uten tvil JA etter min mening.
Han er ikke god nok å komme seg på rette stedet og sette ballen i mål og eg skulle ønske han var litt raskere, i alle fall på de første 5-10 meterne.

Men han gjør en veldig viktig jobb også. Han vinner mye oppspill der medspillerne kommer etter og han har en evne til å pirke ballen videre til en lagkamerat som kommer løpende.
Han binder også opp forsvarspillere og gjerne 2 om gangen noe som skaper rom for medspillere.

Og til slutt han gir og tar mye juling og han sliter ut forsvarspillere så når Finne, Blomberg og andre kommer inn så spiller de mot utslitte spillere.
Hadde de fått like mange målpoeng på innhoppene sine om ikke Heggebø hadde gjort mørnings jobben først?
Er ikke helt sikker på det.

Kan Finne starte kamper og gjøre det like bra som i innhoppene sine? Fremdeles ikke sikker, men tror ikke at Heggebø hadde kommet inn og gjort samme forskjellen som Finne har gjort.

Så spørs det hvor mye Horneland må legge om spillet for at Finne og laget skal fungere like godt som laget har gjort med Heggebø fra start.
Eller er det at Horneland har vært veldig på å samspille laget samtidig som de nå har spilt på seg masse selvtillit en ting som gjør at å sette inn Finne (eller andre) etter hvert ikke vil få samme utslaget som tidligere i sesongen?

Mange spørsmål og få konklusjoner her, men jeg synes det er helt feil å prate om at Haggebø scorer for få mål så han er ikke god nok. Og at Finne kommer inn og scorer mål så da er han bedre. Begge disse uttalelsene/påstandene blir for enkle og lite nyanserte
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Lasaron

Men hva tror dere er årsaken til at han spiller dårligere i år enn i fjor høst?
Tren på langskudd

esp123

June 22, 2022, 06:01:04 AM #235 Last Edit: June 22, 2022, 06:25:20 AM by esp123
Quote from: Lasaron on June 22, 2022, 05:47:34 AMMen hva tror dere er årsaken til at han spiller dårligere i år enn i fjor høst?

Spørsmålet er om han spiller så mye dårligere. Han kom ikke til mange sjansene ifjor, men han var kanskje mer effektiv enn i år? Følelsen min er at han kommer til flere sjanser og ihvertfall flere skudd i år, men det er vanskelig å si uten tall. Han er også mer involvert i banespillet. Virker som dette er en sak for BT/BA med tilgang på detaljert statistikk.

For å se på statistikken fra ifjor så kom han til 4,90 xG fordelt på 1665 minutter. Dvs. ca. 0,26 xG per kamp. La oss si at han fortsatte med det i år. Da havner vi på 2,6 xG etter 10 kamper. Det er ikke urimelig å si at han bør ha mer xG i OBOS. Men hvor mye mer xG er rimelig å forvente? 30 prosent mer? Da havner vi på 3,4 xG etter 10 kamper, Heggebø har to mål, med dårlig uttelling så er ikke det nødvendigvis så mye dårligere enn ifjor.

ostraume

Heggebø gjør en grei figur på et laq som fungerer så jeg ville ikke byttet han ut for Finne. Mulig Mjelde har rett at han kan ta noen kamper på benk for å komme mer i angrepsposisjon så litt rotasjon kan være greit, men jeg synes det er dumt om Heggebø skal få et slags flopp-stempel fordi han nå scorer lite mål. Han fungerer jo i rollen og har noen kvaliteter der som ingen andre i troppen har.

Og er han dårligere enn i fjor høst? Han får generelt mye mindre rom enn tidligere så arbeidsforholdene er ikke akkurat de samme. Og så bør han jo bli skarpere i bevegelsene så han kan komme seg foran/fri langt oftere enn han får til i dag.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

fortune

For min del hadde det vært vesentlig lettere å tro på suksess med Finne som midtspiss dersom man hadde hatt gode eksempler på lag og managere som lykkes med denne spillertypen fremst i 433.

Finne er fotrapp, relativt løpssterk og en svært god avslutter, men er liten (173 cm) og mangler den helt store toppfarten. Han er heller ikke en utpreger tekniker. Jeg klarer ikke å komme på noen gode eksempler på toppmanagere og topplag som lykkes med denne type midtspisser, imidlertid er det flust med eksempler på svært gode spillere med lignende egenskaper (Lacazette, Griezmann, Depay, Jovic) som ikke har lyktes som midtspiss i 433.

For Heggebø er saken en helt annen, han har utvilsomt forutsetninger og potensiale til å bli en eliteserieversjon av Benzema eller Kane.
First is first, second is nothing

krakra

Selv liker jeg Åsane-varianten med Finne på topp og Heggebø bak ham i 4-2-3-1. Heggebø fungerer jo nesten som en hengende spiss fra før.

esp123

Jeg er enig (med fortune).

Mourinho sammenlignet Benzema som spiss med å gå på jakt med en pusekatt tidlig i Benzemas karriere. Og Benzema var slett ingen goalgetter på den tiden. Selv om Madrid scorte over 100 mål i ligaen i alle sesongene mellom 2010/11 og 16/17 så lå Benzema på rundt 16 mål i snitt i ligaen.

Nå de siste årene er det en slankere og mer på hugget Benzema, som ikke bare gir like mye i det oppbyggende spillet - han bøtter også inn mål på tross av at han spiller på et dårligere lag.

Benzema er forresten omtrent like høy som Heggebø, men også rundt 5 kilo lettere. Uten sammenligning forøvrig.

Falkman

Hvordan man enn ser det, er det herlig befriende at dette er den største «bekymringen»/diskusjonen akkurat nå.

esp123

June 22, 2022, 12:09:39 PM #241 Last Edit: June 22, 2022, 12:18:43 PM by esp123
Du sier dette veldig ofte( og jeg var en-sifret antall år hele 90-tallet), men i denne kampen spilte Steffen Iversen. Var ikke han midtspiss? Jeg vil uansett tro at han løste en midtspiss-ish rolle, slik at Brattbakk kunne jakte bakrom. Gøran Sørloth, Steffen Iversen, Sigurd Rushfeldt, John Carew og Frode Johnsen var alle store sterke spisser som var gode med ryggen mot mål.

EDIT: Steffen Iversen - også en spiss som nok hadde blitt sett på som en spiss som scorer for lite mål. 10 mål på 26 kamper for dominante RBK i 1996.

Kagain

Monsamjelden sa noe interessant i cup-kampen om Heggebø. Han mente at Heggebø burde snu seg mer inn mot mål når han kom i angrep. Han mente at Heggebø sløste vekk en stor sjanse fordi kroppen hans pekte utenfor stolpen, og da ville han ikke kunne klare å føre ballen ned i mål, men om han hadde vært mer vendt mot mål hadde han dunket det inn ned hjørnet...

Churchill

Tre mål så langt på Finne mot Os. Hvorfor skal ikke han satses på i stedet for Finne?
...we shall never surrender.

fortune

Vi er vel flere som har argumentert relativt omfattende for hvorfor vi ikke tror det er en god løsning for laget med Finne som midtspiss i 433, mens «argumentasjonen» fra motsatt side nærmest utelukkende er «spiss skal score mål, Finne scorer mål».

Nå scoret jo Finne noen mål fra høyrekanten, så da kan han kanskje heller få prøve seg der igjen? Vi skaper lite fra høyrekanten uansett og Børsting er heller ingen fremtidsrettet spiller for Brann.
First is first, second is nothing

Lasaron

Quote from: Kagain on June 22, 2022, 18:08:36 PMMonsamjelden sa noe interessant i cup-kampen om Heggebø. Han mente at Heggebø burde snu seg mer inn mot mål når han kom i angrep. Han mente at Heggebø sløste vekk en stor sjanse fordi kroppen hans pekte utenfor stolpen, og da ville han ikke kunne klare å føre ballen ned i mål, men om han hadde vært mer vendt mot mål hadde han dunket det inn ned hjørnet...

En sjelden ekspertkommentar av Mjelde. Skulle ønske det kom flere slike.
Tren på langskudd

Kagain

Quote from: Lasaron on June 22, 2022, 18:52:12 PMEn sjelden ekspertkommentar av Mjelde. Skulle ønske det kom flere slike.

Ja, jeg tror det var en veldig god kommentar, spesielt siden Monsamjelden var litt same type spiss seg i sin tid såvidt jeg har fått med meg...

Lasaron

Quote from: Kagain on June 22, 2022, 19:26:23 PM
Quote from: Lasaron on June 22, 2022, 18:52:12 PMEn sjelden ekspertkommentar av Mjelde. Skulle ønske det kom flere slike.

Ja, jeg tror det var en veldig god kommentar, spesielt siden Monsamjelden var litt same type spiss seg i sin tid såvidt jeg har fått med meg...

Veldig og veldig. Bra, absolutt. Jeg har NULL fotballfaglig kompetanse. En ekspertkommentator bør lære meg ting. Si ting jeg ikke visste, eller var helt klar over. Det skjer ytterst sjeldent med Mjelde, men det var kjekt at det skjedde nå.

Vidar Davidsen gjorde det ofte nok til at jeg var fornøyd. De nordlendingene som kommenterte en treningskamp mellom Brann og Glimt for et par år siden, var fenomenale. Aner ikke hva de heter.
Tren på langskudd

fortune

Quote from: Lasaron on June 22, 2022, 19:49:26 PM
Quote from: Kagain on June 22, 2022, 19:26:23 PM
Quote from: Lasaron on June 22, 2022, 18:52:12 PMEn sjelden ekspertkommentar av Mjelde. Skulle ønske det kom flere slike.

Ja, jeg tror det var en veldig god kommentar, spesielt siden Monsamjelden var litt same type spiss seg i sin tid såvidt jeg har fått med meg...

Veldig og veldig. Bra, absolutt. Jeg har NULL fotballfaglig kompetanse. En ekspertkommentator bør lære meg ting. Si ting jeg ikke visste, eller var helt klar over. Det skjer ytterst sjeldent med Mjelde, men det var kjekt at det skjedde nå.

Vidar Davidsen gjorde det ofte nok til at jeg var fornøyd. De nordlendingene som kommenterte en treningskamp mellom Brann og Glimt for et par år siden, var fenomenale. Aner ikke hva de heter.

Vår tidligere speider Lars Tjærnås er den eneste som fortjener tittelen «ekspertkommentator». Ganske nerdete, men informativt og forklarende.
First is first, second is nothing

Churchill

Vi har et lag som scorer bøttevis med mål, uten at lagets eneste spiss er involvert. Da må vi gi andre sjansen. Jeg skjønner absolutt ikke hvorfor ikke Finne og Heggebø ikke skal skifte plass.
...we shall never surrender.

Go Up