• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Eirik Horneland

Started by Gulløl, October 16, 2020, 20:15:37 PM

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Go Down

Fusentast

Ja, det kan godt være de er gode kandidater for hovedtrenerjobben. Knudsen er selvsagt selv også en god kandidat, men vi skal huske at de rammevilkårene og omgivelsene han har å gjøre med i Bodø er noe helt annet enn det han eventuelt ville fått i Brann.

Det viktigste for Brann blir å unngå en ny hovedtrener som gir oss supportere "Omreisende kriseløsning - maks 6 måneder"- følelsen, det må være en som står for noe nytt, har et klar og tydelig spillestil, langsiktig fokus og som klubben evner å gi tid og ressurser til å bygge et bærekraftig lag.
I don't think you can the rules!

Nixon

En ny trener skal komme meg ganske mange pluss-poeng i sekken dersom han skal få ro og fred til å bygge langsiktig, uten nok umiddelbar opprykks-forbedring.
Rød makt på Hansa

Fusentast

Og det er nettopp her det største problemet ligger for Bergen og Brann, og den største forklaringen på hvorfor Brann ikke har klart å etablere seg som en stabil toppklubb.

Den klassiske syklusen:
Brann ansetter en hovedtrener og legger en (tilsynelatende) langsiktig plan for å "etablere Brann som en toppklubb i norsk fotball" og utvikle talenter --> I løpet av de neste månedene går det gjerne litt trått på det sportslige og supportere/media begynner å murre --> Klubbledelsen gir utydelige svar i media på om de fremdeles står bak treneren og den langsiktige planen --> Trener blir usikker og velger å kaste filosofi og tankegods (som gjorde at treneren fikk jobben i utgangspunktet) over bord, benker alle unge spillere (i sin viktigste utviklingsperiode) og satser på etablerte spillere godt over middagshøyden for å oppnå kortsiktige resultater --> Talentene skjønner tegningen og stikker fra Brann --> Troppen består etter hvert kun av spillere uten videresalgspotensiale --> De sportslige utfordringene fortsetter de neste ukene --> Styremøte i Brann der treneren sparkes --> Syklusen starter på nytt.

Evnen til å tenke langsiktig og stå ved de langsiktige planene når det butter i mot har vært fraværende i Brann i min levetid, og dette er etter min mening svaret på hvorfor Brann er der de er. Gullet i 2007 var så til de grader kjøpt suksess og ikke bærekraftig, og årene etter illustrerer at Brann ikke hadde bygget et klubbfundament som gjorde de til et stabilt topplag i norsk fotball.
I don't think you can the rules!

fortune

Quote from: Fusentast on March 16, 2022, 10:11:37 AMOg det er nettopp her det største problemet ligger for Bergen og Brann, og den største forklaringen på hvorfor Brann ikke har klart å etablere seg som en stabil toppklubb.

Den klassiske syklusen:
Brann ansetter en hovedtrener og legger en (tilsynelatende) langsiktig plan for å "etablere Brann som en toppklubb i norsk fotball" og utvikle talenter --> I løpet av de neste månedene går det gjerne litt trått på det sportslige og supportere/media begynner å murre --> Klubbledelsen gir utydelige svar i media på om de fremdeles står bak treneren og den langsiktige planen --> Trener blir usikker og velger å kaste filosofi og tankegods (som gjorde at treneren fikk jobben i utgangspunktet) over bord, benker alle unge spillere (i sin viktigste utviklingsperiode) og satser på etablerte spillere godt over middagshøyden for å oppnå kortsiktige resultater --> Talentene skjønner tegningen og stikker fra Brann --> Troppen består etter hvert kun av spillere uten videresalgspotensiale --> De sportslige utfordringene fortsetter de neste ukene --> Styremøte i Brann der treneren sparkes --> Syklusen starter på nytt.

Evnen til å tenke langsiktig og stå ved de langsiktige planene når det butter i mot har vært fraværende i Brann i min levetid, og dette er etter min mening svaret på hvorfor Brann er der de er. Gullet i 2007 var så til de grader kjøpt suksess og ikke bærekraftig, og årene etter illustrerer at Brann ikke hadde bygget et klubbfundament som gjorde de til et stabilt topplag i norsk fotball.

Her bommer du i mine øyne kraftig. Det blir for mange sykluser ja, men det er primært fordi Brann som klubb ikke har noen klar spillestil og strategi som de rekrutterer trenere og sportssjefer for å utføre. Hadde man hatt det kunne den nye treneren bygge videre på det den forrige gjorde og det vil gå en rød tråd i spillerlogistikken over mange år.

På enkelttrenere er Brann og supportere mye mer tålmodige enn man kan forvente, trenerne sitter lengre enn de burde og etter at det er tydelig for de fleste at prosjektet går rett vest. Hvilke andre klubber med ressurser til å være en toppklubb lar nedrykkstreneren fortsette? Det har Brann gjort to ganger nå. LAN hadde garderoben og alle mot seg, men fikk fortsette likevel. Kåre fikk fortsette inntil man strengt tatt ikke fortjente en sjanse til å overlev, men likevel fikk de fordi det var to andre lag som også var ubrukelige.
First is first, second is nothing

Fusentast

Opprykk for enhver pris betyr dessverre med stor sannsynlighet å fylle opp stallen med såkalte "erfarne" spillere som det ikke er mulig å selge, og at de unge (talentfulle?) som er i klubben nå ikke får utviklet seg og stikker til andre klubber. Håpløst å rykke opp med en elendig tropp, da blir det rett ned igjen og sammen gnålet for n-te gang.

Jeg mener de må starte med å definere hvor klubben skal og hvordan de skal komme seg dit, det er det aller viktigste for Brann nå! De trenger en solid daglig leder som kan styre klubben i riktig retning, og så må de selvsagt ha en dyktig hovedtrener som sørger for de sportslige prestasjonene, men tiden for kortsiktige løsninger i Brann MÅ være over nå!
I don't think you can the rules!

Fusentast

Quote from: fortune on March 16, 2022, 10:24:14 AM
Quote from: Fusentast on March 16, 2022, 10:11:37 AMOg det er nettopp her det største problemet ligger for Bergen og Brann, og den største forklaringen på hvorfor Brann ikke har klart å etablere seg som en stabil toppklubb.

Den klassiske syklusen:
Brann ansetter en hovedtrener og legger en (tilsynelatende) langsiktig plan for å "etablere Brann som en toppklubb i norsk fotball" og utvikle talenter --> I løpet av de neste månedene går det gjerne litt trått på det sportslige og supportere/media begynner å murre --> Klubbledelsen gir utydelige svar i media på om de fremdeles står bak treneren og den langsiktige planen --> Trener blir usikker og velger å kaste filosofi og tankegods (som gjorde at treneren fikk jobben i utgangspunktet) over bord, benker alle unge spillere (i sin viktigste utviklingsperiode) og satser på etablerte spillere godt over middagshøyden for å oppnå kortsiktige resultater --> Talentene skjønner tegningen og stikker fra Brann --> Troppen består etter hvert kun av spillere uten videresalgspotensiale --> De sportslige utfordringene fortsetter de neste ukene --> Styremøte i Brann der treneren sparkes --> Syklusen starter på nytt.

Evnen til å tenke langsiktig og stå ved de langsiktige planene når det butter i mot har vært fraværende i Brann i min levetid, og dette er etter min mening svaret på hvorfor Brann er der de er. Gullet i 2007 var så til de grader kjøpt suksess og ikke bærekraftig, og årene etter illustrerer at Brann ikke hadde bygget et klubbfundament som gjorde de til et stabilt topplag i norsk fotball.

Her bommer du i mine øyne kraftig. Det blir for mange sykluser ja, men det er primært fordi Brann som klubb ikke har noen klar spillestil og strategi som de rekrutterer trenere og sportssjefer for å utføre. Hadde man hatt det kunne den nye treneren bygge videre på det den forrige gjorde og det vil gå en rød tråd i spillerlogistikken over mange år.

På enkelttrenere er Brann og supportere mye mer tålmodige enn man kan forvente, trenerne sitter lengre enn de burde og etter at det er tydelig for de fleste at prosjektet går rett vest. Hvilke andre klubber med ressurser til å være en toppklubb lar nedrykkstreneren fortsette? Det har Brann gjort to ganger nå. LAN hadde garderoben og alle mot seg, men fikk fortsette likevel. Kåre fikk fortsette inntil man strengt tatt ikke fortjente en sjanse til å overlev, men likevel fikk de fordi det var to andre lag som også var ubrukelige.

Helt fair å være uenig! Vi kan i hvert fall være enig om at de ansettelsene og spillerkjøpene Brann har gjort de siste årene ikke har vært gode, men det blir gjerne slik når panikk ligger til grunn...

Jeg mener Brann nå MÅ tenke langsiktig og de MÅ treffe med ansettelse av daglig leder slik at de langsiktige planene blir gode. Det må blant defineres hvilke mål klubben har, hvilken retning klubben skal gå, spillestil klubben skal ha, hvilke spillertyper en slik spillestil krever etc. slik at rammebetingelsene for trener er tydelige og forutsigbare.
I don't think you can the rules!

krakra

Quote from: fortune on March 16, 2022, 10:24:14 AM
Quote from: Fusentast on March 16, 2022, 10:11:37 AMOg det er nettopp her det største problemet ligger for Bergen og Brann, og den største forklaringen på hvorfor Brann ikke har klart å etablere seg som en stabil toppklubb.

Den klassiske syklusen:
Brann ansetter en hovedtrener og legger en (tilsynelatende) langsiktig plan for å "etablere Brann som en toppklubb i norsk fotball" og utvikle talenter --> I løpet av de neste månedene går det gjerne litt trått på det sportslige og supportere/media begynner å murre --> Klubbledelsen gir utydelige svar i media på om de fremdeles står bak treneren og den langsiktige planen --> Trener blir usikker og velger å kaste filosofi og tankegods (som gjorde at treneren fikk jobben i utgangspunktet) over bord, benker alle unge spillere (i sin viktigste utviklingsperiode) og satser på etablerte spillere godt over middagshøyden for å oppnå kortsiktige resultater --> Talentene skjønner tegningen og stikker fra Brann --> Troppen består etter hvert kun av spillere uten videresalgspotensiale --> De sportslige utfordringene fortsetter de neste ukene --> Styremøte i Brann der treneren sparkes --> Syklusen starter på nytt.

Evnen til å tenke langsiktig og stå ved de langsiktige planene når det butter i mot har vært fraværende i Brann i min levetid, og dette er etter min mening svaret på hvorfor Brann er der de er. Gullet i 2007 var så til de grader kjøpt suksess og ikke bærekraftig, og årene etter illustrerer at Brann ikke hadde bygget et klubbfundament som gjorde de til et stabilt topplag i norsk fotball.

Her bommer du i mine øyne kraftig. Det blir for mange sykluser ja, men det er primært fordi Brann som klubb ikke har noen klar spillestil og strategi som de rekrutterer trenere og sportssjefer for å utføre. Hadde man hatt det kunne den nye treneren bygge videre på det den forrige gjorde og det vil gå en rød tråd i spillerlogistikken over mange år.

På enkelttrenere er Brann og supportere mye mer tålmodige enn man kan forvente, trenerne sitter lengre enn de burde og etter at det er tydelig for de fleste at prosjektet går rett vest. Hvilke andre klubber med ressurser til å være en toppklubb lar nedrykkstreneren fortsette? Det har Brann gjort to ganger nå. LAN hadde garderoben og alle mot seg, men fikk fortsette likevel. Kåre fikk fortsette inntil man strengt tatt ikke fortjente en sjanse til å overlev, men likevel fikk de fordi det var to andre lag som også var ubrukelige.
Problemet med at disse trenerne får sitte for lenge er at når de først sparkes, så har det bygd seg opp en så sterk motvilje mot alt de har drevet med at Brann går i motsatt retning. (Skarsfjord og LAN) eller så har Brann havnet i alvorlige sportslige problemer (Norling og KI), justerer for å snu resultatstrenden. Når man da begynner å vinne, så står man bare fast ved denne vinneroppskriften, selv om den er kortsiktig og ikke bærekraftig.

Nesten hver gang Brann ansetter ny trener så ser man først og fremst etter noen som har sine styrker der forgjengeren hadde sine svakheter. Det gjaldt da Nilsen ble ansatt, da Norling ble ansatt og da KI ble ansatt. Unntakene er når man ansetter assistentene, som Skarsfjord og Horneland.

Lasaron

Fortune nevner noe viktig. Dette med at tålmodigheten med trenere i Brann ikke bare er stor, men for stor. Som hovedregel sitter de for lenge. Det viser nyere historie med all tydelighet.

I tillegg er det mange, iallfall på Facebook, som idiotforklarer det når treneren endelig sparkes. Mange. Så tålmodigheten er stor.


En annen ting som irriterer, som kanskje er litt på siden, kanskje ikke, er en fordom jeg har. Jeg har en fordom om at mange som har "støtte laget uansett, alltid, på alle måter"-holdningen sjelden og aldri går på stadion. Videre at mange av de kritiske røstene som blir idiotforklart, ofte går på stadion. Hvis denne fordommen stemmer, så kan de som idiotforklarer stille seg følgende spørsmål:

Hva gagner Brann best?

1. At alle er positive og støtter, bare at man sjelden eller aldri går på kamp.

2. At Stadion er full hver kamp, av folk som heier og heier, men også uttrykker sin misnøye når ting går dårlig.

Det er hypotetisk, ja. Men når de innser at riktig svar er nr 2, så innser de kanskje noen nyanser i hva det vil si å være en god supporter.

Rart å skrive dette her, kanskje, for her slår jeg bare inn åpne dører.
Tren på langskudd

Fusentast

Quote from: krakra on March 16, 2022, 11:51:47 AM
Quote from: fortune on March 16, 2022, 10:24:14 AM
Quote from: Fusentast on March 16, 2022, 10:11:37 AMOg det er nettopp her det største problemet ligger for Bergen og Brann, og den største forklaringen på hvorfor Brann ikke har klart å etablere seg som en stabil toppklubb.

Den klassiske syklusen:
Brann ansetter en hovedtrener og legger en (tilsynelatende) langsiktig plan for å "etablere Brann som en toppklubb i norsk fotball" og utvikle talenter --> I løpet av de neste månedene går det gjerne litt trått på det sportslige og supportere/media begynner å murre --> Klubbledelsen gir utydelige svar i media på om de fremdeles står bak treneren og den langsiktige planen --> Trener blir usikker og velger å kaste filosofi og tankegods (som gjorde at treneren fikk jobben i utgangspunktet) over bord, benker alle unge spillere (i sin viktigste utviklingsperiode) og satser på etablerte spillere godt over middagshøyden for å oppnå kortsiktige resultater --> Talentene skjønner tegningen og stikker fra Brann --> Troppen består etter hvert kun av spillere uten videresalgspotensiale --> De sportslige utfordringene fortsetter de neste ukene --> Styremøte i Brann der treneren sparkes --> Syklusen starter på nytt.

Evnen til å tenke langsiktig og stå ved de langsiktige planene når det butter i mot har vært fraværende i Brann i min levetid, og dette er etter min mening svaret på hvorfor Brann er der de er. Gullet i 2007 var så til de grader kjøpt suksess og ikke bærekraftig, og årene etter illustrerer at Brann ikke hadde bygget et klubbfundament som gjorde de til et stabilt topplag i norsk fotball.

Her bommer du i mine øyne kraftig. Det blir for mange sykluser ja, men det er primært fordi Brann som klubb ikke har noen klar spillestil og strategi som de rekrutterer trenere og sportssjefer for å utføre. Hadde man hatt det kunne den nye treneren bygge videre på det den forrige gjorde og det vil gå en rød tråd i spillerlogistikken over mange år.

På enkelttrenere er Brann og supportere mye mer tålmodige enn man kan forvente, trenerne sitter lengre enn de burde og etter at det er tydelig for de fleste at prosjektet går rett vest. Hvilke andre klubber med ressurser til å være en toppklubb lar nedrykkstreneren fortsette? Det har Brann gjort to ganger nå. LAN hadde garderoben og alle mot seg, men fikk fortsette likevel. Kåre fikk fortsette inntil man strengt tatt ikke fortjente en sjanse til å overlev, men likevel fikk de fordi det var to andre lag som også var ubrukelige.
Problemet med at disse trenerne får sitte for lenge er at når de først sparkes, så har det bygd seg opp en så sterk motvilje mot alt de har drevet med at Brann går i motsatt retning. (Skarsfjord og LAN) eller så har Brann havnet i alvorlige sportslige problemer (Norling og KI), justerer for å snu resultatstrenden. Når man da begynner å vinne, så står man bare fast ved denne vinneroppskriften, selv om den er kortsiktig og ikke bærekraftig.

Nesten hver gang Brann ansetter ny trener så ser man først og fremst etter noen som har sine styrker der forgjengeren hadde sine svakheter. Det gjaldt da Nilsen ble ansatt, da Norling ble ansatt og da KI ble ansatt. Unntakene er når man ansetter assistentene, som Skarsfjord og Horneland.

Ja, det har manglet en rød tråd i ansettelsene. Mitt inntrykk fra utsiden er at man ofte starter med "Hvem er ledig?" fremfor "Hvem er riktig for oss?", og at dette over mange år har vært en ond spiral for klubben. Det jeg nå håper de tar tak i er de stor spørsmålene om hva Brann skal være, hvordan klubben skal komme seg dit, hvilken trenertype skal lede laget og hvilke spillertyper de trenger etc.
I don't think you can the rules!

Nixon

Quote from: Lasaron on March 16, 2022, 11:57:14 AMEn annen ting som irriterer, som kanskje er litt på siden, kanskje ikke, er en fordom jeg har. Jeg har en fordom om at mange som har "støtte laget uansett, alltid, på alle måter"-holdningen sjelden og aldri går på stadion. Videre at mange av de kritiske røstene som blir idiotforklart, ofte går på stadion.

Min oppfatning er i mange tilfeller motsatt. Så kanskje er det ikke reelt verken den ene eller andre veien.

Pluss at også idiotforklaringen går begge veier. Så ingen grunn til at noen parter skal ta på seg offerrollen.
Rød makt på Hansa

nero

Quote from: Lasaron on March 16, 2022, 11:57:14 AMEn annen ting som irriterer, som kanskje er litt på siden, kanskje ikke, er en fordom jeg har. Jeg har en fordom om at mange som har "støtte laget uansett, alltid, på alle måter"-holdningen sjelden og aldri går på stadion. Videre at mange av de kritiske røstene som blir idiotforklart, ofte går på stadion. Hvis denne fordommen stemmer, så kan de som idiotforklarer stille seg følgende spørsmål:

Hva gagner Brann best?

1. At alle er positive og støtter, bare at man sjelden eller aldri går på kamp.

2. At Stadion er full hver kamp, av folk som heier og heier, men også uttrykker sin misnøye når ting går dårlig.

Det er hypotetisk, ja. Men når de innser at riktig svar er nr 2, så innser de kanskje noen nyanser i hva det vil si å være en god supporter.

Rart å skrive dette her, kanskje, for her slår jeg bare inn åpne dører.

Jeg har akkurat det samme inntrykket som deg. Den der «støttæ lagæt alltid»-gjengen hører man jo ikke så mye til på kampene når det går dårlig. Og det gjør det jo rett som det er.
Lions led by donkeys.

Lasaron

Nixon og Nero, dere to forhenværende storheter. Joda, de fins over alt, begge typer. Det vet jeg. Og det er kanskje både vanskelig og lite viktig å finne fasiten på "styrkeforholdet."

Men de som kritiserer kritikere på autopilot, og selv aldri går på kamper, syns jeg skal tenke seg litt om.


Tren på langskudd

Fusentast

March 16, 2022, 12:43:19 PM #162 Last Edit: March 16, 2022, 12:46:19 PM by Fusentast
Quote from: nero on March 16, 2022, 12:23:32 PM
Quote from: Lasaron on March 16, 2022, 11:57:14 AMEn annen ting som irriterer, som kanskje er litt på siden, kanskje ikke, er en fordom jeg har. Jeg har en fordom om at mange som har "støtte laget uansett, alltid, på alle måter"-holdningen sjelden og aldri går på stadion. Videre at mange av de kritiske røstene som blir idiotforklart, ofte går på stadion. Hvis denne fordommen stemmer, så kan de som idiotforklarer stille seg følgende spørsmål:

Hva gagner Brann best?

1. At alle er positive og støtter, bare at man sjelden eller aldri går på kamp.

2. At Stadion er full hver kamp, av folk som heier og heier, men også uttrykker sin misnøye når ting går dårlig.

Det er hypotetisk, ja. Men når de innser at riktig svar er nr 2, så innser de kanskje noen nyanser i hva det vil si å være en god supporter.

Rart å skrive dette her, kanskje, for her slår jeg bare inn åpne dører.

Jeg har akkurat det samme inntrykket som deg. Den der «støttæ lagæt alltid»-gjengen hører man jo ikke så mye til på kampene når det går dårlig. Og det gjør det jo rett som det er.

Som bergenser kjenner man jo byen og folket godt, og det er vel ikke tatt ut av løse luften at mange ser på  bergensere som kravstore og breiale bedrevitere med liten tålmodighet. Når det går dårlig kommer det fort "Det var det jeg visste! Noen må gå! (De må få inn han der Monsamjeld'n!)" og når det går bra "Steike, vi er faktisk verdens beste lag! Gi treneren livstidskontrakt!" Men det er jo dette som gjør oss til bergensere og Bergen så herlig unorsk!
I don't think you can the rules!

Fusentast

Tja, jeg skjønner ikke den allmenne oppfattelsen av at dagens spillerstall er så fryktelig god og at Brann automatisk skal være en kandidat til å rykke rett opp igjen. Det kan selvsagt være at en annen trener kan få mer ut av denne spillergruppen (i min verden er ikke Horneland riktig mann), men jeg er også skeptisk til de offensive kvalitetene i dette laget på generelt grunnlag. Det er fryktelig enkelt å forsvare seg mot Brann per dags dato, noe vi får bekreftet i hver eneste kamp. Ingen i OBOS frykter Brann nå!


Husk også at Brann er det laget alle i OBOS skal slå i år takket være forrige styreleders herlige kommentarer etter kampen mot Jerv.

Når det gjelder at de unge landslagsspillerne ikke tar steget opp på A-laget i Brann, så finnes det nok mange forklaringsvariabler på dette. En av de viktigste, etter min mening, er at Brann ikke tør/evner å slippe de til over tid. Det blir gjerne en kamp i ny og ne, som ofte blir en negativ opplevelse, og så rett på benken eller ut av troppen. Brann har tilsynelatende ikke hatt en plan for disse annet enn å få de opp i A-lagsstallen virker det som, samtidig som de har hentet middelmådige spillere på løpende bånd. En annen diskusjon er selvsagt om de er gode nok i utgangspunktet (Niklas Jensen er åpenbart det) og om Brann gjør en god nok jobb med velge ut de riktige spillerne til A-laget.

Det er mye å ta tak i, men det nye styret virker lovende og de klarer forhåpentligvis å finne en god daglig leder som kan styre Brann i riktig retning.
I don't think you can the rules!

esp123

Stallen til Brann er OBOS-ligaens beste. Den diskusjonen er helt meningsløs og må ihvertfall legges død. Brann henter spillere fra Superligaen og Allsvenskan. Det er ingen i nærheten av å hente på den hyllen i OBOS. Sammenlign CV'en til Brann-spillerne med resten av OBOS. Det er klasseforskjell. Hvem spiller på topp for Ranheim? Mehnert. Som knapt fikk spille i Brann. Hvem spiller på topp for Fredrikstad? Brann-floppen Henrik Kjelsrud Johansen. Både de som rykket ned og de som kjempet i toppen ifjor har mistet mye kvalitet. Selv om det er noen tunge lag i divisjonen i år, så er kvaliteten svært lav. Brann bør rykke lett opp med spillerstallen de har til rådighet.

Jeg vil si at alle så godt som alle spillerne i Brann-troppen (med unntak av de aller yngste) hadde gått inn i 11'eren til alle andre lag i OBOS. 

Kagain

Quote from: esp123 on March 16, 2022, 15:23:05 PMStallen til Brann er OBOS-ligaens beste. Den diskusjonen er helt meningsløs og må ihvertfall legges død. Brann henter spillere fra Superligaen og Allsvenskan. Det er ingen i nærheten av å hente på den hyllen i OBOS. Sammenlign CV'en til Brann-spillerne med resten av OBOS. Det er klasseforskjell. Hvem spiller på topp for Ranheim? Mehnert. Som knapt fikk spille i Brann. Hvem spiller på topp for Fredrikstad? Brann-floppen Henrik Kjelsrud Johansen. Både de som rykket ned og de som kjempet i toppen ifjor har mistet mye kvalitet. Selv om det er noen tunge lag i divisjonen i år, så er kvaliteten svært lav. Brann bør rykke lett opp med spillerstallen de har til rådighet.

Jeg vil si at alle så godt som alle spillerne i Brann-troppen (med unntak av de aller yngste) hadde gått inn i 11'eren til alle andre lag i OBOS. 


Enig der. Det trenger ikke nødvendigvis være slik at Horneland er en dårlig trener, men det kan være en dårlig match mellom det han kan levere og det Brann forsøker å stille krav om. Samme type problem som med LAN. Han fikk opprykk til med en gang og Brann herjet ganske godt i eliteserien etter opprykket. Men de manglet den siste sausen for å få det helt til, og LAN evnet ikke å få til dette. Blir interessant å se hvordan det går med Aafk der.

Dette hadde jo vært morsomt å se hva trenerkapasiteter som Bielsa kunne fått til med Brann. Men det er klart, slike trenere kommer ikke til å jobbe i eliteserien.

Så det Brann trenger er

1. En trener som matcher filosofien Brann prøver å få til nå: noenlunde underholdende fotball med grei bruk av ungfoler. Da får man folk tilbake til stadion og penger inn i kassen etter spillersalg.

2. Evne til å følge opp hva treneren gjør og tålmodighet. Om de henter inn en kar som ser ut til å passe med filosofien til Brann og han styrer mot nedrykk må han tuppes. Ser man forbedringer i spillet til Brann men at de må ta et år til i OBOS så er det ok. Med forbedringer tenker jeg ikke de situasjonene man hadde i høst hvor Brann gikk ut og sa at "vi tapte, men vi hadde spillet. Dette er positivt" når resultatene stadig spikret nagler i kisten til Brann gjennom tap på tap.

3. Om Brann rykker opp i eliteserien og så stagnerer fullstendig et sted midt på tabellen bør den treneren som styrer der få gå ut kontrakten. Ikke fornye. Bruk kontraktstiden til å gjøre en nøye speiding av den neste treneren. Om Brann rykker opp i eliteserien og ligger mot bunn midtveis i sesongen: spark trener og se om man får en annen som ligner på den bestillingen fra første punkt. 

Fusentast

Quote from: Kagain on March 16, 2022, 15:59:49 PM
Quote from: esp123 on March 16, 2022, 15:23:05 PMStallen til Brann er OBOS-ligaens beste. Den diskusjonen er helt meningsløs og må ihvertfall legges død. Brann henter spillere fra Superligaen og Allsvenskan. Det er ingen i nærheten av å hente på den hyllen i OBOS. Sammenlign CV'en til Brann-spillerne med resten av OBOS. Det er klasseforskjell. Hvem spiller på topp for Ranheim? Mehnert. Som knapt fikk spille i Brann. Hvem spiller på topp for Fredrikstad? Brann-floppen Henrik Kjelsrud Johansen. Både de som rykket ned og de som kjempet i toppen ifjor har mistet mye kvalitet. Selv om det er noen tunge lag i divisjonen i år, så er kvaliteten svært lav. Brann bør rykke lett opp med spillerstallen de har til rådighet.

Jeg vil si at alle så godt som alle spillerne i Brann-troppen (med unntak av de aller yngste) hadde gått inn i 11'eren til alle andre lag i OBOS. 


Enig der. Det trenger ikke nødvendigvis være slik at Horneland er en dårlig trener, men det kan være en dårlig match mellom det han kan levere og det Brann forsøker å stille krav om. Samme type problem som med LAN. Han fikk opprykk til med en gang og Brann herjet ganske godt i eliteserien etter opprykket. Men de manglet den siste sausen for å få det helt til, og LAN evnet ikke å få til dette. Blir interessant å se hvordan det går med Aafk der.

Dette hadde jo vært morsomt å se hva trenerkapasiteter som Bielsa kunne fått til med Brann. Men det er klart, slike trenere kommer ikke til å jobbe i eliteserien.

Så det Brann trenger er

1. En trener som matcher filosofien Brann prøver å få til nå: noenlunde underholdende fotball med grei bruk av ungfoler. Da får man folk tilbake til stadion og penger inn i kassen etter spillersalg.

2. Evne til å følge opp hva treneren gjør og tålmodighet. Om de henter inn en kar som ser ut til å passe med filosofien til Brann og han styrer mot nedrykk må han tuppes. Ser man forbedringer i spillet til Brann men at de må ta et år til i OBOS så er det ok. Med forbedringer tenker jeg ikke de situasjonene man hadde i høst hvor Brann gikk ut og sa at "vi tapte, men vi hadde spillet. Dette er positivt" når resultatene stadig spikret nagler i kisten til Brann gjennom tap på tap.

3. Om Brann rykker opp i eliteserien og så stagnerer fullstendig et sted midt på tabellen bør den treneren som styrer der få gå ut kontrakten. Ikke fornye. Bruk kontraktstiden til å gjøre en nøye speiding av den neste treneren. Om Brann rykker opp i eliteserien og ligger mot bunn midtveis i sesongen: spark trener og se om man får en annen som ligner på den bestillingen fra første punkt. 

Nevner i fleng: Delaveris, Simba, Kolskogen, Skaanes, Hove. Dette er ikke akkurat klassespillere! Mulig jeg er for pessimistisk, men tror dere overvurderer Brannstallen kraftig her...
I don't think you can the rules!

krakra

March 16, 2022, 16:18:27 PM #167 Last Edit: March 16, 2022, 16:21:33 PM by krakra
Tror alle disse hadde fått rimelig regelmessig spilletid i alle andre OBOS-klubber og også en del Eliteserie-klubber. Kolskogen hadde nok vært interessant for klubber som VIF, Viking, Molde og Glimt.

Jeg kunne forresten klart å nevne en håndfull spillere hos de andre OBOS-lagene som ikke er klassespillere akkurat. Hvilket nivå tror folk denne ligaen holder?

esp123

March 16, 2022, 16:53:04 PM #168 Last Edit: March 16, 2022, 16:59:59 PM by esp123
Skaanes scorte 7 mål og startet 28 kamper for Start (som rykket opp) i OBOS-ligaen i 2019.

Kolskogen spilte OBOS-liga som 17 åring og er på u21-landslaget.

Delaveris ble hentet fra Vitesse, og har gode prestasjoner fra Eliteserien.

Runar Hove er cupmester med Viking. Har erfaring fra OBOS da han var en av de viktigste spillerne på et Florø-lag som luktet på kvalik til Eliteserien i 2017. Scorte 6 mål(!).

Simba har vist potensiale på høyeste nivå i Norge.

EDIT: Man kan hause opp OBOS så mye man vil, men det er ikke i nærheten av Elitserien. Her møter vi semiproffer. Hvis vi ikke rykker opp, så kan vi ikke skylde på kvaliteten på spillerstallen.


Giles

Quote from: Lissabon on March 16, 2022, 15:07:27 PMPå papiret har Brann den soleklart beste stallen.

I tillegg har de enormt mange landslagsaktuelle i vannskorpen , bl a : Haaland, Hjorteseth, Børsheim, Tviberg m m som i de fleste andre klubber ville vært veldig aktuelle.

Brann har ikke hatt gode trenere som har fått ut hele potensialet siden ( utskjelte ) Aabrekk. 2007 var innkjøpt stjernelag styrt av Martin Anderesen
Leve poeten Aabrekk!

Kagain

Quote from: Fusentast on March 16, 2022, 16:08:55 PMNevner i fleng: Delaveris, Simba, Kolskogen, Skaanes, Hove. Dette er ikke akkurat klassespillere! Mulig jeg er for pessimistisk, men tror dere overvurderer Brannstallen kraftig her...

Hove og Skaanes kan jeg tildels være enig med. Dette er stallfyll. Kolskogen var eneste Brann-spiller som ble tatt ut til u21 nå sist, han har vist at han kan gjøre mye bra om han får tid og en trygg makker. Delaveris har ikke fått det til i Brann, men han kom seg jo til utlandet som ganske ung, så det skal ikke være noe gale med evnene. Simba har heller ikke dominert over lengre tid, men han har vist glimt av noe veldig spennende.

Så la meg nevne i fleng spillere som flere mener er klassespillere (i alle fall i OBOS). Noen er jeg uenig i, men det er min personlige mening basert på det jeg syns Brann mister ved å bruke dem.

Dyngeland - Et utvalg u21 og nedoverkamper, 150 kamper for Sogndal. Prøvd seg i utlandet.

Kniklas - Viser prov på noe veldig spennende.

FHM - Det er ikke uten grunn at engen hentet han fra lavere divisjoner.

SHN - Jeg mener at Brann mister litt for mye med han på banen, men her er jeg i minoritet. Mange andre er veldig glad for å ha han og både LAN, KI og Horneland har lystet etter han, så...

Finne - Proffkarriere, omskolert til ving i engen.

Heggebø - Vist at han har noe å bidra med i fjor høst.

Rasmussen - Også fått sjansen til en proffkarriere.

Andre elementer:

Det er også noen som mener at Kristiansen er en solid fyr.

Blomberg var det flere som var interessert i da han mot alle forventninger ble hentet til Brann. Skovgaard fikk også en smak på livet i andre land.

Det skulle bli en ok stall dette, i alle fall i OBOS.

Corran

Quote from: krakra on March 15, 2022, 22:58:47 PMJeg mener at både BA og BT har sagt at Brann hadde klare signaler på at Knutsen var høyaktuell hvis de hadde ventet ut sesongen.
Eg erindrer ikke det, men skal ikke være bombastisk
Hadde heller inntrykk av at det nok ikke hadde vært aktuelt selv om de hadde ventet
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

gladiporno

Må si at Horneland imponerer i kommunikasjon. Blant mine bekjente i Trondheim ansees han som tidenes verste trener i RBK, likevel klarer han nå, overfor BA og BT, å fremstille tiden sin i klubben som en suksesshistorie.

1908

Når man ikke har klart å levere noe på 1.5 år og påstår man er en suksess trener, så er det på tide å se seg selv i speilet og spørre seg selv om Brann gjør det bra..

Corran

Litt tanker etter de siste rundene ang Horneland
Det ser faktisk etter hver ut som vi har en plan i spillet og at den begynner å fungere.
Og det er ikke en traust plan som går på å forsvare seg.

Horneland har her inne blitt sammenlignet mye med de tidligere trenerne og da særlig LAN.
Men det er en del forskjeller her.
Brann spiller nå mer offensivt og det er deilig og se etter en scoring når laget kan legge seg litt bakpå så står han og pisker spillerne framover.
Vi scorer mye mål og mes samme scoringstakt resten av sesongen setter vi Obos rekord .
Det var fryktet at ungdommen ikke skulle slippe til, men Heggebø er klart første valg.
Wassberg er foretrukket foran flere etablerte.
Wolfe virker å spilles seg til fast plass, men vi får se hva som skjer når Palle er klar
At Ruben startet de første kampene var naturlig pga skade og landslags opphold
Andre ungdommer har fått prøve seg og da spesielt Hjorteseth og det med mer "trygge" valg på benken.

Så er litt positivt overasket og innstilt nå enn i begynnelsen av sesongen.
Blir spennende å se om utviklingen fortsetter og det ikke er et blaff det vi nå ser

Men kan komme tidligere bytter av og til.
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

opplett

Støttes. Får se nye sider med fotballspillet nå, håper det fortsetter.

I tillegg virker Hornis som en stødig og menneskelig varm kar, så hadde vært gøy om han hadde fått Brann til.
Norling skryter likevel av oppholdet i Norge . - Menneskene i Brann var fantastiske. Klubben var vakker som s****.

Corran

Eg glemte jo egentlig det poenget som trigget meg til å skrive innlegget over.
Likte veldig godt at han i uken nå når han ble intervjuet ang kampen snakket om at Kongsvinger i forrige kamp ble slått av "en av våre".
Samtidig kunne en lese at Delvaris var meget happy med alle gratulasjonsmeldingene etter målet fra både spillere og resten av Brann

In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Norlings Hund 2

Trengte Horneland bare tid? Spent på fortsettelsen her, han ser ut til å virkelig ha fått skikk på laget.

Jeg håper det, mannen er hel ved og det er vanskelig å ikke unne ham å lykkes.

krakra

Det er i alle fall ingenting å ta ham på så langt. Så er spørsmålet om vanskelighetsgraden er for lav. Denne stallen skal jo dominere i OBOS.

Norlings Hund 2

Quote from: krakra on May 30, 2022, 18:58:55 PMDet er i alle fall ingenting å ta ham på så langt. Så er spørsmålet om vanskelighetsgraden er for lav. Denne stallen skal jo dominere i OBOS.

Ingen tvil om det! Tror denne stallen kan slå fra seg i Eliteserien også, jeg ser faktisk ikke behovet for å handle i det hele tatt i sommer, med mindre noen går ut.

Pete05

Quote from: Norlings Hund 2 on May 30, 2022, 19:09:55 PM
Quote from: krakra on May 30, 2022, 18:58:55 PMDet er i alle fall ingenting å ta ham på så langt. Så er spørsmålet om vanskelighetsgraden er for lav. Denne stallen skal jo dominere i OBOS.

Ingen tvil om det! Tror denne stallen kan slå fra seg i Eliteserien også, jeg ser faktisk ikke behovet for å handle i det hele tatt i sommer, med mindre noen går ut.

Vi får vel første svar på dette når vi møter et ES lag i cupen. Men utfordringen kan bli å holde på spillere når vi dominerer på denne måten. Det vil garantert komme bud på flere spillere i sommervinduet.

Superjack

Quote from: Pyton on May 30, 2022, 19:21:16 PM
Quote from: Norlings Hund 2 on May 30, 2022, 19:09:55 PM
Quote from: krakra on May 30, 2022, 18:58:55 PMDet er i alle fall ingenting å ta ham på så langt. Så er spørsmålet om vanskelighetsgraden er for lav. Denne stallen skal jo dominere i OBOS.

Ingen tvil om det! Tror denne stallen kan slå fra seg i Eliteserien også, jeg ser faktisk ikke behovet for å handle i det hele tatt i sommer, med mindre noen går ut.

Vi får vel første svar på dette når vi møter et ES lag i cupen. Men utfordringen kan bli å holde på spillere når vi dominerer på denne måten. Det vil garantert komme bud på flere spillere i sommervinduet.

Fra ES klubber da vil jeg tro? Og hvorfor skal Brann selge til ES om alr tyder på eget opprykk?
Brannsupporter.

Corran

Quote from: Superjack on May 30, 2022, 21:34:01 PM
Quote from: Pyton on May 30, 2022, 19:21:16 PM
Quote from: Norlings Hund 2 on May 30, 2022, 19:09:55 PM
Quote from: krakra on May 30, 2022, 18:58:55 PMDet er i alle fall ingenting å ta ham på så langt. Så er spørsmålet om vanskelighetsgraden er for lav. Denne stallen skal jo dominere i OBOS.

Ingen tvil om det! Tror denne stallen kan slå fra seg i Eliteserien også, jeg ser faktisk ikke behovet for å handle i det hele tatt i sommer, med mindre noen går ut.

Vi får vel første svar på dette når vi møter et ES lag i cupen. Men utfordringen kan bli å holde på spillere når vi dominerer på denne måten. Det vil garantert komme bud på flere spillere i sommervinduet.

Fra ES klubber da vil jeg tro? Og hvorfor skal Brann selge til ES om alr tyder på eget opprykk?

Og de spillerne som spiller vil vel ikke gå til et lag med mindre stemning og gøy på kampene.
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Optimist

Vil Lissabon fortsatt ha Horneland ut etter denne formkurven mon tro?
Kokende idiot

Superjack

Brannsupporter.

Churchill

Quote from: Superjack on May 31, 2022, 07:02:28 AMFeilpost
te author=Optimist link=msg=586496 date=1653949704]
Vil Lissabon fortsatt ha Horneland ut etter denne formkurven mon tro?
[/quote]

Helt sikkert. Lissabon er kroneksempelet på en megativitetskultur rundt Brann som bare fører ett sted; nedover på tabellen.
...we shall never surrender.

Falkman

Quote from: Optimist on May 30, 2022, 23:28:24 PMVil Lissabon fortsatt ha Horneland ut etter denne formkurven mon tro?

Det spørs vel om vi spilte nok i lengderetning og langs bakken i går.

krakra

Personlig var jeg ikke i særlig tvil om at Horneland skulle lede Brann til opprykk. Han er en solid trener, og stallen er så overlegen at det ville vært en voldsom underprestasjon å ikke vinne OBOS i år. Jeg var bekymret for at det ville bli traust fotball med et gammelt lag. Det har det ikke vært, og i talentbruk og spillestil har Horneland levert over min forventning.

Det er jo fint at han leverer på disse punktene også, for han er en menneske- og ledertype som man vil skal lykkes med Brann. Han har og oser verdier som Brann har veldig godt av.

Men det er jo greit å ha beina litt på jorden her. At Norges nest største klubb, som kan ha spillere som Bård Finne og Horn Myhre på benken, dominerer i OBOS-ligaen er ikke noe mirakel akkurat. Det hylles i alle retninger nå, men den virkelige testen kommer neste år, eventuelt i cupen. Horneland, Jimmi og resten har imidlertid sørget for å få ro gjennom denne sesongen. Det er ingen andre enn stråmyhr som kommer til å kreve noens avgang før sesongen er over.

Christian

Quote from: krakra on May 31, 2022, 10:17:32 AMMen det er jo greit å ha beina litt på jorden her. At Norges nest største klubb, som kan ha spillere som Bård Finne og Horn Myhre på benken, dominerer i OBOS-ligaen er ikke noe mirakel akkurat. Det hylles i alle retninger nå, men den virkelige testen kommer neste år, eventuelt i cupen. Horneland, Jimmi og resten har imidlertid sørget for å få ro gjennom denne sesongen. Det er ingen andre enn stråmyhr som kommer til å kreve noens avgang før sesongen er over.
Akkurat dette!

Tenkte litt på det på vei hjem fra Stadion i går: Visst var det gøy! Visst var Brann god! Men det er fremdeles OBOS. Det er nivå to.

Akkurat i går var det litt over hva vi kan forvente, men vi skal og bør forvente et greit opprykk. Så får det være at flere av oss har så tynnslitte Brann-nerver at vi aldri helt våger å tro det går veien før det faktisk gjør det.

Det kan godt tenkes dette laget hadde klart seg i Eliteserien, men herjet hadde det ikkje. Cupen kan bli en interessant målestokk.

Lasaron

Vi vil klare oss bra i eliteserien hvis spillerne blir bedre og bedre av å være hos oss.
Tren på langskudd

ostraume

Det er jo og greit å tenke tilbake til 2015. Nedrykk med en stall som var "for god" til å rykke ned. Norling holdt oss på stå kurs mot nivå 3, LAN kom inn og vi fightet oss tilbake til ES med Azar som murbrekker.

Det som tilsynelatende skjer nå er med litt bedre stilpoeng.

Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Superjack

Jeg var, som også en taler over, bekymret for om dette med å bygge lag, med en stamme også bestående av unge spillere bare var for å si de rette tingene.
Spesielt etter det som skjedde mot KFUM og helt i starten av sesongen.

Nå bruker Horneland en stamme, der Heggebø, Wolfe og Kniklas får spille mye. Blomberg er også i ferd med å fases inn, og Hjorteset får litt spilletid. Så da er mine ankepunkter motbevist.

Fotballen går hurtigere og hurtigere. Det er færre "flertouch" og mer direkte og hurtig spill. Sideveis og fremover.
I begynnelsen av sesongen så det mer LANsk ut. Gikk litt omstendelig og flere touch og på det sikre.

Og i presspillet så er det mer trygghet. Husker ikke hvem, men en av spillerene sa det var "enkelt" for de som ligger i front skalk presse, og ha full fokus på dette og tenke fremover, og ikke bekymre seg hvem som er bak. Dette var jo noe Huseklepp nevnte til det kjedsommelige i Ballspark.

Og selvfølgelig alltid rom for å bli bedre :-)  
Brannsupporter.

krakra

Det er flere lag som har herjet i OBOS og falt igjennom i Eliteserien. Det er ikke ment som kritikk av Horneland, men jeg syns at vanskelighetsgraden i år blir litt for lav til å få toppkarakter.

At Horneland er rette mann for Brann i år er det imidlertid etter hvert liten tvil om. Han har levert mer eller mindre så bra som er mulig å levere på nesten alle områder.

Så syns jeg hele trenerteamet er spennende. Folk som kjenner og brenner for Brann og som passer fint inn i de rollene de har. Kanskje med unntak av Huseklepp, som ikke er noen typisk assistenttrener, men det ser jo ut som det funker bra. På tide at Helge Haugen faktisk fikk rollen som fysisk trener og ikke toppspillerutvikler.

Spelaren

Min skepsis på sikt er uendret, og med mannskapet han har til rådighet er det Eliteserien som er det eg kommer til å vurdere ham på. Men da får man vente :) .
Gå av.

Corran

Klart den store testen kommer etter et opprykk MEN for meg har han bevist litt til nå
Det er stadig utvikling av en spillestil som er offensiv og en ser spillemønstre og plan i det som en ikke har sett i det offensive i Brann på mange år.
Mange fryktet og er var redd de hadde rett at det kom nå en ny LAN med defensiv trygghet, ramme og alt det derre og så scorer man et mål og kontrollerer.
Men her ser en at spillerne blir pisket framover fra sidelinjen uansett hvor mye en har scoret.
Samtidig ser en at spillerne vokser fram i rollene sine.

Litt av grunnen er også 4 smarte gode kjøp i 3 dansker og Castro.
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Lasaron

Brann under Hornis fortsetter å være fundamentalt bedre enn lag fra lavere divisjoner, noe vi smertelig vet ikke er en selvfølge. Kudos til Hornis for dette. Det er profesjonelt, og mentalt bra.
Tren på langskudd

kabelmann

Ja, opp gjennom alle år har det irritert meg stort at Branns divisjonskolleger har knust motstanderne i tidlige cup-runder, mens Brann knapt nok har klart å stotre seg videre.
Bra at Hornis har fått orden på dette.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

pidre

Er jakta på historisk poengrekord i OBOS til hinder å gje yngre speletid?
Saludar a los monos!

Finfin respons



Jeg tar som regel en klype salt på innleggene til portugiseren med lissepasningene. Men han har et poeng. Vi har 4 talenter med en del spilletid når de er skadefrie: Wolfe, Wassberg, Heggebø og Blomberg. Hjorteseth i skorpen.

Flere enn 5 av disse bør kanskje ikke ikke være på banen samtidig. Men ikke så mange færre heller. Så det er et poeng. Man kan fint prøve på begge deler. Man bør.
Kanskje.

Superjack

August 11, 2022, 09:34:15 AM #199 Last Edit: August 11, 2022, 09:36:08 AM by Superjack
Quote from: Lissabon on August 09, 2022, 14:34:06 PM
Quote from: pidre on August 09, 2022, 14:21:34 PMEr jakta på historisk poengrekord i OBOS til hinder å gje yngre speletid?

JA, i treneres, lederes, journalisters hode. I virkelighetens verden kan Brann gjerne vinn 8-0 med 6-7 talenter på banen samtidig, men ikke i hodene til de som bestemmer. 50 års inngrodd talentskepsis er vondt å få vekk.

Vil si det er tjenesteforsømmesle å ikke bruke flere talenter, og la dem få mer spilletid i minutter enn hittil.

Kanskje blir laget bedre av det, ikke svekket.


Enig. Talentene bør absolutt få prøve seg nå.
Et bytte til pause eller 60 minutter mot Wolfe?

En start eller bytte til pause for Pallesen?

Hjorteseth i 30 minutter og ikke 10. Eller kanskje til og med fra start?

Og skulle det vise seg at det ikke går bra, så kanskje de ikke er gode nok? Eller trenger mer tid?
Brannsupporter.

Go Up