• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Årsmøte 2021

Started by fortune, November 09, 2020, 12:57:17 PM

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Go Down

krakra

March 02, 2021, 15:38:54 PM #150 Last Edit: March 02, 2021, 15:41:43 PM by krakra
Jeg ser at Vibeke Johannessen er ute i BA og forteller at Brann allerede har en sportsplan og at denne har blitt presentert på forskjellige medlemsmøter. Hun påpeker at deler detaljene i sportsplanen ikke kan deles med omverden. Det handler om ting som f.eks. lønnspolitikk.

Jeg mener at Brann bør kommunisere de store linjene i egen sportsplan mye bredere. Det snakkes om at medlemmen bør kjenne sportsplanen for å kunne korrigere styret, men dette blir en alt for smal tankegang. Skal man utvikle en skikkelig kultur i og rundt Brann, der alle drar i samme retning, er det jo viktig at så mange som mulig vet hvilken retning man drar i. De burde søke å massekommunisere de store linjene. Hva er ambisjonsnivået? Hvordan skal man framstå? Hvordan skal man rekruttere og utvikle spillere? Hvilke forutsetninger har man for å nå ambisjonene? Hvilke forutsetninger må forbedres? I første omgang bør dette kommuniseres helhetlig på klubbens egne nettsider, men man kan også legge en plan for hvordan man kan kommunisere dette i samarbeid med medier, f.eks. gjennom artikler og gjesting av podcaster.

Jeg tror oppriktig at det er enklere å få gjennomslag for valg klubben tar, også i kontroversielle saker, hvis dette enkelt kan koples til en helhetlig og langsiktig plan for klubben. For mine utrente øyne er det vanskelig å se hva slags helhetlig plan klubben har styrt etter siden 2015.

Ellers så er forslagene til årsmøtet tilgjengelig: https://www.brann.no/nyheter/dette-er-forslagene-til-arsmotet
Registrerer at det er mye hummer og kanari her. Det er tydeligvis noen som ikke helt forstår hva slags organ årsmøtet er. Lønnsnivå og stillingsforhold for ledere i Brann skal naturligvis ikke vurderes av årsmøtet.

Mest oppsiktsvekkende er det kanskje at styret(i samarbeid med medlemsutvalget) selv foreslår at man skal oppfordre NFF til å boikotte VM 2022. Jeg tenkte noe slikt ville komme og at styret ville støtte det, men ikke at de selv ville sende inn forslaget.

esp123

Brann må gjerne boikotte VM, det vil ha null implikasjoner for BRann utenom en omdømme-boost.

Personlig skjønner jeg ikke hvor mye vits det er i å boikotte VM _etter_ alle fremmedarbeiderne har mistet livet, eller hva som vil komme ut av noe sånt. De store nasjonene vil aldri i verden boikotte Qater-VM. En boikott bringer ikke alle de tapte livene tilbake, og en potensiell deltakelse vi gi en arena der man  kan gjøre en forskjell. Så får man heller bruke den.

En boikott vil også kunne potensielt føre med seg sanksjoner fra FIFA (og UEFA), og masse tapte inntekter for NFF.

Superjack

Veldig bra av Brann å gå inn for boikot. Men hva vil den innebære?

Skal mye til å tippe Qatar VM, men samtidig kan dette bli en ball som ruller fort. Mesteparten av sponsorpengene kommer vel fra velbemidlede vest-europa.
Norge er en mygg, men skulle NfFF ta dette med og evt få med seg Norden så kan også land som Tyskland og England melde seg på.

Korrupsjon og urett kan bare slås om noen bryter trenden.
Brannsupporter.

kabelmann

Mye hummer og kanari blant forslagene, ja. Synes dog Forslsg 1 er litt bleikt da det kun skal gjelde treningskamper og ikke obligatoriske kamper. Signaleffekten hadde blitt større om vi risikerte å bli kastet ut av en turnering for saken. At vi ikke stiller på en treningskamp blir liksom ikke helt samme greien.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

fortune

Litt bleikt, men synes samtidig det er vanskelig å forplikte seg til å stå over siste kvalifiseringsrunde til europacupgruppespill fordi man uheldigvis ble trukket mot et lag fra Azerbardjan. Spesielt når konsekvensen blir walkover og enda flere europacupkamper for laget fra Azerbardjan.
First is first, second is nothing

kabelmann

Det er jeg enig i. Totalt sett blir forslaget veldig symbolsk, men det er kanskje nok.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Jose Arrogantio

Quote from: esp123 on March 02, 2021, 15:54:23 PMBrann må gjerne boikotte VM, det vil ha null implikasjoner for BRann utenom en omdømme-boost.

Personlig skjønner jeg ikke hvor mye vits det er i å boikotte VM _etter_ alle fremmedarbeiderne har mistet livet, eller hva som vil komme ut av noe sånt. De store nasjonene vil aldri i verden boikotte Qater-VM. En boikott bringer ikke alle de tapte livene tilbake, og en potensiell deltakelse vi gi en arena der man  kan gjøre en forskjell. Så får man heller bruke den.

En boikott vil også kunne potensielt føre med seg sanksjoner fra FIFA (og UEFA), og masse tapte inntekter for NFF.

Poenget er vel at det kommer flere VM i fremtiden, man kan ikke gjøre noe med de som er døde nå, men kanskje man kan hindre at lignende avgjørelser tas igjen i fremtiden.

Corran

Quote from: esp123 on March 02, 2021, 15:54:23 PMBrann må gjerne boikotte VM, det vil ha null implikasjoner for BRann utenom en omdømme-boost.

Personlig skjønner jeg ikke hvor mye vits det er i å boikotte VM _etter_ alle fremmedarbeiderne har mistet livet, eller hva som vil komme ut av noe sånt. De store nasjonene vil aldri i verden boikotte Qater-VM. En boikott bringer ikke alle de tapte livene tilbake, og en potensiell deltakelse vi gi en arena der man  kan gjøre en forskjell. Så får man heller bruke den.

En boikott vil også kunne potensielt føre med seg sanksjoner fra FIFA (og UEFA), og masse tapte inntekter for NFF.

Selvfølgelig bringer ikke en boikott de tapte livene tilbake men av og til er det viktig å ta et moralsk standpunkt. Slike land skulle aldri vært tildelt VM og når en ser det en fryktet skje så bør noen  si i fra selv om det bare er lille Norge.
Men det foregår slike diskusjoner andre steder, blant annet i Sverige og Danmark og når et land tør å være først så kommer fort andre etter. Og om snøballen først begynner å rulle kan det fort bli mange som henger seg på.
Og hvilken forskjell kan en gjøre ved å møte opp???
Det argumentet ble brukt på friidrets VM og de gjorde null forskjell ved å være der.
Ved å boikotte så skjerper gjerne de seg til neste gang de skal arrangere noe og nabolandene blir kanskje påvirket positivt av det og.
Kanskje det ikkje hjelper en dritt, men en har i det minste tatt et standpunkt mot det
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Nixon

Quote from: krakra on March 02, 2021, 15:38:54 PMMest oppsiktsvekkende er det kanskje at styret(i samarbeid med medlemsutvalget) selv foreslår at man skal oppfordre NFF til å boikotte VM 2022. Jeg tenkte noe slikt ville komme og at styret ville støtte det, men ikke at de selv ville sende inn forslaget.

Det er vel også det mest ufarlige og mest politiske korrekte forslaget som det er mulig å komme med. Det har null og niks å si for klubben, men har symbolverdi nok til å gi klubben litt goodwill. Selv om vi kommer halsende etter andre norske klubber. Jeg hadde applaudert mer et forslag der klubben faktisk tok støyten for ett eller annet. Men dette er egentlig bare litt surt og kynisk oppgulp. Det er selvsagt bedre enn ingenting.

For øvrig litt enig med at sportsplanene burde kunne kommuniseres bedre. Men tenker også at åpenheten har en grense. Det blir av og til litt sånn at noen skal vite alt og blir litt fornærmet om ikke klubben oppfyller alle ønsker. Selv om klubben er medlemsstyrt er det ikke slik at de trenger å lystre alle innfall som kommer. Spørsmålet må bli hvor detaljert kommunikasjonen skal være og hvor mye tid klubben skal bruke på det.
Rød makt på Hansa

Finfin respons

Fotball er en av de sterkeste sekulariseringskreftene vis-a-vis religion og særlig den strengeste versjonen av religiøsitet. Å boycotte på grunn av HMS innen byggebransjen slår meg som en kamp som hører hjemme på et seinere trinn i propaganda-aksjonen for vestlig tankesett. Det er lov å være taktisk i fotball.

Vennlig hilsen
en veldig konservativ mørkemann.
Kanskje.

Lasaron

Jeg vet hva du mener. I relativt strenge, muslimske land, blir fler og fler fotballinteressert. De har parabol. Da ser de også andre kanaler, og de blir sekularisert. Noe som er bra hvis man mener at streng islam ikke er bra for verken folk eller samfunn.

Men dette er mer enn HRS i byggebransjen. Dette er noe som heter sportsvasking. En bandittstat, som ikke har noe fotballhistorie å vise til, kjøpte seg VM i fotball fra korrpute mannegriser i FIFA der noe av betalingen sikkert var at de fikk velte seg i kvinner/jenter som sjeikene fikk hentet inn fra Gud vet hvor (ikke blasfemi) for at Qatar skal få økt anerkjennelse, og bruker slaver til å bygge stadionene, og behandler slavene som slaver.
Tren på langskudd

SKBCPH

Jepp, og selv om de ikke er slaver helt i ordets rette forstand, synes jeg det er på sin plass å bruke ordet.

For de blir fratatt pass av arbeidsgiver når de ankommer landet, er heldige om de har én fridag i uken, tjener smuler og bor oppå hverandre i brakker.

Selv om de har dratt dit frivillig er det ikke et verdig liv, og de møter ofte på store problemer om de ønsker seg hjem igjen.

Det har vært sånn før VM, og det vil være sånn etter VM, med eller uten boycott, dessverre. En boycott vil ikke gjøre noe bedre for fremmedarbeiderne som har vært der, de som er der nå eller de som kommer i fremtiden, men jeg støtter det uansett.

Fordi VM burde aldri blitt tildelt Qatar i utgangspunktet, jeg synes det er viktig å ta et standpunkt, og så koser jeg meg med tanken på de lange sjeik-ansiktene om VM faktisk går i dass.
- Vi har den treneren vi har.

Lasaron

Apropos slaver. Det er på det rene at innenfor sex-industrien så er slaveri utbredt. Mange av disse slavene er langt under 18 år. At sjeiker og FIFA-pamper har vært innblandet i slikt i forbindelse med dette VM tar jeg faktisk for gitt. Tipper de har mesket seg.
Tren på langskudd

esp123

Qatar skulle aldri fått VM, akkurat på samme måte som at Kina aldri skulle fått OL i 2022.Hvis premisset er at boikott er lik avlysning av VM så er jeg veldig for.

Jeg ser bare ikke hvordan det skal skje. Jeg håper jeg tar feil, men i beste fall får Norge med seg andre nordiske land. Jeg ser ikke helt at noen nasjoner som betyr noe skal trekke seg. Ser at England og Frankrike nevnes. England ønsker å arrangere VM i 2030, og en boikott vil gjøre at de mister den goodwill'en de trenger i FIFA. I Frankrike er Qatar sterkt involvert gjennom PSG og BeInSports. UEFA signerte nettopp en avtale med Qatar Airways. Det er for mange som har for mye penger i at dette VM gjennomføres.

Og som sagt; jeg er ganske sikker på at det kommer sanksjoner mot NFF skulle Norge boikotte.


Spelaren

Alle land burde boikottes.
Gå av.

Lasaron

BA kjører en sak om en fotballgal hjort. Det har visst skjedd før. "Hva er det med fotball og hjort fra Brann-byen?" spør BA i en overskrift.

OM det noensinne kommer en debatt om klubblogoen vår, og vi skal få inn et dyr, så må det vel bli hjort.

Norsk fotball har kanskje verdens kjedeligste klubblogoer, eller? Og mange logoer i det store utland har dyr, sånn som Tottenham. En flott, rød kronhjort på hvit bakgrunn hadde gjort seg som en del av en forbedret logo.
Tren på langskudd

Spelaren

Hvis Brann må endre logo, etter at et regjeringsskifte gav oss en pussig konstellasjon der en spesielt interessert SP-fløy påla alle norske klubber dette kravet - så er det ok med hjort.

Kronhjorter er staselige dyr. Det skytes altfor lite av dem her i byen...
Gå av.

Lasaron

Angående styrestemmingen i kveld. Skal stemme på Flatberg, men hvem skal jeg ikke stemme på? Geddi har ikke imponert meg i sine uttalelser. Men det er vel grunn til å tro at Morten Kristensen stemte for å fortsette med LAN?
Tren på langskudd

fortune

Blir ikke Flatberg benket direkte mot Kristiansen? Eller blir det en pool, hvor man stemmer på 2 av 3 kandidater?

First is first, second is nothing

krakra

Det er tre kandidater til to plasser antar jeg. Egentlig fire til tre, men Giske går automatisk inn.

Lasaron

Da står det mellom Per Arne Flatberg, Morten Kristiansen og Geirmund Brendesæther. En av disse må ut. Inntil annet kommer frem, går jeg ut fra at Kristiansen stemte for at LAN skulle få fortsette. Dermed stemmer jeg ikke på ham. Ideelt sett ser jeg Espen Brochmann og Flatberg inn som fast, og Brendesæther som vara.
Tren på langskudd

krakra

Dette årsmøtet blir ikke ferdig i dag.
Glad man ikke gikk for fri taletid i alle fall.

krakra


kabelmann

Mr. Johannessen er noe for seg selv.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Nixon

Quote from: kabelmann on March 09, 2021, 19:57:59 PMMr. Johannessen er noe for seg selv.

Han kommer til å stille til valg neste år i håp om fri taletid på styremøtene...;)
Rød makt på Hansa

krakra

 Grevstad jr. har fått vist at han er en ganske annen type enn Lunde i alle fall. Nesten litt Koteng-takter over ham.

opplett

Hva er det med alle som tror at medlemsmøter i bedrifter handler om at medlemmer skal detaljstyre? Hjelpes
Norling skryter likevel av oppholdet i Norge . - Menneskene i Brann var fantastiske. Klubben var vakker som s****.

kabelmann

Quote from: Nixon on March 09, 2021, 20:15:08 PM
Quote from: kabelmann on March 09, 2021, 19:57:59 PMMr. Johannessen er noe for seg selv.

Han kommer til å stille til valg neste år i håp om fri taletid på styremøtene...;)

Huff! Jeg grøsser bare ved tanken. Men men... får han like mange stemmer i et ev. valg som han gjør på forslagene sine, skal det gå greit det her ;)
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

kabelmann

Quote from: krakra on March 09, 2021, 20:20:29 PMGrevstad jr. har fått vist at han er en ganske annen type enn Lunde i alle fall. Nesten litt Koteng-takter over ham.

Han har litt vansker for å stoppe å prate når han først har kommet i gang.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Lasaron

Det virker som at Grevstad og jeg deler syn på hvordan en sportssjef skal jobbe.

Harald Johannessen kan roe seg litt nå. Medlemmene kan utmerket godt ønske at dette skal være for styret å bestemme. Det er også demokratisk. Og det må Grevstad kunne argumentere for.
Tren på langskudd

kabelmann

Fornuftig innlegg av mr. Møller.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Lasaron

Det er mange med østlandsdialekt, som har et stort hjerte for Brann.
Tren på langskudd

kabelmann

Ja, vi får nesten se litt gjennom fingrene med dialekten ;)
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

opplett

Lite som varmer mer enn når personer fra andre deler av landet har en gnistrende ild for Brann :)
Norling skryter likevel av oppholdet i Norge . - Menneskene i Brann var fantastiske. Klubben var vakker som s****.

Jose Arrogantio

Quote from: Lasaron on March 09, 2021, 20:48:14 PMDet er mange med østlandsdialekt, som har et stort hjerte for Brann.

Hei :)

Nixon

Quote from: kabelmann on March 09, 2021, 20:26:42 PM
Quote from: krakra on March 09, 2021, 20:20:29 PMGrevstad jr. har fått vist at han er en ganske annen type enn Lunde i alle fall. Nesten litt Koteng-takter over ham.

Han har litt vansker for å stoppe å prate når han først har kommet i gang.

Det gjenstår å se om utførelsen av jobben gjenspeiler snakketøyet. Men jeg liker at han er så offensiv og tydelig.
Rød makt på Hansa

Nixon

Bør man fokusere veldig på å få unge medlemmer under 18 år? Med tanke på hvor mye medlemmene ønsker å blande seg i driften, med ulike innspill av varierende kvalitet til årsmøtene, så bør det dette kanskje være mest for voksne?
Rød makt på Hansa

krakra

Quote from: Nixon on March 09, 2021, 21:28:07 PMBør man fokusere veldig på å få unge medlemmer under 18 år? Med tanke på hvor mye medlemmene ønsker å blande seg i driften, med ulike innspill av varierende kvalitet til årsmøtene, så bør det dette kanskje være mest for voksne?
Det er vel ikke de yngste medlemmene som kommer med de verste forslagene.

Lasaron

Quote from: krakra on March 09, 2021, 21:30:46 PM
Quote from: Nixon on March 09, 2021, 21:28:07 PMBør man fokusere veldig på å få unge medlemmer under 18 år? Med tanke på hvor mye medlemmene ønsker å blande seg i driften, med ulike innspill av varierende kvalitet til årsmøtene, så bør det dette kanskje være mest for voksne?
Det er vel ikke de yngste medlemmene som kommer med de verste forslagene.


Ikke i kveld, iallfall.
Tren på langskudd

Nixon

Quote from: krakra on March 09, 2021, 21:30:46 PM
Quote from: Nixon on March 09, 2021, 21:28:07 PMBør man fokusere veldig på å få unge medlemmer under 18 år? Med tanke på hvor mye medlemmene ønsker å blande seg i driften, med ulike innspill av varierende kvalitet til årsmøtene, så bør det dette kanskje være mest for voksne?
Det er vel ikke de yngste medlemmene som kommer med de verste forslagene.


Nei, det blir det garantert ikke. Men likevel ser i alle fall ikke jeg behovet for en mye yngre medlemsmasse.
Rød makt på Hansa

Lasaron

Greit nok. Men det er ok å bare operere med èn "aldersgrense" for hva det vil si å være barn.
Tren på langskudd

Lasaron

Jeg vet ikke med dere, men jeg har aldri vært så opptatt av at Brann skal være Norges åpneste klubb. Hvorfor er det så viktig? Fint med åpenhet, men hvorfor skal vi være åpnest?
Tren på langskudd

Corran

Quote from: Nixon on March 09, 2021, 21:28:07 PMBør man fokusere veldig på å få unge medlemmer under 18 år? Med tanke på hvor mye medlemmene ønsker å blande seg i driften, med ulike innspill av varierende kvalitet til årsmøtene, så bør det dette kanskje være mest for voksne?
De under 18 har jo ikke stemmerett
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

krakra

Jeg tror ingen egentlig bryr seg om Brann er Norges åpneste, nest åpneste eller tredje åpneste klubb.

Nixon

Fiffig å bare vise valgkomiteens innstilling. Flatberg sitt navn har vel ikke blitt vist en eneste gang.
Rød makt på Hansa

kabelmann

Skal si det drar ut i tid, dette.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Corran

Quote from: Nixon on March 09, 2021, 22:38:44 PMFiffig å bare vise valgkomiteens innstilling. Flatberg sitt navn har vel ikke blitt vist en eneste gang.

ja de skulle hatt benkeforslaget på samme plansje Er litt å undergrave en kandidat
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Nixon

Quote from: Corran on March 09, 2021, 22:46:31 PM
Quote from: Nixon on March 09, 2021, 22:38:44 PMFiffig å bare vise valgkomiteens innstilling. Flatberg sitt navn har vel ikke blitt vist en eneste gang.

ja de skulle hatt benkeforslaget på samme plansje Er litt å undergrave en kandidat

De klarte de på andre forslag. Kanskje en forglemmelse. Kanskje med vilje. Ikke godt å si.
Rød makt på Hansa

krakra

Må si at jeg ikke helt skjønner denne store entusiasmen med Geddien i styret. Han er en tidligere spillerlegende med mange kamper, som er glad i Brann. Men hva mer? Har en som la opp for 18 år siden virkelig den sportslige kompetansen Brann-styret trenger?

Nixon

Munch, Greve og Grevstad. Er fortsatt en del fine navn i klubben...
Rød makt på Hansa

Go Up