• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Talentarbeid

Started by Klaus_Brann, October 31, 2008, 12:33:12 PM

0 Members and 8 Guests are viewing this topic.

Go Down

Lasaron

Quote from: Lasaron on February 04, 2020, 14:01:45 PMHer er ein (ufullstendig?) liste over spelarar som er fødd i 1996 eller seinere, som er blitt solgt for ein anstendig sum frå ein norsk klubb:

Kristian Thorstvedt
Iver Fossum
Tobias Børkeeiet
Sander Berge
Kristoffer Askildsen
Morten Thorsby
Håkon Evjen

Og nokon til. Måtte plutseleg gå.

Eg jobba meg nedover ei liste, og ser no at Ødegaard og Haaland er nevnt. I tillegg har vi desse:

Runar Espejord
Rafik Zekhnini
Filip Delaveris? Eg finn ikkje sum på han
Mathias Normann
Kristoffer Ajer
Tobias Heintz
Alexander Sørloth


Ja. Vi ser det er ein del. Eg har sett på ei liste over norske fotballspelarar i utlandet. Kanskje nokre klubbar har fått fram nokre unge utlendingar og solgt dei vidare for ein god slump også?

Som vi ser er det heilt vanleg å få dette til, også i Noreg. Men Brann vil ikkje.
Tren på langskudd

SK

Føler at vi burde begynne å forby Brann-spillere å knytte til seg Lillejord. Mannen bør være persona non grata i milevis omkrets fra Stadion.
Maden hadde tydeligvis ikke rette holdninger eller mentalitet til å bli i Brann uansett. Bare bra at vi er kvitt han.

krakra

Maden gjorde helt rett i å forlate Brann, som har vist at de verken vil eller evner å utvikle talenter. Dessverre har han en agent som gir dårlige råd om hvor det er lurt å dra. Det er mange norske klubber han kunne dratt til. Han kunne sikkert fått spilletid i ES også for lag som endte over Brann på tabellen i fjor.

Det eneste Brann bør konsentrere seg om er å bli en god utviklingsarena for de store talentene. Nå har vi flere store talenter i stallen, så mulighetene er virkelig til stede. Bare å kjøre på. Man kan mene hva man vil om agenter og spilleres mentalitet, men det er Brann som er hovedproblemet her. Går vi igjennom en ny sesong med en snittalder på førsteelveren på nærmere 30 enn 25 år, der ungguttene bare får symbolsk spilletid, har de slått fast en gang for alle at det er sånn de vil ha det. Da er det spikeren i kista for noen talentutvikling under dagens regime.

Lasaron

Kvart einaste år, over alt, blir unge spelarar til gode spelarar. Berre ikkje i Brann, år etter år etter år. Likevel les eg stadig her inne at det nok berre er talenta sin feil, at dei rett og slett ikkje er gode nok eller manglar dei riktige haldningane.
Tren på langskudd

Lasaron

Ingen brannspelarar med i fersk G16-landslagstropp, men det står at ytterlegare to til vert tatt ut snart. Isak Hjorteseth på Fyllingsdalen blei tatt ut.
Tren på langskudd

Gulløl

February 05, 2020, 11:43:03 AM #7405 Last Edit: February 05, 2020, 11:45:36 AM by Gulløl
Lillejord og Soltvedt var ikke bestevenner før og er det nok ikke nå heller. Tipper isfront.

Fra Pamers kommentar:
Det er åpenbart at Madens agent Stig Lillejord hadde oversikt over overgangsreglene. Han valgte like åpenbart ikke å orientere Brann om reglementet. Det var ikke spesielt pent gjort overfor Brann.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

SK

Quote from: Gulløl on February 05, 2020, 11:43:03 AMLillejord og Soltvedt var ikke bestevenner før og er det nok ikke nå heller. Tipper isfront.

Fra Pamers kommentar:
Det er åpenbart at Madens agent Stig Lillejord hadde oversikt over overgangsreglene. Han valgte like åpenbart ikke å orientere Brann om reglementet. Det var ikke spesielt pent gjort overfor Brann.



Når en spiller går fra Brann til en klubb hvor muligheten for fornuftig spilletid er langt dårligere, og som attpåtil har snyltet på Brann uten at vi får noe igjen for det, da har man virkelig ikke de riktige holdningene på plass.
Glad vi er kvitt han.

Og Lillejord er en svindler, enkelt og greit. Spillere som er tilknyttet han burde få klar beskjed om at de er uønsket i klubben.

SKBCPH

Kan tenke meg Stigen har gjort Schalke oppmerksom på at Brann ikke vet om disse reglene, fått pluss i boken for det og dermed også en enda finere kompensasjon som takk inn på sin egen konto.
- Vi har den treneren vi har.

Lasaron

Heldigvis sit Kjetil Knutsen oppe i Bodø og ventar på telefon frå Idrettsvegen, om LAN fortset i same spor.
Tren på langskudd

krakra

Den eneste Brannspilleren som har Lillejord som agent er Barmen. Brann kan selvfølgelig kaste ham ut av klubben, som en absurd hevnaksjon for at Soltvedt ikke kunne grunnleggende overgangsregler. Det er ikke Maden eller Lillejord som har avgjort at Brann ikke skal få noe her. Det er Branns inkompetanse. Hadde de tilbudt kontrakt hadde de hatt krav på pengene.
Hvis noen skal føle seg snytt her er det utviklingsavdelingen. De er selvfinansiert og Brann som klubb bruker ikke penger på avdelingen. Elite har heller ikke ofret noen verdens ting for Maden. Så jeg regner med at disse millionene ville gått til utviklingsavdelingen. Da er de som får avgjøre hvem som skal være snurte på, og om de skal innføre sanksjoner som hevn.
Brann bør som sagt konsenterere seg om å bli en god utviklingsarena og ikke krigføring mot en agent og hans spillere.

SK

Det er da Maden selv som har valgt å forlate Brann uten at vi får noe som helst igjen for det. Etter at han har nytt godt av ressurser som er stilt til disposisjon for han over lengre tid. Ingen har tvunget han til dette. I tillegg er det elendig dømmekraft det valget han har tatt. Slike typer har å holde seg langt unna klubben.

At Brann har opptrådt udugelig, gjør det ikke greit å spekulere i og utnytte denne udugeligheten. Lillejord er en total sjarlatan som Brann ikke skal ha med å gjøre på noen som helst mulig måte. Det har ikke noe med at Brann ikke kan overgangsregler å gjøre. Eller dette var kanskje første gang det har vært noe negativt med Lillejord i tilknytning Brann, og han er kanskje en vanvittig solid type uten tvilsomme egenskaper? Dette var overhodet ikke noen utløsende årsak.

Brann kan ikke kaste ut Barmen, men det er enkelt å gi han beskjed ved neste eventuelle forlengelse om at det ikke vil skje hvis Lillejord er involvert. På samme måte som vi ikke kjøper spillere som har Lillejord som agent (noe vi vel ikke gjør heller), og at alle spillere som vurderer han som agent får det klart for seg at Lillejord inn=spiller ut ved neste korsvei.






krakra

Ressurser stilt til disposisjon av andre enn Brann. Så får du spørre folkene i utviklingsavdelingen om de mener de har tapt noe på å ha Maden i stallen. En spiller som sannsynligvis har hevet nivået både på treninger og for aldersbestemte lag. Samtidig kan du jo spørre dem hva som frustrerer de som har stilt sine ressurser til disposisjon om det at spillere som Maden stikker gratis er det som frustrerer dem mest med talentsatsingen i Brann for tiden.

Mitt råtips er at du får nei på begge spørsmålene. Jeg tipper også at utviklingsavdelingen er interessert i å svekke stallen for å hevne seg på LAN.

Lillejord er en dritt, men han er ikke det største problemet når det gjelder Branns talentsatsing og jeg syns det er merkelig at du tilsynelatende syns det viktigste her er å boikotte Lillejord og hans spillere. Skulle nesten tro du ikke var spesielt opptatt av å få fram talenter i Brann, men mer opptatt av å legge skylden for Branns elendige talentsatsing på andre.

Den dagen Brann er profesjonell, seriøs og attraktiv på talentutviklingen sin kan de begynne å boikotte Lillejord. Det eneste de oppnår nå er at de går glipp av store talenter.

Corran

Quote from: krakra on February 05, 2020, 19:06:08 PMRessurser stilt til disposisjon av andre enn Brann. Så får du spørre folkene i utviklingsavdelingen om de mener de har tapt noe på å ha Maden i stallen. En spiller som sannsynligvis har hevet nivået både på treninger og for aldersbestemte lag. Samtidig kan du jo spørre dem hva som frustrerer de som har stilt sine ressurser til disposisjon om det at spillere som Maden stikker gratis er det som frustrerer dem mest med talentsatsingen i Brann for tiden.

Mitt råtips er at du får nei på begge spørsmålene. Jeg tipper også at utviklingsavdelingen er interessert i å svekke stallen for å hevne seg på LAN.


Ja Brann sin utviklingavdeling er selvfinansiert, men uten klubben og elitsatsningen så hadde den ikke vært selvfinansiert.
Og tviler sterkt på at noen i utviklingsavdelingen er så barnslige at de skal hevne seg på LAN ved å svekke stallen.
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

krakra

February 05, 2020, 19:20:14 PM #7413 Last Edit: February 05, 2020, 19:27:34 PM by krakra
 Skulle så Lillejord på slutten der.

Nei, utviklingsavdelingen i Brann hadde nok ikke eksistert uten at Brann og Elitesatsingen hadde eksistert. Da hadde Maden trolig vært i en annen klubb da, som Fyllingsdalen, Nest Sotra eller Åsane. Ikke sikkert det hadde vært noe tap for ham.
Men hva er det han skylder Brann? Skal han si nei til Schalke med mindre de betale Brann 1,8 millioner som takk for at Brann eksisterer og lar andre betale for utviklingsavdelingen deres?
Jeg bare sliter å se hva disse talentene skylder Brann. Ja, de er i en utviklingsavdeling og nyter ressurser som andre enn Brann har betalt for, men de gir jo igjen gjennom bidrag på trening og for lagene der.

Men. Fokuset bør uansett ikke ligge på hvem som skylder hvem hva, men på hvilke grep Brann bør gjøre for å få noe ut av en utviklingsavdeling som faktisk produserer ganske mange talenter. Å få dem til å forplikte seg tidligere, eller å ikke bruke Lillejord-spillere kan sikkert være nyttig det med en fungerende talentsatsing i alle ledd, men slik situasjonen er i dag blir det som å sette et plaster på et åpent sår. Så lenge a-laget er fullstendig vilje- og/eller evneløse når det kommer til spiller- og talentutvikling(og ikke bare egenproduserte) så har det ingenting å si hvilke andre grep man gjør for å holde de største talentene i klubben.

Fiks hovedproblemet først, så kan de begynne å fokusere på Lillejord og spillere som stikker før de blir seniorer. Da har de faktisk noe å slå i bordet med i møte med disse probemstillingene.

Corran

hehehe ga litt mer mening når det var Lillejord ja
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

SK

Quote from: krakra on February 05, 2020, 19:06:08 PMRessurser stilt til disposisjon av andre enn Brann. Så får du spørre folkene i utviklingsavdelingen om de mener de har tapt noe på å ha Maden i stallen. En spiller som sannsynligvis har hevet nivået både på treninger og for aldersbestemte lag. Samtidig kan du jo spørre dem hva som frustrerer de som har stilt sine ressurser til disposisjon om det at spillere som Maden stikker gratis er det som frustrerer dem mest med talentsatsingen i Brann for tiden.

Mitt råtips er at du får nei på begge spørsmålene. Jeg tipper også at utviklingsavdelingen er interessert i å svekke stallen for å hevne seg på LAN.

Lillejord er en dritt, men han er ikke det største problemet når det gjelder Branns talentsatsing og jeg syns det er merkelig at du tilsynelatende syns det viktigste her er å boikotte Lillejord og hans spillere. Skulle nesten tro du ikke var spesielt opptatt av å få fram talenter i Brann, men mer opptatt av å legge skylden for Branns elendige talentsatsing på andre.

Den dagen Brann er profesjonell, seriøs og attraktiv på talentutviklingen sin kan de begynne å boikotte Lillejord. Det eneste de oppnår nå er at de går glipp av store talenter.

Talentavdelingen er Brann sin og å hevde at ressursene er lagt til rette av andre blir helt absurd. Dette er uansett lite relevant angående Maden, han har uansett fått mye ressurser stilt til disposisjon for seg, og stikker uten å yte noe i retur.

Talenter som han har uansett ikke riktige holdninger og mentalitet til å lykkes i Brann, så at vi blir kvitt slike er bare et pluss.

krakra

Det er ikke absurd. Det er penger Brann får av andre for å drive talentarbeid. Det er ikke penger Brann har flyttet fra andre deler av klubben. Det er penger andre har gitt Brann utelukkende for å satse på talenter. Det er veldig relevant.

Og Maden har da ytt i retur. Han har bidratt på både trening og kamp for utviklingsavdelingen.

SK

Men det er Brann som får disse pengene. Ikke andre. Det skjer gjennom Brann. Hele klubben er finansiert av andre på en eller annen måte. Å skille ut talentavdelingen som noe helt eget frikoblet fra resten av klubben er kun en teoriøvelse for å forsøke å ha et argument mot den rettmessige kritikken som kommer mot folk som stikker som noen ynkelige feiginger.

Lasaron

Rett skal vere rett. Ser vi på antallet vaksne utespelarar, så nærmar vi oss eit akseptabelt antall når LAN er trenar. Særleg viss vi reknar Hustad og Mehnert som unge. Viss då Eggen forsvinn, og Teniste/Gilli, vert det ikkje muleg å komme utanom talentbruk.
Tren på langskudd

krakra

February 06, 2020, 08:46:38 AM #7419 Last Edit: February 06, 2020, 08:50:16 AM by krakra
Quote from: SK on February 05, 2020, 21:33:51 PMMen det er Brann som får disse pengene. Ikke andre. Det skjer gjennom Brann. Hele klubben er finansiert av andre på en eller annen måte. Å skille ut talentavdelingen som noe helt eget frikoblet fra resten av klubben er kun en teoriøvelse for å forsøke å ha et argument mot den rettmessige kritikken som kommer mot folk som stikker som noen ynkelige feiginger.
Det er penger som er øremerket talentsatsingen. Altså ikke penger Brann har valgt å bruke på talentarbeid. Men ja. Det er Brann som får pengene.
Jeg tror som sagt de som bruker ressurser på dette er mer misfornøyd med Brann enn med talentene som forlater Brann. Jeg forstår at det ikke bryr deg. Jeg syns imidlertid det ser rart ut å hisse seg voldsomt opp og hetse unggutter fordi de forlater Brann før de har slått gjennom på a-laget når man har uttrykt en sterk aksept for at Brann bruker millioner av andres kroner på en talentsatsing de ikke mener alvor med.


SK

Det er Brann som velger å drive med dette. De kan kutte det ut. når som helst. Noe de burde gjort for lenge siden, så slipper vi å fø på folk med dårlige holdninger.

krakra

Ja. For det er vel egentlig det du vil? At Brann skal legge ned talentsatsingen? Bra du endelig er ærlig på det.

SK

Endelig ærlig? Her dikter du opp ting som det passer underveis. Dette har jeg hevdet i årevis, og har gitt uttrykk for det gjentatte ganger. Et helt unødvendig opplegg som er et sløseri av tid og ressurser uten sidestykke i klubbens historie.

krakra

Ditt hat mot talenter har vært synlig lenge ja. Det er bra det kommer fram at din voldsomme reaksjon kommer som følge av dette, og ikke noe ønske om at Brann skal få fram talenter.

Gøy å se at du er opptatt av holdninger igjen. Hvor var ditt engasjement for gode holdninger når Berisha to ganger på kort tid gikk ut i media og sa at han ville spille for en annen klubb? En spiller du forsvarte gjennom angrep på egne supportere og egne medspillere i media og en hel haug av kamper med grimaser og gestikulering mot medspillerne sine?

ostraume

Quote from: krakra on February 06, 2020, 09:01:38 AMDitt hat mot talenter

Herlig retorikk.

Det er vel litt forskjellige ting som diskuteres her.

Hva som er smart av Maden å gjøre kan alltids diskuteres. Foreløbig har vel ingen av stortalentene våre som forsvant tidlig blitt til noe særlig? Med unntak av Finne, men han ble jo ikke så god som jeg hadde trodd i alle fall.

Hva er så smart av Brann å gjøre? Jeg ser ikke den helt store nytteverdien i å bruke millioner på kids i tenårene. Slik storklubbene og agentene opererer vil vi, som hovedregel, uansett ikke få beholde spesielle talenter. Dersom de kommer blir de sugd opp i alderen 16-19, uten at vi får særlig glede av de. De vil altså bli hentet før de rekker å prege Eliteserien og å begeistre Stadion. Hva er da poenget? Vi kan, i beste fall, tjene noen millioner her og der. Mer sannsynlig bruker vi millioner på Bildøyer som trapper ned i 3. divisjon. Ikke noe mot Bildøy, men dette har vi ørten eksempler på over mange år. Også lenge før LAN.

Molde-modellen med å kjøpe inn U21-landslagsspillere i alderen 20-22 som allerede er oppe på et godt nivå virker som en bedre løsning. Og her kan nok en annen trener enn LAN være nyttig. Dette sjiktet av mellomgode og mellomunge spillere som kan bli gode i ES har vi ikke sett så mye av i LAN-epoken. Haugen er vel det beste eksempelet vi har i stallen nå.

Men å drive å kaste penger etter selvgode 15-åringer fra Nymark med agent? Skeptisk.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

krakra

Hvilke stortalenter er det som har forsvunnet så tidlig? Hansson  har fått regelmessig spilletid i 2. Bundesliga i høst. Nå er han utlånt til Eresdivisie der han har startet sine to første kamper. Det er ikke så verst i en alder av 21 år. Hvem andre er det? Christiansen? Er ikke det litt tidlig?


De fleste store talenter blir jo i Brann, og ingen av dem slår til. Det er meningsløst å diskutere hvordan Brann skal tilegne seg store talenter så lenge vi ikke er i stand til å videreutvikle dem. Molde har lykkes med å hente store talenter fra lavere divisjoner, andre har lykkes med å utvikle egenproduserte talenter. Begge deler forutsetter en trener som ikke er livredd for risiko og unggutter som LAN.

Og når noen har unnskyldt dårlig oppførsel og holdninger til godt voksne og godt betalte spillere i hele høst og støttet at ungguttene ikke får spille selv uten noe å spille for plutselig reagerer med drittslenging og hets av en 18-åring for "dårlige holdninger og mentalitet" fordi han ikke signerer proffkontrakt og "prøver å slå igjennom på a-laget", før han etterhvert lar det skinne igjennom at det han egentlig vil er at det ikke skal være talenter i Brann så tillater jeg meg å bruke uttrykk som "hater talenter".

ostraume

Quote from: krakra on February 06, 2020, 11:53:50 AMHvilke stortalenter er det som har forsvunnet så tidlig? Hansson  har fått regelmessig spilletid i 2. Bundesliga i høst. Nå er han utlånt til Eresdivisie der han har startet sine to første kamper. Det er ikke så verst i en alder av 21 år. Hvem andre er det? Christiansen? Er ikke det litt tidlig?


De fleste store talenter blir jo i Brann, og ingen av dem slår til. Det er meningsløst å diskutere hvordan Brann skal tilegne seg store talenter så lenge vi ikke er i stand til å videreutvikle dem. Molde har lykkes med å hente store talenter fra lavere divisjoner, andre har lykkes med å utvikle egenproduserte talenter. Begge deler forutsetter en trener som ikke er livredd for risiko og unggutter som LAN.

1) Jo, du har kanskje rett i at det er litt tidlig. Kan legge Maden til listen da. Poenget mitt er at dersom det dukker opp store talenter blir de mest sannsynlig støvsugd ut av klubben før vi har noe glede av de.

2) Her tror jeg vi har forskjellig definisjon på hva som er "store talenter." Når Bildøy, bare for å bruke en som har vært hypet til en viss grad, i en alder av 19 ikke klarer å ta nivået på nivå 3 i Åsane så var kanskje ikke talentet så stort likevel? Nå vil han mest sannsynlig aldri bli en toppspiller (håper jo han proves me wrong), og det er fort tilfellet med mange av de som er tenåringer i Brann.

Jeg tror altså Molde-modellen, for å kalle den det, er en smartere måte å drive klubb på fremfor denne hypingen av helt egenproduserte tenåringer.

Og så er jeg selvsagt enig med deg i at LAN liker spillerne sine godt voksne og er mer opptatt av seier i første kamp enn seier på sikt.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Lasaron

Ostraume. Sjekk lista mi lenger oppe. Det er temmeleg vanleg å utvikle talent og selge dei for mykje. Det er enda vanlegare å utvikle talent som ikkje blir seld for mykje, men som spelar i mange år for klubben.

Heilt seriøst, denne sanninga er så openbar at eg fattar ikkje at du ikkje ser den.
Tren på langskudd

SK

Quote from: krakra on February 06, 2020, 09:01:38 AMDitt hat mot talenter har vært synlig lenge ja. Det er bra det kommer fram at din voldsomme reaksjon kommer som følge av dette, og ikke noe ønske om at Brann skal få fram talenter.

Gøy å se at du er opptatt av holdninger igjen. Hvor var ditt engasjement for gode holdninger når Berisha to ganger på kort tid gikk ut i media og sa at han ville spille for en annen klubb? En spiller du forsvarte gjennom angrep på egne supportere og egne medspillere i media og en hel haug av kamper med grimaser og gestikulering mot medspillerne sine?

Beklager, men jeg deler ikke din ekstreme positivitet for enhver ung spiller som du har nærmest frikoblet fra kvalitet hos spilleren og holdninger. Du setter disse folkene foran klubben og alt annet så godt som 100 % av tiden. Det er faktisk mulig å ha et mer nøkternt syn på dette, hvor man er positiv til de talentene som er gode nok. Noe som er et fåtall. Har lenge ment at talentutviklingen i Brann bør legges ned, det har ikke vært et veldig feil synspunkt når man ser på hvor mye tid og krefter som er lagt ned i det kontra hva vi har fått igjen. Talenter kan utvikle seg i andre lokale klubber.

Jeg forsvarte da aldri Berisha etter at han sa han ville vekk fra Brann. Alle de andre tingene du sikter til er noe helt annet, og hadde ingenting med å svikte klubben å gjøre slik Maden har gjort.

krakra

Hvem i all verden er det du mener legger ned til og krefter til Branns talentarbeid som frigjøres ved å legge ned talentsatsingen? Dette er jo ressurser og mennesker som forsvinner hvis vi legger ned talentsatsingen. Utviklingsavdelingen koster ikke Brann noen verdens ting. LANs talentvegring har dog sannsynligvis kostet klubben en god del millioner i tapte inntekter.

Jeg setter ingen talenter foran klubben ei eller frikoblet dette fra kvalitet. Jeg har sagt at sagt at det ikke er bærekraftig å skulle drive en toppklubb uten en velfungerende talent og spillerutvikling.

Nei. Du holdt påfallende kjeft da Berisha prøvde å sutre seg vekk. Men du forsvarte gjentatte episoder med dårlige holdninger både fra ham og andre og gjorde det veldig klart at mentalitet og holdninger ikke var spesielt viktig så lenge spilleren ikke er et talent og gjerne kostet noen millioner.

krakra

Quote from: ostraume on February 06, 2020, 12:05:51 PM
Quote from: krakra on February 06, 2020, 11:53:50 AMHvilke stortalenter er det som har forsvunnet så tidlig? Hansson  har fått regelmessig spilletid i 2. Bundesliga i høst. Nå er han utlånt til Eresdivisie der han har startet sine to første kamper. Det er ikke så verst i en alder av 21 år. Hvem andre er det? Christiansen? Er ikke det litt tidlig?


De fleste store talenter blir jo i Brann, og ingen av dem slår til. Det er meningsløst å diskutere hvordan Brann skal tilegne seg store talenter så lenge vi ikke er i stand til å videreutvikle dem. Molde har lykkes med å hente store talenter fra lavere divisjoner, andre har lykkes med å utvikle egenproduserte talenter. Begge deler forutsetter en trener som ikke er livredd for risiko og unggutter som LAN.

1) Jo, du har kanskje rett i at det er litt tidlig. Kan legge Maden til listen da. Poenget mitt er at dersom det dukker opp store talenter blir de mest sannsynlig støvsugd ut av klubben før vi har noe glede av de.

2) Her tror jeg vi har forskjellig definisjon på hva som er "store talenter." Når Bildøy, bare for å bruke en som har vært hypet til en viss grad, i en alder av 19 ikke klarer å ta nivået på nivå 3 i Åsane så var kanskje ikke talentet så stort likevel? Nå vil han mest sannsynlig aldri bli en toppspiller (håper jo han proves me wrong), og det er fort tilfellet med mange av de som er tenåringer i Brann.

Jeg tror altså Molde-modellen, for å kalle den det, er en smartere måte å drive klubb på fremfor denne hypingen av helt egenproduserte tenåringer.

Og så er jeg selvsagt enig med deg i at LAN liker spillerne sine godt voksne og er mer opptatt av seier i første kamp enn seier på sikt.
Jeg er ikke spesielt opptatt av modellen. Om talentene har bakgrunn i utviklingsavdelingen, Åsane eller Nest Sotra betyr lite for meg. Det er ikke engang så viktig at de er lokale. Min hjertesak er at en bærekraftig toppklubb er nødt til å hente spillere med potensiale, utvikle dem og tjene penger på dem. Skal man klare det må man nødvendigvis klare å utvikle unge spillere. Også kalt talenter. Etter snart fem år med LAN har ikke et eneste talent tatt steget. Det gjelder egenproduserte og det gjelder kjøpte. Vi har knapt hatt talenter i stallen i det hele tatt. Det er ikke verken vilje eller evne til å utvikle unge spillere.

Da er det feil fokus å snakke om hvilken modell brann skal rekruttere talenter etter. Og det er skivebom å hetse unggutter som velger å gå andre steder. Det er på a-laget, hos hovedtreneren, at det store problemet ligger. Ikke hos utviklingsavdelingen og ikke hos talentene.

Hypingen er det forøvrig hovedtrener som står for. En etterhvert forutsigbar avledningsmanøver. "Nei. Vi har ikke fått fram et eneste talent ennå, men her kommer det en veldig lovende unggutt. Gi ham noen år dere".

SK

Quote from: krakra on February 06, 2020, 13:55:34 PMHvem i all verden er det du mener legger ned til og krefter til Branns talentarbeid som frigjøres ved å legge ned talentsatsingen? Dette er jo ressurser og mennesker som forsvinner hvis vi legger ned talentsatsingen. Utviklingsavdelingen koster ikke Brann noen verdens ting. LANs talentvegring har dog sannsynligvis kostet klubben en god del millioner i tapte inntekter.

Jeg setter ingen talenter foran klubben ei eller frikoblet dette fra kvalitet. Jeg har sagt at sagt at det ikke er bærekraftig å skulle drive en toppklubb uten en velfungerende talent og spillerutvikling.

Nei. Du holdt påfallende kjeft da Berisha prøvde å sutre seg vekk. Men du forsvarte gjentatte episoder med dårlige holdninger både fra ham og andre og gjorde det veldig klart at mentalitet og holdninger ikke var spesielt viktig så lenge spilleren ikke er et talent og gjerne kostet noen millioner.

Å trekke inn Berisha i fjor er å sammenligne iskrem og bananer. Å snylte på klubben og å stikke uten å gi noe igjen, er som sagt noe helt annet enn hva vi snakket om angående Berisha. Han gjorde i hvert fall sitt beste, og ønsket å bidra så godt han kunne i fjor. Det er ellers en unyansert beskrivelse du drar frem hvor du gjør det verre enn det var.

For å si det sånn, at jeg IKKE nevner noe her på forumet er faktisk ikke bevis på at jeg verken mener noe eller ikke mener noe, verken aksept eller ikke aksept. Anså meg ferdig med Berisha idet han begynte å sutre seg vekk, men jeg har ikke nødvendigvis et behov for å nevne det her inne for å bevise det.

krakra

February 06, 2020, 17:59:17 PM #7432 Last Edit: February 06, 2020, 18:04:19 PM by krakra
Det er jo ingen av dine standpunkter som henger på greip overhodet. Å forlate klubben ved endt kontrakt er utilgivelig, men å slenge dritt om medspillere for åpent kamera, slenge dritt om supporterne i media og bruke hver bidige kamp til å slenge med armene og skjære grimaser til laget sitt, mens man bortforklarer egne manglende prestasjoner med at medspillerne ikke gjør jobben, det er helt greit. Det skal vi tilgi. Og når da samme spiller ett år ut i sin fireårskontrakt sutrer seg vekk så er du ferdig med ham. Men en 18-åring som ikke har brutt noen forpliktelser skal hetses?
At JEG beskriver Berisha unyansert er komisk med din "sviker og snylter"-beskrivelse av Maden. En spiller som har vært en del av en utviklingsavdeling og gjort sitt beste der.

Bamba forsvarte du også etter at at nektet å forholde seg til trenerens instrukser, snakket om hjernevasking i media, knakk nesen på en motstander med overlagt vold og deretter ble så sur for at han ikke fikk starte første kamp etter karantenen at han nektet å komme innpå. Det er tilgivelig?

Du gir jo så åpenbart fullstendig blaffen i spilleres holdninger. Det har du ettertrykkelig vist. Sagt det rett ut faktisk. Jeg mener derimot at holdninger er ekstremt viktig. Nesten avgjørende. Og at det er mye verre med spillere som forsurer miljøet, sutrer, skaper og forlenger konflikter enn spillere som forlater klubben når kontrakten går ut.

Og du sier jo også at du vil at Brann ikke skal satse på talenter, men du blir altså rasende når et talent forlater Brann uten å prøve å bli satset på? Hva er det egentlig du vil? At Maden skulle råtnet på tribunen i Brann og ødelagt karrieren sin som takk for at han fikk lov å være i utviklingsavdelingen? Vi driver ikke med slavedrift her. Det er ikke sånn at unggutter som får bruke ressursene våre er forpliktet til oss utover kontrakten sin, og det er ikke dårlige holdninger eller innstilling å forlate en klubb hvor utviklingsmulighetene er svært små.

Så vil du altså legge ned hele utviklingsavdelingen, fordi Brann bruker så mye tid og ressurser på det, men du klarer ikke peke på hvem som bruker denne tiden og disse ressursene? Er det sponsorene som gir øremerkede midler for at Brann skal drive talentarbeid du vil legge ned utviklingsavdelingen av hensyn for? Eller er det kanskje trenerne som mister jobben sin hvis utviklingsavdelingen legges ned? Hvem? Hvem i Brann er det som får frigjort kapasitet og ressurser av å legge ned talentsatsingen?

krakra

Og når du stempler Maden som en sviker og snylter, vet du noen om han var forspeilet noe spilletid i år? Eller neste år? Vet du om han var forspeilet en ordinær plass i stallen i det hele tatt? Vet du noe om hovedtreneren hadde signalisert at dette var en spiller han ville få til? At dette var en spiller han så for seg kunne få spilletid de kommende 2-3 årene? Vet du noe overhodet om hva slags sportslig opplegg Brann forespeilet Maden?

Samtalene strandet jo når de diskuterte det sportslige opplegget. Vi vet at Maden har to egenskaper LAN liker dårlig: Han er ung og han er liten. Men siden du bastant og "nyansert" slår fast at dette var et svik, så vet du kanskje noe om at Brann lanserte planer om å satse på ham?

ostraume

Jeg prøver å finne ut om vi er helt på forskjellige verdener eller ikke.

Soltvedt om Maden i BT: "Gjennom flere møter i september og oktober ble spiller og agent vist en utviklingsplan for de neste tre årene.[...]Det ble også gitt et skriftlig tilbud om en treårs-kontrakt 8. november."

Synes du det er bittelitt irriterende/provoserende at det neste som skjer her er at Maden stikker til Schalke etter å ha blitt orientert av sin agent at han ikke koster en krone?

For jeg ser ikke helt poenget i å legge seg paddeflat for halvgode tenåringer som tror de er noe. Jeg er sikkert på god vei til gammel gubbe, men hva tror disse "talentene" at de er?
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

krakra

Det kommer jo helt an på hva denne utviklingsplanen innebar, gjør det ikke?
Hvis den f.eks. ikke innebar en eneste sesong som ordinært stallmedlem i Brann, med spilletid i ES, men heller diverse utlån, er det da så provoserende?

Det skriftlige tilbudet fremstår jo som en formalitet. Der Soltvedt bommet på datoen.

Og vet vi at Maden fikk beskjed av Lillejord om at han var gratis?

ostraume

Det skriftlige tilbudet bommet Soltvedt på datoen på, jepp.

Du legger et premiss der om at det som ble lagt frem ikke var akseptabelt/godt nok for Maden. Det vet vi jo ikke, men siden han dro så kan det fort være tilfelle. Men Brann la altså frem sin plan, og det er vel rimelig å anta at den ikke er elendig/fornærmende dårlig.

Vi vet heller ikke om Maden vet at han var gratis, men det er da rimelig sannsynlig at agenten holder spilleren orientert om status.

Ser du virkelig ikke at det er irriterende med denne type exiter?
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

krakra

Jeg legger det ikke som premiss, men sier at man kanskje bør være forsiktig med å snakke om svikere og snyltere når man ikke vet hva slags sportslig opplegg som ble forelagt Maden.
Brann bør ikke legge seg flat for "Halvgode talenter", men de bør forstå at de ikke har allverdens troverdighet på talentutviklingen sin etter å ha fått fram nøyaktig null talenter de siste fem årene. Hvis planen da er at han kanskje skal få spilletid om tre år, så forstår jeg godt at Maden ikke hopper på det.

Nixon

Quote from: krakra on February 06, 2020, 17:59:17 PMHvem i Brann er det som får frigjort kapasitet og ressurser av å legge ned talentsatsingen?

Ikke at jeg ønsker at de legger ned u-avdelingen i sin nåværende form, ennå... (på ett eller annet tidspunkt blir det meningsløst), men den halvannen millionen som klubben overførte i fjor hadde sikkert kommet til nytte andre steder i klubben.
Rød makt på Hansa

SK

Krakra, ditt forsvar av Maden begynner å bli patetisk. Du forstår at jeg og andre er kritiske til at han stikker sin vei uten at Brann får noe igjen for ressursene de har lagt ned i han.    Går det ikke an å mene det selv om man er skeptisk til talentsatsingen i utgangspunktet? Og ikke prøve å late som om det ikke brukes ressurser på dette fra Brann side, det er et apparat og mennesker som stilles til disposisjon fra Brann sin side, at noen andre finansierer mye av det endrer ikke på dette faktum. Eksterne sponsorer og Mohn finansierer mye av det andre Brann driver med også.

Og å trekke inn Bamba og Berisha er irrelevant. Det er isolerte saker helt forskjellig fra denne, i tillegg krisemaksimerer du. Dette er spillere som ønsket å gjøre sitt beste for Brann. Min bedømmelse av dem (fra før Berisha begynte å sutre seg vekk), tar bl.a. utgangspunkt i dette kontra Maden.


Huff

Branns juniorspillere har trolig i stor grad valgt akademiet fordi det er det klart beste sportslige tilbudet for unge ambisiøse spillere i Bergensområdet. Mange holder sikkert med Brann og de fleste ønsker sikkert at Brann skal få penger for dem når de forsvinner for klubben.

Samtidig må en anta at talentene og personene rundt dem som gir dem råd ikke er idioter. Dette er unge yrkesutøvere som satser på en karrière som fotballspillere. De velger selvsagt ikke å bli i en klubb der alt tyder på at de ikke vil bli satset på og tvert imot kommer til å råtne på rot. Brann har null troverdighet når det kommer til å foredle talenter til toppspillere, null. Ikke bare har de ikke utviklet en eneste ung spiller til toppspiller i LANs periode som hovedtrener. Gang på gang har LAN, som er den hovedansvarlige for dette, og nøkkelpersonen vist at alt han sier om talentutvikling og bruk av unge spillere er pisspreik. Å forvente at lovende yrkesutøvere innen et fag skal velge å bli i en bedrift som har vist seg å drepe karrièren til samtlige som har vært i samme situasjon  og blitt er kanskje i overkant optimistisk.

Det er selvsagt irriterende at unge spillere forlater Brann i sånne situasjoner, jævlig irriterende. Men å forvente at lovende unge spillere som er attraktive for andre klubber skal forlenge med Brann virker for meg meget naivt. Jeg vet og -fra personer som har forhandlet med Brann sammen med unge spillere som har takket nei tidligere- at Branns planer for unge spillere i alle fall tidligere har fremstått totalt latterlige sammenlignet med tilbud fra andre klubber. Det kan godt tenkes at det fremdeles er slik. ''Tidligere'' må her forståes som for noen år siden, men misforstå meg rett; ''for noen år siden'' er i dette tilfelle en referanse til en tid der Branns sportssjef het Rune og hovedtrener het Lars Arne.

krakra

Igjen: Hva slags ressurser er det Brann skal ha igjen?

krakra

February 06, 2020, 22:16:11 PM #7442 Last Edit: February 06, 2020, 22:20:39 PM by krakra
Quote from: SK on February 06, 2020, 21:22:26 PMKrakra, ditt forsvar av Maden begynner å bli patetisk. Du forstår at jeg og andre er kritiske til at han stikker sin vei uten at Brann får noe igjen for ressursene de har lagt ned i han.    Går det ikke an å mene det selv om man er skeptisk til talentsatsingen i utgangspunktet? Og ikke prøve å late som om det ikke brukes ressurser på dette fra Brann side, det er et apparat og mennesker som stilles til disposisjon fra Brann sin side, at noen andre finansierer mye av det endrer ikke på dette faktum. Eksterne sponsorer og Mohn finansierer mye av det andre Brann driver med også.

Og å trekke inn Bamba og Berisha er irrelevant. Det er isolerte saker helt forskjellig fra denne, i tillegg krisemaksimerer du. Dette er spillere som ønsket å gjøre sitt beste for Brann. Min bedømmelse av dem (fra før Berisha begynte å sutre seg vekk), tar bl.a. utgangspunkt i dette kontra Maden.


Igjen: Hva slags ressurser er det Brann skal ha igjen? Og hvordan skulle de fått det igjen når de ikke ønsker å satse på talentene sine? Skulle Maden blitt i Brann helt til noen ga dem utdanningskompensasjonen, er det det du mener? Eller mener du Brann skulle satset på Maden?
For meg virker det som du mener at Brann -ikke- skal gi spilletid til sine unge talenter. De skal -ikke- satse på dem. Med mindre de er klart bedre enn de godt betalte etablerte spillerne. Samtidig skal disse ungguttene, som Brann ikke skal satse på, binde seg til klubben og bli her fram til noen gir Brann penger for dem. Hvis ikke er de svikere. Det er slik det fremstår, men jeg kan jo nesten ikke tenke meg det. For det ville vært en forferdelig holdning.

Har du spurt utviklingsavdelingen om de syns de sitter igjen med ingenting når spillere bidrar til å løfte nivået på trening og kamp for deres lag, for så å dra uten at Brann får igjen en overgangssum? Har du spurt dem om det å ha de beste spillerne i Bergen i gruppen i seg selv er verdiløst? Tror du de mener det? Og vet du hva slags utviklingsløp Brann presenterte for Maden?

Lasaron

Eg kan sei det i klartekst: Maden forlet Brann fordi LAN er trenar for A-laget. Og det gjer han lurt i. Sånn.
Tren på langskudd

Lasaron

G17-landslaget tapte i kveld 1-2 mot Kroatia. Henrik Steinseide og Mikal Kvinge starta kampen. Kvinge scora Noregs mål. Begge vurderer (sannsynlegvis) å forlate Brann innan omtrent eitt års tid. Fordi LAN er trenar.
Tren på langskudd

gladiporno

Quote from: Lasaron on February 06, 2020, 22:29:34 PMG17-landslaget tapte i kveld 1-2 mot Kroatia. Henrik Steinseide og Mikal Kvinge starta kampen. Kvinge scora Noregs mål. Begge vurderer (sannsynlegvis) å forlate Brann innan omtrent eitt års tid. Fordi LAN er trenar.

HVIS Lan er trener.

ostraume

Quote from: Lasaron on February 06, 2020, 22:22:33 PMEg kan sei det i klartekst: Maden forlet Brann fordi LAN er trenar for A-laget. Og det gjer han lurt i. Sånn.

Denne type påstander blir jo bare rent idioti, Lasaron. Så med Landro som trener hadde Maden blitt i Brann og snart blitt solgt for store penger?

Hvor var du når talentene floppet før LAN?
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

ostraume

Quote from: Lasaron on February 06, 2020, 22:29:34 PMBegge vurderer (sannsynlegvis) å forlate Brann innan omtrent eitt års tid. Fordi LAN er trenar.

Hva i all verden er dette for noe? Er du nå i hodet til Kvinge? Har ikke han uttalelser som tyder på at han er meget fornøyd med Brann sitt opplegg? Du må virkelig prøve å nyansere dette bildet du har i hodet ditt.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

krakra

Jeg tror Maden fint kunne blitt i Brann med Landro. Landro gir ikke talenter noe gratis bare fordi de er unge, men han er heller ikke redd for å gi dem tillit hvis de er gode nok. Landro er også ganske ekstrem på å se og å få ut potensiale i enkeltspillere. Han er en spillerutvikler på høyt nivå.

Klart det ville vært noe annet å lede Brann. Men både LAN og Landro er nok rimelig prinsippfaste og Landro har prinsipper som passer talenter bedre.

Men jeg kjenner ikke Maden. Mulig han hadde stukket uansett. Agenten hadde nok pushet for det. Det er likevel en annen situasjon når talenter møter et seriøst og proft opplegg i en klubb som vil satse på dem. Da kan man snakke om svikere hvis de drar.

Når talenter blir 18-19 år så har eliteavdelingen en stort ansvar for dem. Det betyr ikke nødvendigvis at de skal spille mye eller i det hele tatt i ES med en gang, men at det er elite som har ansvaret for deres sportslige opplegg i større grad. Hvis dette opplegget framstår amatørmessig og halvhjertet så er det ikke bare å forvente at talenter finner seg nye klubber. Det handler ikke om å legge seg flat for unggutter, men å ha et seriøst opplegg. Har man en helproff utviklingsavdeling og en eliteavdelingen som ikke tar talentarbeidet på alvor er det heller ikke unaturlig at man har store talenter her i ung alder, som stikker når de nærmer seg senioralder.

Jeg syns det virker som "talentsatsingen" på elite er useriøs og uinteressert. Når hovedstrategien er at spillerne skal leies ut så sier det litt. Når ikke et eneste talent slår igjennom sier det mer. Tidligere utviklingssjefer har uttrykt sin frustrasjon i media. Hva er de frustrert over? At talenter sier nei til kontrakt og drar for småpenger? Nei. De er misfornøyd med at de ikke opplever å bli tatt på alvor av sportssjef og hovedtrener. At det er en kultur der man ikke tørr å satse på talenter og at hovedtrener virker uinteressert i det de driver med.

Det var talenter som floppet før LAN også og talentarbeidet var skuffende da og, men det var faktisk talenter som slo til også. Det er fraværende under LAN.

Det handler ikke nødvendigvis bare om hovedtrener. Sportssjefen har et stort ansvar. Hva med resten av trenerteamet? Hva med å ansette en toppspillerutvikler som faktisk har kompetanse og erfaring på å utvikle toppspillere og ikke bare løping og fysisk trening? Manglende fokus på  individuell oppfølging og utvikling var et av ankepunktene i evalueringen. Den svake kontakten mellom u- og eliteavdelingen er også Soltvedts ansvar.

SK

Quote from: krakra on February 06, 2020, 22:16:11 PM
Quote from: SK on February 06, 2020, 21:22:26 PMKrakra, ditt forsvar av Maden begynner å bli patetisk. Du forstår at jeg og andre er kritiske til at han stikker sin vei uten at Brann får noe igjen for ressursene de har lagt ned i han.    Går det ikke an å mene det selv om man er skeptisk til talentsatsingen i utgangspunktet? Og ikke prøve å late som om det ikke brukes ressurser på dette fra Brann side, det er et apparat og mennesker som stilles til disposisjon fra Brann sin side, at noen andre finansierer mye av det endrer ikke på dette faktum. Eksterne sponsorer og Mohn finansierer mye av det andre Brann driver med også.

Og å trekke inn Bamba og Berisha er irrelevant. Det er isolerte saker helt forskjellig fra denne, i tillegg krisemaksimerer du. Dette er spillere som ønsket å gjøre sitt beste for Brann. Min bedømmelse av dem (fra før Berisha begynte å sutre seg vekk), tar bl.a. utgangspunkt i dette kontra Maden.


Igjen: Hva slags ressurser er det Brann skal ha igjen? Og hvordan skulle de fått det igjen når de ikke ønsker å satse på talentene sine? Skulle Maden blitt i Brann helt til noen ga dem utdanningskompensasjonen, er det det du mener? Eller mener du Brann skulle satset på Maden?
For meg virker det som du mener at Brann -ikke- skal gi spilletid til sine unge talenter. De skal -ikke- satse på dem. Med mindre de er klart bedre enn de godt betalte etablerte spillerne. Samtidig skal disse ungguttene, som Brann ikke skal satse på, binde seg til klubben og bli her fram til noen gir Brann penger for dem. Hvis ikke er de svikere. Det er slik det fremstår, men jeg kan jo nesten ikke tenke meg det. For det ville vært en forferdelig holdning.

Har du spurt utviklingsavdelingen om de syns de sitter igjen med ingenting når spillere bidrar til å løfte nivået på trening og kamp for deres lag, for så å dra uten at Brann får igjen en overgangssum? Har du spurt dem om det å ha de beste spillerne i Bergen i gruppen i seg selv er verdiløst? Tror du de mener det? Og vet du hva slags utviklingsløp Brann presenterte for Maden?

Brann skal ha igjen for all tid, ressurser og da penger som er brukt på dette. For det har de, det er et faktum uavhengig av hvem som er i bakgrunnen og finansierer det. Det vedkommer ikke saken, og det vedkommer i hvert fall ikke Maden.
Jeg er for talenter som er gode nok, og som er interessert i å kjempe for en plass på laget. Problemet ditt er at disse folkene du hausser opp stort sett ikke holder nivået.

Hvis man mener det ikke er noen fremtid i Brann, så holder man seg unna utviklingsavdelingen også. Den er til for spillere som ønsker å lykkes i Brann fremfor andre steder. LAN har trent oss lenge og alle vet hvor listen ligger.

Og hvorfor skulle jeg spørre utviklingsavdeligen om noe som helst? Det blir for snevert. Jeg klarer fint å vurdere selv hva som har kommet klubben til gode og ikke. Og når en spiller ikke har levert en døyt for A-lager of forsvinner gratis, da har man ikke bidratt.

Go Up