• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Overganger vinteren 2019

Started by Churchill, August 15, 2018, 23:44:44 PM

0 Members and 5 Guests are viewing this topic.

Go Down

Crispo 2

Per Pettersen 1960-1964

Gulløl

March 20, 2019, 11:34:27 AM #1251 Last Edit: March 20, 2019, 11:36:08 AM by Gulløl
BT melder i dag at mye tyder på at Veton Berisha som ønsker seg hjem til Norge havner i enten Brann, Molde eller RBK. Det gjenstår 10-11 dager av det norske overgangsvinduet. Kan bli avgjort hvor han havner i løpet av de nærmeste dagene. De fleste utenlandske ligaene har stengt dørene for å hente spillere. Det betyr at Norge er ett av få land som fortsatt kan hente spillere før seriestart 31. mars. Dermed er de kommende 10-11 dagene omtrent siste mulighet for Rapid Wien til å få igjen noe av de 18 millionene klubben betalte Greuther Fürth da de hentet spissen for to år siden.
https://www.bt.no/100Sport/fotball/Na-vil-Veton-Berisha-vurdere-RBK_-Brann-og-Molde-271037b.html

Håper inderlig han velger Brann, en solid fjær i hatten til Soltvedt om han klarer det. Men viktig at Brann også har en plan B og C om Berisha sier nei siden det er kort tid igjen av overgangsvinduet. Spiller B og C bør kvalitetsmessig være på omtrent samme nivå.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Crispo 2

Quote from: Gulløl on March 20, 2019, 11:34:27 AMBT melder i dag at mye tyder på at Veton Berisha som ønsker seg hjem til Norge havner i enten Brann, Molde eller RBK. Det gjenstår 10-11 dager av det norske overgangsvinduet. Kan bli avgjort hvor han havner i løpet av de nærmeste dagene. De fleste utenlandske ligaene har stengt dørene for å hente spillere. Det betyr at Norge er ett av få land som fortsatt kan hente spillere før seriestart 31. mars. Dermed er de kommende 10-11 dagene omtrent siste mulighet for Rapid Wien til å få igjen noe av de 18 millionene klubben betalte Greuther Fürth da de hentet spissen for to år siden.
https://www.bt.no/100Sport/fotball/Na-vil-Veton-Berisha-vurdere-RBK_-Brann-og-Molde-271037b.html

Håper inderlig han velger Brann, en solid fjær i hatten til Soltvedt om han klarer det. Men viktig at Brann også har en plan B og C om Berisha sier nei siden det er kort tid igjen av overgangsvinduet. Spiller B og C bør kvalitetsmessig være på omtrent samme nivå.

Tommel opp!
Per Pettersen 1960-1964

SKBCPH

Både Molde og Rosenborg vil nok tilby bedre lønn enn det Brann kan, så om han ikke er alt for opptatt av å tjene ett par hundre tusen ekstra i året kan jeg ikke skjønne at Brann ikke er førstevalget.

Her er han garantert å spille, og slipper å konkurrere med 3-4 andre gode spillere i tilsvarende posisjoner.

Men om han velger mer penger for å slite benken i Molde eller Trondheim, da er han uansett en type vi ikke ønsker i Bergen...

Dog faller det hele ned på om Mohn ønsker å bidra til at Brann skal være med i kampen om signaturen hans.
- Vi har den treneren vi har.

ZsoltKorcsmar

Brann: Nærmest hjembyen. Fast plass. Spillestil som bør passe han bra (han er en kriger).

Molde: Har nok mest spennende "på gang". Vil han være med på den oppturen? Blir vel fort fast plass der også.

RBK: Garantert topp 2. Solid lønn. Trene/spille med Bendtner, Søderlund, Mike Jensen og en haug med landslagsspillere fremfor Kjelsrud, Barmen og Løkberg. Har en feeling på at han assosierer seg mer med førstnevnte gruppe enn andre.

Lønnsmessig tror jeg ikke vi ligger bak i forhold til Molde
. Husk at Mohn garantert bidrar her. Han har ikke bidratt tidligere i vinduet, og Berisha kommer til å koste 5-10 mill i overgangssum. Mohn betaler gildet her, og da skal man ikke se bort i fra Vito-lønn. Altså 2-3 millioner. Molde skal slite med å mathce lønn, men RBK kan jo egentlig gi det de vil. Blir vel egentlig kamp mellom Koteng, Mohn og Røkke i så tilfelle.

Ryker nok 90% sikkert, men uansett spennende med rykter :)


Billy Elliott

March 20, 2019, 12:15:04 PM #1255 Last Edit: March 20, 2019, 14:55:26 PM by Billy Elliott
Hvorfor skulle ikke Berisha få spille i RBK og Molde? Spesielt sistnevnte har ikke akkurat flust av angrepsspillere som kan sies å være bedre enn ham? På spissplass (de spiller vel med to?) ville han konkurrert med folk som Leke James, Amang og Knudtzon. Vil tro Berisha hadde vært den første på blokken av dem, enkelt.

Spørsmålet er også hvor han helst vil spille. Er det som spiss eller venstrekant? Om det er sistnevnte vil han ha gode utsikter for mye spilletid hos oss, men er det som spiss blir nok konkurransen med mannen vi hentet for 8,5 miller for bare seks måneder siden ganske tøff. LANs system har også bare plass til en rendyrket spiss.

For meg virker det som om det er lite som taler for at han kommer til å velge oss. Mest sannsynlig lavere lønn, ikke garantert spissrolle, og for de fleste diehard Viking-fans (som det gjentas igjen og igjen at han er) står ikke Brann veldig høyt i kurs.

Oppsummert: Soltvedt bør jobbe på spreng med andre alternativer. Berisha kommer ikke hit.
- You always get what you deserve.

Bill Elliott, Brann-trener 1974-1978

SKBCPH

Har forresten en magefølelse på at Molde er mer interessert i å hente Stabæks Ohi Omoijuanfo, håper den stemmer.
- Vi har den treneren vi har.

Gulløl

Quote from: SKBCPH on March 20, 2019, 12:34:30 PMHar forresten en magefølelse på at Molde er mer interessert i å hente Stabæks Ohi Omoijuanfo, håper den stemmer.
Ja dei er nok det siden Stabæk nylig avslo et nytt bud fra Molde i følge Tv2. Molde skal være interessert i å betale opp mot sju millioner kroner for Ohi. Så Berisha er andrevalg for Molde. Har Brann gitt tydelig beskjed til Berisha at han er førstevalg inn til Brann kan en håpe på at det er noe han setter pris på.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

ACHTUNG

Hva med Stabæks Boli? Jeg vet at RBK var ute etter ham, er han en mann Brann har vurdert?

Morkel

Quote from: ACHTUNG on March 20, 2019, 13:24:28 PMHva med Stabæks Boli? Jeg vet at RBK var ute etter ham, er han en mann Brann har vurdert?


Har han spilt noe ving? Eller har Stabæk bare spilt 4-4-2?

Tenker at Brann trenger en spiller som kan dekke både ving i 4-3-3 og senterspissrollen.


Billy Elliott

Viking-fansen er for øvrig livredde for at Berisha skal signere for Brann, RBK eller Molde. De har startet kronerulling for å sikre at det ikke skjer:

https://www.aftenbladet.no/100Sport/fotball/Siste-Na-samler-Viking-fansen-inn-penger-for-a-hente-Berisha-hjem-271048b.html

- Det er helt uakseptabelt at Veton Berisha skal spille for en av de tre klubbene. Det skal bare ikke skje, sier Bjørn Harald Hegreberg Garborg, en av initiativtakerne og medlemmene i supportergrupperingen Viking Oslo.
- You always get what you deserve.

Bill Elliott, Brann-trener 1974-1978

SKBCPH

Hehe, så dette her. Gjør jo det bare enda gøyere om vi faktisk klarer å signere ham! Men når det er sagt, ser jeg heller at han går til Viking enn de to andre konkurrentene våre...
- Vi har den treneren vi har.

Lasaron

I Brann får han ta gull for den kuleste klubben å ta gull med. Det er grunn god nok.
Tren på langskudd

Churchill

Berisha blir en knallsuksess i Brann, hvis han kommer! Passer perfekt inn i spillestil og stall. Veien til landslaget vil da ligge åpen. Håper han kommer hit.
...we shall never surrender.

Churchill

Det ryktes på VGD om at interessen fra RBK ikke er reell. Hvis det står mellom Moille og Brann, tror jeg sjansene er gode for at han velger oss. Det sportslige tilbudet blir da avgjørende. I Brann får han en klart definert rolle som passer ham som hånd i hanske.
...we shall never surrender.

Eivind

Nå mobiliserer vikingfansen. Skal ikke se bort i fra at de får med seg noen investorer og henter sønnen sin hjem.

Gulløl

Quote from: Eivind on March 20, 2019, 17:17:40 PMNå mobiliserer vikingfansen. Skal ikke se bort i fra at de får med seg noen investorer og henter sønnen sin hjem.
Ja de passerer snart 1 % av overgangssummen i kronerullingen så dette bør vel gå greit. Så er det bare å finne ut hvem som skal betale lønna som er langt over det den best betalte i klubben får i dag. Viking er så blakk som de kan bli, kun 7 millioner i egenkapital.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Churchill

Viking har ikke råd. RBK er lunkne. Molde har lyst på Ohi. Veton havner i Brann.
...we shall never surrender.

Eivind

Quote from: Gulløl on March 20, 2019, 17:27:12 PM
Quote from: Eivind on March 20, 2019, 17:17:40 PMNå mobiliserer vikingfansen. Skal ikke se bort i fra at de får med seg noen investorer og henter sønnen sin hjem.
Ja de passerer snart 1 % av overgangssummen i kronerullingen så dette bør vel gå greit. Så er det bare å finne ut hvem som skal betale lønna som er langt over det den best betalte i klubben får i dag. Viking er så blakk som de kan bli, kun 7 millioner i egenkapital.

Selvfølgelig samler de ikke inn nok penger på egenhånd. Men man vet aldri hva slikt engasjement kan føre til i forhold til å vekke investorer.

Vetons svigerfar for eksempel. Stavangerpatriot og kunne lett betalt overgangsummen.

Churchill

Selv om de klarer å stable kjøpesummen på beina, har ikke Viking råd. Han skal lønnes også.
...we shall never surrender.

Morkel

Man må se Vikings Berisha-nei i perspektiv.

Mellom 2004 og 2014 brukte Viking en milliard på å etablere seg i toppen. Over en 6 årsperiode gikk de nesten 100 millioner i underskudd (det meste på altfor dyre spillere), argumentet var at de skulle bli en toppklubb. Hva førte det til?  En tredjeplass i 2007, et nesten-nedrykk og masse middelhavsplasseringer.

I 2014 kom oljekrisa, etter det har de ikke lenger et hav av rike sponsorer som kan redde dem når de sløser.

Etter nedrykket fikk de som Brann enda en vekker.

Så kan det godt hende de jobber for harde livet for å få en investor på plass, det vet ikke jeg, jeg tror likevel det sitter langt inne å bruke mye penger og sprenge lønnsbudsjettet for en spiller. Derfor har de også vært ganske kontante på at han er for dyr.

haak

Hvor lenge kan den Berisha overgangen ta, ei uke?
Kjipt hvis det ryker rett før overgangsvinduet stenger. Tror vi har muligheter, men så var det dette med Brann og overganger da....

Churchill

Tipper vi jobber med Berisha og har et par alternativer dersom dette skulle gå i vasken. Kabran er for eksempel enda ikke klar for retur til Sverige.
...we shall never surrender.

Gulløl

Quote from: haak on March 20, 2019, 20:41:13 PMHvor lenge kan den Berisha overgangen ta, ei uke?
Kjipt hvis det ryker rett før overgangsvinduet stenger. Tror vi har muligheter, men så var det dette med Brann og overganger da....
BT skriver at det kan bli avgjort hvor han havner i løpet av de nærmeste dagene.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

ZsoltKorcsmar

Dersom RBK interessen bare er oppdiktet, og det står mellom oss og Molde, så er vel Bergen By enda et argument for å velge oss?

Er vel kjekkere å bo i Bergen enn Molde?


ZsoltKorcsmar

Quote from: haak on March 21, 2019, 08:06:36 AMStyrker kanskje våre muligheter for Veton Berisha?



www.rbnett.no/100Sport/fotball/Na-kan-Ohi-bli-Molde-spiller-271084b.html

Burde jo det. Men av en eller annen grunn fikk jeg en guffen følelse av at begge går til molde. Ser for meg bildet der Berisha og Ohi står side om side og smiler mens de holder hver sin Molde-drakt. "Var aldri i tvil når Molde kom på banen. Vi skal vippe Rosenborg av tronen".

Samtidig henter Brann spissen fra Notodden med 4 mål på 26 kamper i fjor.

Av en eller annen grunn klarer jeg bare ikke se for meg Berisha i branndrakt... Håper inderlig jeg tar feil!


Billy Elliott

LAN om kantsituasjonen i denne BA-artikkelen om Marengo:

- Det er tøff konkurranse, men med Marengo som et spørsmålstegn, har vi egentlig bare Gilbert (Koomson) og Gilli (Rólantsson) som er rene kanter. Alle ser bildet - du trenger ikke å være hjernekirurg for å se at vi er litt tynt besatt der, sier Nilsen.

https://www.ba.no/sport/fotball/sk-brann/han-har-en-vei-a-ga-og-med-sa-kort-tid-igjen-av-kontrakten-haster-det-for-ham/s/5-8-1013401

I samme artikkel innrømmer Soltvedt at det nå brenner et blått lys for Marengos videre Brann-karriere. Nederlenderen, som flere ganger har blitt omtalt som "like rundt hjørnet", klarer enda ikke å trene for fullt med ball og vil ikke rekke seriestarten. Med kun 100 dager igjen av kontrakten er det lite som tyder på at Marengo blir tilbudt forlengelse. 
- You always get what you deserve.

Bill Elliott, Brann-trener 1974-1978

Leffen

Dette må da være gode nyheter for oss! Viking klarer aldri å samle opp penger til Berisha. Og tipper Mohn står klar i kulissene. God følelse. Tror Veton er en helt perfekt spiller for både Brann og LAN!

krakra


Crispo 2

Quote from: krakra on March 21, 2019, 10:58:55 AMBildøy er ren kant

Levner ikke Bildøy store sjanser for spilletid i år når tilogmed treneren glemmer han....
Per Pettersen 1960-1964

Gulløl

Quote from: Crispo 2 on March 21, 2019, 11:15:26 AMLevner ikke Bildøy store sjanser for spilletid i år når tilogmed treneren glemmer han....
LAN mener nok av de som er i A-stallen.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Gepard

Berisha er full mulig å sette på kanten og ikke ? Ergo kan man omtrent garantere han spilletid. I rosenborg er han en mil unna spissplass og på kantene fighter han mot Helland,Adegbendro De Lanley og sikkert mer

Tror det eneste som stopper berisha til brann er om Maaseide og co skraper sammen noen millioner der nede, og det kan vel fint skje

krakra

Quote from: Gulløl on March 21, 2019, 11:49:30 AM
Quote from: Crispo 2 on March 21, 2019, 11:15:26 AMLevner ikke Bildøy store sjanser for spilletid i år når tilogmed treneren glemmer han....
LAN mener nok av de som er i A-stallen.

Ta han opp i stallen da.

At LAN "glemmer" ungguttene er nå uansett en ting. Ikke noe nytt. Etter at Brann solgte en kantspiller som presterte bra, leverte målpoeng og som laget tok poeng med fra start fordi LAN var sur fordi han ikke løp i riktig rom så kjøper jeg ikke noen krisebeskrivelse av dekningen på kant.

Churchill

Jeg tror at dersom Berisha vil komme hjem til Norge, er Brann det mest sannsynlige alternativet. Det kan jo imidlertid tenkes at han sonderer klubber fra andre land, som for eksempel USA, før han kommer hjem om noen år. Jeg håper han havner her, for han er rett og slett den perfekte spilleren for LANs utgave av Brann. En signalspiller!
...we shall never surrender.

Falkman

Quote from: Gepard on March 21, 2019, 11:52:12 AMBerisha er full mulig å sette på kanten og ikke ? Ergo kan man omtrent garantere han spilletid. I rosenborg er han en mil unna spissplass og på kantene fighter han mot Helland,Adegbendro De Lanley og sikkert mer

Tror det eneste som stopper berisha til brann er om Maaseide og co skraper sammen noen millioner der nede, og det kan vel fint skje

Jeg tror det blir enden på visen.  7 mill er peanøtter for Maaseide, kan lett dekke lønnskostnadene også. Det kan jo tenkes at viking aktivt motsetter seg en sånn løsning for å fremstå som ansvarlige, men jeg tviler på det, en så symbol-tung overgang er vanskelig å takke nei til når forutsetningene er som de er.

Norlings Hund 2

Kan vel bli et spørsmål om habilitet der, Maaseide er svigerfar og sitter i styret. Ikke helt uproblematisk om han finansierer overgangen.

Churchill

Jeg tror ikke at Maaseide går inn med penger til denne overgangen, for det bør han ikke. Han har sikkert råd, men det ligger for mye negativt potensiale i å hjelpe Viking med å hente svigersønnen til klubben. Hva om han ikke lykkes eller finner seg til rette? Hva om Viking rykker ned, selv med en velspillende Berisha, og han må spille 1. divisjon neste sesong? Hva om Berisha ryker uklar med treneren eller noen på laget? Hva hvis det oppstår konflikter i heimen osv. osv.
Det er ikke bare positive minner Veton har fra tiden i Viking. I lange perioder var han tilhengerne fremste hakkekylling.
Maaseide kan gjerne tenkes p gå inn med penger i Viking, men ikke for å kjøpe sin egen svigersønn tilbake til klubben.
...we shall never surrender.

Gulløl

March 21, 2019, 12:37:25 PM #1288 Last Edit: March 21, 2019, 12:42:25 PM by Gulløl
Viking er en av flere nedrykkskandidater i år, slik er det med den saken. Kan være karriereødeleggende om Berisha rykker ned i OBOS med klubben, dette er noe han er fullt klar over. Med Berisha til Brann og kanskje enda en toppspiller inn vil han spille for en gullkandidat, dette vet han også. Og lettere å spille godt for et topplag enn et bunnlag om han vil gjøre seg attraktiv for landslaget eller et nytt utenlandsopphold.
Jeg har troen på at Berisha går til Brann. Viking forstår nok også at å få en spiller inn i stallen på overgangssum og lønn langt over de andre som svigerpappa har betalt for ikke er så bra. Fint at Viking supporterne samler inn penger og kanskje kan komme opp i 2 - 3 % av overgangsummen, men resten må eventuelt svigerpappa Maaseide betale. Tror ikke Berisha har så gode følelser rundt akkurat det om det skulle bli aktuelt. De fleste av oss vil klare oss uten gjennom livet uten hjelp fra svigerpappa, noe med stolthet å gjøre.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Spelaren

Viking trenger å handle smart, det utelukker mange millioner til én enkelt spiller. Veien ligger åpen for oss nå, om pengene er der. Me skal spisse oss inn mot toppkamp, Viking skal overleve.
Gå av.

krakra

March 21, 2019, 12:39:48 PM #1290 Last Edit: March 21, 2019, 12:42:26 PM by krakra
Selvfølglig er det ikke karriereødeleggende å rykke ned med Viking. Rykker Viking ned, så går han et annet sted.

Glad de vi henter sommeren 2015 og foran 2016-sesongen ikke hadde den samme feige holdningen som Gulløl mener Berisha bør ha.

Dette handler om penger og om Viking har råd. Har de det går Berisha dit, og det er ikke et dumt valg av ham. Hvis ikke kan han fort ende her, men jeg er ikke like sikker på at han blir "gullsigneringen" som endel andre er. Når var sist vi hadde suksess med en dyr utenlandsflopp? Når var sist vi hadde suksess med å hente en høyprofilert, dyr spiller i det hele tatt? Det er ikke store, tunge kjøp av profiler "alle" vil ha vi har bygd "nye Brann" på og jeg er ikke sikker på at det er det som vil løfte oss inn i gullkamp heller. Særlig når det er snakk om spillere som har en negativ karrierekurve, som har spilt i større klubber enn Brann og har andre norske lag som førstevalg.

Leffen

Quote from: krakra on March 21, 2019, 12:39:48 PMNår var sist vi hadde suksess med å hente en høyprofilert, dyr spiller i det hele tatt? Det er ikke store, tunge kjøp av profiler "alle" vil ha vi har bygd "nye Brann" på og jeg er ikke sikker på at det er det som vil løfte oss inn i gullkamp heller. Særlig når det er snakk om spillere som har en negativ karrierekurve, som har spilt i større klubber enn Brann og har andre norske lag som førstevalg.

Rart om Marcus Pedersen og Demba-Nyren skal brukes mot Berisha. Dessuten skiller han seg ut ved å være som skapt for LAN. Kan absolutt også spille ving med sin arbeidskapasitet. Og har han egentlig hatt en negativ kurve? Spilt mye fotball de siste årene, også for Rapid. Hvorfor han vil dra derfra kan jo ha mange ulike årsaker. Han er kun 24 år, og er fortsatt i utvikling.

Lasaron

Veton Berisha har 29 kamper i årets 18/19-sesong for Rapid Wien, med gjennomsnittelig 60 minutters spilletid pr kamp. Utendlandsflopp vet jeg ikke om han er.
Tren på langskudd

Nixon

Lurer på om han hadde vært en "dyr utenlandsflopp" dersom han var lokal...
Rød makt på Hansa

SKBCPH

I tillegg holder østeriksk Bundesliga et klart bedre nivå enn det Eliteserien gjør. For et par uker siden var Berisha med å vinne mot RB Salzburg, som lekte seg videre i Europa Leagues gruppespill i gruppe med Rosenborg, vant blant annet svært overbevisende borte mot RB Leipzig... For ikke å snakke om at Berisha spilte brorparten av kampene når Rapid Wien også avanserte fra Europa Leagues gruppespill..
- Vi har den treneren vi har.

Kagain

Jeg har i likhet med Krakra ikke blitt helt solgt på at Veton kommer til å herje om han kommer til Brann. Jeg er også usikker på stemningen i stallen med Bamba for eksempel. Det er jo sikkert en løsning å slenge en av dem ut på en ving, men Brann har jo andre "dyre" spillere som roter rundt på vingen, slik som Koomsoon. Og Gilli gir seg vel ikke så lett. Vi må huske på at han var egentlig erklært uønsket i Brann en stund, men kjempet seg tilbake. Så en billigere spiss med kvaliteter som puster Bamba i nakken hadde kanskje vært ønskelig. Ikke nødvendigvis et toppkjøp.

krakra

Han har startet sju av 22 kamper i ligaen og har et gjennomsnitt på 29 minutter per kamp der.
Så har han startet seks av åtte kamper i Europaleague med et snitt på 67 minutter der. Totalt i de to turneringene 13 starter på 30 kamper og 39 minutter i snitt. Totalt fire mål.

Veton Berisha hadde ikke gått til en større liga, med høyere lønn, til Brann hvis han hadde vært fornøyd med den sportslige situasjonen der han var. Det sier seg selv.

krakra

Fire av de sju startene i ligaen kom forøvrig i løpet av sesongens seks første runder. Etter det har han startet tre av 16 kamper.

Nixon

Quote from: Kagain on March 21, 2019, 13:11:13 PMSå en billigere spiss med kvaliteter som puster Bamba i nakken hadde kanskje vært ønskelig. Ikke nødvendigvis et toppkjøp.

Det er usikkerhetsmomenter uansett i hvilken ende av etablert-skalaen vi henter spillere fra. Men med tanke på Bamba sin vinter med mye skader så tror jeg at en kombinert spiss/kant som Berisha må være perfekt. Han har i alle fall vist at han har nivået inne. Nok et prospekt i Mehnert-klassen blir for usikkert etter min mening.
Rød makt på Hansa

Nixon

Quote from: krakra on March 21, 2019, 13:16:29 PMVeton Berisha hadde ikke gått til en større liga, med høyere lønn, til Brann hvis han hadde vært fornøyd med den sportslige situasjonen der han var. Det sier seg selv.

Klart det. Men spørsmålet må jo bli om kvalitetsforskjellen i ligaene likevel tilsier at han kommer til å bite godt fra seg i Norge. Han er fortsatt ung, og dersom målet er å komme seg ut igjen bør jo motivasjonen være god nok.
Rød makt på Hansa

Go Up