• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Den Store Stadion-utbyggings-tråden

Started by Kirk, November 08, 2005, 21:03:04 PM

0 Members and 7 Guests are viewing this topic.

Go Down

1908

Det er fordi det står personer foran. Dermed trenger man ikke det der..

ACHTUNG

January 08, 2019, 20:07:19 PM #8151 Last Edit: January 09, 2019, 12:17:21 PM by ACHTUNG
De står jo der kun på utsolgte kamper? Og det er jo lite kjekt for beboerne om noen av de stående snur seg og ser inn. I pausen sitter de jo ned også og da kan jo nysgjerrige snu seg og se inn, i og med at det er mindre som skjer på banen. Det er i første etasje det er fare for mest innsyn, i andre og tredje er det bare innsyn fra andre tribunedeler. Her må Brann bruke hodet, skjerm hele veien ned under kamp.

SKBCPH

Ja dette er jo helt håpløst, Det kommer jo bare til å stå folk der maks 2-3 kamper i sesongen slik tilskuertallene er nå for tiden...

Dette er noe helt annet enn det de solgte inn for å få tribunen bygget!
- Vi har den treneren vi har.

Billy Elliott

Her er rapporten fra det siste medlemsmøte:
https://www.brann.no/nyheter/slik-var-torsdagens-medlemsmote

Eneste som står om det aktuelle tema er følgende:
- Med lukkede hjørner på den nye tribunen tror jeg dette blir fantastisk for publikum, la hun til. Johannesen viste også et eksempel på hvordan studenthyblene kan bli dekket til på kampdag og gi en intim stadionfølelse.

Jeg regner med dette eksempelet det refereres til er det 1908 snakker om. Siden dette tydeligvis er en helt annet løsning enn det som først ble solgt inn til supporterne, hadde det vært greit om Norges "åpneste klubb" kunne lagt ved eksempelet i artikkelen også.
- You always get what you deserve.

Bill Elliott, Brann-trener 1974-1978

Nixon

Quote from: SKBCPH on January 09, 2019, 09:10:00 AMJa dette er jo helt håpløst

Så Brann bygger en tribune med et hybelhus på tre etasjer. Det er greit så lenge absolutt alle vinduene er dekket når det spilles kamp. Hvis ikke er det helt håpløst. Jeg ser ikke helt hvorfor dekkingen av vinduer er så utrolig viktig. Det er jo ikke akkurat slik at veggen forsvinner...
Rød makt på Hansa

SKBCPH

Da var aldri helt greit for veldig mange av oss, men det at det ble lovet at det skulle dekkes helt til på kampdag var noe av det som overbeviste flere til å godta denne hybelblokken. Jeg liker generelt ikke å bly lyvet til, og når denne løsningen ble solgt til oss som den ble så forventer jeg at det er slik sluttresultatet blir også, Ikke Åråsen 2.0.
- Vi har den treneren vi har.

Gulløl

January 09, 2019, 10:52:45 AM #8156 Last Edit: January 09, 2019, 11:13:30 AM by Gulløl
Går Brann for en lite gjennomtenkt jallaløsning som Klanen kan synge om de neste 20 årene er det trist. Enten får de dekke til hele veggen med en praktisk, funsjonell og god visuell løsning eller så kan de like godt la være og la hele veggen være synlig.

Håper Brann har mer kontroll enn vi tror. Løsninger som blir endret i større grad bør presenteres for alle medlemmene og supporterne på hjemmesiden og ikke bare til en liten gruppe på et medlemsmøte. Lurer Brann i buskene og fjerner 1/3 av tildekningen av veggen nå i sluttfasen av utbyggingen uten at det store flertall vet om det må de være førebudd på bråk.

Det er dette de fleste av oss forholder oss til.
https://www.brann.no/nyheter/arsmotet-stemte-ja
https://www.brann.no/nyheter/alt-om-byggeplanene
Illustrasjonene viser at hele veggen dekkes til. Det at det står "omtrent slik" gir ikke rom for at at Brann fjerner 1/3 av tildekningen uten at knapt noen av medlemmene og supporterne vet om det.

Nå har Brann som Norges åpneste klubb mulighet å presentere i forkant på sine hjemmesider hvordan de har tenkt løsningen og få innspill. Vi får se om de tar sjansen og ikke gjøre det før media tar tak i det og lager støy rundt det.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Nixon

Quote from: Gulløl on January 09, 2019, 10:52:45 AMVi får se om de tar sjansen og ikke gjøre det før media tar tak i det og lager støy rundt det.

Jeg tror neppe at media tar tak i dette på egenhånd da det i seg selv ikke har veldig stor nyhetsverdi. Men klart, dersom en eller flere føler seg krenket og lager oppstyr blir det nok en sak.
Rød makt på Hansa

Gulløl

January 09, 2019, 12:34:03 PM #8158 Last Edit: January 09, 2019, 12:46:31 PM by Gulløl
Quote from: Nixon on January 09, 2019, 12:02:31 PM
Quote from: Gulløl on January 09, 2019, 10:52:45 AMVi får se om de tar sjansen og ikke gjøre det før media tar tak i det og lager støy rundt det.
Jeg tror neppe at media tar tak i dette på egenhånd da det i seg selv ikke har veldig stor nyhetsverdi. Men klart, dersom en eller flere føler seg krenket og lager oppstyr blir det nok en sak.
Krenke betegnelsen er absolutt ikke på sin plass her.
Tror ihvertfall dette har en klart større nyhetsverdi enn den utrolig kjedelige liveoverføringen BT har i dag fra Vestlandshallen der de stiller med hele 4 mann(?) og rapporterer om hvem av spillerene som er der og at de ruller på gresset + at det følges opp med en podcast i etterkant med null nytt tipper jeg(gjesp). Om husveggen kommer til å se jævlig ut eller ikke vil engasjere langt mer.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Nixon

Vi får se. Det er aldri godt å si hva som fenger media, men jeg tror som sagt ikke at det vil ha den store nyhetsinteressen for media uten at noen utenfra initierer det slik at det i seg selv blir en sak.
Rød makt på Hansa

kabelmann

Hvem vet, kanskje var ikke planene lagt for hvordan "bakteppet" skulle være da illustrasjonene ble laget? Kanskje har det dukket opp ting som har gjort det praktisk vanskelig å få til? At ting blir endret i løpet av et prosjekts planleggings- og byggetid er regelen snarere enn unntaket.

Hvem husker ikke konkurranseforslaget Snøhetta vant med for Kunsthøyskolen?

Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

ACHTUNG

Quote from: Gulløl on January 09, 2019, 12:34:03 PM
Quote from: Nixon on January 09, 2019, 12:02:31 PM
Quote from: Gulløl on January 09, 2019, 10:52:45 AMVi får se om de tar sjansen og ikke gjøre det før media tar tak i det og lager støy rundt det.
Jeg tror neppe at media tar tak i dette på egenhånd da det i seg selv ikke har veldig stor nyhetsverdi. Men klart, dersom en eller flere føler seg krenket og lager oppstyr blir det nok en sak.
Krenke betegnelsen er absolutt ikke på sin plass her.
Tror ihvertfall dette har en klart større nyhetsverdi enn den utrolig kjedelige liveoverføringen BT har i dag fra Vestlandshallen der de stiller med hele 4 mann(?) og rapporterer om hvem av spillerene som er der og at de ruller på gresset + at det følges opp med en podcast i etterkant med null nytt tipper jeg(gjesp). Om husveggen kommer til å se jævlig ut eller ikke vil engasjere langt mer.


Viser til overgangstråden, der det nettopp har blitt greiet ut om krenkning og min irritasjon over misbruket av det nye moteordet.

Kagain

Jeg vurderer å føle meg krenket for at jeg ikke kan få lov til å føle meg krenket lengre. Et riktig catch-22...

kabelmann

Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Finfin respons

PROBLEMET ER IKKE KRENK, MEN KRANK. Tekniske utfordringer med sveiven som skal heise banneret opp eller ned. Noen mener endog at løsningen uansett blir krank.
Kanskje.

Corran

Synes det blir litt mye ramaskrik ang duken her
Er det noen som med sikkerhet vet at det ikke blir dekket for 1 etg av hyblene?
Ingenting av det som sto i rapporten fra medlemsmøte tilsa at ikke alt skulle dekkes. Om noen av bildene de viste der hadde bare delvis tildekning så trenger ikke det være endelig løsning Eller det kan være en illustrasjon hvor duken er på vei ned/opp.
Trenger vel litt mer substans her før en begynner å anklage Brann for å lyve og krisemaksimere?
Ikke et ondt ord om 1908, men det må nok litt mer bevis til før dette bør bli en sak.
Dessuten er det sikkert også krav fra hybeleier om at det skal være dekket til under kamp + at Brann sikkert ikke vil ha gratis publikum i hyblene
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

kabelmann

Når det gjelder beboerne i nederste etasje kan vi trygt gå ut i fra at de har egne gardiner de kan trekke for om de føler det blir for mye innsyn.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Gulløl

Quote from: kabelmann on January 09, 2019, 15:27:11 PMNår det gjelder beboerne i nederste etasje kan vi trygt gå ut i fra at de har egne gardiner de kan trekke for om de føler det blir for mye innsyn.
Men om det er en trønder student innenfor det vinduet som vil vise fingern til meg som sitter på nest bakerste benk og samtidig vifte med et RBK skjerf ? Da blir det liv.... rai rai.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Gulløl

I dette innslaget fra TV Vest Hordaland ser en den nye tribunen på nært hold. God fremdrift fremdeles. Snart skal vel vinduene monteres også.
https://www.facebook.com/TVVestHordaland/videos/539675803200380/?sk=h_chr
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

ACHTUNG

Kan beboerne i første etasje føle seg krenket, om det ikke blir skjermet for innsyn under kamp?

kabelmann

Quote from: ACHTUNG on January 09, 2019, 19:43:24 PMKan beboerne i første etasje føle seg krenket, om det ikke blir skjermet for innsyn under kamp?

Kan ikke de dekke til for innsyn med sine egne gardiner?
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Lasaron

Publikummere kan pøble, og banke på vinduene for å plage.
Tren på langskudd


Finfin respons

Test.(egentlig).

Testspørsmål. Hvorfor er ikke den midterste publikumsutgangen på den nye tribunen helt midtstillt i forhold til midtbanestreken? Folk liker symetri, men estetisk teori lærer kanskje at ting skal være litt usymmetrisk? Noen som vet?
Kanskje.

Spelaren

Sikkert noe med symmetrien i selve tribunen å gjere. Du skal ha nødutganger sånn og sånn plassert, og søyleplassering skal være sånn og sånn for optimal lastfordeling. Tipper det er en løsning som er valgt for mest optimal utnyttelse av areal samtidig som byggtekniske krav er oppfylt.
Gå av.

Finfin respons

Så det er ingen fare for at gressmatten med tiden skal flyttes 1 meter nærmere bob, evt som et ledd i å utvide nedre hansa på et senere tidspunkt?
Kanskje.

Alonso Solis

Quote from: Finfin respons on January 12, 2019, 12:52:52 PMTestspørsmål. Hvorfor er ikke den midterste publikumsutgangen på den nye tribunen helt midtstillt i forhold til midtbanestreken? Folk liker symetri, men estetisk teori lærer kanskje at ting skal være litt usymmetrisk? Noen som vet?

Jammen i helvete då... Takk for at jeg fra nå av og 60+ år frem i tid kommer til å irritere meg grenseløst over det der.

David

Quote from: Alonso Solis on January 13, 2019, 07:16:08 AM
Quote from: Finfin respons on January 12, 2019, 12:52:52 PMTestspørsmål. Hvorfor er ikke den midterste publikumsutgangen på den nye tribunen helt midtstillt i forhold til midtbanestreken? Folk liker symetri, men estetisk teori lærer kanskje at ting skal være litt usymmetrisk? Noen som vet?

Jammen i helvete då... Takk for at jeg fra nå av og 60+ år frem i tid kommer til å irritere meg grenseløst over det der.


Hvis det hjelper, så virker det i minste som om den er plassert symmetrisk i forhold til spillertunnelen på motsatt side.

David

Quote from: Nixon on January 07, 2019, 22:32:34 PMDen duken, eller disse dukene er en ypperlig sponsorplass. Dersom Brann kan tjene en god slump penger må de gripe den sjansen fremfor at det skal være penest mulig. Brann er tross alt en fotballklubb som skal prestere best mulig på banen.

Nei altså... Jeg selger heller stadionnavnet fremfor å ha en diger oppslagstavle for Møbelringen på veggen der.

Superjack

Quote from: David on January 13, 2019, 16:16:16 PM
Quote from: Nixon on January 07, 2019, 22:32:34 PMDen duken, eller disse dukene er en ypperlig sponsorplass. Dersom Brann kan tjene en god slump penger må de gripe den sjansen fremfor at det skal være penest mulig. Brann er tross alt en fotballklubb som skal prestere best mulig på banen.

Nei altså... Jeg selger heller stadionnavnet fremfor å ha en diger oppslagstavle for Møbelringen på veggen der.

Jeg er gammel nok til å savne den tiden Hansa og Brann var en naturlig del av samme setning.
En gedigen Hansa logo forran studentboligene, på Stadion.

Vi snakker her vinn-vinn-vinn

Dessverre så er det fy-fy.
Brannsupporter.

Gulløl

Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Finfin respons

Quote from: David on January 13, 2019, 16:11:09 PM
Quote from: Alonso Solis on January 13, 2019, 07:16:08 AM
Quote from: Finfin respons on January 12, 2019, 12:52:52 PMTestspørsmål. Hvorfor er ikke den midterste publikumsutgangen på den nye tribunen helt midtstillt i forhold til midtbanestreken? Folk liker symetri, men estetisk teori lærer kanskje at ting skal være litt usymmetrisk? Noen som vet?

Jammen i helvete då... Takk for at jeg fra nå av og 60+ år frem i tid kommer til å irritere meg grenseløst over det der.


Hvis det hjelper, så virker det i minste som om den er plassert symmetrisk i forhold til spillertunnelen på motsatt side.

Det hjelper-hjelper-hjelper. Det betyr at spillematten (på sikt) kan flyttes (litt mot bob) og symmetrien kan gjenoppstå som fugl føniks.
Og enda bedre:
interessante utvidelser kan gjøres på nedre frydenbø dersom Brann får en mohnion - og behovet er der.
Kanskje.

Herman1

Sånn rent hypotetisk, er det noen som vet hvor mange ekstra seter det er mulig å sette inn på stadion, med noe ombygging?

3-400 ekstra seter nederst på Frydenbø om man "flytter" gressmatten mot BOB?

300 ekstra seter om man fyller opp mot glassrutene øverst på BOB?

7-800 ekstra seter om man tetter igjen svingen mellom Frydenbø og SPV?

X antall seter ved omgjøring til ståplasser på Frydenbø.

Glemt noe?

Bare halvveis kvalifisert gjetning.

Erifos

January 17, 2019, 09:00:57 AM #8183 Last Edit: January 17, 2019, 09:08:12 AM by Erifos
Quote from: Herman1 on January 17, 2019, 00:19:31 AMSånn rent hypotetisk, er det noen som vet hvor mange ekstra seter det er mulig å sette inn på stadion, med noe ombygging?

3-400 ekstra seter nederst på Frydenbø om man "flytter" gressmatten mot BOB?


Får man inn tre rader nederst på Frydenbø skal det gi ca. 480 seter (4x40x3). Er vel mer realistisk å få inn to utifra bilder. Drømmen er vel å utvide slik at nederste rad går i ett (eller tilnærmet) med nye langsiden og SpV.

Lasaron

Ved utsolgt stadion kan det potensielt gi pluss minus 50 000 kr brutto i inntekt pr kamp.
Tren på langskudd

Herman1



[/quote]
Får man inn tre rader nederst på Frydenbø skal det gi ca. 480 seter (4x40x3). Er vel mer realistisk å få inn to utifra bilder. Drømmen er vel å utvide slik at nederste rad går i ett (eller tilnærmet) med nye langsiden og SpV.
[/quote]

Hadde blitt mye penere og mer helhetlig å ha rader helt ned mot banen. Et par byggtekniske utfordringer vil man nok få da man trolig må sette pæler ned i myren for å støtte opp disse radene. I tillegg må man forlenge varmekablene. Vet ikke om disse kan skjøtes, eller om man må legge alt nytt.

Danny1

Quote from: Herman1 on January 17, 2019, 11:15:11 AMHadde blitt mye penere og mer helhetlig å ha rader helt ned mot banen. Et par byggtekniske utfordringer vil man nok få da man trolig må sette pæler ned i myren for å støtte opp disse radene. I tillegg må man forlenge varmekablene. Vet ikke om disse kan skjøtes, eller om man må legge alt nytt.

Er det ikke mulig å skjære til/hugge ut rader i betongplattformen som allerede er foran nederste rad på tribunen i dag?
"It's important to win home... Home is our Garden" Ali Ahamada

Danny1

January 17, 2019, 12:58:07 PM #8187 Last Edit: January 17, 2019, 13:14:53 PM by Danny1 Reason: Dobbelpost
Dobbelpost.
"It's important to win home... Home is our Garden" Ali Ahamada

Nixon

Quote from: Danny1 on January 17, 2019, 12:57:22 PMEr det ikke mulig å skjære til/hugge ut rader i betongplattformen som allerede er foran nederste rad på tribunen i dag?

Alt er jo mulig, men det kommer neppe til å skje. Først og fremst vil det aldri lønne seg i forhold til hva Brann får igjen for det økonomisk. Og vil dette være veldig attraktive plasser? Å sitte så lavt på kortsiden vil gi veldig lite oversikt over det som skjer på banen.
Rød makt på Hansa

Gulløl

Det eneste som er realistisk på tribunefronten etter at dagens utbygging er ferdig er at det kanskje en gang blir utbygging av svingen mellom Frydenbø og Sp.V. Men tviler på at det kommer til skje de nærmeste ti årene. Dyr utbygging. Lite attraktive svingplasser til lav pris som gir lave inntekter. Og ikke minst, ikke behov for plassene i det hele tatt bortsett fra i kanskje et par kamper i sesongen.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Herman1

Quote from: Nixon on January 17, 2019, 13:08:56 PM
Quote from: Danny1 on January 17, 2019, 12:57:22 PMEr det ikke mulig å skjære til/hugge ut rader i betongplattformen som allerede er foran nederste rad på tribunen i dag?

Alt er jo mulig, men det kommer neppe til å skje. Først og fremst vil det aldri lønne seg i forhold til hva Brann får igjen for det økonomisk. Og vil dette være veldig attraktive plasser? Å sitte så lavt på kortsiden vil gi veldig lite oversikt over det som skjer på banen.

Ikke avspor, Nixon. Spørsmålet mitt gikk ut på hva som rent faktisk er mulig å presse inn av seter, uten å gå inni svære utbyggingsprosjekter.

Det er skrevet mye om hva som evt. lønner seg, og hva vi har behov for. Nå vil jeg vite hvor mange ekstra seter vi har plass, og hvor og hvordan disse kan plasseres. :)

Herman1

January 17, 2019, 14:20:52 PM #8191 Last Edit: January 17, 2019, 14:22:47 PM by Herman1
Feilpost.

Spelaren

Quote from: Herman1 on January 17, 2019, 14:05:17 PMDet er skrevet mye om hva som evt. lønner seg, og hva vi har behov for. Nå vil jeg vite hvor mange ekstra seter vi har plass, og hvor og hvordan disse kan plasseres. :)

Ok, hvis man ser bort frå det rent praktiske, så er det nok en del plasser det går an å skvise inn flere seter/ståplasser.
Gå av.

Danny1

Quote from: Gulløl on January 17, 2019, 13:25:10 PMDyr utbygging.

Altså hvor dyr kan en sånn finpuss egentlig være? Det er jo langt fra snakk om å bygge en ny tribune, men bare å flikke minimalt på noe som allerede er der. Har du et estimat?

Årsaken blir estetisk, ikke at det er trangt om plassene. Men med 50.000 - 100.000 ekstra i billetinntekter i året, avhengig av hvor mange utsolgte kamper det er, kan vel det telle for noe.
"It's important to win home... Home is our Garden" Ali Ahamada

Spelaren

Quote from: Danny1 on January 17, 2019, 20:23:19 PMAltså hvor dyr kan en sånn finpuss egentlig være? Det er jo langt fra snakk om å bygge en ny tribune, men bare å flikke minimalt på noe som allerede er der. Har du et estimat?

Før det i det hele tatt hadde vært gjort et spadetak hadde kostnadene oversteget mulig inntjening de neste årene for noe så lite. Utbygging er svindyrt.
Gå av.

ACHTUNG

Jeg tror ikke mange er klar over hvor mye det koster å bare gjøre små utbedringer/utvidelser. Det er bare å ta toalett/bad i heimen som et eksempel. Dersom man tror at et nytt bad på 4 kvm vs et nytt bad på 15 kvm, er mye, mye billgere, så tar man feil.

Superjack

Vi snakker om en klubb som sliter med å ha 10.000 mennesker på stadion jevnlig.

Tror kapasiteten er helt topp.
Om Brann skulle ha stor sportslig suksess, ala RBK da de økte og økte, på 90 / tidlig 2000 tall med jevnlig CL spill, så vil Brann også ha råd til å gjøre det som skal til for en skikkelig oppgardering. Da vil jeg heller tro at det blir enten å bygge helt ny stadion, eller å bygge ny større tribune der Frydenbø er eller noe slikt.

Å bruke mye penger for noen få ekstra seter nå er fullstendig bortkastet.
Brannsupporter.

Belfort

Kapasiteten er mer enn nok. 12-13 000 hadde vært det beste.

Lasaron

Tren på langskudd

SKBCPH

Rundt 17 000 som nå er helt optimalt. :) Og om det skulle bli 2006/07-tilstander igjen så virker det realistisk at det er mulig å utvide til 19 000.
- Vi har den treneren vi har.

Go Up