• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Når nystemten synges på stadion....

Started by Syng for Brann, December 20, 2004, 22:06:17 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Syng for Brann

Jeg synes at syngingen under nasjonalsange vår er littfor tam.      Den burde runge mer enn Byen `e Bergen til og med. ;-)        Jeg sier ikke at de fleste kan sangen, eller prøver å synge, men de fleste mumler bare.    Mange er nok redd for å trøkke skikkelig til

Men jeg skal ikke bare sutre, så da sier jeg at også syngingen på nystemten har blitt bedre i år, enn den var i fjor!

Brann-Peter!

Quote from: "Syng for Brann"Jeg synes at syngingen under nasjonalsange vår er littfor tam.      Den burde runge mer enn Byen `e Bergen til og med. ;-)        Jeg sier ikke at de fleste kan sangen, eller prøver å synge, men de fleste mumler bare.    Mange er nok redd for å trøkke skikkelig til

Men jeg skal ikke bare sutre, så da sier jeg at også syngingen på nystemten har blitt bedre i år, enn den var i fjor!


helt riktig, det er mange som ikke tør å gi jernet skikkelig, ikke
bare på nystemten men på alle andre sanger også.. virker som de synes
det er flaut å synge høyt! det er bare å gi jernet for laget!!
orenet Hansatribune - sammen er vi sterke!

dex1974

Vi på Store Stå synger iallefall Nystemten av full hals
Ekte lidelse fra 1982 frem til no!

Syng for Brann

Quote from: "dex1974"Vi på Store Stå synger iallefall Nystemten av full hals


Det vet jeg.    Flott det!     Men jeg tenker sånn ellers på tribunene.      Mitt inntrykk er at de fleste kan den, men ikke trykker skikkelig på....

Gulløl

August 22, 2018, 14:47:49 PM #4 Last Edit: August 22, 2018, 14:53:10 PM by Gulløl
Hva mediaoppslag er dette av Osjlo avisen. Hovedoppslag akkurat nå  : )
ALLE Bergensere skal synge med på nystemten, slik er det bare !
https://www.vg.no/sport/i/KvA4J6/eksilbergensere-synger-nystemten-med-brann-fansen-respektloest
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Lasaron

Tren på langskudd

Nixon

Jeg har ingen problemer med at de står og synger med. Men jeg hare heller ingen problemer med å skjønne at medspillere og supportere reagerer. Vi hadde IKKE likt at en spiller på Brann hadde stilt seg opp og sunget med på en bysang i Oslo, Trondheim eller en annen utpost i Norge.
Rød makt på Hansa

Corran

Det er jo ikke en supporter sang de synger med på, men nasjonal sangen. Vil påstå at veldig mange Bergensere har større og tettere forhold til Nystemten som Bergens nasjonal sang enn Ja vi elsker som nasjonalsang.
Og da er det jo ikke så rart at Bergensere viser sin nasjonalsang respekt.
Er som Gayseth sa i artikkelen Det hadde vært noe annet om det var en supporter eller klubbsang
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Nixon

Så du hadde syntes det var greit at en Brannspiller stod i givakt og sang med på en bartebysang?
Rød makt på Hansa

Lasaron

Ja, det er en forskjell på om det er Nystemten eller Brannsangen. Likevel, som Nixon sier. Dessuten, og dette kommer kanskje til å gjøre vondt for noen, Bergen er ingen nasjon. Langt ifra.
Tren på langskudd

Gulløl

Quote from: Lasaron on August 23, 2018, 05:56:47 AMDessuten, og dette kommer kanskje til å gjøre vondt for noen, Bergen er ingen nasjon. Langt ifra.
Fotballrepublikken Bergen. Selvstendig republikk.
https://www.bt.no/btmeninger/kronikk/i/0rJXA/Fotballrepublikken-Bergen
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Gulløl

August 23, 2018, 09:38:21 AM #11 Last Edit: August 23, 2018, 09:40:16 AM by Gulløl
Ja det skulle tatt seg ut om Bård Finne hadde synget med på Nystemten. Kysse VIF logoen er mer i hans gate.
https://www.facebook.com/media/set/?set=p.10157837524509498&type=1

Klipp fra VG:
- Det er deres valg vel. Jeg fokuserer på kampen og mine oppgaver, sier tidligere Brann-spiller Bård Finne, som sier han aldri har vurdert å synge med under sine to besøk i Bergen som Vålerenga-spiller.
- Vi spiller hjemme på søndag, og der blir det i hvert fall ingen «Nystemten», sier 23-åringen, som ser frem mot det TVNorge-sendte supersøndag-oppgjøret mot Brann til helgen.
https://www.vg.no/sport/i/p6jRGo/vif-deila-mener-bergen-hyllesten-hadde-vaert-uaktuelt-i-utlandet-hadde-blitt-krig
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Lasaron

At Bård Finne, som er fra den norske byen Bergen, ikke synger med på Nystemten når han ikke er brannspiller er helt greit.
Tren på langskudd

Henki

Og nå har vel Bård Finne aldri brydd seg om annet enn Bård Finne, og hva som er best for ham.
Ballen skal fremover!

Corran

Quote from: Nixon on August 22, 2018, 23:26:29 PMSå du hadde syntes det var greit at en Brannspiller stod i givakt og sang med på en bartebysang?

Trenger ikke synes noe om det da det kun er Bergen som har innarbeidet en sånn sang.
Men om det var det samme og det var en sang med tradisjon som Nystemten samt at klubben eller historiske spillere til motstanderen ikke er nevnt i sangen så hadde det vært greit.
Det blir som i NHL hvor det ofte spilles Kanadisk og USA's nasjonalsang når et kanadisk og et amerikansk lag møtes. Kanadiske spillere på det amerikanske laget synger da gjerne med på sin nasjonal sang og vice versa.
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Stril Power

Songen er kanskje innarbeidd i Bergen, men for supporterane og spelarane frå Haugesund, Sarpsborg og Kristiansand, er det berre ein eller annan song. Som Brann-supporter har eg sjølvsagt ingenting imot at bergensarar står oppstilt til Nystemten, men eg har ingen problem med at både medspelarar og supporterar reagerer.

Spelarane bør førebu seg på kampen på best moglegvis for å slå Brann, fordi det er jobben deira og dei bør gjere den best mogleg. Om det er ved å stå i sirkel med medspelarane eller syngje Nystemten, skal sjølvsagt spelarane få finne ut sjølv.

Nixon

Quote from: Corran on August 23, 2018, 10:50:40 AMDet blir som i NHL hvor det ofte spilles Kanadisk og USA's nasjonalsang når et kanadisk og et amerikansk lag møtes. Kanadiske spillere på det amerikanske laget synger da gjerne med på sin nasjonal sang og vice versa.

Jeg syns ikke det er en veldig god sammenligning. Nasjonalitet blir mye mer perifert enn byen som lagene kommer fra.
Rød makt på Hansa

Lasaron

Jeg tror ikke Skaanes eller Larsen ble mentalt enda bedre forberedt på å slå Brann av å stå og synge med. For den saks skyld må de gjerne fortsette.

Hvis jeg en gang i fremtiden er i en annen norsk by i en eller annen sammenheng (ikke fotball), deres bysang synges, og jeg klarer det, så kan jeg lett synge med. Er jeg illojal mot Bergen da? Nei. De som syns det tar Bergen litt for høytidelig.

På Stadion fungerer Nystemten som en supportersang. La oss si at det hadde blitt Ove Thue sin brannsang som hadde blitt valgt til å synges før kampstart. Da hadde det vært helt uhørt om Skaanes eller Larsen hadde stilt opp og synget med. Når vi har Nystemten er det litt annerledes, men bare litt.
Tren på langskudd

Nixon

Quote from: Lasaron on August 23, 2018, 11:47:00 AMHvis jeg en gang i fremtiden er i en annen norsk by i en eller annen sammenheng (ikke fotball), deres bysang synges, og jeg klarer det, så kan jeg lett synge med. Er jeg illojal mot Bergen da? Nei. De som syns det tar Bergen litt for høytidelig.

Dette blir bare tåpelig. Det sier seg selv at hvilken setting man er i har alt å si her. For å si det sånn; jeg kan gå på konsert med deLillos og synge med på sanger om Oslo, men jeg hadde ikke sunget med dersom jeg stod på tribunen i Oslo og de samme sangene ble spilt over høyttaleren. Settingen har som sagt alt å si her!
Rød makt på Hansa

Lasaron

Nettopp

Kanskje det var en unødvendig presisering av meg. Poenget er at jeg syns Skaanes etc tar Nystemten for høytidelig.
Tren på langskudd

Jose Arrogantio

Akkurat som nasjonalpatriotisme er lokal patriotisme forskjellige for forskjellige folk. Jeg bor i utlandet nå så jeg kan godt forstå markeringsbehovet man kan føle da for "hvor man kommer fra", enten det er land eller by man er sterkest knyttet til.

Billy Elliott

Hyller bergensere på andre lag som synger med på Nystemten! Ville gjort akkurat det samme selv, om jeg var i deres sko.

Hva angår en viss Bård er det like greit at han ikke vil synge med. Han sa fra seg retten til å kalle seg bergenser da han signerte for Engen. 
- You always get what you deserve.

Bill Elliott, Brann-trener 1974-1978

Corran

Quote from: Nixon on August 23, 2018, 11:05:36 AM
Quote from: Corran on August 23, 2018, 10:50:40 AMDet blir som i NHL hvor det ofte spilles Kanadisk og USA's nasjonalsang når et kanadisk og et amerikansk lag møtes. Kanadiske spillere på det amerikanske laget synger da gjerne med på sin nasjonal sang og vice versa.

Jeg syns ikke det er en veldig god sammenligning. Nasjonalitet blir mye mer perifert enn byen som lagene kommer fra.
Enig at sammenligningen ikke var helt god, men poenget er at Nystemten er (for de fleste jeg kjenner i alle fall) mye mer enn en klubbsang eller bysang.
Husker godt i ungdommen når en gjerne var på byn 17 mai og tok seg noen øl på en pub så hendte det stadig at folk reiste seg spontant og startet Nystemten. Dette skjedde aldri meg Ja vi elsker. Men når jeg bodde i Oslo så dro gjerne folk i gang Ja vi Elsker.
Så for mange Bergensere så er det en nasjonalsang selv om Bergen ikke er en egen nasjon.
Og noen av de Bergenserne som er i andre klubber føler gjerne det samme og spesielt om de har spilt fast i Brann og vært en del av den høytiden det er med nystemten før kamp
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Lasaron

Jeg liker også Nystemten. Står alltid og synger med på Stadion. Forøvrig er ballettdanseren et utmerket eksempel på det jeg mener med å dra høytideligheten litt langt. Bård Finne er selvsagt bergenser. Jeg er forøvrig stril.
Tren på langskudd

Gulløl

Nå blir det krig. VG skriver om artikkelen til Pamer. Nå tror alle østlendinger at alle bergensere synes de er dumme. Som kjent skjønner ikke østlendinger bergensk ironi i det hele tatt  : )

https://www.vg.no/sport/i/A2Var5/slaar-tilbake-mot-nystemten-kritikk-dumme-oestlendinger
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Billy Elliott

Quote from: Lasaron on August 23, 2018, 14:26:14 PMJeg liker også Nystemten. Står alltid og synger med på Stadion. Forøvrig er ballettdanseren et utmerket eksempel på det jeg mener med å dra høytideligheten litt langt. Bård Finne er selvsagt bergenser. Jeg er forøvrig stril.

For bergensere (sånn folk som innynder seg hos Klanen ikke har rett til å kalle seg) ER Nystemten høytidelig. For striler er det kanskje annerledes. Dere har vel egne sanger som er viktige? "Ausedansen", "Fin i bikini", "Johnny Bruvik", etc.
- You always get what you deserve.

Bill Elliott, Brann-trener 1974-1978

Lasaron

Tren på langskudd

Nixon

Quote from: Billy Elliott on August 23, 2018, 13:55:25 PMHyller bergensere på andre lag som synger med på Nystemten! Ville gjort akkurat det samme selv, om jeg var i deres sko.

Mitt utgangspunkt for denne debatten var at jeg også liker bergensere på andre lag som synger med. Men jeg skjønner også godt at de får reaksjoner. Ville du fortsatt stilt deg opp selv om dine lagkamerater og supportere tydelig gav uttrykk for at de ikke likte det?
Rød makt på Hansa

Billy Elliott

Quote from: Nixon on August 23, 2018, 16:27:29 PM
Quote from: Billy Elliott on August 23, 2018, 13:55:25 PMHyller bergensere på andre lag som synger med på Nystemten! Ville gjort akkurat det samme selv, om jeg var i deres sko.

Mitt utgangspunkt for denne debatten var at jeg også liker bergensere på andre lag som synger med. Men jeg skjønner også godt at de får reaksjoner. Ville du fortsatt stilt deg opp selv om dine lagkamerater og supportere tydelig gav uttrykk for at de ikke likte det?

Utvilsomt. Dog blir det jo noe verdiløst hva jeg hadde gjort, fordi jeg aldri noensinne vil befinne meg i den situasjonen.

Desto mer respekt får jeg for Skaanes, Larsen, Huse og Pallesen, som alle valgte å synge med, til tross for at de hadde på «feil» drakt.
- You always get what you deserve.

Bill Elliott, Brann-trener 1974-1978

Nixon

Quote from: Billy Elliott on August 23, 2018, 16:41:45 PM
Quote from: Nixon on August 23, 2018, 16:27:29 PM
Quote from: Billy Elliott on August 23, 2018, 13:55:25 PMHyller bergensere på andre lag som synger med på Nystemten! Ville gjort akkurat det samme selv, om jeg var i deres sko.

Mitt utgangspunkt for denne debatten var at jeg også liker bergensere på andre lag som synger med. Men jeg skjønner også godt at de får reaksjoner. Ville du fortsatt stilt deg opp selv om dine lagkamerater og supportere tydelig gav uttrykk for at de ikke likte det?

Utvilsomt. Dog blir det jo noe verdiløst hva jeg hadde gjort, fordi jeg aldri noensinne vil befinne meg i den situasjonen.

Desto mer respekt får jeg for Skaanes, Larsen, Huse og Pallesen, som alle valgte å synge med, til tross for at de hadde på «feil» drakt.

Vel, det er som du sier noe du aldri vil komme til å måtte ta stilling til, så "utvilsomt" er jo lett å slenge fra seg uten å måtte stå for det på noen som helst måte. Personlig synes jeg at hensynet til arbeidsgiver, lagkamerater og egne supportere burde veie tyngre enn hvor man kommer fra.

Slik som det var for Pallesen i år da han måtte ta stilling til nevnte problemstilling.
Rød makt på Hansa

Corran

Det Pallesen opplevde i år er rett og slett rasisme og diskriminering av ens kultur og opphav
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Spelaren

Mye hårsårhet der ute, og sykelig trang til å leite fram noe å ase seg opp over.
Gå av.

Lasaron

Quote from: Corran on August 23, 2018, 21:14:32 PMDet Pallesen opplevde i år er rett og slett rasisme og diskriminering av ens kultur og opphav

Du tøyser nå, sant? Hvis ikke tror jeg du er en identitetspolitiker.
Tren på langskudd

Corran

Quote from: Lasaron on August 24, 2018, 05:48:10 AM
Quote from: Corran on August 23, 2018, 21:14:32 PMDet Pallesen opplevde i år er rett og slett rasisme og diskriminering av ens kultur og opphav

Du tøyser nå, sant? Hvis ikke tror jeg du er en identitetspolitiker.
Lever meg inn i dagens internet generasjon som lar seg fornærme av alt ;-)

Og ja det var kødd/spøk
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Spelaren

Klanen følger opp i dagens VG men eg gidder ikkje bryet ved å lenke. Kjempeviktig føljetong dette.
Gå av.

Henki

Vanskelig å ta denne debatten seriøst. Hvis noen har lyst å synge en sang fra stedet man kommer fra bør det være helt i orden. At Pamer, Welhaven og andre i media gidder å fyre opp under dette, er tabloid tull.
Ballen skal fremover!

Gulløl

Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Kagain

Hehe, vil si at det var overraskende nytenkende til å være Brann.

Gulløl

March 17, 2019, 16:51:12 PM #38 Last Edit: March 17, 2019, 16:53:26 PM by Gulløl
Snart passerer det 27000 visninger : )
God reklameeffekt og får folk til å våkne litt mer inn mot første hjemmekamp. I de første par hjemmekampene i fjor var det katastrofalt dårlig salg med litt over 8000 solgte billetter så viktig å ta lærdom av det og finne på kreative tiltak i forkant i år. Så ros til Brann for å finne på dette, håper det kommer flere tiltak og mer nytenking.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

lok1

Noen som kan teksten på hater Østlandet som ble sunget mot Godset?

DumboMumbo

Problemet med Nystemten er at det er en treg melodi som ikke egner seg til allsang eller til å skape stemning. Teksten er svevende uten punch, på et gammelt sprog.
Det er helt tydelig at publikum synger med av plikt og ikke glede.

Søker man litt rundt på YouTube så er det ikke vanskelig å finne eksempler på sanger som synges/spilles rett før kamp som både egner seg til det og engasjerer publikum.

Nixon

Stod du tidlig opp, eller var du sent i seng?;)

Jeg vet ikke hvor mange du har med deg på denne. Denne plikten du refererer til er ikke mitt inntrykk i alle fall. Og var du med og sang Nystemten etter kampen i går? Glede, litt fukt i øyekroken og stemning så det holdt!
Rød makt på Hansa

Lasaron

Dumbo, jeg føler det ikke på same måte som deg. Ei heller ser jeg det samme som deg rundt meg.
Tren på langskudd

DumboMumbo

Nei jeg vet ikke folkens. Dere har nok rett. Tenker det kunne blitt så mye bedre med en sang som ikke hadde så kjedelig tekst og melodi.

Superjack

Jeg fastslår at DumboMumbo nok har en litt dårlig morgen. Muligens fyllesyk etter feiring i går.

Nystemten er Bergen og Brann sin nasjonalsang. Det er vanskelig, om ikke umulig, å bli rørt når den synges i allsang av Stadion på en kveld som i går.

Den er for meg det samme som you never walk alone for Liverpoolsupportere. Også en superkjedelig sang og melodi, spør noen meg, men det er umulig å ikke forstå at den sangen får frem følelsene i disse røde supporterene.

Og om du synest den er kjedelig. Masse andre gøyt som synges og ropes på stadion. Bare å henge seg med der.

Tjukk og feit og full og seriegull!

 


Brannsupporter.

Corran

Mitt inntrykk er at Dumbo umulig kan være fra Bergen
Ikke noe gale i seg selv.
Men nystemten er vår nasjonalsang. For mange Bergensere, og da også de som ikke er Brannsupportere, henger Nystemten høyere enn nasjonalsangen til Norge.
I min ungdom (opp til ca 30 ja det er en stund siden nå) så var det ofte på 17 mai at folk reiste seg på utesteder og satt i gang allsang av Nystemten. Utenom noen år i Oslo så har jeg aldri opplevd dette på utesteder med den norske nasjonalsangen.

Å synge denne før kamper setter stemningen, det blir høytid og rett etter den er ferdig så slipper galskapen løs.
Dette er ikke en sang som skal være en supportersang eller annet teit.

Mange lag har prøvd å kopiere oss og kun vif har vel noe som under tvil kan sammnelignes. Det værste eksempelet på forsøk til å kopiere dette var viking som hadde avstemniing hvor Tore Tang vant.

In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Lasaron

Jeg syns Fredrikstad sin er flott, muligens også Godset sin, eller den de brukte før. Men det er supportersanger, da.

Nystemten er høytid og sakralt. God stemning.
Tren på langskudd

1908


opplett

Nystemten er magisk. Men det frustrerer meg at den ofte synges for fort og for dypt/lavt når den synges på eget initiativ feks. på slutten av kampene. Nystemten er best når den går litt sakte og litt lysere enn hva som er vanlig når ikke Tor Endresen er med på visen.
Norling skryter likevel av oppholdet i Norge . - Menneskene i Brann var fantastiske. Klubben var vakker som s****.

Go Up