• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.

VAR- tråden

Started by Gulløl, February 13, 2023, 13:03:31 PM

0 Members and 10 Guests are viewing this topic.

Go Down

Lasaron

Jeg tror ikke han mener det er juks. Jeg tror han mener at følelsen VAR-mål gir ligner litt på følelsen man får når man har scoret på en ufortjent straffe. Eller noe sånt.
Optimaliser trenings- og kampfasiliteter. Optimaliser dyktighet på å utvikle egne spillere og trenere.

Corran

Quote from: Henki on October 27, 2024, 10:50:15 AM
Quote from: sydnes76 on October 27, 2024, 10:41:39 AMEr i utgangspunktet i mot VAR slik det er i dag, men det som blir sagt av Torgersen i artikkelen fremstår jo helt latterlig.

Ja, hvis VAR-motstanden baseres på en helt irrasjonell følelse om at VAR er juks, da er argumentene svake. 
Alle følelser rundt en lek med ball er vel irrasjonelle
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Henki

Quote from: Corran on October 27, 2024, 13:35:23 PM
Quote from: Henki on October 27, 2024, 10:50:15 AM
Quote from: sydnes76 on October 27, 2024, 10:41:39 AMEr i utgangspunktet i mot VAR slik det er i dag, men det som blir sagt av Torgersen i artikkelen fremstår jo helt latterlig.

Ja, hvis VAR-motstanden baseres på en helt irrasjonell følelse om at VAR er juks, da er argumentene svake. 
Alle følelser rundt en lek med ball er vel irrasjonelle

Ja, det kan man jo selvsagt si, og skal man bruke den argumentasjonen vil man jo selvsagt kunne hevde at det også er irrasjonelt å følge fotballreglene.

Men nå er det jo slik at i VAR-diskusjonen, så finnes det ganske få objektive kriterier. Men det å hevde at fotballreglene følges ikke er det samme som juks, bør være langt innenfor det objektive. Da er det ganske rart å se en av de mest profilerte VAR-motstanderne blant oss Brann-supportere sammenligne VAR med det å jukse.

Hvis det skal være grunnlaget for å skrote VAR, er det ganske absurd.
Ballen skal fremover!

Corran

I dag ser vi et herlig eksempel på hvordan fotball IKKE blir mer rettferdig med VAR. Det er bare hva som blir tatt og ikke tatt som flyttes litt. Men det gjør det ikke mer rettferdig.

Var vel Molde sitt 1-0 mål som kommer etter en klar offside tidlig i angrep. Noen vil si små marginer, men i en annen kamp går VAR inn og annullerer et mål som er enda litt mindre marginalt offside (var det for Viking?).
En av grunnen var vist at VAR kameraene ikke fikk det med seg?
Og dette er et løp som går over midtstrek før ball blir slått. Hvordan kan de ikke ha bilder av det?

Så hvordan ble fotballen mer rettferdig her?
Tror Haugesund mener det var veldig urettferdig

In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

andreas1989

Ny prikkfri kamp av VAR?

Superjack

At det ikke ble straffe, og rødt kort. Den forstår jeg faktisk ikke.

To føtter med knotter i stor fart. Uansett om han var på ball eller ikke.

Dommeren var ikke mye glimtvennlig.
Brannsupporter.

Corran

Skjønner heller ikke at VAR ikke kommer inn der
Hadde dette vært mot Brann så hadde eg klikket i vinkel.
Så de som sa at om Brann får andre plass så kan de tak at de har fått VAR avgjørelser med seg betyr det at vi nå kan si at om Brann får gull så er det pga at VAR sviktet?

Eller som det alltid sies for lag i medgang går en del avgjørelser for og for lag i motgang mot og det gjelder både med og uten VAR

Lasaron

Det skjer marginalt færre feil med VAR. De feilene som likevel skjer (som vi stadig ser at skjer, både i Norge og utlandet) oppleves enda verre, for vi har jo VAR? Det skal jo ta slike feil? Men gjør det ikke likevel?
Optimaliser trenings- og kampfasiliteter. Optimaliser dyktighet på å utvikle egne spillere og trenere.

Hickok

Quote from: Lasaron on October 29, 2024, 06:54:50 AMDet skjer marginalt færre feil med VAR. De feilene som likevel skjer (som vi stadig ser at skjer, både i Norge og utlandet) oppleves enda verre, for vi har jo VAR? Det skal jo ta slike feil? Men gjør det ikke likevel?
Det er et rettferdighetsprinsipp i dette også. Tidligere ble det en del situasjoner åpen for diskusjon, men det jevnet seg nå ut i lengden. Nå er det færre, og det føles dermed mye verre når plutselig en vesentlig situasjon går mot en. Det er heller ikke slik at dette jevner seg ut over året lenger. Noen får flere i mot, andre ingen.

Christian

Quote from: Superjack on October 28, 2024, 22:58:58 PMAt det ikke ble straffe, og rødt kort. Den forstår jeg faktisk ikke.

To føtter med knotter i stor fart. Uansett om han var på ball eller ikke.
Tydeligvis lov nå. Spent på om det kommer mer her. Jeg har vanskelig for å se hvordan dommersjefen skal kunne forsvare denne linjen.

Corran

Var sjefen ute og sier at det var feil å ikke dømme straffe og gi gult kort.
2 strake ben med knottene først har jeg sett rødt kort på før

andreas1989

VAR er og forblir en parodi. Hvor er stemmene som hevder at de er i flertall og samtidig mener at dette blir bedre og bedre for hver helg?

esp123

Dommeren kan jo faktisk ikke ha bedre oversikt over situasjonen. Han ser rett på og vurderer det som ikke straffe. Tror det spiller inn her.

ostraume

Quote from: andreas1989 on October 29, 2024, 12:15:22 PMVAR er og forblir en parodi. Hvor er stemmene som hevder at de er i flertall og samtidig mener at dette blir bedre og bedre for hver helg?

Tja. Her er i alle fall en stemme som sier at det ser bedre ut i høst enn i vår.

Ellers enig i at det er latterlig at det ikke ble straffe til Glimt i går. Men da er vel problemet i større grad dommeren og i mindre grad VAR.

Du kan jo snu på det og si at den saken beviser at vi trenger VAR når dommerne er så elendige. Så er det selvsagt dumt at også VAR svikter her og det blir dobbelt idiotisk.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Christian

Jeg mener jo VAR har blitt bedre. Først og fremst på tidsbruken og på offside. Mindre millimeterfokus og stort sett kjappe avklaringer. Men så kommer situasjoner som dette. Jeg forstår ikke at det er mulig å feile her, jeg. Suser inn med to sett knotter, treffer ball og så mann. Klink straffe.

Vi får luket vekk noen feil, men ikke alle. Spørsmålet om det er verdt nedsidene er jo opp til den enkelte å mene noe om, og noe fotballnorge må bestemme seg for. Ikke enkelt, spør du meg.

Lasaron

En viktig motivasjon for VAR, slik jeg har forstått det, er alle gangene man har opplevd dyp frustrasjon over dommerfeil. Med VAR blir det færre dommerfeil. Den er grei.

Men feil skjer fortsatt, og vil fortsette å skje. Og siden VAR er med, og bør rette på det, men så blir det ikke rettet på likevel, så blir feilene som står enda mer frustrerende enn slik det var før.

Kanskje det er i ferd med å bli litt sånn?

Det er også min oppfatning at VAR er blitt noe raskere og smidigere. Det er jo bra.

esp123

Ellers har bergenseren Kristoffer Hagenes blitt satt opp på VAR i Molde-Glimt. Her er det noen som bør tenke igjennom ting en gang til...

Superjack

Quote from: Lasaron on October 29, 2024, 13:41:36 PMEn viktig motivasjon for VAR, slik jeg har forstått det, er alle gangene man har opplevd dyp frustrasjon over dommerfeil. Med VAR blir det færre dommerfeil. Den er grei.

Men feil skjer fortsatt, og vil fortsette å skje. Og siden VAR er med, og bør rette på det, men så blir det ikke rettet på likevel, så blir feilene som står enda mer frustrerende enn slik det var før.

Kanskje det er i ferd med å bli litt sånn?

Det er også min oppfatning at VAR er blitt noe raskere og smidigere. Det er jo bra.

VAR blir bedre, og jeg er enig med deg i at den har blitt raskere og smidigere. Også færre langdryge stopp. Skjer nok fortsatt og kommer nok til å skje, men de ekstremt lange stoppene som vi så tidlig er det færre av.

Personlig har jeg også innfunnet meg med at avgjørelser som ikke er en vurdering fra en dommer, men en ren objektiv hendelse, som offside, er offside, selv om bare et hårstrå er forskjellen.

Jeg tror ikke VAR forsvinner, og håper faktisk ikke at VAR forsvinner. For det tror jeg vil være en ulempe for våre lag om de ikke er vant til VAR hjemme, og så må forholde seg til det ute i Europa. Der jeg også håper Brann kommer ofte i årene som kommer.

Brannsupporter.

karkarkar

VAR internasjonalt handler om penger.

Det er millioner i spill i hver kamp, og det er de som ikke vil akseptere at de taper kampen og/eller pengene på grunn av menneskelig feil. Dermed har vi fått dette innslaget av amerikansk sport i vår europeiske fotball. Samtidig med inntoget av amerikanske eiere, for øvrig.

Men ingenting er uten feilmargin. Det er vanskelig å forestille seg at systemet blir perfekt. I mellomtiden er det vi som betaler med vår spontanglede.

ostraume

Perfekt er det vel heller ingen som påstår.

Superjack

Quote from: karkarkar on October 29, 2024, 16:54:14 PMVAR internasjonalt handler om penger.

Det er millioner i spill i hver kamp, og det er de som ikke vil akseptere at de taper kampen og/eller pengene på grunn av menneskelig feil. Dermed har vi fått dette innslaget av amerikansk sport i vår europeiske fotball. Samtidig med inntoget av amerikanske eiere, for øvrig.

Men ingenting er uten feilmargin. Det er vanskelig å forestille seg at systemet blir perfekt. I mellomtiden er det vi som betaler med vår spontanglede.

Kan bare snakke for min egen del. Fortsatt spontan glede når Brann scorer jeg.
Mye større problem med alle kjøpelagene i PL og det ekstreme pengejaget enn jeg har med VAR.

Brannsupporter.

ACHTUNG

FFK hadde fått mål om VAR hadde blitt brukt i cupen også, rett og slett et lysende eksempel på at VAR er noe vi bør ha, med de forbedringene som åpenbart må til.

andreas1989

Mer sikker på at det hadde blitt mål med mållinjeteknologi, i motsetning til VAR er det en idiotsikker teknologi.

Hickok

Det har ingenting med VAR å gjøre. Linjemannen står på streken med en fot på hver siden av flagget. Det er helt utrolig at han ikke ser at den er inne!

stigh

Quote from: Hickok on October 30, 2024, 22:51:47 PMDet har ingenting med VAR å gjøre. Linjemannen står på streken med en fot på hver siden av flagget. Det er helt utrolig at han ikke ser at den er inne!

Han er kjøpmann i Rema, planla nok neste ukes kampanje

mobli

Quote from: andreas1989 on October 30, 2024, 22:51:14 PMMer sikker på at det hadde blitt mål med mållinjeteknologi, i motsetning til VAR er det en idiotsikker teknologi.

Det har vært flere tilfeller i England hvor den har feilet. Samme i Frankrike.

andreas1989

Det har vel vært et tilfelle i Premier League og det er vel flere år siden? VAR feiler i stort sett hver eneste kamp.

mobli

Mållinjeteknologi er sikrere enn VAR, men ikke idiotsikker.

Har feilet i både Premier League og Championship. I Frankrike feilet den i to kamper i løpet av samme helg, hvor den i en kamp feilaktig ikke meldte om mål, og i en annen feilaktig meldte om mål.

I Italia har den også feilet, men i motsetning til i kampen i Premier League, grep VAR inn.

andreas1989

En episode på 10 år altså i Premier League? Det vil jeg faktisk kalle idiotsikkert.

ostraume

Quote from: andreas1989 on October 30, 2024, 23:00:38 PMDet har vel vært et tilfelle i Premier League og det er vel flere år siden? VAR feiler i stort sett hver eneste kamp.

Stort sett hver kamp, faktisk? Det er jo å dra den langt.

Fortsatt feil med VAR, men akkurat den i går håper jeg selv den mest ihuga VAR-hater innser at VAR hadde tatt.

andreas1989

Det er jo stort sett situasjoner hver eneste uke om ikke i hver eneste kamp? Enkelt selger jo inn VAR som den totale løsningen, mens realiteten etter 8 år fortsatt er kontroverser og uforståelige og ukonsekvente avgjørelser hver eneste uke.

ostraume

Vet ikke helt hvem du sikter til som selger det som noen total løsning, men det er beviselig  færre feil/kontroverser enn tidligere år. Semien i går viser jo normalen i de gode gamle dager.

Så skal jeg møte deg på at folk er enda litt mer forbanna over de feilene som fortsatt skjer, så følelsen av kontrovers er fortsatt absolutt til stede.

andreas1989

Kontroversen i går hadde vært løst med mållinje teknologi, ikke VAR. Du er ikke en av dem jeg sikter til, men det er jo bare å lese i tråden her så finner man eksempler.

ostraume

Enig i at mållinjeteknologi hadde løst feilen i går. Problemet med mållinjeteknologi er at det er ganske dyrt med tanke på hva du får igjen. Det er bare en håndfull ganger i løpet av en hel sesong der dette er noen aktuell problemstilling og da blir det en litt vrien kost/nytte-vurdering.

andreas1989

Regnestykke på mållinjeteknologi skal jeg ikke uttale meg om, men regnestykket på den tvangsinnførte VAR satsningen til NFF har iallfall ikke bidratt med noe som helst. Mållinjeteknologien er vel uansett vesentlig billigere.

ostraume

"Ikke bidratt med noe som helst" synes jeg blir helt feil. Brann har fire strake kamper i høst der feil har blitt fikset til vår fordel. Jeg skjønner motforestillingene mot VAR, men synes det er underlig at man ikke kan se positive sider med det.

andreas1989

October 31, 2024, 09:31:06 AM #886 Last Edit: October 31, 2024, 09:35:48 AM by andreas1989
Regnestykket ut i fra hva man får ut av den tunge investeringen VAR er sammenliknet med feks mållinjeteknologi.

Som tidligere nevnt så er ikke Brann sin eventuelle profeti på VAR noe man bør argumentere med/for, det kan like gjerne snu i negativ favør neste sesong. 

ostraume

Ja, fair nok. Mulig jeg er for farget av at VAR har dyttet oss opp i gullkampen!

Men glem det da: Det er flere beslutninger som har blitt rett. Det er vel ikke spesielt kontroversielt å mene?

andreas1989

Greit nok, men det er fortsatt så mye som blir galt selv med VAR sin innblanding. Så er det egentlig blitt noe bedre totalt sett? Jeg sier klart nei.

Corran

Var kan aldri bli bra for det er de samme som styrer var som de som dømmer kampene.
Så få vekk var og bruk pengene på å utvikle de som dømmer istedenfor

Lasaron

Lillestrøm er en forbilledlig klubb på mye, blant annet motstand mot VAR. Men det kan trekkes for langt. Jeg ser en skuffet supporter på X kreve at nå må Brannsupporterne bestemme seg for om de_egentlig_er i mot VAR eller ikke. Vi jublet jo da VAR bekreftet en korrekt straffe som dommeren allerede hadde dømt. Den var litt rar.

opplett

Det er noen som mener at man ikke får feire målet etter man har buet mot VAR. Da er man hyklersk eller noe. Synes det blir rart. Jeg buer mot VAR, men når målet kommer feirer jeg selvfølgelig at ting går vår vei.
Norling skryter likevel av oppholdet i Norge . - Menneskene i Brann var fantastiske. Klubben var vakker som s****.

Lasaron

Nettopp. Man er mot VAR fordi VAR gjør fotball mindre gøy. Men om man skal nekte seg selv å juble for mål, blir det jo mye mindre gøy.

Corran

Eg jubler når det skjer
Jeg står ikke på halvautomat og styrer følelsene mine
Og jeg er mot VAR

Men i går var ikke største problemet VAR men en inkonsekvent dommer som aldri skulle hatt lov å dømme på høyere nivå enn 7 divisjon.

ostraume

Kanskje ikke så viktig, men kan noen fortelle meg hvorfor VAR trekker forseelsen mot Blomberg ut utenfor 16? Den er da innenfor?

krakra

Quote from: ostraume on November 10, 2024, 12:50:08 PMKanskje ikke så viktig, men kan noen fortelle meg hvorfor VAR trekker forseelsen mot Blomberg ut utenfor 16? Den er da innenfor?
Mener den ene reprisen viste at den var utenfor, selv om det så ut som det var innenfor på direkten.

mobli

Fra mitt ståsted på Fjordkraft felt F så det ut som den var utenfor live

Hickok

Så det om igjen på TV nå, og det var antakelig utenfor, men jeg skjønner ikke hvordan de kan endre avgjørelsen, for den er ikke veldig klar.

Nixon

Quote from: Hickok on November 10, 2024, 13:31:19 PMSå det om igjen på TV nå, og det var antakelig utenfor, men jeg skjønner ikke hvordan de kan endre avgjørelsen, for den er ikke veldig klar.

Ingenting er vel klarere enn innenfor eller utenfor en strek. Det blir som med offside. Da er det jo ikke rom for noe skjønn. Men jeg var overbevist om at den var innenfor live fra Hansa i går.
Rød makt på Hansa

esp123

November 10, 2024, 13:50:21 PM #899 Last Edit: November 10, 2024, 13:52:48 PM by esp123
Nei, men vi har jo tapt på poeng på slikt tidligere i sesongen. Ref. offside-avgjørelsen på Ekeberg og straffe og rødt kort som ble omgjort hjemme mot Haugesund. Begge ganger så det onside ut, men umulig å si for sikkert. På den ene ble linjedommeren avgjørelse stående, mens på den andre ble situasjonen omgjort.

Når Molde ikke fikk ta straffen på nytt forrige helg, så burde vel denne straffen stått?

Problemet er at det blir praktisert skjønn på slike avgjørelser ofte.

Go Up