• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.

Brann sine kamp-, trenings- og anleggsfasiliteter

Started by Gulløl, April 26, 2010, 20:31:50 PM

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

Go Down

Gulløl

February 10, 2025, 12:59:58 PM #3500 Last Edit: February 10, 2025, 13:02:12 PM by Gulløl
I dag holder Brann på med investeringen som skal gi godlyd på Stadion.

Klipp fra Kalvenes sin nyttårsoppsummering:
I 2025 vil det bli flere nye anleggsløft. Vi skal bytte ut høyttaleranlegget på Stadion som er fra slutten av 90-tallet. Anlegget er i dårlig forfatning og har behov for utskiftning.

Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Kjell249

Er det ikke historie om det gamle lydanlegget at det var en leder som svidde av mye penger, på en ekstravagant løsning😀?
Chuck Norris and Superman once fought each other on a bet. The loser had to start wearing his underwear on the outside of his pants.

Corran

Husker at dette var siste skrik og et fantastisk lydanlegg som kom til å bli norges beste
Det som var før måtte byttes ut
Husker ikke om det var en leder eller et samlet lederkorps. Men det var et eller annet i den forbindelsen
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

ostraume

Lydanlegget var det vel Harry Herstad som får æren for. Svidde av noen millioner på state of the art-anlegg når kassen var bunnskrapt og tallene var blodrøde. :-)

Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Kjell249

Trodde også det var Harry Hestad, men når jeg søkte kom det bare opp at han var trener en kort periode, og det får være måte på trenerstyrt klubb🤣
Chuck Norris and Superman once fought each other on a bet. The loser had to start wearing his underwear on the outside of his pants.

Corran

Ser det er et Bose anlegg de går for
Spennende

Eg finner kun en artikkel der Harry er nevnt som direktør i Brann og det er at Kvisvik skal spørre ham om å få spille innebandy
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Kagain

Quote from: Corran on February 10, 2025, 14:07:36 PMEg finner kun en artikkel der Harry er nevnt som direktør i Brann og det er at Kvisvik skal spørre ham om å få spille innebandy

Det blir nevnt at Harry Herstad var direktør i saken som omhandlet dødsfallet hans

https://www.ba.no/nyheter/politikk/sk-brann/harry-herstad-er-dod/s/5-8-566520

Tipper at mange har fortrengt det. Som de skriver i artikkelen

"Harryen ble skyteskive for alle: supportere, spillere, administrasjonen og eiere. Harald Schjelderup, nåværende byrådsleder i Bergen, trakk seg i protest som styremedlem etter å ha blitt utpekt som illojal av Harryen.

Etter halvannet år, sommeren 1999, gikk Herstad av som direktør."

Corran

Når eg søkte så merket eg navnet i innlegget til Kjell over her men der mangler det en R i etternavnet så derfor det var så dårlig søk
Når eg søkte skikkelig så fant eg mye rart
Blant annet denne fra Den12mann
https://www.fanzine.no/filer/pdf/d12m%203-1998.pdf
Inneholder litt om Harry og ledelsen og en god en fra Werder kampen som vi var en god del som reiste på
Harry og ledelsen ga jo vekk hjemmefordelen for det var jo kjekt å være grei med de store. Vi var jo bare med på gøy

paf

Quote from: Corran on February 10, 2025, 16:19:51 PMInneholder litt om Harry og ledelsen og en god en fra Werder kampen som vi var en god del som reiste på
Harry og ledelsen ga jo vekk hjemmefordelen for det var jo kjekt å være grei med de store. Vi var jo bare med på gøy
Er rimelig sikker på at vi fikk noen penger for det, og helt sikker på at at vi solgte oss ut av Europa det året. Jeg hadde mye med Harry å gjøre det året og var i jevnlige møter med ham. Høyttaleranlegget kostet omtrent like mye i kroner i 1998 som det vi kjøper nå koster. Det skulle være så bra at vi kunne få Rolling Stones på Stadion og kjøre lyden over anlegget vårt.... Jaja. Men det har nå holdt i 25 år da. Det er ikke verst. Mens høytalerne har vært der er tre tribuner revet og bygd på nytt. Gressmatten er lagt på nytt to ganger.

opplett

Spørsmålet er om høyttalerne blir like synlig på kamera når det er hjørnespark i Frydenbø/SPV-kroken?
Norling skryter likevel av oppholdet i Norge . - Menneskene i Brann var fantastiske. Klubben var vakker som s****.

andreas1989

Gammel artikkel fra TV2, men ser det er en ny artikkel i dagens RB som jeg ikke får lest om Molde sine planer for nytt treningsanlegg, men da også sikkert bytte til hybridgress på stadion.

https://www.tv2.no/sport/fotball/eliteserien/heftige-molde-planer-vil-skifte-til-naturgress-pa-stadion/16912086/

Dette vil vel fort overgå Brann sine fasiliteter?

Hickok

Quote from: andreas1989 on February 12, 2025, 17:15:07 PMGammel artikkel fra TV2, men ser det er en ny artikkel i dagens RB som jeg ikke får lest om Molde sine planer for nytt treningsanlegg, men da også sikkert bytte til hybridgress på stadion.

https://www.tv2.no/sport/fotball/eliteserien/heftige-molde-planer-vil-skifte-til-naturgress-pa-stadion/16912086/

De bruker nok Brann sitt som mal tipper jeg (men sikkert med undervarme på treningsfeltet), men så vidt jeg vet så sliter de må å finne tomt til treningsfeltet, så inntil da så skifter de ikke ut kunstgresset.

andreas1989

Tror det er det dagens artikkel i lokalavisen omhandler, tomt altså. Ser det snakkes om området ute ved Flyplassen.

Hickok

Quote from: andreas1989 on February 12, 2025, 17:56:11 PMTror det er det dagens artikkel i lokalavisen omhandler, tomt altså. Ser det snakkes om området ute ved Flyplassen.
Det er nok der de prøver å få det til, ja.

haak

Quote from: Hickok on February 12, 2025, 17:59:52 PM
Quote from: andreas1989 on February 12, 2025, 17:56:11 PMTror det er det dagens artikkel i lokalavisen omhandler, tomt altså. Ser det snakkes om området ute ved Flyplassen.
Det er nok der de prøver å få det til, ja.
De har også prøvd å få det til på et område midt mellom sentrum og flyplassen der de har en kunstgressbane og treningsbane /gress) pr i dag men det har vært stor motstand fra diverse pga store naturinngrep.

opplett

Uavhengig av om det er bedre eller dårligere enn Brann sine fasiliteter, er det fantastisk å høre om at noen vil snu andre veien. Håper vi ser en bølge etter hvert av klubber som bytter til gress.
Norling skryter likevel av oppholdet i Norge . - Menneskene i Brann var fantastiske. Klubben var vakker som s****.

andreas1989

Absolutt. Der oppe bør det som i Haugesund, Bergen og ikke minst Stavanger være gode forutsetninger for å spille på gress og ikke plast.

Lasaron

Ikke like gode muligheter i Molde som her, men gode nok. Bergen er betydelig mildere. Tidligere vår og senere vinter i tillegg.
Optimaliser trenings- og kampfasiliteter. Optimaliser dyktighet på å utvikle egne spillere og trenere.

andreas1989

Jeg er nok litt blind på disse dagene de har sommertempraturer der oppe midt på vinteren.

Men selv om forutsetningene kanskje ikke er like gode som i Bergen, så er de blant de bedre i Norge.

Lasaron

Nja. Den er nok bedre langs kysten fra Arendal til Florø. Aller best kanskje langs kysten mellom Egersund og Frekhaug.
Optimaliser trenings- og kampfasiliteter. Optimaliser dyktighet på å utvikle egne spillere og trenere.

andreas1989

Altså blant de bedre av plasser med Eliteserie lag.

Lasaron

Jeg har sjekket litt ut. Følgende lag har definitivt lengre vekstsesong: Brann, Haugesund, Viking og Bryne.

Følgende lag har sannsynligvis lengre vekstsesong: Fredrikstad, Sarpsborg og Sandefjord.

Drammen og Oslo ganske likt, Bærum også.

I tillegg vil nok alle byene fra Skien/Porsgrunn til Florø ha lengre vekstsesong enn Molde.

andreas1989

Hehe den er grei. De 4 første du nevner var vel de jeg tenkte hadde bedre forutsetninger enn Molde. Kristiansund tilnærmet likt?

Lasaron

Ja, Kristiansund er ganske lik. Nærmere havet, noe som teller positivt i vinterhalvåret, men gjør det også kaldere om sommeren. Dessuten litt lenger nord og øst.

ACHTUNG

Quote from: Lasaron on February 12, 2025, 21:44:45 PMJeg har sjekket litt ut. Følgende lag har definitivt lengre vekstsesong: Brann, Haugesund, Viking og Bryne.

Følgende lag har sannsynligvis lengre vekstsesong: Fredrikstad, Sarpsborg og Sandefjord.

Drammen og Oslo ganske likt, Bærum også.

I tillegg vil nok alle byene fra Skien/Porsgrunn til Florø ha lengre vekstsesong enn Molde.

Skien har samme lengde på vekstsesong som Fredrikstad, Sandefjord og Sarpsborg. Drammen og Oslo er kaldere, men ikke så mye mer enn sammenlignet med de 4 forannevnte. RBK har klart det, da kan alle sørover klare det samme. Lillestrøm, som befinner seg mer i kategori innlandsøstland anla jo hybridgress uten problemer.

ACHTUNG

Quote from: andreas1989 on February 12, 2025, 17:15:07 PMGammel artikkel fra TV2, men ser det er en ny artikkel i dagens RB som jeg ikke får lest om Molde sine planer for nytt treningsanlegg, men da også sikkert bytte til hybridgress på stadion.

Heftige Molde-planer: Vil skifte til naturgress på stadion
I en årrekke har norske fotballklubber skiftet fra naturgress til kunstgress. Nå jobber Molde for å skifte andre veien.

- FANTASTISK: Eliteseriens toppscorer Kristian Eriksen hyller Moldes planer. Foto: Frederik Ringnes
- FANTASTISK: Eliteseriens toppscorer Kristian Eriksen hyller Moldes planer. Foto: Frederik Ringnes
Eirik Nesset Hjelvik
Journalist

Eirik Nesset Hjelvik
Publisert 15.08.2024 15:25
Sist oppdatert 15.08.2024

Det bekrefter Øystein Neerland overfor TV 2.

- Vi ønsker gress i Molde, er den klare beskjeden fra Molde-direktøren.

Han understreker at det for øyeblikket ligger noen år fram i tid.

- Vi jobber for å få på plass et treningsanlegg i nærheten av stadion. Slik det er nå, uten et anlegg og skikkelige baner å trene på, må vi nesten bare ha kunstgress. Men hvis den drømmen vi har om et nytt treningsanlegg realiseres, så stiller det seg annerledes, sier Neerland.

I praksis betyr det etter all sannsynlighet naturgress på Aker stadion.

- Vi ser at det er mulig å ha gress i Norge, blant annet siden hybridgress gjør det litt enklere. Vi tror også det kan være en fordel for norsk fotball om vi skal være med og konkurrere internasjonalt, sier Neerland.

I en rykende fersk episode av Eliteserie-podkasten Spiss Vinkel, er Eliteseriens toppscorer Kristian Eriksen gjest.

Molde-spilleren er begeistret over gressplanene.

- Det synes jeg er helt fantastisk. Det er som på Åråsen i helgen, og når vi spilte i Bergen: Det er noe ekstra med gress, grønske og fotballen som blir spilt på gress kontra kunstgress. Det er noe vi selvfølgelig ønsker her i Molde. Det er noe vi går rundt og gleder oss til, sier Kristian Eriksen.

Anlegg til halv milliard
At Molde har ønsket seg et eget og nytt treningsanlegg i byen, er ikke nytt.

Allerede i november i fjor skrev Romsdals Budstikke at Molde og naboklubben Rival planla å bygge tre nye fotballbaner og en storhall på Årø like utenfor sentrum. Byggestart ble da estimert til årsskiftet 2025/2026.

- Vi har utredet forskjellige alternativer rundt om i kommunen. Der er vi i dag. Det er et stykke opp og fram, så per nå er det en drøm, sier Neerland til TV 2 om Moldes planer nå.

Ifølge lokalavisa kan anlegget ha en kostnadsramme på mellom 400 og 500 millioner kroner.

- Vi må tenke langsiktig. Vi er en klubb som stadig vokser og vi har allerede liten plass. Vi håper et nytt treningsanlegg i byen kan være med på å løse de utfordringene, sier Neerland.

Han påpeker også at hele fotballbransjen står overfor et granulatforbud i årene som kommer - EU har nemlig besluttet å nedlegge forbud mot tilsatt mikroplast i blant annet kunstgress.

- Vi har noen tusen kunstgressbaner i Norge, og med forbud av alt av kunstgress står vi overfor et potensielt stort problem. Da må man tenke nytt. I det store og hele kan gress også bidra til et bærekraftig miljø, forklarer Neerland.

Siste sportsklipp

ACHTUNG

Jeg tror man kan slå fast at det blåser en hybridgressvind i Norge om dagen og blir det mange nok toppanlegg med hybrid, da kan man fort ende med et forbud mot kunstgress sør for Trondheim i ES.

Lasaron

Fint.

Men apropos gummigranulat:

Vi er ikke i EU. Vi har reservasjonsrett i EØS-avtalen. Forbudet gjelder altså ikke Norge, med mindre Norge selv vil.

Norge må vurdere oppsider og nedsider med begge deler. Norge må starte å ta litt selvstendige avgjørelser og ikke bare alltid dilte etter EU.

Hickok

Quote from: Lasaron on February 13, 2025, 14:36:45 PMFint.

Vi er ikke i EU. Vi har reservasjonsrett i EØS-avtalen. Forbudet gjelder altså ikke Norge, med mindre Norge selv vil.

Norge må vurdere oppsider og nedsider med begge deler. Norge må starte å ta litt selvstendige avgjørelser og ikke bare alltid dilte etter EU.
Nå pleier jo Norge å være flinkest i klassen til å følge opp direktiver, så det vil nok gjelde i Norge også. Bare vent å se.

ostraume

EØS-klassen er vel en heller liten klasse med spesielle barn.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Lasaron

Quote from: ostraume on February 13, 2025, 14:42:44 PMEØS-klassen er vel en heller liten klasse med spesielle barn.

Det kan du mene. Men poenget mitt står.

Nixon

Quote from: ACHTUNG on February 13, 2025, 14:06:39 PMda kan man fort ende med et forbud mot kunstgress sør for Trondheim i ES.

Neppe. Det vil det være veldig mange klubber som ikke vil klare økonomisk. For med hybridgress i stedet for kunstgress blir det utfordringer med treningshverdagen. Og siden klubbene vel vil trene på samme underlag som de skal spille hjemmekamper på, så vil dette balle på seg. Og det kan NFF umulig pålegge klubbene. Brann hadde jo aldri klart det uten ekstern hjelp.
Rød makt på Hansa

ACHTUNG

Det er ikke gratis å henge med i toppfotball, man kan ikke ta hensyn til at KFUM Oslo ikke har råd. Midler bør også settes av øremerket til å hjelpe klubber til omlegging.

andreas1989

Quote from: ACHTUNG on February 14, 2025, 12:25:35 PMDet er ikke gratis å henge med i toppfotball, man kan ikke ta hensyn til at KFUM Oslo ikke har råd. Midler bør også settes av øremerket til å hjelpe klubber til omlegging.

Kutt ut VAR, så har de mer penger til gress.

Churchill

Er Brann eneste klubb i landet med hybridgress på både kamparena og treningsbaner?
...we shall never surrender.

ACHTUNG

Quote from: Churchill on February 14, 2025, 13:31:34 PMEr Brann eneste klubb i landet med hybridgress på både kamparena og treningsbaner?

Nei, LSK og RBK har tilsvarende, tror faktisk LSK har opptil flere baner. Kjørte forbi treningsanlegget til LSK ifjor sommer og det var rene Ekebergsletta med gressbaner der, inn mot LSK-hallen. LSK har nok de beste fasiliteten i landet.

FKH har vel kun hybrid på kamparena.

Hickok

Quote from: ACHTUNG on February 14, 2025, 13:44:15 PM
Quote from: Churchill on February 14, 2025, 13:31:34 PMEr Brann eneste klubb i landet med hybridgress på både kamparena og treningsbaner?

Nei, LSK og RBK har tilsvarende, tror faktisk LSK har opptil flere baner. Kjørte forbi treningsanlegget til LSK ifjor sommer og det var rene Ekebergsletta med gressbaner der, inn mot LSK-hallen. LSK har nok de beste fasiliteten i landet.

FKH har vel kun hybrid på kamparena.

Landslaget bruker treningsanlegget til LSK også.

David

Quote from: Lasaron on February 13, 2025, 14:36:45 PMFint.

Uavhengig av hva man mener om forbudet i seg selv (jeg er for), så vil Norge måtte velge veldig nøye hvilke kamper det er verdt å ta med sin viktigste nabo i årene som kommer. Tror ikke dette står øverst på listen, for å si det sånn.

Lasaron

ACHTUNG

Molde viser til granultforbudet og EØS, så man må ikke tro at Norge bare kan si nei, vi kjører på slik vi vil.

David

Quote from: Lasaron on February 14, 2025, 15:46:27 PMHistorisk sett tar vi ingen kamper.

Poenget var at vi kommer til å være enda mer varsom for å trigge reaksjoner nå enn tidligere. Om vi kommer dit at vi må forhandle om et alternativ til NATO eller andre ting som tvinger seg frem, så kommer vi ikke til å bruke opp goodwill på saker som dette.

Lasaron

Quote from: David on February 14, 2025, 16:15:38 PM
Quote from: Lasaron on February 14, 2025, 15:46:27 PMHistorisk sett tar vi ingen kamper.

Poenget var at vi kommer til å være enda mer varsom for å trigge reaksjoner nå enn tidligere. Om vi kommer dit at vi må forhandle om et alternativ til NATO eller andre ting som tvinger seg frem, så kommer vi ikke til å bruke opp goodwill på saker som dette.

Greit.

Lasaron

Forslag til hva Brann kan jobbe med på sikt. Dyre ting, ja, men vil på sikt generere flere poeng og avansement enn svindyre spillere.

Få undervarme på en eller flere av treningsbanene. Først og fremst en av gressbanene.

Være med på et spleiselag på en innendørs fotballhall i full størrelse, med prima kunstgress og ok tribunekapasitet. Gjerne i Bergen Sør, som mangler. Det blir for råflott at bare Brann skal bruke den, men kanskje i samarbeid med noen av "storklubbene" i sør? Tenker på Fana, Bjarg og Gneist. Kanskje Fyllingsdalen. Og så blir kanskje kommune, bank og næringsliv med på spleiselaget?

Kirk

Dagens (totalt urealistiske) Kinderegg: Brann burde anlagt et treningsenter a-la London Colney (Arsenal) eller Carrington (Mufc) på Stend i samarbeid med landbruksskolen og Bjarg. Plass til en svær slette med flere baner med gratis undervarme fra forbrenningsanlegget i Rådalen. Landbruksskolen kunne anlagt en egen nasjonal linje for banemenn (og kvinner), og samtidig forsket frem de beste gress-sortene for våre klimatiske forhold i samarbeid med (og finansiert av) NFF.

Lasaron

Jeg tror vi trygt kan ta vekk totalt fra den likningen.

Gulløl

February 27, 2025, 10:22:57 AM #3545 Last Edit: February 27, 2025, 10:38:04 AM by Gulløl
Det er kun 38 dager til første hjemmekamp mot Tromsø.

Fremdeles pågår jobben med å bytte ut høyttaleranlegget på Stadion som jeg meldte var påbegynt for 17 dager siden. Dei holdt på å jobbe oppunder tribunetaket i går kveld også. Stor og omfattende jobb ?? Media som leter etter saker om Sportsklubben Brann kunne vel laget en artikkel på dette. Hvor mange millioner bruker Brann på investeringen ? Blir det kanonlyd med et større antall Bose-høytalere oppunder tribunetakene når lydanlegget er ferdig er det en fin nyhetssak som kan gi mange klikk nå i ventetiden til første hjemmekamp. Noen bilder og beskrivelser fra det utvidete Store Stå (som vel er helt ferdig ?) er det nok også god interesse rundt. Gidder ikke BT og BA kan vel Brann selv lage en nyhetsartikkel rundt dette med en bildeserie.

Ellers. Varmekablene går jeg ut fra er påslått (?) og at gresset har begynt å vokse litt. Om jeg husker riktig fra tidligere år blir varmekablene normalt slått på medio februar.

Gulløl

Slik ser Stadion matten ut i dag. Min plen ser grønnere ut til sammenligning. Men varmekablene får vel fart på gressveksten om ikke så lenge.

andreas1989

February 27, 2025, 14:49:51 PM #3547 Last Edit: February 27, 2025, 14:52:00 PM by andreas1989
Kan bli interessant å sammenlikne det bildet om ett år. Så kan det bli forskjeller med europa kamper i vinter månedene og ikke minst klimaet ,som du har vært inne på med februar i år.

Hickok

Quote from: andreas1989 on February 27, 2025, 14:49:51 PMKan bli interessant å sammenlikne det bildet om ett år. Så kan det bli forskjeller med europa kamper i vinter måneder og ikke minst klimaet som du har vært inne på med februar i år.
Om det blir Europacup neste vinter, så er det nok mye grønnere da. Da kommer varmen til å stå på hele vinteren i så fall.

andreas1989

Men samtidig så begynte banen å bli litt "kjørt" allerede på slutten av 2024 sesongen og da uten Europa kamper på høsten. Da skulle man vel også ha spilt kamper i desember, pluss eventuelt på nyåret.

Så blir jo det spennende mtp forfatingen banen i Haugesund hadde på slutten av året. Det her jo vært tema her tidligere med en solid beretning fra banemesteren i Haugesund.

Go Up