• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.

Overgangsvinduet sommeren 2024

Started by Lasaron, April 13, 2024, 18:48:53 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

BrannAnd

Synes den er vrien. Glad i Blomberg og tror han har mer inne. Samtidig savner jeg mer målpoeng fra kantene, og vi kan ikke kjøpe noen uten å kvitte oss med minst 1, antageligvis 2. Litt risikospill å selge, men om vi klarer å hente en spennende erstatter tror jeg det kan være fornuftig om det kommer et godt tilbud. Eksempelvis kunne det vært spennende å fått inn Gueye, som ble spilt inn av BT (eller var det BA?). Lånet i KBK går ut i midten av juli. Mest kant, men kan også bekle spissplass. Enormt god synes jeg.

Erlend

Press prisen litt opp og selg.  En spiller med høye topper og dype daler, og desverre blir det litt for lang tid mellom toppene i mine øyne

BrannAnd

Quote from: Erlend on July 04, 2024, 10:07:00 AMPress prisen litt opp og selg.  En spiller med høye topper og dype daler, og desverre blir det litt for lang tid mellom toppene i mine øyne
Det er nok riktig konklusjon. En spiller vi absolutt kan ha nytte av, men også en posisjon vi må våge å sikte høyere på. Behold Castro og Mathisen, få inn en ny og spennende kant for pengene vi kan få for Blomberg.

Rossi

July 04, 2024, 10:47:51 AM #503 Last Edit: July 04, 2024, 10:52:08 AM by pidre
Kanskje polakkene heller kunne tatt Warming? Yngre og mye raskere - og allerede før sesongstart kåret til eliteseriens beste spiller 2024.
An argument's a collective series of statements to establish a definite proposition. No it isn't. Yes it is! Look, if I argue with you, I must take up a contrary position. But it isn't just saying, "no it isn't."

Kagain

Quote from: Erlend on July 04, 2024, 10:07:00 AMPress prisen litt opp og selg.  En spiller med høye topper og dype daler, og desverre blir det litt for lang tid mellom toppene i mine øyne

Kan hende at han får en utviklingsbane ala Pallesen Knudsen, men det er langt fra garantert. Brann virker å være sugen på nye spillere, noe vi så da de snuste på Krygård. Om det så er slik at skal en spiller inn så må en spiller ut, så er Blomberg en av de som Brann per nu lett kan gi slipp på da de har flere alternativ i hans posisjon.

Rossi

July 04, 2024, 11:06:56 AM #505 Last Edit: July 04, 2024, 11:24:05 AM by pidre
Synes absolutt ikke at vi skal la Blom gå, og spesielt ikke for småpenger. Blom har en x-faktor som vi trenger, god i press-spillet og en av få som kan skape ubalanse hos motstander. Skal vi kvitte oss med en kantspiller bør det være Warming.
An argument's a collective series of statements to establish a definite proposition. No it isn't. Yes it is! Look, if I argue with you, I must take up a contrary position. But it isn't just saying, "no it isn't."

Kagain

Quote from: pidre on July 04, 2024, 11:06:56 AMSynes absolutt ikke at vi skal la Blom gå, og spesielt ikke for småpenger. Blom ha en x-faktor som vi trenger, god i press-spillet og en av få som kan skape ubalanse hos motstander. Skal vi kvitte oss med en kantspiller bør det være Warming.

Warming har ikke innfridd så langt, det er helt rett. Men det er også gjerne derfor det ikke er noen klubber som er ute etter han. Blomberg har dog heller ikke slått helt gjennom trass i at han har rundt 50 kamper for Brann. Om Blomberg-ryktet er riktig så er det en mulighet til

- Bli kvitt en spiller på en posisjon der Brann er godt stilt

- Ha åpen en plass i stallen i tilfelle det dukker opp noen spillere som Horneland & co ønsker

- FÃ¥ inn litt kronasjer

Ulempene er at

- Blomberg har en x-faktor som kanskje kan komme Brann til gode. Kanskje. Men her gjør Kanskje det tyngste løftet. Dette kanskje er det andre spillere som også har

- Blomberg kjenner taktikken til Brann og ser ut til Ã¥ være en kar som Horneland har noe tro pÃ¥. Samtidig sÃ¥ er det verdt Ã¥ peke pÃ¥ at Horneland & co satte en del kluter til for Ã¥ fÃ¥ fatt pÃ¥ Sande. Sande er nÃ¥ tilbake og i full trening. Har Horneland tenkt seg han pÃ¥ høyrekanten? 

andreas1989

BA kan melde at en utenlandsk klubb skal ha forhørt seg om SHN, men det førte ikke til noe konkret.

Quote from: BADenne sommeren, hold dere fast, skal det også ha vært en utenlandsk klubb som har forhørt seg om Heltne Nilsen. Uten at det førte til noe konkret.

Kagain

Ja, så langt har ikke Sønnen kvalmet det til. Kan være at den varslede ankomst av Avkom #2 har gjort sitt til at han holder seg hjemme?

Miller

Blom linket til Polen ? Hvor mye er realistisk å få for han?

fortune

Om det økonomiske tilbudet er anstendig, vil jeg tro at Blomberg presser på for overgang. Han er i en alder hvor vinduet til utlandet etterhvert lukkes, han begynner å få litt skadehistorikk (ikke sikkert utenlandske klubber vektlegger at han omtrent er den eneste spilleren med raske muskelfibre som tåler treningen til Horneland sånn halvveis) og han har tidligere flørtet med Glimt.

Dessuten tror jeg han har ok forutsetninger for å lykkes i Poznan sin 4231, en oppstilling som passer langt bedre enn Branns 433.
First is first, second is nothing

krakra

Dessverre har jo ikke Branns evne til å reinvestere vært veldig imponerende. Jeg frykter at vi verken klarer å forsterke eller forynge hvis Blomberg ryker. Både Wolfe og Rasmussen ble erstattet av eldre, dårligere spillere. Vi klarte å forsterke og forynge etter Børsting, men han var jo en ganske ordinær spiller.

Horneland vil ikke ha spillere inn uten kampform, så da må vi nødvendigvis hente noen som er faste på et lag og da blir det neppe noen ung spiller med høyt potensiale. Mer sannsynlig med enda en Kartum/Soltvedt-signering.

Gulløl

Vedrørende at polske medier har meldt at Lech Poznan skulle være interessert i Ole Didrik Blomberg. Tormod Bergesen melder blant annet i sin kommentar i kveld at ingen rundt Blomberg eller Brann har hørt noen ting om interesse rundt spilleren.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

andreas1989

Interessant kommentar med noen gode og realistiske poenger der vinklingen er ganske klar, klubben skal forynge stallen fordi spillerne Brann nå har er for gamle til at de er attraktive for utenlandske klubber.

Kagain

Quote from: andreas1989 on July 06, 2024, 06:43:14 AMInteressant kommentar med noen gode og realistiske poenger der vinklingen er ganske klar, klubben skal forynge stallen fordi spillerne Brann nå har er for gamle til at de er attraktive for utenlandske klubber.

Regner med at det er denne kommentaren fra Tormod Bergersen du og Gulløl snakker om?

https://www.ba.no/brann-ma-prise-spillerne-hoyt-for-a-kunne-erstatte-dem-da-blir-det-ikke-mye-som-skjer/o/5-8-2674983

Det er interessant at de mener at Lech Poznan ikke er på det nivået Brann ønsker å selge til. Vil tro at om de gir nok penger og spilleren selv er interessert så kommer Brann til å selge til tilsvarende klubber. Lech Poznan slo jo Bodø/Glimt ut fra Europa, så de er ikke en liten tøyseklubb. Uansett er det ikke et poeng da som Gulløl sier i kommentaren blir slått fast at det var sannsynligvis en agurknyhet fra polske medier. Det var nemlig

En interesse ingen rundt spilleren eller Brann har hørt noen ting om.

I kommentaren mener Bergersen at de summene som ble diskuterte fra Blomberg og FHM(10-15 millioner) og en enda høyere sum for Sery Larsen ikke er noe Brann vurderer å selge spillere for, fordi yngre spillere også er dyre. Eksempelet her er Hellan, som tross alt er en ung høyreback fra OBOS som Brann måtte hoste opp 5 millioner for.

Han har et poeng i at det antageligvis per nå ikke er noen klubber som er interesserte i å betale noe særlig mer for Blomberg nå fordi at han har ikke hatt en eventyrsesong. Bergersen peker også på noen av de punktene som har blitt touchet innpå her på forumet, nemlig at det nok er få klubber som har meldt interesse for Warming og Kartum selv på utlån fordi

"Warming og Kartum har høye lønninger, som ikke alle interesserte beilere vil kunne innfri."

Dette er grunnen til at jeg tror det er mer sannsynlig at Blomberg går før Warming med mindre sistnevnte blir solgt med store tap. Blomberg har jo tross alt fått spilt noen kamper og vist seg frem i år. Er det nok (og ikke minste, gode nok prestasjoner) kamper til at klubber vil vurdere å legge inn bud? Jeg anser det som usannsynlig.

Rossi

Tror nok at vi må erkjenne at Warming blir et tapsprosjekt. Antar han har høy lønn, så da er det mulig vi må ut med en sluttpakke. Har enda 3,5 år igjen av kontakten.

Kagain

Quote from: pidre on July 06, 2024, 15:15:47 PMTror nok at vi må erkjenne at Warming blir et tapsprosjekt. Antar han har høy lønn, så da er det mulig vi må ut med en sluttpakke. Har enda 3,5 år igjen av kontakten.

Ja, om Brann skal kvitte seg med han for enhver pris så er det sikkert sluttpakke som må til. Til syvende og sist vil det jo koke ned til følgende

- Om Warming er i Brann, kommer Horneland til å bruke han?
- Er Warming villig til å sitte på benken mens han hever lønn?

Hvis svarene på de to der er nei så er det nok sluttpakke som gjelder. Selv har jeg ikke veldig hastverk med å bli kvitt Warming. Om Brann stiller med sluttpakke og greier så er det ikke så mye penger som kan gå inn igjen for et nytt kjøp som kan styrke Brann. Da blir det kanskje hentet inn noen tidligere Brann- eller Haugesundspillere som eksempelvis Krepsefiskeren, noe jeg ikke ser for meg at vil styrke laget annet enn på den lokale profilen.

Dickens

Quote from: Kagain on July 06, 2024, 21:37:26 PM
Quote from: pidre on July 06, 2024, 15:15:47 PMTror nok at vi må erkjenne at Warming blir et tapsprosjekt. Antar han har høy lønn, så da er det mulig vi må ut med en sluttpakke. Har enda 3,5 år igjen av kontakten.

Ja, om Brann skal kvitte seg med han for enhver pris så er det sikkert sluttpakke som må til. Til syvende og sist vil det jo koke ned til følgende

- Om Warming er i Brann, kommer Horneland til å bruke han?
- Er Warming villig til å sitte på benken mens han hever lønn?

Hvis svarene på de to der er nei så er det nok sluttpakke som gjelder. Selv har jeg ikke veldig hastverk med å bli kvitt Warming. Om Brann stiller med sluttpakke og greier så er det ikke så mye penger som kan gå inn igjen for et nytt kjøp som kan styrke Brann. Da blir det kanskje hentet inn noen tidligere Brann- eller Haugesundspillere som eksempelvis Krepsefiskeren, noe jeg ikke ser for meg at vil styrke laget annet enn på den lokale profilen.

Mener du på ramme alvor at Brann anno 2024 har Steffen Lie Skålevik (31) på radaren?

Kagain

Quote from: Dickens on July 07, 2024, 09:54:54 AMMener du på ramme alvor at Brann anno 2024 har Steffen Lie Skålevik (31) på radaren?

Jeg håper ikke det. Det er mer et worst case scenario hvor tilhørighet blir vektet over faktiske ferdigheter som de har nytte av. Tidligere brukte jeg Aleksander Solli som dette, men såvidt jeg vet har han lagt opp for lenge siden, så det er enda mer usannsynlig enn Krepsefiskeren.

krakra

Kraftig signal til både Kartum og Warming i dag. Kan vi ende opp med å kvitte oss med to av tre spillere som ble hentet i fjor sommer, dette sommervinduet?

Lasaron

Nå skal det ikke satses tungt på kanoner. Vi skal gå for en bærekraftig logistikk.

Foryng, foryng, foryng.

Femteplass er fortsatt innen rekkevidde, noe som er en plass opp i forhold til hva jeg tippet.
Optimaliser trenings- og kampfasiliteter. Optimaliser dyktighet på å utvikle egne spillere og trenere.

Spelaren

GÃ¥ av.

krakra

July 07, 2024, 15:29:42 PM #522 Last Edit: July 07, 2024, 15:32:19 PM by krakra
De burde vært brukt når vi var på vei opp og fram. Hvis vi nå ser en slags kollaps, og de DA brukes og får skylden for svake resultater igjen så blir det for dumt.

Jeg tror det må ganske store utskiftinger til de neste tre vinduene. Det er mange middelmådigheter over 25 år i denne stallen, og nå som kollektivet og flyten ikke er der lenger så blir det nok rimelig klart. Tviler på at Sery Larsen, Horn Myhre og Blomberg er veldig gira på å være med så lenge hvis det verken blir medaljekamp eller e-cup i år. Da er det ikke rare greiene igjen. Et lag på nesten 30 år, med noen ungdommer som enten er skadet eller ikke får spille.

NÃ¥r kravspekken til sportssjefen for nye spillere er:

- De må forstår norsk
- De må være i kampform
- De må ha rutine
- De må kunne løpe mye

Så er det begrenset hva vi kan forvente inn med et begrenset budsjett. Syns ikke evnen til å få inn spillere som passer inn og tar steg har vært veldig imponerende de siste tre vinduene heller, selv om Mathisen har vært et friskt pust.

stigh

Quote from: krakra on July 07, 2024, 15:29:42 PMDe burde vært brukt når vi var på vei opp og fram. Hvis vi nå ser en slags kollaps, og de DA brukes og får skylden for svake resultater igjen så blir det for dumt.

Jeg tror det må ganske store utskiftinger til de neste tre vinduene. Det er mange middelmådigheter over 25 år i denne stallen, og nå som kollektivet og flyten ikke er der lenger så blir det nok rimelig klart. Tviler på at Sery Larsen, Horn Myhre og Blomberg er veldig gira på å være med så lenge hvis det verken blir medaljekamp eller e-cup i år. Da er det ikke rare greiene igjen. Et lag på nesten 30 år, med noen ungdommer som enten er skadet eller ikke får spille.

Nå er vel eks Bodø Glimt ikke noe yngre samt langt fra noe talentfabrikk. Vi er jo en stor fabrikk i forhold.

krakra

July 07, 2024, 15:35:28 PM #524 Last Edit: July 07, 2024, 15:41:27 PM by krakra
Quote from: stigh on July 07, 2024, 15:33:11 PM
Quote from: krakra on July 07, 2024, 15:29:42 PMDe burde vært brukt når vi var på vei opp og fram. Hvis vi nå ser en slags kollaps, og de DA brukes og får skylden for svake resultater igjen så blir det for dumt.

Nå er vel eks Bodø Glimt ikke noe yngre samt langt fra noe talentfabrikk. Vi er jo en stor fabrikk i forhold.
Glimt var det da de var i samme posisjon på opp. De bygde suksessen sin på spillerutvikling, både egne og innkjøpte talenter.

NÃ¥ drar de inn tresifret antall millioner i Ã¥ret pÃ¥ spillersalg og E-cup. De er i en helt annen situasjon.  NÃ¥r man spiller og presterer i Europa og er best i Norge, sÃ¥ kan man selge spillere pÃ¥ 23-25 Ã¥r for veldig gode summer. Det er ikke like lett hvis man ryker i kvalikken og ender utenfor pallen. Glimt har flere spillere de kan fÃ¥ store summer for hvis de gjør det bra i CL/EL i Ã¥r.

Snittalderen til Glimt i dag var forresten 26 år. Vår var 28,2. Så de er helt klart yngre.

Lasaron

Optimaliser trenings- og kampfasiliteter. Optimaliser dyktighet på å utvikle egne spillere og trenere.

Brannfan23

LOL hvorfor sammenligner vi med Glimt når småklubber som Odd eller Godset med mindre ressurser enn oss klarer å produsere flere talenter som klarer nivået i eliteserien?

Kagain

Quote from: Spelaren on July 07, 2024, 15:24:17 PMDe unge må også brukes.

Ja, det er ikke vits å hoste opp mangfoldige millioner for ungfoler om de ikke brukes av Horneland.

fortune

Quote from: Kagain on July 07, 2024, 20:47:06 PM
Quote from: Spelaren on July 07, 2024, 15:24:17 PMDe unge må også brukes.

Ja, det er ikke vits å hoste opp mangfoldige millioner for ungfoler om de ikke brukes av Horneland.

Akkurat dette gjelder både unge og gamle spillere. Skjønner godt at styret og ledelsen er skeptiske til å gi Horneland frihet på overgangsmarkedet når fjorårets 18 millioner i utlegg stort sett sitter på benken. Er heldige om vi får halvparten igjen for dem nå.

Rossi

July 08, 2024, 05:58:08 AM #529 Last Edit: July 08, 2024, 06:22:08 AM by pidre
SHN er 33 i oktober, og ødelegger vel mer enn han bidrar. En spiller vi bør kvitte oss med. Horsens er sikkert interessert.

Kagain

Quote from: fortune on July 07, 2024, 21:58:49 PMAkkurat dette gjelder både unge og gamle spillere. Skjønner godt at styret og ledelsen er skeptiske til å gi Horneland frihet på overgangsmarkedet når fjorårets 18 millioner i utlegg stort sett sitter på benken. Er heldige om vi får halvparten igjen for dem nå.

Det er et godt poeng. Jeg tenkte mest på det at man snakker om at unge spillere er så fryktelig dyre. Det er selvsagt ikke bedre isolert sett at en spillere som Warming og Kartum (og Hellan) sliter mest benk. Jeg tok ikke Soltvedt med her da han har fått spilt en del kamper og det er første de siste månedene at det har blitt mer benk på han.

Kagain

Når vi snakker om kjøp så har vi jo tidligere snakket om høyrebacker. Jeg har sett for meg at Thore P. blir vurdert som høyreback først og fremst og er førstevalget, deretter kommer Crone og så Hellan. I en artikkel fra BA i kjølvannet av kampen mot Glimt (og som ser frem mot Haugesund-kampen) står det noe interessant

"Selv om Horneland er ordknapp om kampen om under en uke, røper han én ting: Han anser Thore Pedersen som del av midtbaneteamet."

https://www.ba.no/siverts-rode-kort-kan-bety-en-ny-sjanse-for-thore/s/5-8-2677423

Om det stemmer så forklarer det hvorfor Kornvig ble satt på vingen, da midtbanegjengen er stor nok som det er. Det vil også forklare hvorfor Brann ikke sprengte banken for Krygård trass i at han har en del kvaliteter som det virker som Horneland verdsetter. Dermed vil jeg også tro at om det kommer inn noen spillere i sommer så blir det ikke midtbanespillere først og fremst.

Jeg vil også da tro at om ikke noen er villig til å hente Crone når kontrakten går ut, så blir det da ny kontrakt for han i Brann siden det da bare er Hellan som er alternativ...

Wombat

Hornelands spillerstrategi/utvelgelse minner mest om hvordan man tenker i PL, La Liga, eller serie A (for å nevne noen). Han styrer laguttak uten tanke for at man er i en utviklingsliga, og bør og skal utvikle spillere.
Det er helt tydelig at det er lite vilje å gi nye spillere, og unge talenter sjanser til å vokse i roller med han som trener

For meg hadde overgangsviduet vært vunnet med en ny trener som evner det H ikke evner å gjøre, ta SKB opp til neste nivå. Og gjerne en hollender, spanjol eller italiener med nye tanker, som bringer videre stabilitet og filosofien til H mens man vokser på banen. Nå har vi stagnert, og nei, jeg har ikke tenkt gull osv denne sesongen eller neste, jeg vil se SKB ta steg. Det gjør vi ikke nå dessverre
Don't bang the drum like monkeys do

andreas1989

Høres lettere ut å legge frem den nye sportsplanen å få Horneland til å forholde seg til den fremfor å skulle hente inn en utlending og skulle lykkes med det iallfall.

Wombat

Quote from: andreas1989 on July 08, 2024, 09:18:30 AMHøres lettere ut å legge frem den nye sportsplanen å få Horneland til å forholde seg til den fremfor å skulle hente inn en utlending og skulle lykkes med det iallfall.

Jeg har mine tvil, vi er igjen en trenerstyrt klubb når det gjelder det sportslige og han har allerede vist hva sportsplaner osv betyr for han, dvs ingenting

andreas1989

Det er jo derfor det skal bli svært interessant å lese den nye sportsplanen. Endres alt eller er strategien den samme og skal den da fungere som det styringsverktøyet den skal fungere som? Vi vet jo at klubben pusher foryngelse av stallen.

Wombat

Joda, sikkert bra med ny plan, men kan ikke se for meg at den blir mer fulgt enn den som har vært.

For vi har jo faktisk hatt en sportsplan, og mitt inntrykk er at den var klar, og har ikke blitt fulgt av trenerteam

Men vi krysser fingre for det! SÃ¥ misforstÃ¥ meg rett, jeg er evig takknemlig for det H har gjort of stÃ¥tt for (i motsetning til LAN  og noen andre), men jeg tror ikke han har sÃ¥ mye mer Ã¥ gi nÃ¥.

Hvorfor skal trenere alltid sparkes etter at skuten er senket?

andreas1989

De første 10 minuttene i går viser jo hvor gode vi kan være under nettopp Horneland. Ser ikke et eneste bedre alternaltiv der ute så da skjønner jeg ikke hvorfor vi skal snakke om trenerbytte. Spillerlogistikk og talentastsing kan vi gjerne snakke om, noe jeg vil tro de også gjorde på stadion når Horneland forlenget.

Kagain

Quote from: andreas1989 on July 08, 2024, 09:30:16 AMDet er jo derfor det skal bli svært interessant å lese den nye sportsplanen. Endres alt eller er strategien den samme og skal den da fungere som det styringsverktøyet den skal fungere som? Vi vet jo at klubben pusher foryngelse av stallen.

Jeg vil anta at den nye sportsplanen vil vise hvor mye innflytelse Horneland har. Som jeg har nevnt for en stund siden så er foryngelse bare en av flere ting i sportsplanen. De er vel så opptatt av at det skal være lokale spillere, og der må en jo si at Horneland i stor grad har innfridd. Så det kan være at de som utarbeider den nye sportsplanen legger mer fokus på de tingene. De kan pushe foryngelse så mye de vil, men til syvende og sist er det Horneland som tar ut laget. Vi ser hvordan det er nå: man har unge spillere tilgjengelig på

- Målvakt (EHJ ble kjøpt tilbake selv om to spillere med kamper på ungdomslandslaget er tilgjengelig)
- begge backene (Kvale på venstre og Hellan på høyre, men Kristiansen har blitt foretrukket på begge)
- stopper (Helland, også på ungdomslandslaget, og Holten som er på utlån)
- midtbanen (Haaland, Tufekcic og kanskje Helland siden han ble tatt ut som midtbane på ungdomslandslaget. Har også Hjorteseth på utlån)
- ving/angrep (Eikrem, Lægreid)

De blir ikke brukt. Ved siden av dette har Brann nå oppført 26 spillere på A-laget (hvorav 4 keepere), noe som tilsier at stallen ikke er så smal som de hadde planlagt heller.

Brann har snakket om å forynge stallen i nesten 20 år, de begynner ofte bra og så skjer det noe som gjør at det ikke skjer.

Sportsplanen er jo som kjent et utgangspunkt for overgangsaktivitet, så jeg forventer ikke at Brann henter noen unge spillere. De har ikke fått inn så mye penger at de kan betale de tidvis ublu summene som blir krevd for ungfoler, de har en stor stall allerede og har sagt at om noen skal inn så må noen ut. Det er ikke voldsom interesse for Brann sine spillere, i alle fall ikke til priser som Brann har lyst å selge for. Som Bergersen i BA nevnte i sin kommentar rundt Blomberg så har ikke Blomberg, FHM, Finne, Sery Larsen eller noen andre imponert i så stor grad at man kan forvente klubber i utlandet er villig til å bruke mye penger på dem.

Så om det ikke blir noen forandringer her kan vi nok gå mot et overgangsvindu uten overganger inn hos Brann i det hele tatt...

Wombat

Det jeg så i motsetning til mange var et for overtent SKB som spilte på grensen, og var inne i den sedvanlige "første 15min press-spillet". Trist med utvisningen, jeg tror at fra 20nde hadde vi blitt avkledd med det laguttaket vi så.

Men ja, det er nok av kamper man kan si "se hva de er kapabel til å gjøre", gårsdagens 10min press var ikke det. Men det endrer ikke at vi har en trener som kjører laguttak på trynefaktor til tider, og som sjelden (aldri) har en plan B

andreas1989

Nå endrer 11 mot 10 premissene totalt. Men Glimt scorer sine fire første mål på dødballer og langskudd. I perioder hang vi utvilsomt i tauene, men avkledd? Kun Jesper Mathisen som kan mene noe sånt.

fortune

Quote from: Wombat on July 08, 2024, 09:16:21 AMHornelands spillerstrategi/utvelgelse minner mest om hvordan man tenker i PL, La Liga, eller serie A (for å nevne noen). Han styrer laguttak uten tanke for at man er i en utviklingsliga, og bør og skal utvikle spillere.
Det er helt tydelig at det er lite vilje å gi nye spillere, og unge talenter sjanser til å vokse i roller med han som trener

For meg hadde overgangsviduet vært vunnet med en ny trener som evner det H ikke evner å gjøre, ta SKB opp til neste nivå. Og gjerne en hollender, spanjol eller italiener med nye tanker, som bringer videre stabilitet og filosofien til H mens man vokser på banen. Nå har vi stagnert, og nei, jeg har ikke tenkt gull osv denne sesongen eller neste, jeg vil se SKB ta steg. Det gjør vi ikke nå dessverre

Selv i de store ligaene finnes det knapt klubber som har en like kortsiktig og bakstreversk holding til talentutvikling som det Brann har. Til og med verdens to største klubber, Real Madrid og Barcelona, gir mye spilletid til ungdommen, både innkjøpte og fra eget akademi. Det samme gjelder Liverpool, Arsenal, Bayern, etc.

Wombat

Quote from: fortune on July 08, 2024, 09:58:59 AM
Quote from: Wombat on July 08, 2024, 09:16:21 AMHornelands spillerstrategi/utvelgelse minner mest om hvordan man tenker i PL, La Liga, eller serie A (for å nevne noen). Han styrer laguttak uten tanke for at man er i en utviklingsliga, og bør og skal utvikle spillere.

Selv i de store ligaene finnes det knapt klubber som har en like kortsiktig og bakstreversk holding til talentutvikling som det Brann har. Til og med verdens to største klubber, Real Madrid og Barcelona, gir mye spilletid til ungdommen, både innkjøpte og fra eget akademi. Det samme gjelder Liverpool, Arsenal, Bayern, etc.

Helt enig i det, men det viktigste i disse klubbene er alltid prestasjon, og ikke talentutvikling (det gjør de hos U og farmerlag) som det bør være i norsk liga. Hollenderne har skjønt dette for lenge siden i sin liga, mens vi...

Leffen

Er jo veldig trademark Hornis at Helland får komme inn på 0-4 med en mann mindre. Han er altså god nok til å få spilletid i eliteserien men kun når vi ikke har noe å tape? Skal ikke undervurdere den negative effekten av å få komme inn i en sånn kamp kontra enn hvor vi leder og faktisk har momentum.

fortune

Quote from: Wombat on July 08, 2024, 10:40:56 AM
Quote from: fortune on July 08, 2024, 09:58:59 AM

Helt enig i det, men det viktigste i disse klubbene er alltid prestasjon, og ikke talentutvikling (det gjør de hos U og farmerlag) som det bør være i norsk liga. Hollenderne har skjønt dette for lenge siden i sin liga, mens vi...

Når Real henter 18-åringer og gir dem mye spilletid i La Liga, er det for å utvikle dem. De kunne hentet mange 26-åringer som på veldig kort sikt kunne gjort en bedre jobb enn ungdommen, men da med kort tidshorisont. Samme gjelder for eksempel Klopp i Liverpool og en lang rekke Barca-talenter.

Wombat

Når de henter 18 åringer til store klubber som RM, og lar de spilee snakker vi om det ypperste innen talenter som ikke er tenkt som salgsobjekter, men fremtidige potensielle bærebjelker.

andreas1989

De blir selvfølgelig hentet med et håp om at de skal etablere seg på første laget, men det er det langt i fra alle som gjør.

Likevel får svært mange av dem gode karrierer andre steder, noen av dem blir til og med verdensklasse spillere selv om de ikke lykkes i Real og ganske mange blir hentet tilbake.

Ingenting i veien for at ikke Brann også skal kunne satse på og hente unge spillere selv om det selvfølgelig ikke er realistisk at alle blir klubblegender.

Superjack

Brann kan også hente det ypperste innen talenter, med utgangspunkt i Norge.

Sist Brann hentet talenter, sett bort fra Hellan, så var det vel unge Blomberg og Wolfe.
Som begge også hadde en tidligere tilknytning til Brann.

Jeg vil ikke svartmale, for det er litt enten himmel eller h@&te i diskusjonene om Brann sine spillerkjøp.

Det er fortsatt tilfelle at de aller fleste spillere som har kommet til Brann under Horneland har hatt en positiv utvikling.

Og så har alt sin tid.
Kanskje det er på tide å la et par-tre av Horneland sine trofaste få gå ut?

Kristiansen, Crone og Castro er alle spillere som kan erstattes av yngre og med større potensiale. De er alle godt voksne, ikke lokale og på utgående kontrakter. Det er det enkleste grepet å gjøre.

Om ingen av de erstattes så gjør det kanskje veien inn på laget kortere for andre. Både Hellan og Helland.

Brannsupporter.

Erlend

Ja, Kristiansen og Crone kan gjerne byttes ut mot hhv Torsvik og Hellan til neste Ã¥r, selvfølgelig forutsatt at begge har en kropp de kan spille mye med.  Ingen klar erstatter for Castro per i dag, der mÃ¥ noen enten hentes inn eller sÃ¥ mÃ¥ vi endre rollen pÃ¥ venstrekant og slippe til en av de vi har der. 

Men Crone er jo visekaptein og har vel vært det lenge, så kanskje han er viktigere som garderobefigur enn man får inntrykk av utenfra?

Wombat

tror H vil kjempe mot utskifning av disse 3 med nebb og klør

Alle 3 dekker over Hornelands svakheter på hver sine måter

Go Up