• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Brann - Glimt, 28.10.19, kl 19:00, eliteserien

Started by Lasaron, October 21, 2019, 06:47:38 AM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

bernu

Har vi egentlig spillere til å spille 4-3-3 akkurat for øyeblikket?
Jeg syns det laget her skriker etter en annen formasjon.
Haugen og Barmen er ikke i nærheten av indreløpernivået.
RYJ funker ikke i den sentrale rollen alene.

Jeg ville lagt om til 4-2-3-1

Opdal
Teniste-Vormgoor-Rismark-Ruben
Acosta-RYJ
Koomson-Haugen-Berisha
Bamba

Med Acosta som anker, kan RYJ
fokusere på boks til boks spillet sitt.
Evt kan de to DM'ene variere på det.

Haugen lenger frem i 10'er rollen gjør at han
kan fokusere på å skape noe offensivt.

Jeg syns vi fungerer så svakt i 4-3-3 nå at noe må gjøres.
HANSA - Z

Corran

Det er mye problemer med Brann sin 4-3-3 pr i dag
En av tingene er at kant, indreløper og back bli ofte stående bredt på begge sider når de bygger opp spillet og da er det 1-2 alternativer sentralt i banen så ballen må ut på siden. der fortsetter spillet med tre spillere bredt og lite alternativer sentralt og inne foran mål- Når da i tillegg DM og spiss også søker ut mot der ballen er så er det håpløst.

I den formasjonen må backene komme opp på overlapp på kant og ving søke innover i banen.
Så flere ganger mandag at det var helt folketomt sentralt i midten.
Og når alt skal foregå ute på sidene er det lettere å forsvare seg.
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Nixon

Det med at de står bredt har jeg også lagt merke til. Og spesielt stopper det opp når Barmen befinner seg som ytterste mann der fremme. Han har ikke ferdigheter til å gjøre annet enn å stort sett spille ballen tilbake i støtte. Barmen har jo helt andre kvaliteter som ikke kommer til sin rett. Han var jo kjent for å alltid komme til målsjanser i løpet av en kamp. Vi så ingenting av det nå på mandag.
Rød makt på Hansa

Morkel

Quote from: Christian on October 30, 2019, 08:29:16 AMDet var ikkje bare farten i seg sjøl Glimt imponerte med, men evnen til å bevege seg raskt med ball på små flater. Det ble jo stadig panikk i Brann-forsvaret av at en eller annen Glimt-spiller bare løp på mellom Brann-beina - gjerne sentralt i banen. Slikt så vi vel én gang fra Brann og Haugen.

Nettopp. (Jeg tar meg friheten til å tolke det du sier som at Bodø/Glimt rett og slett er bedre i bevegelsene sine). For det er lite bevegelse i det offensive spillet til Brann. Akkurat dette har vi jo diskutert selv i perioder hvor Brann har gjort det bra under LAN. Det er greit å posisjonere seg (Barca style) men da må ballen gå sykt mye raskere, det er også lov å bygge opp sakte, men da må spillerne bevege seg mer. Helst vil man jo ha både raskt spill og offensive bevegelser. Som du påpeker så er Bodø/Glimt bedre på å få spillerne inn i mellomrommene. Da kan man spille igjennom ledd eller la mannen utfordre. For det skaper rom.

Så må vi poppe litt hull på myten om at dette vil føre til betraktelig mer risiko. Ja en tempoøkning bidrar til flere feil.  MEN marginenene blir ikke mindre av at man har tilgjenglige spillere og forskyvning av motstanderne. Det skaper sikrere muligheter. Det gjør også at man utnytter hver spiller i større grad. Skaper man overtall har man i prinsippet minst en spiller mer enn motstanderen i det angrepet.

Finfin respons

Før kamp sa Lan Vi må få ballen inn bak b/g. Så sa han det en gang til. I bakrom.

Syns Brann var farligst de få gangene de klarte å prøve på det.
Kanskje.

Lasaron

Quote from: Morkel on October 30, 2019, 13:49:07 PM
Quote from: Christian on October 30, 2019, 08:29:16 AMDet var ikkje bare farten i seg sjøl Glimt imponerte med, men evnen til å bevege seg raskt med ball på små flater. Det ble jo stadig panikk i Brann-forsvaret av at en eller annen Glimt-spiller bare løp på mellom Brann-beina - gjerne sentralt i banen. Slikt så vi vel én gang fra Brann og Haugen.

Nettopp. (Jeg tar meg friheten til å tolke det du sier som at Bodø/Glimt rett og slett er bedre i bevegelsene sine). For det er lite bevegelse i det offensive spillet til Brann. Akkurat dette har vi jo diskutert selv i perioder hvor Brann har gjort det bra under LAN. Det er greit å posisjonere seg (Barca style) men da må ballen gå sykt mye raskere, det er også lov å bygge opp sakte, men da må spillerne bevege seg mer. Helst vil man jo ha både raskt spill og offensive bevegelser. Som du påpeker så er Bodø/Glimt bedre på å få spillerne inn i mellomrommene. Da kan man spille igjennom ledd eller la mannen utfordre. For det skaper rom.

Så må vi poppe litt hull på myten om at dette vil føre til betraktelig mer risiko. Ja en tempoøkning bidrar til flere feil.  MEN marginenene blir ikke mindre av at man har tilgjenglige spillere og forskyvning av motstanderne. Det skaper sikrere muligheter. Det gjør også at man utnytter hver spiller i større grad. Skaper man overtall har man i prinsippet minst en spiller mer enn motstanderen i det angrepet.

Før sesongen, på papiret, så tror jeg hele fotball-Norge ville vært enige om at Brann hadde bedre spillere enn Glimt. Spørsmålet melder seg da, hvorfor er Glimt nå et såpass mye bedre lag, slik som beskrevet over?
Tren på langskudd

Corran

Quote from: Morkel on October 30, 2019, 13:49:07 PM
Quote from: Christian on October 30, 2019, 08:29:16 AMDet var ikkje bare farten i seg sjøl Glimt imponerte med, men evnen til å bevege seg raskt med ball på små flater. Det ble jo stadig panikk i Brann-forsvaret av at en eller annen Glimt-spiller bare løp på mellom Brann-beina - gjerne sentralt i banen. Slikt så vi vel én gang fra Brann og Haugen.

Nettopp. (Jeg tar meg friheten til å tolke det du sier som at Bodø/Glimt rett og slett er bedre i bevegelsene sine). For det er lite bevegelse i det offensive spillet til Brann. Akkurat dette har vi jo diskutert selv i perioder hvor Brann har gjort det bra under LAN. Det er greit å posisjonere seg (Barca style) men da må ballen gå sykt mye raskere, det er også lov å bygge opp sakte, men da må spillerne bevege seg mer. Helst vil man jo ha både raskt spill og offensive bevegelser. Som du påpeker så er Bodø/Glimt bedre på å få spillerne inn i mellomrommene. Da kan man spille igjennom ledd eller la mannen utfordre. For det skaper rom.

Om en ser de kampene som Acosta har spilt DM kontra andre som har spilt der i år så ser en at han er mer bevegelig og dermed mer spillbar og også mer konstruktiv (en de andre som har spilt der). Og det er jo egentlig veldig rart at han er bedre til enn RYJ f.eks.
Synes også Barmen i den rollen var flinkere til dette enn RYJ.
Ryj har også flere feil når han skal legge neste pasning framover kontra Acosta.
I tillegg så kan de to indreløperne stå litt høyere når Acosta har den rollen.
Men nå rotet jeg meg bort i fra det med å gjøre seg spillbar i rom som jeg forøvrig har messet om til det kjedsommelige til mine medlidende på stadion. Spillerne er ofte litt for stillestående, men dette er et tredelt problem.
1. De er rett og slett litt stillestående av og til
2. De står ofte for bredt istedenfor å søke mellomrom litt lengre inn på banen
3. De to punkten over er ikke fult så gale som beskrevet da et av de største problemene er at spiller søker rom i det en  annen spiller mottar ballen. Men da oppstår problemet av at spilleren som mottok ballen enten bruker for lang tid på å få kontroll på den, eller ser ned på ball når de tar i mot slik at de må ha ballen litt til de får oversikt. Hadde spillerne være i stand til å sende ballen videre i et rom på første touch så hadde ikke medspiller måtte stoppe opp og dermed ikke lengre være "ledig".
De (sjeldne) gangene en spiller er i stand til å sende fra seg på første touch så ser en ofte (av de sjeldne gangene det skjer) at det åpner seg mer opp hos motstander.
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Morkel

Quote from: Lasaron on October 30, 2019, 14:43:36 PM
Quote from: Morkel on October 30, 2019, 13:49:07 PM
Quote from: Christian on October 30, 2019, 08:29:16 AMDet var ikkje bare farten i seg sjøl Glimt imponerte med, men evnen til å bevege seg raskt med ball på små flater. Det ble jo stadig panikk i Brann-forsvaret av at en eller annen Glimt-spiller bare løp på mellom Brann-beina - gjerne sentralt i banen. Slikt så vi vel én gang fra Brann og Haugen.

Nettopp. (Jeg tar meg friheten til å tolke det du sier som at Bodø/Glimt rett og slett er bedre i bevegelsene sine). For det er lite bevegelse i det offensive spillet til Brann. Akkurat dette har vi jo diskutert selv i perioder hvor Brann har gjort det bra under LAN. Det er greit å posisjonere seg (Barca style) men da må ballen gå sykt mye raskere, det er også lov å bygge opp sakte, men da må spillerne bevege seg mer. Helst vil man jo ha både raskt spill og offensive bevegelser. Som du påpeker så er Bodø/Glimt bedre på å få spillerne inn i mellomrommene. Da kan man spille igjennom ledd eller la mannen utfordre. For det skaper rom.

Så må vi poppe litt hull på myten om at dette vil føre til betraktelig mer risiko. Ja en tempoøkning bidrar til flere feil.  MEN marginenene blir ikke mindre av at man har tilgjenglige spillere og forskyvning av motstanderne. Det skaper sikrere muligheter. Det gjør også at man utnytter hver spiller i større grad. Skaper man overtall har man i prinsippet minst en spiller mer enn motstanderen i det angrepet.

Før sesongen, på papiret, så tror jeg hele fotball-Norge ville vært enige om at Brann hadde bedre spillere enn Glimt. Spørsmålet melder seg da, hvorfor er Glimt nå et såpass mye bedre lag, slik som beskrevet over?

Jeg vil fremdeles påstå at Brann har et bedre lag på papiret, det er bare at i Eliteserien så er ikke de marginene så store. I hvertfall ikke bak Molde og RBK. Utfordringen er at ingen vinner fotballkamper på papiret. Leicester var langt fra det beste laget i PL når de vant serien. Kanskje det 7 beste laget spiller for spiller. Men de hadde de rette spillerne for jobben og de hadde flyt. Det er ganske mange faktorer som spiller inn. Lagsammensetning, fysisk form, motivasjon, taktikk. Ja, du har jo fulgt Brann lenge nok til å vite at å bare kaste penger på noe ikke funker. Det ville nok ikke hjulpet Brann å få inn Evjen og Zinckernagel så var alt greit.

Jeg skal ikke gå i dybden på det fordi vi vet at det er noe som lugger skikkelig på flere områder. Skader har hatt litt å si. Men både det mentale, taktikk, samspill og kanskje også fysisk form, har ikke vært på plass i år. Og det henger selvfølgelig sammen.

Det verste er ikke at Brann havnet utenfor topp 3 i år, det er ikke bra, men det som er krise er måten det har skjedd på. Det handler ikke bare om kjedelig fotball. Det er noen ganske sentrale ting som ikke er på plass. For jeg tenker det her: Noen ganger feiler man. Det skjer med alle lag. Vi tapte 6-0 mot Lyn i 2007. Men det er hvordan man reagerer på at man feiler som sier litt om tilstanden i laget. Og reaksjonen på nedgangsperioden til Brann er jo ganske skremmende. Den må jo sies å være ganske apatisk og nervøs.


Morkel

Quote from: Corran on October 30, 2019, 15:00:21 PM
Quote from: Morkel on October 30, 2019, 13:49:07 PM
Quote from: Christian on October 30, 2019, 08:29:16 AMDet var ikkje bare farten i seg sjøl Glimt imponerte med, men evnen til å bevege seg raskt med ball på små flater. Det ble jo stadig panikk i Brann-forsvaret av at en eller annen Glimt-spiller bare løp på mellom Brann-beina - gjerne sentralt i banen. Slikt så vi vel én gang fra Brann og Haugen.

Nettopp. (Jeg tar meg friheten til å tolke det du sier som at Bodø/Glimt rett og slett er bedre i bevegelsene sine). For det er lite bevegelse i det offensive spillet til Brann. Akkurat dette har vi jo diskutert selv i perioder hvor Brann har gjort det bra under LAN. Det er greit å posisjonere seg (Barca style) men da må ballen gå sykt mye raskere, det er også lov å bygge opp sakte, men da må spillerne bevege seg mer. Helst vil man jo ha både raskt spill og offensive bevegelser. Som du påpeker så er Bodø/Glimt bedre på å få spillerne inn i mellomrommene. Da kan man spille igjennom ledd eller la mannen utfordre. For det skaper rom.

Om en ser de kampene som Acosta har spilt DM kontra andre som har spilt der i år så ser en at han er mer bevegelig og dermed mer spillbar og også mer konstruktiv (en de andre som har spilt der). Og det er jo egentlig veldig rart at han er bedre til enn RYJ f.eks.
Synes også Barmen i den rollen var flinkere til dette enn RYJ.
Ryj har også flere feil når han skal legge neste pasning framover kontra Acosta.
I tillegg så kan de to indreløperne stå litt høyere når Acosta har den rollen.
Men nå rotet jeg meg bort i fra det med å gjøre seg spillbar i rom som jeg forøvrig har messet om til det kjedsommelige til mine medlidende på stadion. Spillerne er ofte litt for stillestående, men dette er et tredelt problem.
1. De er rett og slett litt stillestående av og til
2. De står ofte for bredt istedenfor å søke mellomrom litt lengre inn på banen
3. De to punkten over er ikke fult så gale som beskrevet da et av de største problemene er at spiller søker rom i det en  annen spiller mottar ballen. Men da oppstår problemet av at spilleren som mottok ballen enten bruker for lang tid på å få kontroll på den, eller ser ned på ball når de tar i mot slik at de må ha ballen litt til de får oversikt. Hadde spillerne være i stand til å sende ballen videre i et rom på første touch så hadde ikke medspiller måtte stoppe opp og dermed ikke lengre være "ledig".
De (sjeldne) gangene en spiller er i stand til å sende fra seg på første touch så ser en ofte (av de sjeldne gangene det skjer) at det åpner seg mer opp hos motstander.

Det er gode observasjoner. Og jeg har ikke tenkt så mye over akkurat dette med Acosta. Men jeg har selvfølgelig tenkt på at Brann bør gå for en ren defensiv midtbanespiller og legge dette regista-tullet bak seg.

Angående punkt 3 så tror jeg også at problemet at det ene løpet er det eneste alternativet. Det er ikke så vanskelig å forsvare seg mot. Ideelt sett bør man forme en trekant med et løp og en spiller som trekker opp eller ned. Hvis man virkelig ønsker å gå Klopp/Sarri-veien så kan man samtidig ha et løp motsatt som går dypt/bredt for å skape rom og gi muligheten for å vri. Nå vet jeg at jeg pusher det, men å få litt mer bevegelse i de offensive leddene/gi ballfører flere alternativer bør ikke være så vanskelig.

nero

October 31, 2019, 11:31:41 AM #109 Last Edit: October 31, 2019, 11:34:38 AM by nero
Hatten av, gutter! Endelig en tråd som handler om selve spillet, ikke bare sutring over at talentene ikke slipper til og lignende ihjelsnakkede temaer.
Lions led by donkeys.

Spelaren

Quote from: nero on October 31, 2019, 11:31:41 AMHatten av, gutter! Endelig en tråd som handler om selve spillet, ikke bare sutring over at talentene ikke slipper til og lignende ihjelsnakkede temaer.

Og det i en kamptråd for en flere dager gammel kamp også.  :)
Gå av.

Go Up