• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.

Sesongen 2024

Started by Lasaron, December 15, 2023, 21:57:43 PM

0 Members and 16 Guests are viewing this topic.

Go Down

Morkel

Quote from: Superjack on October 29, 2024, 09:39:57 AMJeg forstår egentlig ikke den negative vinklingen som Glimtspillerene har nå.
At gullkampen er vidåpen, at de ser opp til Brann osv.
Hadde det vært en motsatt situasjon, der det frem til nå hadde vært likt, og Glimt etter denne runden hadde stått med 2 poeng forran og alle målene, så er jeg sikker på at de aller aller fleste ville sagt at gullkampen er avgjort i Glimt sin favør.

De virker rett og slett defensive i hodet.
De leder med 2 poeng og ørten mål.

Selv om Brann vinner alle 4 kampene sine, som er ganske lite sannsynlig, så har Glimt alt i egne hender. De kan til og med gå på en uavgjort, og selv da vinner de serien.

Taper Glimt denne, så er det en mental kollaps de har fått.

Det er ikke mental kollaps. Det handler om å omstille seg, eller utfordringene ved å gjøre det seg. Dette er grunnen til at 2-0 er en "farlig ledelse". Statistisk sett er det jo ikke det, men hvis man mister momentum er det vanskelig å omstille seg.

Bodø/Glimt har ikke bare ledet 2-0 på tabellen. De har ligget langt foran, plutselig er Brann 2 poeng bak og virker som at de ikke skal tape. Som man ser i Euro League har de ikke hatt det problemet der. Der kan de være underdog og har mindre å tape. I eliteserien forventer alle nå at de skal vinne serien klart. Og jeg mener at man kanskje er litt raske med å gjøre B/G til et RBK anno 1999, for de er fremdeles best til å være utfordrere og liker å fremstille seg sånn.

Når det er sagt så har du rett. Det er ingen grunn til at de ikke skal være mer offensive i hodet. Og ja, de har det i sine egne hender. Sjansen er jo definitivt størst for at de tar gullet til slutt. Men den bortekampen mot Molde neste runde blir tøff. De har en uavgjort og to tap på de siste tre mot Molde. Og det er vanskelig å vite helt hvordan de skal gå inn i den kampen. Skal de være offensive og blottlegge seg? Eller skal de ta en mer defensiv tilnæring så de sikrer at det fremdeles er i deres hender?

Pga det psykologiske så tror jeg at oddsen for at B/G avgir poeng fremover er ganske stor. Men jeg tror nok at utfordringene til Brann handler mest om en selv. For Brann må også vinne de fire siste kampene, inklusiv det som kanskje er årets vanskeligste bortekamp.

Morkel

Vi kan jo havne i et neglebitende scenario. Hvis Molde slår Bodø/Glimt og Brann. Brann slår Odd og LSK. B/G og Molde vinner den andre kampen sin (FFK og Sarpsborg). Da kan man i prinsippet både vinne gull og tape sølvet i siste kamp mot Viking.

andreas1989

Tror også en del overvurderer Molde litt på bekostning av både Brann og Glimt. Molde er et primitivt fotballag som ofte er avhengige av en god dose flyt, noe de også har som i helgen.

Ingenting i veien for at både Brann og Glimt skal vinne i Molde med normal uttelling.

krakra

Quote from: andreas1989 on October 29, 2024, 11:02:27 AMTror også en del overvurderer Molde litt på bekostning av både Brann og Glimt. Molde er et primitivt fotballag som ofte er avhengige av en god dose flyt, noe de også har som i helgen.

Ingenting i veien for at både Brann og Glimt skal vinne i Molde med normal uttelling.
Molde har et høyt nivå inne og pleier å være gode mot de beste.

krakra

Har ikke sett før nå for ekstremt like vårt og Glimts kampprogram er. Eneste forskjellen er at vi møter Viking hjemme og de FFK, samt rekkefølgen på kampene.

esp123

Og vi har spilleren vi har manglet store deler av sesongen. En type som kan avgjøre kamper når det butter litt. En Niklas Castro i form.

andreas1989

Quote from: krakra on October 29, 2024, 11:04:39 AMMolde har et høyt nivå inne og pleier å være gode mot de beste.

De ble vel blitt totalt utspilte i store deler av kampene både på stadion og i Bodø? Men de får som regel med seg noe på en eller annen måte.

krakra

De spilte også oss totalt ut i andre deler av kampen vår mot dem i alle fall.

andreas1989

Ja, vi dominerte vel første timen så gikk vel luften fullstendig ut av Brann etter Molde sin utlikning.

esp123

De har Eikrem ute med skade da. Det er en enorm svekkelse. Spesielt mtp. å få med seg noe på en eller annen måte.

Corran

Molde spiller som oftest bra mot Glimt og av de tre topplagene er vel de det eneste som legger tydelig opp taktikken sin etter motstanderne når de møter andre topplag.

Jeg har null tro på gull og lar meg ikke rive med selv om det river litt innimellom når jeg leser rundt omkring samt ser hvor lite som skal til for å vinne.
Men grunnen til at jeg ikke har tro på gull er at vi møter de to lagene vi sliter mest med å få resultater mot.
Viking og Molde føler jeg at uavgjort er seire mot.

Molde vant vi vel hjemme mot i fjor men det er mange tap foruten den ene og borte slo vi dem vel i 2020 og har vel og annen uavgjort der oppe, men ikke mye som tilsier 3 poeng til Brann der

Viking er det akkurat det samme mot. Vi taper stort sett og må vel tilbake til 2020 for å finne en seier mot dem. Og seier før der var 2017
Så uavgjort borte mot dem i år var mot normalt

Videre så er det jo dette med at hver gang vi får snusen av noe så driter vi oss ut mot dårlige lag.
Jeg blir ikke sjokkert om Glimt taper mot Molde og Brann taper mot Odd og/eller LSK
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

ostraume

Quote from: esp123 on October 29, 2024, 11:55:09 AMDe har Eikrem ute med skade da. Det er en enorm svekkelse. Spesielt mtp. å få med seg noe på en eller annen måte.

Ja, så han gikk ut før pause i går. De er vel ekstremt avhengig av Eikrem. Vet vi noe om skaden? Står over mot Glimt og fit og klar mot Brann?
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

ostraume

Skal ellers sies at Kasper Høgh forsvant ut med skade forrige kamp og blir kanskje ute for sesongen. Helmersen og Espejord som de naturlige erstatterne er i fryseren til Knutsen.

Zinckernagel er jo enormt god, men er det gunstig med en spiller ute av posisjon? Knutsen har og vinglet mellom den store sterke på toppen og disse falske nierne. Mikkelsen er vel og mer eller mindre i fryseboksen? Og begge slovakene var ikke engang i kamptroppen sist. Voldsomt mange spillere i den troppen.

Ellers gikk Sjøvold ut med skade og erstatteren (Brice) har vært kjeks i hele år. Saltnes og ute med blindtarmoperasjon

En del spørsmålstegn med tanke på det laget der og hvor godt det sitter.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

andreas1989

Saltnes kom inn i pausen i går så han er good.

tsrqpo

Om vi gjør jobben, så er vi enten i god posisjon for gullkamp, eller så er Molde distansert i kampen om sølvet basert på resultatet i Molde neste runde. Begge deler er jo verdt å ta med seg

Lasaron

Er ikke Eikrem alltid dritgod mot oss?
Optimaliser trenings- og kampfasiliteter. Optimaliser dyktighet på å utvikle egne spillere og trenere.

Morkel

Quote from: Lasaron on October 29, 2024, 13:46:06 PMEr ikke Eikrem alltid dritgod mot oss?

Han er generelt god. Han og Kristian Eriksen er toppscorerne i eliteserien. Til sammen har de 33 målpoeng. Ingen straffemål. Så Molde er veldig avhengig av disse to. Til en så stor grad at hvis Eikrem ikke spiller mot B/G, men spiller mot Brann så kan det bli avgjørende.

Lasaron

Molde vant og er klar for cupfinalen. Bra for oss. For vinner de cupen, gjør det ikke så mye om de kommer foran oss i serien.
Optimaliser trenings- og kampfasiliteter. Optimaliser dyktighet på å utvikle egne spillere og trenere.

Superjack

Jeg må si jeg er pittelitt usikker på hva jeg ønsker av kampene i helgen.

Moldeseier og Brannseier i helgen vil jo føre Brann i tabelltopp. Samtidig vil Molde fortsatt være på skuddhold for 2. plassen i serien, og dermed mye å sloss for i Brann sin kamp mot dem. 

En uavgjort i den kjipe gaten i Møre og Romsdal og en Brannseier gjør at Molde nesten garantert ikke kan ta 2. plassen. Om Brann da skulle vinne mot LSK så vil Molde fort fokusere på Conference league og cupfinale, og mulig nedprioritere kampen mot Brann.

Men samtidig vil det bety at Glimt må gå på et poengtap til for at Brann skal kunne ta et seriegull.

Brannsupporter.

Billy Elliott

Får veldig Viking 2023-vibber av denne gullhypen som nå brer om seg som ild i tørt gress her i byen.

Fakta er at vi kan vinne de to neste, og det kan fremdeles være vel så sannsynlig at vi ender på 4. plass som på første.
- You always get what you deserve.

Bill Elliott, Brann-trener 1974-1978

Superjack

Tenker fokus skal være på 2. plass. Derfor vil en uavgjort mellom Molde og Glimt være greit.
Så kan heller Fagermo hjelpe oss til seriegull i Bodø i siste serierunde.
Brannsupporter.

Billy Elliott

Skrekkscenarioet er at vi kopierer fjorårets resultater borte mot Odd (tap) og hjemme mot LSK (uavgjort).

Skjer det er det faktisk ikke helt urealistisk at også RBK ender foran oss på tabellen til slutt, og at vi dermed havner helt utenfor Europa.

Pete05

October 30, 2024, 22:06:10 PM #1272 Last Edit: October 30, 2024, 22:52:48 PM by Pete05
Hvorfor skal vi ikke ha tro på at vi spiller Odd av banen? Hvordan skal vi da ha en sjanse i havet mot Molde? Lillestrøm er riktignok noe bedre etter at Fagermo kom inn men hjemme burde vi fikse de også ganske lett med den formen vi er i nå.

Utfordringen vår kan bli karantener på mange spillere men det er det eneste som jeg ser kan rokke ved vår mulighet til å feie dem av banen. Laget har vel kun skuffet skikkelig en gang - Astana borte - men det kan nok delvis tilskrives en svært lang reisevei. Landslaget gikk på samme blemmen ett par uker etterpå.

Og nå er form og humør tilbake. Ja, takk 4 seiere. Så får vi se hvor langt det rekker men sølv skal vi minst ha.

Oppfatter heller ikke sølv som noe stort nederlag denne sesongen.

andreas1989

I prinsippet enig, men dette laget har det i seg å spille 45-60 minutter for så å kapitulere.

Odd borte i fjor var et høyst ufortjent tap, keepertabbe av Holmen og stang ut. Molde måtte i dag ha to dødballer for å score på et 2 div lag, klart vi skal kunne slå dem, men da må vi spille 90+ minutter.

Pete05

Jeg la merke til at vi holdt mye bedre mot Tromsø, det var nesten 90+ min helt ok. Også på tv ble det kommentert at vi nok sparte mye krefter ved at motstander slo lange baller opp. Da slipper vi topp presset hele tiden. Skal ikke se bort fra at Odd vil gjøre mye av det samme. Tviler på at de tør å spille seg ut bakfra hele tiden.

Hvordan Molde legger opp spillet er helt umulig å gjette men synes ikke de har overbevist veldig i det siste. Det laget med og uten Eikrem er to forskjellige lag.

Så viss ikke Hornis kjører de fullstendig døde i landslagspausen så skulle det være gode muligheter for eget lag. Så får vi heller se hva Glimt finner på...

Corran

Ser ofte at folk sier at Brann ikke holder hele kampene og er for så vidt enig, men det hører jo med til historien at det sjelden fører til at vi taper eller mister poeng.

Så nå skal en bare se at det i helgen er en kamp står hele veien men slipper allikevel inn et eller to skjebnesvangre mål
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Falkman

Quote from: Billy Elliott on October 30, 2024, 21:47:20 PMSkrekkscenarioet er at vi kopierer fjorårets resultater borte mot Odd (tap) og hjemme mot LSK (uavgjort).

Skjer det er det faktisk ikke helt urealistisk at også RBK ender foran oss på tabellen til slutt, og at vi dermed havner helt utenfor Europa.

Jo, det er faktisk fullstendig urealistisk. Helt fair å være nøktern, men å tegne opp sånne skrekkscenarioer er nesten på grensen til trolling.

Rossi

Vi kan ta gullet ja, og jeg har en god magefølelse. Men vi kan også bli nummer 4. Inntil videre bør 2. plassen være målsettingen - og da er det fordel oss om BG slår Molde.

Det forutsettes gjerne 3 poeng mot Odd, men det er ikke sikkert. Jeg setter UB på den.
World domination within 5 years.

Superjack

Sesonginnspurten ligger an til å bli spennende, og det er mange forskjellige scenarioer.

Et er faktisk at Molde taper både mot Glimt og Brann, ender på den sure 5. plassen og taper cupfinalen mot Fredrikstad.

Akkurat det ville være litt gøy det også.
Brannsupporter.

andreas1989

October 31, 2024, 08:12:52 AM #1279 Last Edit: October 31, 2024, 08:21:59 AM by andreas1989
Quote from: Corran on October 31, 2024, 00:29:22 AMSer ofte at folk sier at Brann ikke holder hele kampene og er for så vidt enig, men det hører jo med til historien at det sjelden fører til at vi taper eller mister poeng.

Så nå skal en bare se at det i helgen er en kamp står hele veien men slipper allikevel inn et eller to skjebnesvangre mål

Forskjellen er vel at man ofte kommer unna med sånt mot lag som Haugesund osv, men Molde og Viking? De har ofte enorm flyt.

Lasaron

Jeg minner om at vi er i den vanskelige andresesongen.

Det at Crone og Pedersen begynner å bli klar styrker bredden. Vi er mindre sårbar for karantenene som kommer. Dette kan fort utgjøre forskjellen på uavgjort og tap i en kamp. Og gjør dette utslaget seg gjeldende mot Viking eller Molde, kan det fort være bronse verdt.

Tom C

Er rimelig sikker på at ett eller flere av lagene som kjemper for livet i bunnen kommer til å ta en eller flere storskalper i sesonginnspurten. Krysser fingrene for at vi ikke er en av de som går på en skrell der, men det ligger i sakens natur at lag som blir desperat tar større risk, og det er ofte litt tilfeldig om man lykkes eller ei med sånt. Tror ikke nivåforskjellen på topp og bunn er større enn at alle på en god dag, med litt flyt kan slå alle i Eliteserien. Er jo bare å se på LSK, som slipper til en ungdom på 17, som plutselig treffer på alt.
Det gledelige er jo at dette faktisk ser ut til å bli en rysare av en innspurt helt til døren, noe jeg aldri så for meg for noen runder siden. Kanskje jeg må sprette gull-øl'en jeg har hatt stående i skapet siden 2007 snart?
Aldri mer Obos....

Lasaron

Jeg også har en slik Gulløl i vitrineskapet. Den skal alltid stå der, uåpnet, som et minne.

Billy Elliott

October 31, 2024, 10:13:21 AM #1283 Last Edit: October 31, 2024, 13:29:03 PM by Billy Elliott
Quote from: Falkman on October 31, 2024, 03:11:09 AM
Quote from: Billy Elliott on October 30, 2024, 21:47:20 PMSkrekkscenarioet er at vi kopierer fjorårets resultater borte mot Odd (tap) og hjemme mot LSK (uavgjort).

Jo, det er faktisk fullstendig urealistisk. Helt fair å være nøktern, men å tegne opp sånne skrekkscenarioer er nesten på grensen til trolling.

Vi har altså følgende igjen; Odd (B), LSK (H), Molde (B) og Viking (H). På de tilsvarende kampene i fjor tok vi 1 poeng. Jeg sier ikke at det mest sannsynlige er at historien gjentar seg, men å kalle det "fullstendig urealistisk" er jeg ikke med på.

Rossi

Quote from: Billy Elliott on October 31, 2024, 10:13:21 AM
Quote from: Falkman on October 31, 2024, 03:11:09 AM

Vi har altså følgende igjen; Odd (B), LSK (H), Molde (B) og Viking (H). På de tilsvarende kampene i fjor tok vi 1 poeng. Jeg sier ikke at det mest sannsynlige er at historien gjentar seg, men å kalle "fullstendig urealistisk" er jeg ikke med på.

Det kan skje, men samtidig skal RBK eller FFK hente inn 9-10 poeng på oss over 4 kamper - så det er ganske teoretisk. Topp 4 er nok sikret.

Vi har 52 poeng på 26 kamper, just presis et snitt på 2 poeng per kamp. Legger vi dette til grunn for de 4 siste ender vi på 60 poeng, og garantert topp 2.

World domination within 5 years.

andreas1989

Mer gullpress, nå fra nord.

Quote from: BA- Ja, jeg tror det er en del supportere som er småstresset nå. De kjenner på at Glimt har gitt dette vekk og at Brann har enormt mye flyt, sier Stian Høgland i Avisa Nordland.

Fusentast

Hva er forskjell, i Europacupsammenheng, på 1.plass og 2.plass i Eliteserien?
I don't think you can the rules!

Morkel

Quote from: Fusentast on November 01, 2024, 12:28:36 PMHva er forskjell, i Europacupsammenheng, på 1.plass og 2.plass i Eliteserien?

Førsteplass gir CL-playoff og sikrer i beste fall gruppespill i Champions league og i verste fall Europa League-gruppespill.
Andreplass gir andrekvalifiseringsrunde i CL. Her er det litt mer komplisert. Men da kan man i praksis havne i alle tre turneringer basert på prestasjon (CL, EL og Conference League), men også ryke ut hvis man taper alle kampene.

Morkel

For å forklare litt nærmere rundt 2.plass.

Kommer man på andreplass i Eliteserien....

1. Blir det Champions league-gruppespill hvis man vinner alle kampene.
2. Man kommer til Euro league-gruppespill hvis man vinner første kamp, men taper kamp nummer to.
ELLER... hvis man taper kamp nummer en, men vinner kamp nummer to og tre.
3. Så kommer man til Conference League hvis man taper kamp nummer en og to, men vinner kamp nummer tre.
4. Taper man alle kampene ryker man ut.

Så i praksis må Brann bare vinne en kamp for å komme til Europa. Men man må også regne med noe hardere motstand enn i fjor.

krakra

Hvorfor blir det automatisk EL hvis man vinner kamp nummer 1?

Fusentast

Quote from: Morkel on November 01, 2024, 12:33:39 PM
Quote from: Fusentast on November 01, 2024, 12:28:36 PMHva er forskjell, i Europacupsammenheng, på 1.plass og 2.plass i Eliteserien?

Førsteplass gir CL-playoff og sikrer i beste fall gruppespill i Champions league og i verste fall Europa League-gruppespill.
Andreplass gir andrekvalifiseringsrunde i CL. Her er det litt mer komplisert. Men da kan man i praksis havne i alle tre turneringer basert på prestasjon (CL, EL og Conference League), men også ryke ut hvis man taper alle kampene.

Takk!
I don't think you can the rules!

Morkel

Quote from: krakra on November 01, 2024, 12:53:49 PMHvorfor blir det automatisk EL hvis man vinner kamp nummer 1?

Vet ikke. Men det er en snarvei der. Mulig det er for å få ting til å gå opp med antall lag. Sikkert noen her inne som vet bedre enn meg.

BT skriver:
- Dersom Brann vinner dette dobbeltoppgjøret i 2. kvalifiseringsrunde, er de sikret seriespill i Europa League - den nest gjeveste europacupen.

esp123

I følge Wikipedias artikkel for årets sesong så stemmer det. Taperne fra «League path» i tredje kvalikrunde går rett inn i gruppespillet i EL. Taperne fra «Champions path» går inn i Play off. Skjønner ikke helt hvorfor det er slik, men det gir jo en veldig stor sjanse for å nå EL-gruppespillet med andreplassen i boks.

Morkel

Quote from: esp123 on November 01, 2024, 13:08:57 PMI følge Wikipedias artikkel for årets sesong så stemmer det. Taperne fra «League path» i tredje kvalikrunde går rett inn i gruppespillet i EL. Taperne fra «Champions path» går inn i Play off. Skjønner ikke helt hvorfor det er slik, men det gir jo en veldig stor sjanse for å nå EL-gruppespillet med andreplassen i boks.

Samtidig møter man fort tøffere motstand enn i fjor.

BT skriver: "Der (2.kvalikkrunde) vil Brann møte et lag som har tatt sølv i et av landene rangert mellom 10. og 15. plass i Europa. De aktuelle nasjonene er Hellas, Tsjekkia, Skottland, Sveits og Østerrike. Men altså ikke serievinneren."

Ikke forskrekkende, men likevel gode lag. Sånn at man ikke tror at det er lag fra Island og Litauen man møter her.

krakra

Kanskje vi møter Aberdeen?

Morkel

Quote from: krakra on November 01, 2024, 13:17:48 PMKanskje vi møter Aberdeen?

Det var også det første jeg tenkte.

Nixon

Her er illustrasjonen fra BT-saken som det blir referert til over. Gjør det kanskje litt mer forståelig for noen.

Rød makt på Hansa

andreas1989

November 01, 2024, 14:42:01 PM #1297 Last Edit: November 01, 2024, 14:52:32 PM by andreas1989
Quote from: Morkel on November 01, 2024, 13:02:00 PM
Quote from: krakra on November 01, 2024, 12:53:49 PMHvorfor blir det automatisk EL hvis man vinner kamp nummer 1?

Vet ikke. Men det er en snarvei der. Mulig det er for å få ting til å gå opp med antall lag. Sikkert noen her inne som vet bedre enn meg.

BT skriver:
- Dersom Brann vinner dette dobbeltoppgjøret i 2. kvalifiseringsrunde, er de sikret seriespill i Europa League - den nest gjeveste europacupen.

Det må presiseres at man må vinne 1 kvalifiseringsrunde, ikke bare 1 kamp.

Hellas, Tsjekkia, Skottland, Sveits og Østerrike. Det blir ikke lett, men heller ikke umulig. Særlig Tsjekkisk liga er vel i viden både sportslig og økonomisk. 2 plassen i Østerrike kan jo potensielt bli RB Salzburg.

Kagain

Quote from: andreas1989 on November 01, 2024, 08:05:37 AMMer gullpress, nå fra nord.

Quote from: BA- Ja, jeg tror det er en del supportere som er småstresset nå. De kjenner på at Glimt har gitt dette vekk og at Brann har enormt mye flyt, sier Stian Høgland i Avisa Nordland.

Jeg lurer på om dette er en form for psykisk krigføring. Høgland prøver å provosere Glimt-spillerne til å yte litt mer samtidig som han kanskje håper at Brann blir psyket ut av at de blir erklært for gullfavoritter.

chris_henrik

1.plass er garantert 150mill+ og en kan planlegge for gruppe (serie)spill nesten et år i forkant. Dette var et sannsynlig scenario når vintervinduet var åpent, og ble bekreftet i mars/april mener jeg.

Det var derfor jeg messet sånn om dette her inne i sommer og opplevd manglende satsing i forkant av sommervinduet.

Denne 2.plassen er ganske opphauset, da den bare gir muligheter. Play-off er vi ikke så god på.

Ellers tenker jeg at det kan vise seg å ha vært et lykketreff at vi røk ut av UCL. Tror ikke vi hadde hatt troppen eller ressursene til både eliteserie og UCL denne høsten.
<BRANN> ..... DKFM

Go Up