• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.

VAR- tråden

Started by Gulløl, February 13, 2023, 13:03:31 PM

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

Go Down

Henki

Quote from: Billy Elliott on January 29, 2025, 14:18:11 PMMan kan fint velge å skrote NFFs innstilling om flertallet ønsker det.

Det er jo gjerne slik et organisasjonsdemokrati fungerer.
Ballen skal fremover!

Nixon

Brann er flaggskipet i fotballkretsen og er den eneste klubben som blir direkte berørt av dette. Burde ikke da alle de lokale breddeklubbene stille seg lojalt bak Brann?
Rød makt på Hansa

Henki

Quote from: Nixon on January 29, 2025, 14:21:04 PMBrann er flaggskipet i fotballkretsen og er den eneste klubben som blir direkte berørt av dette. Burde ikke da alle de lokale breddeklubbene stille seg lojalt bak Brann?

Hvis de ønsker det, må vel det være klink greit?
Ballen skal fremover!

Corran

Igjen må jeg si at jeg er mot demonstrasjoner som stopper kamper og at en kanskje får kamper som må gå uten tilskuere + at ens klubb risikerer bøter.

Men dette kommer det nok en del av i år og jeg forstår det, men håper jo at en kan finne demonstrasjoner o.l. som ikke ødelegger for klubbene og fører til tomme tribuner.

På den annen side så skjønner kanskje NFF alvoret om det ikke er folk på tribunene? Da blir ikke TV2 og sponsorer fornøyde
For husk at i alle promoer for ES så er det et veldig stort fokus på supporterne og den delen av supporterne som er de som gjerne er mest mot VAR.

En bra demonstrasjon er at NSA kjøper opp alle sine billetter til landskamper på Ullevål og lar alle seter være tomme foruten et par stk som har med seg et banner som sier at disse setene er tomme pga VAR
Da lider ikke klubbene men NFF
Og MÅ en ha fiskebolle/kake kasting så gjør det på landskamper så er det NFF som får problemene
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Billy Elliott

Quote from: Nixon on January 29, 2025, 14:21:04 PMBrann er flaggskipet i fotballkretsen og er den eneste klubben som blir direkte berørt av dette. Burde ikke da alle de lokale breddeklubbene stille seg lojalt bak Brann?

Her spør jeg fullstendig uten å vite, bare så det er sagt; men driver man f.eks. ikke med dommerutvikling i breddeklubbene? Da vil man i så fall bli direkte berørt av en VAR-skroting i utviklingsøyemed for egne medlemmer.
- You always get what you deserve.

Bill Elliott, Brann-trener 1974-1978

Superjack

Quote from: Henki on January 29, 2025, 14:17:51 PM
Quote from: Wombat on January 29, 2025, 14:14:46 PM
Quote from: Henki on January 29, 2025, 14:05:26 PM
Quote from: Corran on January 29, 2025, 14:02:46 PMProblemet med det som skjedde i dag er at NFF styret går mot de som dette gjelder og som har stemt at de er mot VAR og NTF som da har anbefalt at det avvikles.
NFF burde da fulgt dette flertallet og anbefalt avvikling av VAR

Hva NFF styret anbefaler har mye å si for alle de klubbene som egentlig ikke har noen mening og det nærmeste de er påvirket av det er når de ser en kamp på tv

Dermed er dette nå gått fra flertall mot VAR blant de som bruker det og de som er nærmest å risikere å bruke det til at de som ikke er i nærheten av å bli påvirket av det stemmer for fortsatt bruk av VAR

Så får en håpe at det sitter mye supportere i småklubber som Hasunds Hund o.l. som er mot VAR og stemmer dette på tinget

De klubbene som ønsker å avvikle VAR får jo bruke den muligheten de har til å påvirke de andre. Det kan de starte med allerede nå. Er de lure, så gjør de det. Hvis ikke betyr det vel ikke nok for dem.

Neste gang er det kanskje en sak du brenner for NFF opptrer så illojalt mot, og du tenker kanskje akkurat nå at du ville ment det samme. Jeg tror egentlig ikke du ville gjort det når du fulgte spillereglene lagt ned av NFF, for så å bli fortalt at spillereglene nødvendigvis ikke gjaldt og blir fra vinner degradert til taper i spillet de ba deg spille.

For det er essensen i det som har skjedd i dag, og som NFF årsmøtet vil ta stilling til.

Og årsmøtet til NFF minner mest om et boretslagsmøte der aller frykter lederen som har sittet siden bygget ble ferdigstillet for 34 år siden, og hvert forslag blir hamret igjennom uansett hvor upopulært eller feil det skulle være av frykt for utfrysning

Jeg hadde vært nødt til å forholde meg til et demokratisk vedtak på Fotballtinget. Selv om jeg var uenig i og skuffet over vedtaket, og uavhengig av hvordan jeg oppfattet ledelsen i organisasjonen.

Problemet er at NFF selv innfører VAR, uten noen prosess, der det tidligere har skrevet at det skal vurderes å innføres basert på en utgreiing. Så blir det innført uten noe slikt.
Publikum / supportere og noen få klubber reagerer sterkt.

VAR Fungerer dårlig og dialogen med NFF er elendig og det resulterer etterhvert i diverse protester fra supportere inkludert fiskeboller og fiskekaker. Det topper seg i at kamp blir avbrutt.
Da forstår NFF at de må lytte, og blir enige med supporterene følgende: 1. det skal settes ned et utvalg, og 2. at demokratiske prosesser må gjelde. I det siste også at om toppklubbene, som er direkte berørt av VAR, ender på en beslutning for eller mot VAR, så skal det veie tungt.

Når da medlemmer i klubbene ender opp med en konklusjon tydelig mot VAR, så er det ikke mye bra at NFF innstiller på å fortsette med VAR.
Usikker på om det da er direkte løgn, hån, respektløshet eller totalt hjerneblødning som skjer, men det er iallefall ikke å oppfatte som fair play.
NFF styret kunne valgt mange andre alternativer.

De kunne gått inn for å stille seg helt nøytral, og la tinget bestemme, uten at NFF styret har en innstilling.
De kunne ha gått inn for at NFF styret er positive til VAR, men at tinget må avklare dette basert på egne vurderinger, der toppklubbenes vedtak bør veie tungt.
Eller de kunne støttet og gått for en avviklig av VAR men med en åpning for at VAR kan gjenninføres, med nye vurderinger og kriterier på et senere tidspunkt.

Jeg blir sinna.
Og det som en som ikke ser negativt på VAR.  
Brannsupporter.

Superjack

Quote from: Billy Elliott on January 29, 2025, 14:27:58 PM

Her spør jeg fullstendig uten å vite, bare så det er sagt; men driver man f.eks. ikke med dommerutvikling i breddeklubbene? Da vil man i så fall bli direkte berørt av en VAR-skroting i utviklingsøyemed for egne medlemmer.

Hadde dette med dommerutvikling vært så ekstremt viktig, så tror jeg de midlene som brukes til VAR heller skulle vært brukt til frikjøp og profesjonalisering av dommerene. Dårlig dommer på banen og dårlig dommer på VAR bussen hjelper ikke.
Brannsupporter.

mbs

Quote from: haak on January 29, 2025, 14:18:39 PMSom vi uttrykte i sommer, så forventet vi at eiermøtet i NTF ville være førende for forbundsstyret innstilling til fotballtinget. Nå gjør forbundsstyret det motsatte, sier styreleder i Rosenborg, Cecilie Gotaas Johnsen.

I tillegg stiller også Brann, HamKam, Lillestrøm, Lyn, Mjøndalen, Rosenborg, Sandefjord, Skeid, Stabæk, Start, Strømsgodset, Tromsø, Viking og Vålerenga seg bak det alternative forslaget.

Stiller de seg bak det, pga trenere, spillere, ledere og dommere i klubben ønsker Var vekk, eller fordi det var et årsmøte vedtak på det?

Kanskje Brann ikke er så mot i ledelsen og det gjelder mange mange andre klubber også.
- Det kommer noen styreledere som er redd for neste årsmøte, og egen posisjon, men er det ekte?
Det som blir spennende å se er ordvekslingen på tinget....

Rykte sa at noen av klubbene stemte mot eget vedtak på møtet til Norsk toppfotball.

Her er det i mange klubber avvik mellom supportere og ledelse.

Corran

Man blir vel ikke direkte berørt?
Dommerne ute i breddeklubbene vil jo ikke se et VAR rom eller være borti VAR før de er gode nok til å dømme i ES
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Lasaron

Trist, men ikke overraskende.

At styret skulle legge stor vekt på innstillingen til NTF har jeg en viss tro på, i den forstand at hvis alle 32 klubbene hadde stemt mot VAR, så hadde NFF også innstilt på det. Men slik var det ikke. Bare 19 stemte mot, og så vet NFF at flertallet av styrene i disse 19 klubbene er for. De vet at protestene fra disse 19 klubbene fordeler seg slik:

- Noen få klubber kommer til å protestere skikkelig. Lillestrøm får gjerne med seg Vålerengen og Haugesund på det. Kanskje et par andre.
- De fleste klubbene kommer til å protestere mer som et pliktløp, deriblant Brann.
- Noen få klubber kommer ikke til å protestere i det hele tatt. Molde er en av de. Bryne.

Med klubber mener jeg her styrene i klubbene.

Forøvrig anser jeg nå dette som avgjort. Jeg er 98% sikker på at flertallet av stemmene på Tinget kommer til å gå i favør innstillingen.
Optimaliser trenings- og kampfasiliteter. Optimaliser dyktighet på å utvikle egne spillere og trenere.

Corran

Quote from: mbs on January 29, 2025, 14:34:50 PM
Quote from: haak on January 29, 2025, 14:18:39 PMSom vi uttrykte i sommer, så forventet vi at eiermøtet i NTF ville være førende for forbundsstyret innstilling til fotballtinget. Nå gjør forbundsstyret det motsatte, sier styreleder i Rosenborg, Cecilie Gotaas Johnsen.

I tillegg stiller også Brann, HamKam, Lillestrøm, Lyn, Mjøndalen, Rosenborg, Sandefjord, Skeid, Stabæk, Start, Strømsgodset, Tromsø, Viking og Vålerenga seg bak det alternative forslaget.

Stiller de seg bak det, pga trenere, spillere, ledere og dommere i klubben ønsker Var vekk, eller fordi det var et årsmøte vedtak på det?

Kanskje Brann ikke er så mot i ledelsen og det gjelder mange mange andre klubber også.
- Det kommer noen styreledere som er redd for neste årsmøte, og egen posisjon, men er det ekte?
Det som blir spennende å se er ordvekslingen på tinget....

Rykte sa at noen av klubbene stemte mot eget vedtak på møtet til Norsk toppfotball.

Her er det i mange klubber avvik mellom supportere og ledelse.
Dette ryktet har jeg ikke hørt noen steder bortsett fra deg. Og tviler sterkt på det for alle viste jo hva resultatet var i klubbene og det var vel samme resultatet i NTF

Nixon

Quote from: Corran on January 29, 2025, 14:36:35 PM

Dommerne ute i breddeklubbene vil jo ikke se et VAR rom eller være borti VAR før de er gode nok til å dømme i ES

Ja, det blir nesten som å si at det kanskje blir en Eliteseriespiller av en av ungguttene i breddeklubben, og at klubben derfor blir berørt av VAR.
Rød makt på Hansa

Billy Elliott

Quote from: Superjack on January 29, 2025, 14:34:09 PM

Hadde dette med dommerutvikling vært så ekstremt viktig, så tror jeg de midlene som brukes til VAR heller skulle vært brukt til frikjøp og profesjonalisering av dommerene. Dårlig dommer på banen og dårlig dommer på VAR bussen hjelper ikke.

Men det får vel i så fall bli opp til breddeklubbene selv å mene noe om. Det var liksom poenget mitt. Det kan godt være (og vi får håpe det for VAR-motstandernes skyld) at de er helt enig med argumentene du fremfører her, og dermed vil stemme ned NFFs innstilling. Det var heller påstanden om at de ikke ble berørt av dette spørsmålet selv, og dermed ikke hadde noe rett til å mene noe om det, jeg stilte spørsmål ved.

Billy Elliott

Selvfølgelig vil en ung dommers utvikling bli påvirket av å måtte utvikle seg i et system som ikke benytter den samme teknologien som dommerstanden i (nesten) hele resten av verden gjør. Det er jo klart at det på ingen måter er fordelaktig, i alle fall ikke om man har internasjonale ambisjoner.

Billy Elliott

Quote from: Nixon on January 29, 2025, 14:39:43 PM

Ja, det blir nesten som å si at det kanskje blir en Eliteseriespiller av en av ungguttene i breddeklubben, og at klubben derfor blir berørt av VAR.

Nå bruker vel ikke spillerne VAR. De bare forholder seg til det. Det er dommerstanden som bruker teknologien.

Henki

January 29, 2025, 14:45:38 PM #1365 Last Edit: January 29, 2025, 14:47:20 PM by Henki
Quote from: Superjack on January 29, 2025, 14:32:08 PM
Quote from: Henki on January 29, 2025, 14:17:51 PM
Quote from: Wombat on January 29, 2025, 14:14:46 PM
Quote from: Henki on January 29, 2025, 14:05:26 PM
Quote from: Corran on January 29, 2025, 14:02:46 PMProblemet med det som skjedde i dag er at NFF styret går mot de som dette gjelder og som har stemt at de er mot VAR og NTF som da har anbefalt at det avvikles.
NFF burde da fulgt dette flertallet og anbefalt avvikling av VAR

Hva NFF styret anbefaler har mye å si for alle de klubbene som egentlig ikke har noen mening og det nærmeste de er påvirket av det er når de ser en kamp på tv

Dermed er dette nå gått fra flertall mot VAR blant de som bruker det og de som er nærmest å risikere å bruke det til at de som ikke er i nærheten av å bli påvirket av det stemmer for fortsatt bruk av VAR

Så får en håpe at det sitter mye supportere i småklubber som Hasunds Hund o.l. som er mot VAR og stemmer dette på tinget

De klubbene som ønsker å avvikle VAR får jo bruke den muligheten de har til å påvirke de andre. Det kan de starte med allerede nå. Er de lure, så gjør de det. Hvis ikke betyr det vel ikke nok for dem.

Neste gang er det kanskje en sak du brenner for NFF opptrer så illojalt mot, og du tenker kanskje akkurat nå at du ville ment det samme. Jeg tror egentlig ikke du ville gjort det når du fulgte spillereglene lagt ned av NFF, for så å bli fortalt at spillereglene nødvendigvis ikke gjaldt og blir fra vinner degradert til taper i spillet de ba deg spille.

For det er essensen i det som har skjedd i dag, og som NFF årsmøtet vil ta stilling til.

Og årsmøtet til NFF minner mest om et boretslagsmøte der aller frykter lederen som har sittet siden bygget ble ferdigstillet for 34 år siden, og hvert forslag blir hamret igjennom uansett hvor upopulært eller feil det skulle være av frykt for utfrysning

Jeg hadde vært nødt til å forholde meg til et demokratisk vedtak på Fotballtinget. Selv om jeg var uenig i og skuffet over vedtaket, og uavhengig av hvordan jeg oppfattet ledelsen i organisasjonen.

Problemet er at NFF selv innfører VAR, uten noen prosess, der det tidligere har skrevet at det skal vurderes å innføres basert på en utgreiing. Så blir det innført uten noe slikt.
Publikum / supportere og noen få klubber reagerer sterkt.

VAR Fungerer dårlig og dialogen med NFF er elendig og det resulterer etterhvert i diverse protester fra supportere inkludert fiskeboller og fiskekaker. Det topper seg i at kamp blir avbrutt.
Da forstår NFF at de må lytte, og blir enige med supporterene følgende: 1. det skal settes ned et utvalg, og 2. at demokratiske prosesser må gjelde. I det siste også at om toppklubbene, som er direkte berørt av VAR, ender på en beslutning for eller mot VAR, så skal det veie tungt.

Når da medlemmer i klubbene ender opp med en konklusjon tydelig mot VAR, så er det ikke mye bra at NFF innstiller på å fortsette med VAR.
Usikker på om det da er direkte løgn, hån, respektløshet eller totalt hjerneblødning som skjer, men det er iallefall ikke å oppfatte som fair play.
NFF styret kunne valgt mange andre alternativer.

De kunne gått inn for å stille seg helt nøytral, og la tinget bestemme, uten at NFF styret har en innstilling.
De kunne ha gått inn for at NFF styret er positive til VAR, men at tinget må avklare dette basert på egne vurderinger, der toppklubbenes vedtak bør veie tungt.
Eller de kunne støttet og gått for en avviklig av VAR men med en åpning for at VAR kan gjenninføres, med nye vurderinger og kriterier på et senere tidspunkt.

Jeg blir sinna.
Og det som en som ikke ser negativt på VAR. 

Jeg har ikke noe problem med å forstå at en del mener måten innføringen av VAR ble gjort på var kontroversiell. Men når det har blitt ropt på en demokratisk behandling av VAR-saken og dette faktisk blir gjort, synes jeg det blir rart å klage på det.

Styret i NFF har selvsagt rett til å komme med en innstilling i saker som skal behandles av organisasjonsdemokratiet. Vis meg den organisasjonen der styret ikke velger å gjøre det. Medlemsklubbene har jo også rett til å komme med forslag og det har Elitserieklubbene valgt å gjøre. At disse klubbene velger å komme med et slikt forslag viser jo at de aksepterer de demokratiske prosessene i Fotballforbundet.
Ballen skal fremover!

Lasaron

"EU-parlamentet har nettopp bestemt at svenskene skal betale ekstra mye i skatt. Sverige er i mot dette. EU-parlamentet mener saken er for kompleks til at svenskene kan få bestemme dette alene. Sverige er en del av den store EU-familien og dette har dessuten vært gjennom en demokratisk prosess."

Jeg syns det er en underlig form for demokrati. Eliteserien vil jo ikke. Men Eliteserien skal. Fordi fotballdemokratiet.

For det hadde jo vært demokrati om Eliteserien hadde fått bestemme dette selv, gjennom en avstemning. Eller NTF for den saks skyld. Men NTF er redusert til en høringsinstans.
Optimaliser trenings- og kampfasiliteter. Optimaliser dyktighet på å utvikle egne spillere og trenere.

Henki

Quote from: Lasaron on January 29, 2025, 14:53:05 PM"EU-parlamentet har nettopp bestemt at svenskene skal betale ekstra mye i skatt. Sverige er i mot dette. EU-parlamentet mener saken er for kompleks til at svenskene kan få bestemme dette alene. Sverige er en del av den store EU-familien og dette har dessuten vært gjennom en demokratisk prosess."

Jeg syns det er en underlig form for demokrati. Eliteserien vil jo ikke. Men Eliteserien skal. Fordi fotballdemokratiet.

For det hadde jo vært demokrati om Eliteserien hadde fått bestemme dette selv, gjennom en avstemning. Eller NTF for den saks skyld. Men NTF er redusert til en høringsinstans.

Realismen i eksempelet ditt er slående.
Ballen skal fremover!

Corran

Quote from: Henki on January 29, 2025, 14:45:38 PMJeg har ikke noe problem med å forstå at en del mener måten innføringen av VAR ble gjort på var kontroversiell. Men når det har blitt ropt på en demokratisk behandling av VAR-saken og dette faktisk blir gjort, synes jeg det blir rart å klage på det.

Styret i NFF har selvsagt rett til å komme med en innstilling i saker som skal behandles av organisasjonsdemokratiet. Vis meg den organisasjonen der styret ikke velger å gjøre det. Medlemsklubbene har jo også rett til å komme med forslag og det har Elitserieklubbene valgt å gjøre. At disse klubbene velger å komme med et slikt forslag viser jo at de aksepterer de demokratiske prosessene i Fotballforbundet.
Beklager om det var upassende å fjerne så mye Quotes men meldingene begynte å bli så sykt lange.

Problemet er at vi er mange som mener den demokratiske behandlingen og det NFF sa ikke er så demokratisk
NFF oppfordret supporterne til å ta dette gjennom sine klubber og bruke medlemsdemokratiet der og ikke drive på med demonstrasjoner. Så skulle NFF vektlegge dette resultatet tungt.

Men slik det er nå så vektla de ikke dette tungt når de kom med sin innstilling. Da kunne de heller sagt at dette blir en åpen sak for tinget og vi kommer til å innstille for fortsatt VAR da dette er det vi mener er best for norsk fotball
Det hadde vært en ærlig måte å gjøre det på.

Henki

January 29, 2025, 15:14:33 PM #1369 Last Edit: January 29, 2025, 15:16:51 PM by Henki
Quote from: Corran on January 29, 2025, 15:05:36 PM
Quote from: Henki on January 29, 2025, 14:45:38 PMJeg har ikke noe problem med å forstå at en del mener måten innføringen av VAR ble gjort på var kontroversiell. Men når det har blitt ropt på en demokratisk behandling av VAR-saken og dette faktisk blir gjort, synes jeg det blir rart å klage på det.

Beklager om det var upassende å fjerne så mye Quotes men meldingene begynte å bli så sykt lange.

Problemet er at vi er mange som mener den demokratiske behandlingen og det NFF sa ikke er så demokratisk
NFF oppfordret supporterne til å ta dette gjennom sine klubber og bruke medlemsdemokratiet der og ikke drive på med demonstrasjoner. Så skulle NFF vektlegge dette resultatet tungt.

Men slik det er nå så vektla de ikke dette tungt når de kom med sin innstilling. Da kunne de heller sagt at dette blir en åpen sak for tinget og vi kommer til å innstille for fortsatt VAR da dette er det vi mener er best for norsk fotball
Det hadde vært en ærlig måte å gjøre det på.

Det er jo så mange påstander, oppfatninger og tolkninger av hva som har blitt sagt. NFF har jo også en del andre hensyn å ta som dem som roper høyest og kaster fiskekaker ikke nødvendigvis er oppmerksom på eller opptatt av.
Så vet jeg selvsagt at ikke alle VAR-motstandere har vært med på aksjoner som hadde som mål å få stoppet kamper, men det er denne, antageligvis ganske lille, delen av VAR-motstanderne som har fått styre store deler av debatten om VAR.

Dersom styret i NFF ikke hadde valgt å komme med en innstilling i en såpass høyprofilert sak, en sak som også handler om utvikling av norske dommere og om norsk forball sitt forhold til andre fotballnasjoner, hadde det vært en fallitt. Et styre i en så stor organisasjon som NFF kan selvsagt ikke bare la være å delta.

Man kan heller ikke løpe vekk fra at en behandling av VAR-saken på Fotballtinget er en demokratisk behandling.
Ballen skal fremover!

Henki

Ballen skal fremover!

Lasaron

Quote from: Henki on January 29, 2025, 15:00:16 PM
Quote from: Lasaron on January 29, 2025, 14:53:05 PM"EU-parlamentet har nettopp bestemt at svenskene skal betale ekstra mye i skatt. Sverige er i mot dette. EU-parlamentet mener saken er for kompleks til at svenskene kan få bestemme dette alene. Sverige er en del av den store EU-familien og dette har dessuten vært gjennom en demokratisk prosess."

Jeg prøvde ikke å være realistisk. Jeg prøvde å illustrere hvor pussig synet på demokratiet her er. Åpenbart lyktes jeg ikke.

andreas1989

January 29, 2025, 15:39:29 PM #1372 Last Edit: January 29, 2025, 15:48:50 PM by andreas1989
Quote from: Henki on January 29, 2025, 14:03:39 PMOgså en liten eliteserieklubb må følge demokratiet i organisasjonen de er medlem av. At du prøver å male et bilde av at klubber nærmest setter sin egen økonomi over styr pga. av VAR får du heller late som du selv tror på. Konspirassjonsteorier om forholdet mellom breddeklubber og NFF/FIFA/UEFA likeså.

Du ber om en demokratisk behandling av VAR-spørsmålet. Det får du på NFF-tinget.

Det får jeg late som at jeg tror på? Er det ikke tilfelle at det er klubbene som må ta regningen her? Eller er det altså en konspirasjonsteori?

Fotballnorge er bedt om å ta dette på en demokratisk måte, noe de har forsøkt på, men blitt møtt av alt annet enn en demokratisk redelig prossess.

Så får du påstå inn i evigheten at denne prosessen er og har vært demokratisk fra dag en. Det er jo ganske morsomt, for det finnes vel knapt et menneske her inne som er mer opptatt av en moral enn akkurat deg. Når det passer selvfølgelig, akkurat som i NFF.

Erlend

Quote from: Lasaron on January 29, 2025, 15:31:31 PM

Jeg prøvde ikke å være realistisk. Jeg prøvde å illustrere hvor pussig synet på demokratiet her er. Åpenbart lyktes jeg ikke.

Jeg er jo egentlig enig i poenget ditt, men det er vel akkurat det der som er i ferd med å rive i stykker regjeringen her til lands for tiden

Lasaron

Jeg fant denne på Bluesky, av profilen Pål Andreas Mæland:

"Fotballtinget er som et årsmøte i borettslaget. Styret innstiller, men årsmøtet bestemmer. La oss si at styret foreslo nye og dyre  balkonger til alle som bodde i niende etasje, men flertallet i niende sa nei takk. Ville da resten av leilighetene stemt for å bygge balkongene?"

Det er en god illustrasjon på hvordan folk forstår demokrati i denne saken. Det kan jo være de andre beboerne mener disse balkongene vil være fine å se på, så det angår også dem?

Henki

Det kan vi trygt slå fast at du ikke gjorde.
Ballen skal fremover!

Lasaron

Quote from: Henki on January 29, 2025, 16:40:06 PM

Hva syns du om eksempelet med borettslaget da? Syns du det var en treffende illustrasjon på demokratiforståelsen?

Henki

Quote from: andreas1989 on January 29, 2025, 15:39:29 PM
Quote from: Henki on January 29, 2025, 14:03:39 PMOgså en liten eliteserieklubb må følge demokratiet i organisasjonen de er medlem av. At du prøver å male et bilde av at klubber nærmest setter sin egen økonomi over styr pga. av VAR får du heller late som du selv tror på. Konspirassjonsteorier om forholdet mellom breddeklubber og NFF/FIFA/UEFA likeså.

Du ber om en demokratisk behandling av VAR-spørsmålet. Det får du på NFF-tinget.

Det får jeg late som at jeg tror på? Er det ikke tilfelle at det er klubbene som må ta regningen her? Eller er det altså en konspirasjonsteori?

Fotballnorge er bedt om å ta dette på en demokratisk måte, noe de har forsøkt på, men blitt møtt av alt annet enn en demokratisk redelig prossess.

Så får du påstå inn i evigheten at denne prosessen er og har vært demokratisk fra dag en. Det er jo ganske morsomt, for det finnes vel knapt et menneske her inne som er mer opptatt av en moral enn akkurat deg. Når det passer selvfølgelig, akkurat som i NFF.

En kunne jo få inntrykk av at klubber var i ferd med å gå økonomisk overende pga. utgifter til VAR. Det høres kjemperart ut.

Jeg har ikke fått med meg at jeg har hevdet at VAR-saken "er og har vært demokratisk fra dag en". Poenget er uansett at Fotballnorge er i ferd med å gjennomføre en demokratisk prosess om VAR-saken. Men det kan jo virke som at når du og de andre "fiskekakekasterne" ikke får bestemme over de demokratiske prosessene så var ikke det så interessant likevel. Kanskje var ikke kunnskapen om demokrati, og viljen til å bruke det, egentlig så stor når det kom til stykket.
Ballen skal fremover!

Henki

Quote from: Lasaron on January 29, 2025, 16:46:14 PM

Hva syns du om eksempelet med borettslaget da? Syns du det var en treffende illustrasjon på demokratiforståelsen?

Den var ganske dårlig den også.
Ballen skal fremover!

Pancho P

Eksempelet til Lasaron var kanskje ikkje realistisk, men i sin urealisme viser den den absurde realismen i NFF sitt skinndemokrati. Beskjeden frå Klaveness og co er klar: viktige spørsmål som VAR kan ein ikkje overlate til følelsesstyrte og lite rasjonelle supportarar. Dei kan ein bruke for å skape engasjement rundt og reklame for "produktet Eliteserien", men berre gløym at dei skal bestemme over eit inngripande element som berre angår éin av dei utallige divisjonane i det norske seriesystemet.

Så legg vekk snakket om medlemsdemokrati og medbestemming. I vår kjem dessverre VAR-bråket til å overskygge det meste i den øverste divisjonen. Og hovudskulda for det må leggast på NFF

esp123

Jeg ønsker meg en meningsmåling. Hva mener den jevne fotballseier? For eller imot.  Jeg sitter med en følelse av at bildet er litt annerledes enn inntrykket man får i sosiale medier og blant supportere. Hvem skal snakke for alle de andre?

Jeg er pt. imot VAR i Norge, men jeg liker ikke at supportere skal ha uproposjonalt mye makt. Å betegne medlemsdemokratiet som et demokrati blir også helt feil. Til det er valgdeltagelsen altfor lav.

Henki

Quote from: Pancho P on January 29, 2025, 16:52:36 PMEksempelet til Lasaron var kanskje ikkje realistisk, men i sin urealisme viser den den absurde realismen i NFF sitt skinndemokrati. Beskjeden frå Klaveness og co er klar: viktige spørsmål som VAR kan ein ikkje overlate til følelsesstyrte og lite rasjonelle supportarar. Dei kan ein bruke for å skape engasjement rundt og reklame for "produktet Eliteserien", men berre gløym at dei skal bestemme over eit inngripande element som berre angår éin av dei utallige divisjonane i det norske seriesystemet.

Så legg vekk snakket om medlemsdemokrati og medbestemming. I vår kjem dessverre VAR-bråket til å overskygge det meste i den øverste divisjonen. Og hovudskulda for det må leggast på NFF

Det er vanskeleg å sjå kva ein skal oppnå med ulovlege aksjonar i denne saka, dersom det er det du meiner her. Eg trur ikkje fleirtalet av dei som går på kampar i Eliteserien synast at det er greitt at kampar blir avbrotne eller i verste fall avlyst. Eg trur heller ikkje media kjem til å vere særleg positivt innstilt til det i lengda.

Eg trur løysinga på denne saka ligg i eit kompromiss, og eg trur òg at det kompromisset ligg i ei utvikling og forbetring av VAR.
Ballen skal fremover!

Erlend

Quote from: esp123 on January 29, 2025, 16:58:22 PMJeg ønsker meg en meningsmåling. Hva mener den jevne fotballseier? For eller imot.  Jeg sitter med en følelse av at bildet er litt annerledes enn inntrykket man får i sosiale medier og blant supportere. Hvem skal snakke for alle de andre?

Jeg er pt. imot VAR i Norge, men jeg liker ikke at supportere skal ha uproposjonalt mye makt. Å betegne medlemsdemokratiet som et demokrati blir også helt feil. Til det er valgdeltagelsen altfor lav.

https://www.nrk.no/sport/stor-undersokelse_-flertallet-av-fotballinteresserte-vil-ikke-ha-dagens-var-losning-i-norsk-fotball-1.16985027

NRK gjorde dette i august.  
En sammenfatning:
Bør avskaffes snarest : 17%
Bør beholdes som den er: 24%
Kan kanskje brukes, men ikke som i dag: 51%

Resten hadde ingen formening.

Så er det selvfølgelig opp til tolkning hva som er den gjengse oppfatning på bakgrunn av at det svaret 51% av de spurte ga er noe diffust og dermed ikke gir noe ja/nei.  

esp123

17 prosent mener at det bør avskaffes altså.

Jeg ønsker meg forsåvidt en bedre meningsmålingen enn det der.

Pancho P

Ein oppnår absolutt ingenting med aksjonar, bortsett frå meir fokus på utanomsportslege hendingar og ein større avstand mellom leiinga i NFF/klubbane og dei mest ihuga supportarane. Eg er moderat VAR-motstandar sjølv og er ikkje tilknytt noko supportargruppering. Eg står fast på Frydenbø, men identifiserer meg ikkje med grupper som tyr til sabotasje og protestar som går ut over vanlege publikumarar.

Det er NFF si handsaming av saka som står til stryk her og som gjer at eg forstår at protestane blir voldsomme. Innføringa av VAR var på ingen måte demokratisk, og NFF tok til og med sjølvkritikk for prosessen. Når dei i tillegg ser dei voldsomme reaksjonane på VAR i løpet av fjorårssesongen, inviterer medlemmene til å delta i dei demokratiske prosessane og til tross for fagre ord ikkje legg særleg vekt på medlemmene i toppklubbane sitt syn, må det bli bråk.

Og nei, eg kjem ikkje til å kaste fiskekaker eller tømme fiskesuppe på motstandarkeeperen, om det er dét du trur.

Lasaron

Quote from: Henki on January 29, 2025, 16:52:30 PM
Quote from: Lasaron on January 29, 2025, 16:46:14 PM

Den var ganske dårlig den også.

Ok. Jeg syns den er god fordi:

- Et mindretall får noe tredd ned over hodene sine, som de ikke vil, som de må betale for selv.
- Men det er jo demokrati. Det er jo flertallet i borettslaget som har bestemt det, og de i 9. etasje er jo en del av borettslaget.
- Dessuten er det komplekst. Det blir fine balkonger for de andre å se på, og det kan øke markedsverdien for alle leilighetene i borettslaget.

Men likevel skjønner alle at dette er en absurd demokratiforståelse.

Sånn, nå har jeg argumentert for hvorfor jeg mener det er en god illustrasjon på demokratiforståelsen til NFF-styret og breddeklubbene som kommer til å stemme for VAR.

Jeg utfordrer deg til å argumentere for hvorfor den er dårlig.

andreas1989

January 29, 2025, 17:21:44 PM #1386 Last Edit: January 29, 2025, 17:24:14 PM by andreas1989
Quote from: Henki on January 21, 1970, 03:49:25 AMEn kunne jo få inntrykk av at klubber var i ferd med å gå økonomisk overende pga. utgifter til VAR. Det høres kjemperart ut.

Jeg har ikke fått med meg at jeg har hevdet at VAR-saken "er og har vært demokratisk fra dag en". Poenget er uansett at Fotballnorge er i ferd med å gjennomføre en demokratisk prosess om VAR-saken. Men det kan jo virke som at når du og de andre "fiskekakekasterne" ikke får bestemme over de demokratiske prosessene så var ikke det så interessant likevel. Kanskje var ikke kunnskapen om demokrati, og viljen til å bruke det, egentlig så stor når det kom til stykket.

Så det er altså forsvarlig i dine øyne at enkelte klubber skal sette av 10% av budsjettet sitt til noe så fullstendig bortkastet som VAR?

Dersom du ikke mener prosessen har vært demokratisk fra dag en, hvordan kan du da påstå at den er det nå? De demokratiske kanalene ble brukt og flertallet var for avvikling.

Og jeg har ikke kastet en eneste fiskekake, så hva er det du skal frem til egentlig? At de som kaster fiskekaker og tyr til annen sivil ulydighet i kampen mot diktaturet til NFF er mindre begavet og ikke forstår konseptet demokrati? Til sammenlikning med deg og din "akademiske" forståelse og tolking? Kunnskapen om demokrati og viljen til å bruke det var ikke så stor? Viljen til å bruke demokrati er den enste årsaken til at NFF ikke får trumfet denne saken igjennom i det stille, til din store fortvilelse. Du er faen med passe blåst. 

andreas1989

Quote from: esp123 on January 29, 2025, 17:09:43 PM17 prosent mener at det bør avskaffes altså.

Jeg ønsker meg forsåvidt en bedre meningsmålingen enn det der.

Så de 51% prosentene mener altså at det ikke skal avskaffes slik det er i dag?

Henki

Quote from: andreas1989 on January 29, 2025, 17:21:44 PM
Quote from: Henki on January 21, 1970, 03:49:25 AMEn kunne jo få inntrykk av at klubber var i ferd med å gå økonomisk overende pga. utgifter til VAR. Det høres kjemperart ut.

Du er faen med passe blåst.  

Du då? :D
Ballen skal fremover!

andreas1989

Quote from: Henki on January 29, 2025, 17:24:47 PMDu då? :D

Utdyp gjerne? Du har jo et syn på demokrati som kan sammenliknes med land man ikke vil sammenlikne seg med? Du klarer altså å lire av deg at motstanderne av VAR ikke forstår konseptet demokrati og viljen til å bruke det? Det er jo akkurat viljen til å bruke det som er årsaken til at dette i det hele tatt er en sak og ikke en ikke-sak. Så er realiteten den at selv om viljen til å bruke demokratiet er der så blir ikke det respektert av de som skal forvalte demokratiet.

Hadde utfallet i dag blitt den at NFF hadde fulgt avstemmingen til NTF og gått for avvikling. Da hadde vel ikke du snakket varmt om demokratiet her inne?

Pancho P

Quote from: Henki on January 29, 2025, 17:01:44 PMEg trur løysinga på denne saka ligg i eit kompromiss, og eg trur òg at det kompromisset ligg i ei utvikling og forbetring av VAR.

For så vidt eit interessant forslag, men kan vi då vente med å bruke verktøyet til det er kraftig forbetra?

esp123

Personlig mener jeg det var en ganske betydelig forbedring av bruken gjennom sesongen ifjor.

andreas1989

Quote from: Pancho P on January 29, 2025, 17:37:40 PM
Quote from: Henki on January 29, 2025, 17:01:44 PMEg trur løysinga på denne saka ligg i eit kompromiss, og eg trur òg at det kompromisset ligg i ei utvikling og forbetring av VAR.

For så vidt eit interessant forslag, men kan vi då vente med å bruke verktøyet til det er kraftig forbetra?

Det er bare "diplomatisk" pisspreik fra ende til ende som det alltid er fra den kanten.

Kompromisset? Er det mulig. 

Kjapt innspill

January 29, 2025, 18:09:47 PM #1393 Last Edit: January 29, 2025, 18:12:06 PM by Kjapt innspill
Jeg ønsker VAR avviklet og har stor sympati (og takknemlighet) for innsatsen mange supportere har lagt ned i denne saken. Likevel er jeg ikke (ennå) helt overbevist om at dette er en demokratisk skandale. Det finnes mange eksempler på folkevalgte som går mot en folkeavstemming. Sånt skjer hele tiden i representative demokratier, f.eks:

* Folket i California stemte for å beholde dødsstraff. Newsom overkjørte dem.

* Britene stemte for Brexit. Politikerne prøvde å trenere det bort.

* Sveitserne stemte for å begrense EU-innvandring. Politikerne håndhevet ikke.

* Grekerne stemte nei til EUs gjeldsavtale. Regjeringen slo til likevel.

Det kan argumenteres for at demokratiet i fotballen ikke er robust nok til at klubbvedtakene helt uten videre skal tas til følge. Det kan også argumenteres for at Forbundstinget har gitt styret et mandat som innebærer handlingsrom til å følge sin egen overbevisning.

Snarere enn å skulle presse gjennom avvikling av VAR med nye demonstrasjoner, synes jeg det er mer fruktbart å diskutere utskiftning av hele styret. Det er åpenbart at det ikke finnes godt nok forsvarsverk til å verne om eliteklubbenes helt legitime særinteresser. Det er også åpenbart at Klaveness har forledet supporterne til å delta i en demokratisk prosess hun hadde minimal interesse av å lytte til.

Wombat

Quote from: Wombat on July 28, 2024, 12:21:46 PMHar liten tro på at ord blir til handling fra NTF/NFF men man håper jo, og for min del må aksjoner gjerne fortsette så lenge kamper ikke blir avbrutt. Det er jaggu mye god humor der, og tenker at som "Qatar VM aksjonene" som hadde fundamentet i Norge, så kan dette også fort bli internasjonalt. Krysser fingre for det

Visste jeg uttrykte skepsis til lovnadene NFF kom med dengang. Det ble med fine ord, og lite handling sett opp mot lovnad. Jeg har vel levd for lenge, blitt skuffet for ofte, og har endelig lært hvordan verden fungerer.

Bare kall meg Nostradamus

Henki

Quote from: Pancho P on January 29, 2025, 17:37:40 PM

At ein hadde inngått ein slags "våpenkvile" der ein sat VAR på pause vart vel m.a. støtta av Welhaven i VG i dag. Ein skal ikkje sjå vekk frå at ein slik pause til å forbetre både systemet og regelverket kunne ha fungert. Eg trur nemleg at dei fleste som går på kamp ikkje er i mot VAR, men at dei gjerne synast at det er ting ved det som ikkje fungerer og som må bli betre.

Eg trur òg det er vanskeleg for norsk fotball å melde seg ut frå den teknologiske utviklinga som er i gang rundt VAR, og som ikkje kjem til å forsvinne.
Ballen skal fremover!

Heispassasjer

Jeg vippser lett noen slanter til Tifo gruppen hvis de skal lage ett gedigent «NFF MAFIA» banner!!

krakra

Det råtne i denne saken er jo ikke at NFF ikke er demokratiske, men at de bryter avtaler og lovnader de har inngått. De sa mer eller mindre rett ut at NTFs vedtak skulle veie tungt, men det skinner jo klart igjennom at de har bestemt seg for å fortsette med VAR for lenge siden, og sannsynligvis har de jobbet aktivt med dette inn mot kretsene og breddeklubbene, mens supporterne har jobbet inn mot klubbene sine.

Demokratiet rommer mye skittent og råttent spill, som vi blant annet ser fra NFF her.

Om alle Norges supportere hadde meldt seg inn i alle norske klubber og kuppet vedtakene om VAR der, så hadde det også vært demokratisk, men det hadde vært veldig, veldig skittent.

mbs

Quote from: krakra on January 29, 2025, 18:40:36 PMDet råtne i denne saken er jo ikke at NFF ikke er demokratiske, men at de bryter avtaler og lovnader de har inngått. De sa mer eller mindre rett ut at NTFs vedtak skulle veie tungt, men det skinner jo klart igjennom at de har bestemt seg for å fortsette med VAR for lenge siden, og sannsynligvis har de jobbet aktivt med dette inn mot kretsene og breddeklubbene, mens supporterne har jobbet inn mot klubbene sine.

Demokratiet rommer mye skittent og råttent spill, som vi blant annet ser fra NFF her.

Om alle Norges supportere hadde meldt seg inn i alle norske klubber og kuppet vedtakene om VAR der, så hadde det også vært demokratisk, men det hadde vært veldig, veldig skittent.

Når vi snakker om demokrati. Har bataljonen noe årsmøte vedtak på motstand mot Var, eller er styrelederens personlige mening han bærer frem når han som leder av Bataljonen snakker i BA?

Wombat

Rart med det, ser mye av denne akkurat nå i denne tråden. Og vi har vel alle gjort oss skyldige her og der, men...

https://no.wikipedia.org/wiki/Whataboutism

Go Up