• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.

VAR- tråden

Started by Gulløl, February 13, 2023, 13:03:31 PM

0 Members and 12 Guests are viewing this topic.

Go Down

Wombat

January 31, 2025, 10:11:15 AM #1450 Last Edit: January 31, 2025, 10:13:32 AM by Wombat
Quote from: ostraume on January 31, 2025, 10:08:04 AMJeg kan jo spørre dere direkte, Lasaron og Corran: Vil dere belite deg? Eller blir det fiskekaker og klaging over Løken og Cato Haug sine utspill. De må jo nesten få lov til å mene det de vil? Og er i full rett i å ytre seg?

Nå går den demokratiske prosessen. Det er helt fair å være misfornøyd med at NFF innstiller motsatt av hva NTF ønsker. Men det er fortsatt en del av fotballdemokratiet. Og tinget bestemmer.

Den demokratiske prosessen startet på feil grunnlag, og når den demokratiske prosessen feilet for NFF etter deres lovnader tok de den til tinget som de ikke hadde behov for når det skulle innføres

"Demokrati" "Demokratisk"...

Edit: NFF minner mest om en gjeng unger som leker "best av 3", og når de taper 2 av 3 skriker høyt "best av 5" osv

ostraume

Quote from: andreas1989 on January 31, 2025, 10:10:28 AMDet er klart at det blir protester og sikkert aksjoner dersom VAR videreføres mtp hvordan prosessen har vært gjennomført. Skulle det ikke det? Det blir nok tydelige budskapet selv om det skulle blitt avviklet.

Hjelp meg å skjønne dette (helt genuint):

VAR-motstanderne: "Dette må på tinget og avgjøres på demokratisk vis av klubbdemokratiet"

NFF: "Ok. Det gjør vi i mars."

Er det ikke her vi er?

Hva er det med prosessen (og nå tenker jeg ikke på selve innføringen) som er udemokratisk?
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Wombat

"VAR-motstanderne: "Dette må på tinget og avgjøres på demokratisk vis av klubbdemokratiet"

Kan du gi noen referanser på det utsagnet, eller var det helt spunnet ut av din egen frie fantasi? Såvidt meg bekjent har motstandere forholdt seg til NTF, og aldri tinget da det var underforstått at NTFs avgjørelse skulle veie tyngst.

Så kan du slutte med disse generaliseringene, disse hvite løgnene dine, disse fantasiene du tydeligvis har om hva vi mener og tenker er du snill? Du virker helt useriøs med disse absurde påstandene og ideene dine

Billy Elliott

NTF er en interesseorganisasjon. De har ingen formell makt til å ta avgjørelser om norsk fotball.
- You always get what you deserve.

Bill Elliott, Brann-trener 1974-1978

Wombat

Quote from: Billy Elliott on January 31, 2025, 10:39:13 AMNTF er en interesseorganisasjon. De har ingen formell makt til å ta avgjørelser om norsk fotball.
te author=Billy Elliott link=msg=640141 date=1738316353]
NTF er en interesseorganisasjon. De har ingen formell makt til å ta avgjørelser om norsk fotball.
[/quote]

Og det endrer på ingen måte det jeg skrev

Du må gjerne vise til hvor jeg skrev at de hadde makt, men at de derimot ble lovet at det skulle veie tungt (noe det ikke har gjort) finner du fort

Stråmannkommentar btw

andreas1989

Quote from: ostraume on January 31, 2025, 10:27:19 AMHjelp meg å skjønne dette (helt genuint):

VAR-motstanderne: "Dette må på tinget og avgjøres på demokratisk vis av klubbdemokratiet"

Er det ikke her vi er?

Hva er det med prosessen (og nå tenker jeg ikke på selve innføringen) som er udemokratisk?

Her må man jo se tilbake til start.

Hvordan ble VAR innført? Hvordan blir misnøyen møtt? Hvordan blir klubbenes ønske behandlet? Og ikke minst, ut av det bildet, hvordan er tilitten til NFF?

Billy Elliott

Quote from: Wombat on January 31, 2025, 10:41:50 AMOg det endrer på ingen måte det jeg skrev

Du må gjerne vise til hvor jeg skrev at de hadde makt, men at de derimot ble lovet at det skulle veie tungt (noe det ikke har gjort) finner du fort

Stråmannkommentar btw

Men du er klar over at selv om en ting veier tungt, så kan andre ting veie tyngre?

krakra

Quote from: Billy Elliott on January 31, 2025, 11:05:32 AM
Quote from: Wombat on January 31, 2025, 10:41:50 AMOg det endrer på ingen måte det jeg skrev

Stråmannkommentar btw

Men du er klar over at selv om en ting veier tungt, så kan andre ting veie tyngre?
Det blir veldig tungt til slutt da.

Det er jo bare tåkelegging. NFF hadde bestemt seg før NTFs innstilling. Hva NTF innstilte hadde ingenting å si annet enn at NFF ville brukt det til å legitimere sin innstilling hvis utfallet ble motsatt.

Billy Elliott

Quote from: krakra on January 31, 2025, 11:09:54 AM
Quote from: Billy Elliott on January 31, 2025, 11:05:32 AM

Stråmannkommentar btw

Det blir veldig tungt til slutt da.

Det er jo bare tåkelegging. NFF hadde bestemt seg før NTFs innstilling. Hva NTF innstilte hadde ingenting å si annet enn at NFF ville brukt det til å legitimere sin innstilling hvis utfallet ble motsatt.

Det er jo fort nærliggende å tro, selv om det selvfølgelig bare blir spekulasjoner. Men samtidig ser jeg ingen grunn til at NFF styret skulle være fullstendig bundet av innstillingen til en interesseorganisasjon.

Rossi

January 31, 2025, 11:16:34 AM #1459 Last Edit: January 31, 2025, 11:37:46 AM by Rossi
Vel, til sist er forbundstinget NFFs høyeste myndighet.
World domination within 5 years.

Wombat

January 31, 2025, 11:28:37 AM #1460 Last Edit: January 31, 2025, 11:35:11 AM by Wombat
Mest av alt minner dette meg mest om å diskutere med Hasbara på nett, noe jeg gjorde i mange år til jeg forstod at uansett hvor mye man forklarte, kom med fakta osv så hoppet de over på noe helt annet med en gang deres argument var "utslettet". Så man kom ingen vei med deres stråmenn argumenter, og whataboutism

Så jeg takker for meg etter å ha funnet motparten like lite seriøs, og med mye av den samme taktikken som hasbara

Kos dere med seieren, og ikke minst hvordan dere klarer å finne frem argumenter i fantasien, og tillegner motparten tanker, ideer, og utsagn som aldri har vært reel (mye som når hasbara skriker antisionisme ved kritikk av Israel, så fikk jeg litt av min hjertesak sneket inn) for å rettferdiggjøre et standpunkt som i bunn og grunn ikke er eget, men et forbunds

ostraume

Quote from: andreas1989 on January 31, 2025, 10:58:48 AM
Quote from: ostraume on January 31, 2025, 10:27:19 AMHjelp meg å skjønne dette (helt genuint):

Er det ikke her vi er?

Hvordan ble VAR innført? Hvordan blir misnøyen møtt? Hvordan blir klubbenes ønske behandlet? Og ikke minst, ut av det bildet, hvordan er tilitten til NFF?

Det er jeg helt enig i. Innført på en dårlig, hastig og lite demokratisk måte. Tilliten til NFF er selvsagt tynnslitt.

Men det som jeg sliter litt med å forstå (og jeg er visst både useriøs og absurd), er at det misnøye med at det skal avgjøres av fotballtinget. Det er vel bra?

Jeg tror forresten fortsatt at Tinget kommer til å stemme for storklubbene sitt alternative forslag, men ok, det vil jo vise seg.

andreas1989

January 31, 2025, 11:47:40 AM #1462 Last Edit: January 31, 2025, 11:51:47 AM by andreas1989
Det man reagerer på er vel at dette skyves over på bredden, som ikke har noe med dette å gjøre, til å bestemme. Så kan man snakke langt og lenge om at slik har det vært og slik er det i NFF, men da må man nesten se på strukturen, for nå er vi i 2025 og det er snakk om et totalt ingripende virkemiddel som også koster flesk.

Så selv om flertallet skulle gå for avvikling, så kan man diskutere hvor demokratisk dette faktisk er og blir. Krakra beskriver jo fint hvordan dette i realiteten bare er enda en livbøyle for NFF.

Wombat

Quote from: ostraume on January 31, 2025, 11:43:01 AM
Quote from: andreas1989 on January 31, 2025, 10:58:48 AM

Er det ikke her vi er?

Det er jeg helt enig i. Innført på en dårlig, hastig og lite demokratisk måte. Tilliten til NFF er selvsagt tynnslitt.

Men det som jeg sliter litt med å forstå (og jeg er visst både useriøs og absurd), er at det misnøye med at det skal avgjøres av fotballtinget. Det er vel bra?

Jeg tror forresten fortsatt at Tinget kommer til å stemme for storklubbene sitt alternative forslag, men ok, det vil jo vise seg.
'

Skal svare på parantesen din, du var nødvendigvis ikke en jeg tenkte på i utgangspunktet. Synes du for det meste har vært "ryddig" uten at jeg gidder å gå tilbake og sjekke. Men se litt på diskusjonen, og påstander/pekefingre som har kommet fra enkelte på "din" side mot VAR motstandere. En del av svar osv

Jeg tror at om du er et menneske med anstendighet og moral så ser du fort hva jeg mener og referer til, og det er ikke bare de siste talende jeg referer til.

Selvfølgelig kan hvem som helst som ønsker å føle seg truffet føle det, men det er nødvendigvis ikke rettet mot dem

Corran

Quote from: ostraume on January 31, 2025, 10:08:04 AMJeg kan jo spørre dere direkte, Lasaron og Corran: Vil dere belite deg? Eller blir det fiskekaker og klaging over Løken og Cato Haug sine utspill. De må jo nesten få lov til å mene det de vil? Og er i full rett i å ytre seg?

Nå går den demokratiske prosessen. Det er helt fair å være misfornøyd med at NFF innstiller motsatt av hva NTF ønsker. Men det er fortsatt en del av fotballdemokratiet. Og tinget bestemmer.

Kan kun svare for meg her.

For det første er jeg mot demonstrasjoner som ødelegger for andre i for stor grad. Så kasting av fiskekaker (det var jo morsomt første gangen selv om det er feil) tennisballer og lignende er jeg mot da dette stopper kamper og NFF kommer til sette hardt mot hardt og la kamper gå for tomme tribuner. Alle taper i dette scenarioet.
Men bannere o.l. protester vil jeg ha forståelse for og støtte da jeg synes den prosessen som NFF har ført ikke er forenelig med Fair Play.

Og at dette skal til tinget er jo egentlig en feil i seg selv siden de aldri var med på avgjørelsen med å innføre det.
Og et vanlig argument er at supporterne ikke vet nok eller har kunnskap nok til å bestemme noe ang VAR. Vel jeg vil påstå at de fleste supportere (spesielt de som er mot VAR da de engasjerer seg mest) har mer kunnskap og erfaring med VAR enn de fleste som nå skal stemme.

Så for å svare på spørsmålet ditt så vil jeg personlig innfinne meg med at det er slik det er, men jeg beliter meg ikke på at det har vært en god demokratisk prosess og at det er gjort på rett måte.
Og jeg støtter demonstrasjoner i form av tifo o.l. og jeg kommer til å banne å steike over både VAR og dommere
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

ostraume

Quote from: Wombat on January 31, 2025, 11:48:20 AMSkal svare på parantesen din, du var nødvendigvis ikke en jeg tenkte på i utgangspunktet. Synes du for det meste har vært "ryddig" uten at jeg gidder å gå tilbake og sjekke. Men se litt på diskusjonen, og påstander/pekefingre som har kommet fra enkelte på "din" side mot VAR motstandere. En del av svar osv

Fair nok. Trodde den var rettet mot meg. My bad.

paf

Har skrevet en kronikk om hvorfor konfliktnivået er som det er i fotballen.
https://josimar.no/artikler/fotballdemokratiets-kollisjoner/31745/

Wombat

Quote from: paf on January 31, 2025, 13:02:36 PMHar skrevet en kronikk om hvorfor konfliktnivået er som det er i fotballen.

Veldig bra PAF, og en god analyse av det som ligger bak. Som jeg har betegnet som amrikanisering av sporten

Men vi er samme generasjon, og våre stier har krysset hverandre ved flere anledninger, så jeg er ikke veldig overrasket over at jeg er 100% enig i det du skriver

PS! Du blir forhåpentligvis i styret i noen år til?

Corran

Quote from: paf on January 31, 2025, 13:02:36 PMHar skrevet en kronikk om hvorfor konfliktnivået er som det er i fotballen.

Veldig bra og viser en annen side av viktigheten av et balansert styre og mange i ledelse som kjenner klubben men også forstår. Litt slik det er i Brann nå

Og eg som Wombat er også samme generasjon så det beviser jo at det ikke bare er ungdommen på "denne" siden ;)

Og kommersialiseringen av fotballen har ført til at jeg nå kun ser Brann av fotball mot at jeg tidligere så mange kamper pr uke. Men det pengejaget, sportsvaskingen og søket etter det perfekte produktet har skremt meg vekk.

In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

paf

January 31, 2025, 13:26:21 PM #1469 Last Edit: January 31, 2025, 13:29:45 PM by paf
Quote from: Wombat on January 31, 2025, 13:11:52 PMPS! Du blir forhåpentligvis i styret i noen år til?
Det er opp til valgkomiteen og årsmøtet. Jeg er på valg i år, og har sagt at jeg ønsker å fortsette.

Corran

Da får du min stemme som alltid PAF

Corran

Å ha en eller to i styre og stell som har "erfaring" fra supportermiljøet er etter min mening veldig viktig

Wombat

Quote from: Corran on January 31, 2025, 13:42:37 PMÅ ha en eller to i styre og stell som har "erfaring" fra supportermiljøet er etter min mening veldig viktig

Helt enig, og uten å tenke på VAR problematikk

Og PAF har alltid vært en pådriver for å ha representasjon i styret så lenge jeg kan huske i supportermiljøet, men aldri som jeg kan huske pushet seg selv som kandidat egentlig. Så det er nok rett mann å ha der, og jeg må få betalt kontigent så han får min stemme også

Lasaron

Det blir spennende å se om noen steller i stand en liten markering mot VAR allerede i denne kampen, som en smakebit på hva som kanskje kan forventes om breddeklubbene stemmer ja til VAR.

Til en som spurte: Om jeg kommer til å delta på protester etc? Jeg vet ikke. Jeg tror ikke det.
Optimaliser trenings- og kampfasiliteter. Optimaliser dyktighet på å utvikle egne spillere og trenere.

ostraume

Har hørt rykter om banner med Klaventino på. Blir gøy å se!

andreas1989

Denne er det er vel verdt å lytte til.

https://open.spotify.com/episode/2WzU0z4z1OrGa2BUjwuYhW?si=JhdrHSG8Rr2_dCD6Vt5vSQ&context=spotify:playlist:37i9dQZF1FgnTBfUlzkeKt

Håper VAR fanatikerne her inne også lytter og kommer med sine betraktninger om det som legges frem i denne poden? Er det bare konspirasjonsteorier og ukvalifisert synsing fra fiskekake mafiaen? Eller har de faktiske poenger? 

Christian

Finnes det VAR-fanatikere? Sikkert i verden, joda, men her inne? Eller er det alle som ikke kategorisk avviser at VAR kan ha noe for seg?

Spør for en venn... 😄

andreas1989

February 03, 2025, 17:37:26 PM #1477 Last Edit: February 03, 2025, 17:43:56 PM by andreas1989
Vil påstå det. Jeg er selv anti VAR-fanatiker.

Corran

Vinni Jones om VAR litt ut i videoen
Må si meg enig med ham ang offsiden
https://fb.watch/xwWzAzGaf2/

Christian

Quote from: andreas1989 on February 03, 2025, 17:37:26 PMVil påstå det. Jeg er selv anti VAR-fanatiker.
Den typen er det lite tvil om at finnes. Det er jo ikke moderate motstandere som kaster fiskekaker og mener fotballen vil bli ødelagt av VAR.

Jeg har til gode å oppleve like ekstreme meninger på motsatt side, spesielt her inne på bataljonsforumet, så derfor spørsmålet når du ber disse VAR-fanatikerne lytte.

andreas1989

Moderate motstandere mener ikke at fotballen vil bli ødelagt av VAR? Har du dekning for den påstanden?

Og ja, jeg ber VAR tilhengerne lytte til den linkede poden. Har du lyttet? Og er det bare sprøyt?

Christian

Quote from: andreas1989 on February 04, 2025, 08:24:50 AMModerate motstandere mener ikke at fotballen vil bli ødelagt av VAR? Har du dekning for den påstanden?
VAR har vært i aksjon i store ligaer rundtom i verden i 4-5 år uten å ødelegge fotballen. Det spilles fotball, folk går på kamp, kamper sendes på TV, så vidt jeg vet er det ingen dramatisk nedgang for tilskuertall verken på kamp eller foran TV. Da mener jeg det er ganske ekstremt å påstå at VAR ødelegger fotballen.

VAR endrer fotballen, ja, og for mange til det verre, men ødelegger?

Quote from: andreas1989 on February 04, 2025, 08:24:50 AMOg ja, jeg ber VAR tilhengerne lytte til den linkede poden. Har du lyttet? Og er det bare sprøyt?

Jeg følte meg ikke videre truffet av betegnelsen VAR-fanatiker, så jeg lot være. Eller er det sånn at alle som mener VAR kan ha noe for seg er VAR-fanatikere?

Jeg lever fint med fotballen om utfallet går den ene eller den andre veien. Jeg har heller ikke noe problem med å forstå de som synes VAR gjør mer skade enn nytte eller som mener det er feil bruk av penger. Så tror jeg også at jeg i en eventuell framtid uten VAR i norsk fotball, vil irritere meg mer over feile avgjørelser enn jeg i dag gjør over hvordan VAR fungerer. Men det vil ikke være ødeleggende.

andreas1989

February 04, 2025, 10:47:27 AM #1482 Last Edit: February 04, 2025, 11:30:35 AM by andreas1989
VAR har vært et totalt inngripende virkemiddel i 8 sesonger, det er kontroverser hver eneste helg og til tider i hver eneste kamp. Det ryster i det grunnleggende ved spillet for veldig mange, nemlig euforien, samtidig som det "amrikaniserer" sporten. At det ikke er motstand og minsøye er en myte, men i mange land føler man seg nok maktesløse, derav følges kampen i Norge med stor interesse og fasinajon hos flere. Det at kampene i feks Premier League selger ut, sier nødvendigvis ikke noe om VAR har påvirket med følgekonsekvenser eller ikke.

Jeg har ingen anelse om du er VAR fanatiker eller ikke, har vel aldri registrert ditt standpunkt, så det er det sikkert fint at du ikke føler deg truffet.

ostraume

Problemet med retorikken din er vel at du setter opp en stråmann i denne "VAR-fanatikeren" som det neppe er noen som kjenner seg igjen i.

andreas1989

Vil påstå at det er dekning for at et tilfelle eller to her inne kan gå under fanatiker.

Men beklager så mye om noen føler seg truffet.

Christian

Kontroverser er jo en del av spillet og sporten og ikke minst mediedekningen. Uenighet og diskusjon om avgjørelser og ting som skjer på banen vil nok aldri forsvinne. Noe må en jo snakke om og fyre opp stemningen rundt.

Så er det vel ingen som har påstått at det ikke er motstand mot og misnøye med VAR. Det er plenty av det, men det er også mange som synes det går helt greit.

Så langt er det i alle fall få tydelige og konkrete tegn på at VAR ødelegger fotballen.

Men det jeg egentlig hang meg opp i var at du henvendte deg til "VAR-fanatikerne her inne". Disse kan jeg ikke se at eksisterer.

Nixon

Trodde de mest engasjerte anti-VAR-folkene tok fanatiker som en hedersbetegnelse...
Rød makt på Hansa

andreas1989

Quote from: Christian on February 04, 2025, 12:02:11 PMKontroverser er jo en del av spillet og sporten og ikke minst mediedekningen. Uenighet og diskusjon om avgjørelser og ting som skjer på banen vil nok aldri forsvinne. Noe må en jo snakke om og fyre opp stemningen rundt.

For store deler av norsk og tidvis britisk media sin side så er slikt midt i blinken. Men det sier gjerne mer om mediene enn den generelle interessen for det.

Men da er kanskje VAR et virkemiddel for å fremme denne tematikken?

Quote from: Christian on February 04, 2025, 12:02:11 PMSå er det vel ingen som har påstått at det ikke er motstand mot og misnøye med VAR. Det er plenty av det, men det er også mange som synes det går helt greit.

Så langt er det i alle fall få tydelige og konkrete tegn på at VAR ødelegger fotballen.

Og hva kommer denne misnøyen av? Det må vel være fordi noe er ødelagt? Misnøyen skaper støy og i noen tilfeller demonstrasjoner og aksjoner som man ikke hadde sett uten VAR. Så blir det vel for tidelig å konkludere på at det ikke er konkrete tegn på at VAR ødelegger fotballen, for det bilde er vel litt mer kompleks. VAR koster penger å drifte og utvikle og den regningen er det klubbene og siden supporterne som må betale. I England er det vel etterhvert ganske mange mennesker som ikke lenger har råd til å følge klubben sin verken fra tribunen eller foran TVen. VAR er ikke eneste årskak til dette, men definitivt en medvirkende årsak til galoppen. Når medieinntektene der borte i tillegg flater ut så skal det bli spennende å følge bildet fremover.

I Norge kan VAR få konsekvenser i 2025 dersom NFF trumfer dette igjennom.

Quote from: Christian on February 04, 2025, 12:02:11 PMMen det jeg egentlig hang meg opp i var at du henvendte deg til "VAR-fanatikerne her inne". Disse kan jeg ikke se at eksisterer.

Blar man noen sider bakover i denne tråden så vil jeg påstå at det er dekningen for å bruke ordet fanatisk om enkelte VAR tilhengere. Hadde det ikke vært det hadde jeg ikke skrevet det. At du ikke deler den oppfatingen er jo helt opp til deg, man ser ting tilsynelatende ulikt.

Lasaron

Quote from: andreas1989 on February 04, 2025, 12:28:59 PMBlar man noen sider bakover i denne tråden så vil jeg påstå at det er dekningen for å bruke ordet fanatisk om enkelte VAR tilhengere. Hadde det ikke vært det hadde jeg ikke skrevet det. At du ikke deler den oppfatingen er jo helt opp til deg, man ser ting tilsynelatende ulikt.

Jeg er jo som kjent VAR-motstander. Dog ikke fanatisk. Jeg kan komme med et eksempel på en fanatisk VAR-motstander: Det er en som nekter å juble når vi får straffe og mål pga VAR.

Kan du, Andreas, komme med et eksempel på noe fanatisk her inne som er VAR-vennlig?
Optimaliser trenings- og kampfasiliteter. Optimaliser dyktighet på å utvikle egne spillere og trenere.

andreas1989

Det jeg sikter til med fanatisk er med utgangspunkt i argumentasjonen i debatten vi har her inne.

Så tenker jeg at blir feil at jeg skal navngi eller henge ut enkeltpersoner her inne. Blar man i diskusjonen så vil man nok sikkert fort forstå hvem jeg har i tankene. Kanskje de selv ser på seg selv som fanatikere? Hvem vet.

Corran

Er vel ingen som er fanatisk her inne.
Men det er et tema som engasjerer og noen blir vel litt i overkant engasjerte og hissige/usaklige i sin argumentasjon på begge sider. Og det er vel et av temaene det slenges ut mest stråmenn og usakligheter.
Og ja jeg har sikkert tråkket over streken noen ganger jeg og

Og om en er VAR Motstander og sier at VAR ødelegger fotballen så er vel det ens rett å mene.
Og med VAR så er ikke fotballen det samme som den var (utilsiktet pun der) det må vel også de som er for VAR være enig med.
Og da er den heller ikke det samme fotballen som spilles nedover i divisjonene eller på aldersbestemte lag. Eller det samme som kvinnene spiller.
Og om en mener at fotballen uten VAR føles bedre og mer riktig så har jo VAR ødelagt fotballen.

Er det slik at de som er for VAR er sluttet å se på fotball der det ikke er VAR for den er mer urettferdig og dommerfeilene irriterer så mye?

Henki

Quote from: Corran on February 04, 2025, 14:19:43 PMEr vel ingen som er fanatisk her inne.
Men det er et tema som engasjerer og noen blir vel litt i overkant engasjerte og hissige/usaklige i sin argumentasjon på begge sider. Og det er vel et av temaene det slenges ut mest stråmenn og usakligheter.
Og ja jeg har sikkert tråkket over streken noen ganger jeg og

Og om en er VAR Motstander og sier at VAR ødelegger fotballen så er vel det ens rett å mene.
Og med VAR så er ikke fotballen det samme som den var (utilsiktet pun der) det må vel også de som er for VAR være enig med.
Og da er den heller ikke det samme fotballen som spilles nedover i divisjonene eller på aldersbestemte lag. Eller det samme som kvinnene spiller.
Og om en mener at fotballen uten VAR føles bedre og mer riktig så har jo VAR ødelagt fotballen.

Er det slik at de som er for VAR er sluttet å se på fotball der det ikke er VAR for den er mer urettferdig og dommerfeilene irriterer så mye?

De fleste av oss som er for VAR i debatten her på forumet har vel gitt uttrykk for at vi både kan forstå at VAR som system har utfordringer og at man med fasit i hånd burde ha valgt en annen prosess når man innførte VAR.

Så synes jeg, og jeg har inntrykk av at mange andre VAR-tilhengere også mener det, at VAR har en god del positive sider også. Det er med andre ord et system som bør utvikles og forbedres. For å gjøre VAR spiselig for så mange som mulig må man altså inngå en del kompromisser. Tilskuertallene på Brann stadion i de to sesongene vi har hatt VAR har vært mye høyere enn på mange år. Det kan jo kanskje være et tegn på at VAR i hvert fall ikke driver folk vekk fra Stadion, og at viljen til å holde på VAR i en eller annen form er tilstede. Uten at man i den forbindelse er fanatisk på noe vis.
Ballen skal fremover!

Leffen

Om man er for VAR eller ikke, prosessen har vært helt håpløs de siste ukene.

Håper flest mulig stiller på medlemsmøtet i dag. Det er helt på sin plass at ledelsen i klubben går tydeligere ut i media i denne saken, med årsmøtevedtaket som bakgrunn. Selv om Sverdrup er på valg til nff-ledelsen.

Christian

Det er mulig jeg legger for mye i ordene "ødelagt" og "ødelegge". Når noe er ødelagt fungerer det ikke lenger. Jeg kan ikke skrive her på forumet fra en ødelagt datamaskin f.eks. Om jeg mener jeg har en bedre datamaskin enn du har, er jo ikke din datamaskin nødvendigvis ødelagt av den grunn.

Poenget mitt er at konsekvensene VAR/ikke-VAR skal ha for fotballen blir framstilt så voldsomt dramatisk, kanskje spesielt fra VAR-motstanderne. Selv om empirien ikke ser ut til å støtte det. At noen sier noe mange ganger gjør det ikke sant.

Og til andreas1989:

Pengegaloppen i toppfotballen startet lenge før VAR ble en greie og er vel mer en pådriver for VAR enn en konsekvens. Hvor var fiskekakene når media begynte å spytte penger inn i fotballen? "Store pengeinteresser ødelegger fotballen" er et utsagn jeg er mer enig i enn at VAR gjør det.

Å bruke demonstrasjoner mot VAR som eksempel på at VAR ødelegger fotballen blir bare rart. Det er jo reaksjonene fra enkelte folk som ødelegger, ikke VAR i seg selv. En eskalerende konflikt kan jo være ødeleggende, men det om vi igjen ser til England er det lite som tyder på at VAR får slike følger.

Corran

Må pirke litt
Jeg sitter på en ødelagt PC hjemme og kan fint gå på forumet og kan skrive for selv om den er "ødelagt" så fungerer den på en måte selv om det er langt fra optimalt og jeg mye heller vil tilbake til slik den var ;)

Og om en ikke synes at det å være uten VAR ødelegger så spiller det vel ingen rolle om en fjerner VAR?
Men noen av de som er for VAR mener jo at det er ødeleggende for fotballen på mange måter å gå tilbake til det som faktisk fungerer f.eks. i Sverige og på alle andre nivåer enn ES i Norge

Christian

Quote from: Corran on February 04, 2025, 15:52:07 PMMå pirke litt
Jeg sitter på en ødelagt PC hjemme og kan fint gå på forumet og kan skrive for selv om den er "ødelagt" så fungerer den på en måte selv om det er langt fra optimalt og jeg mye heller vil tilbake til slik den var ;)

Og om en ikke synes at det å være uten VAR ødelegger så spiller det vel ingen rolle om en fjerner VAR?
Men noen av de som er for VAR mener jo at det er ødeleggende for fotballen på mange måter å gå tilbake til det som faktisk fungerer f.eks. i Sverige og på alle andre nivåer enn ES i Norge
Mistenker at den PCen bare mangler siste skrik av skjermkort fra Nvidia 😄

En rolle vil det selvfølgelig spille! Det er forskjell på VAR/ikke-VAR. Men dommedag for fotballen, i verden eller Norge, er det ikke. Mener jeg...

...og skulle jeg ønske var utgangspunktet for møtet mellom meningsmotstandere på temaet.

Corran

Quote from: Christian on February 04, 2025, 15:56:27 PM
Quote from: Corran on February 04, 2025, 15:52:07 PMMå pirke litt

Mistenker at den PCen bare mangler siste skrik av skjermkort fra Nvidia 😄

En rolle vil det selvfølgelig spille! Det er forskjell på VAR/ikke-VAR. Men dommedag for fotballen, i verden eller Norge, er det ikke. Mener jeg...

...og skulle jeg ønske var utgangspunktet for møtet mellom meningsmotstandere på temaet.

Den kan ikke installeres Win11 på en gang.
Og mangler opptil flere taster
Men det er en surface som MS har "bestemt" er for gammel. Prosessor, minne o.l. er mye bedre enn de fleste Win11 maskiner en kan kjøpe på Elkøp eller Power

Dommedag er det ikke, men for meg så er VAR noe som har ødelagt litt av kampen og opplevelsen for meg
Men Brann kamper går jeg på uansett og internasjonal fotball har eg sluttet å se uansett så.....

Og akkurat nå er jeg mest forbannet på prosessene og måte NFF gjør tingene.
For jeg tror oppriktig at slik NFF har gjort dette så er det vel så utslagsgivende på hvordan protestene blir som at VAR fremdeles er der.

Lasaron

En litt pussig ting med debatten er at tilhengerne alltid snakker om å utvikle VAR, men sjeldent hvordan det skal utvikles. Jeg er mot VAR, men har en rekke forbedringsforslag likevel, som koster lite eller ingen penger.

Henki

Quote from: Lasaron on February 04, 2025, 16:15:37 PMEn litt pussig ting med debatten er at tilhengerne alltid snakker om å utvikle VAR, men sjeldent hvordan det skal utvikles. Jeg er mot VAR, men har en rekke forbedringsforslag likevel, som koster lite eller ingen penger.

Jeg er lett med på en diskusjon om hvordan det kan utvikles og forbedres! F.eks. hva med å gi dommeren tilbake skjønnsavgjørelser på straffbar hands fra forsvarende lag? Disse avgjørelsene ser man at er vanskelige for VAR også, da kan man likså godt la dommeren få ta avgjørelsen. VAR kan heller gripe inn dersom det dømmes straffe og det viser seg at ballen faktisk ikke var borti hånden.
Eller på offside. Er det så tight at man ikke kan ta avgjørelsen innen rimelig tid (30-40 sek?) så må avgjørelsen fra dommerteamet stå?
Ballen skal fremover!

Corran

Eg og har noen forbedringer
Fjern driten

Neida skal være konstruktiv

Ta vekk dette med å kun gripe inn hvis det er "Clear and obvius" at dommeren har gjort feil
Har dommeren gjort feil så grip inn
Ha en god nok VAR dommer til at han kan overkjøre hoveddommer.
Jeg mener at om de ser det på skjermen sin at det er eller ikke er straffe så drit i ka dommeren på banen mener. Ser ingen grunn til at han skal ut på en skjerm for å se det.
Bestem før sesongen hvordan handsregelen skal tolkes og gi god beskjed til publikum og spillere/trenere før sesongen at dette er slik det kommer til å bli dømt.
Bli strengere på holding og kjør noen straffer på det. Slik det er nå så blir dette ikke dømt på inne i straffefeltet og med VAR bør dette være enkelt å bli kvitt
La VAR gripe inn og gi kort for filming over hele banene
Til slutt (i denne omgang) så bestem at for at det skal bli offside så må det være luft mellom spillerne. Mao hele kroppen må være offside.
Da får en vekk dette med irriterende millimeter avgjørelser

Ok en ting til, så var ikke til slutt over. Bli åpnere. Ha dommere som forklarer bedre sine avgjørelser og er litt mer ydmyke enn det enkelte av dem framstår som i dag.

Og dette med holding er faktisk så viktig for meg at om jeg kunne velge mellom å bli kvitt holding eller bli kvitt VAR så hadde jeg beholdt VAR. Men tror det er eneste som kunne få meg til å snu.
Og hvor er logikken at de ikke slår mer ned på holding når de nå har VAR? Dette er en av de tingene som nesten irriterer meg mest med VAR

Go Up