• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.

VAR- tråden

Started by Gulløl, February 13, 2023, 13:03:31 PM

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

Go Down

Henki

Quote from: andreas1989 on July 23, 2024, 19:14:22 PM
Quote from: Henki on July 22, 2024, 14:44:15 PMDen største og viktigste saken i fotballen i moderne tid?

Du forstår altså ikke at dette dreier seg om selve spillet og ikke alt annet?
Så disse endeløse foredragene dine om moral, regler/lover, etikk og alt mulig annet er ikke relevant. Du er sikkert et bedre menneske enn meg, gratulerer, sikkert viktig for deg, men det er jo ikke relevant. På samme måte så er det ikke relevant hvem som satt rundt bordet i Starvhusgaten i 1908, så bare spar deg for det greiene der. Samme gjelder dere andre som skal drive med karriererådgivning eller hva dere prøver på og som skal sammenlikne kasting av fiskekaker med ruskjøring, voldtekt og alt mulig andre ting dere klarer å lire av dere. Dere er gode og naive nordmenn med total tiltro og lojalitet til at de som styrer, de styrer og de skal ikke utfordres av mannen i gaten, gratulerer!

Så har vi «Tyske Trump» på toppen av det hele, men det er en figur som ikke fortjener noe mer oppmerksomhet.

Nedrakkingen av det aktive supportermiljøet må også kommenteres for den er så fylt opp av fordommer og bedreviten het at det mangler nesten sidestykke. Dette er personer som gjør fotballen og rammen rundt til det den er, de bruker mer tid og penger på å følge klubbene sine enn noen andre, og Brann er heldige som har en ganske så stor skare av disse menneskene som tydeligvis ikke blir vedsatt en enkelte her inne. Påstanden om at denne gruppen bare utgjør 5-10% høres ut som noe en figur på andre siden av Atlanteren kunne påstå. Dersom dere hadde tatt bort denne gruppen av de 6000 menneskene som var å se på stadion for 5 år siden så hadde det ikke gått mange kampene før de resterende hadde fått plass på Valur sin hjemmebane. Og de som får gratis billetter, de teller ikke. Tror dere helt seriøst at klubben, spillerne, trenerne og den vanlige supporteren deler synet deres på denne gruppen? Hvem skal Jeff feire foran når han stanger inn en ball i nettet? Foran dere på langsiden der dere sitter med rekebagetten deres og prøver å klappe høflig? Ja det er kok det. Klubbens identitet er bygget på kokende supportere.

Så til påstanden om at dette makkverket ikke er snikinnført/tvangsinnført på en udemokratisk måte. Det er egentlig ikke mulig å få et konkret svar fra NFF rundt denne prosessen utover at de hevder det skjedde i november 2021. NFF hevder også å ha gjennomført en utredning før vedtaket høsten 2021, den nekter de å dele? Hvorfor det? Finnes den kanskje ikke? Og møteprotokollen den finnes tilsynelatende heller ikke, eller den er i de iallfall ikke interesserte i å dele.
Og de som visstnok var med på å vedta dette, de viser bare til hverandre. Dette er da en organisasjon som skal stå for «aktiv og åpen kommunikasjon» osv., osv. eller bla, bla, som jeg er glad i å si for absolutt pisspreik.

Det interessante er at allerede et år i forveien, altså før dette var «vedtatt», så kunne man i anbudspapirene for den kommende mediaavtalen lese av VAR var bestemt innført av NFF, demokratisk.

Hadde dette vært gjort på en riktig og redelig måte så hadde det jo ikke vært så mye hemmelighold som det som er tilfelle. Dette er ikke en fille sak, det er et totalt inngripende element som selvfølgelig ikke skal bestemmes innført av NFF alene uten mulighet for påvirkning og debatt. Og dere maser i vei om at stryet er valgt av klubbene osv., osv. det holder ikke i en slik sak, det er ikke demokrati. Det som teller i NFF er som alltid penger og det å ikke tape ansikt, samtidig som arrogansen selvfølgelig skinner igjennom.

Uansett, poenget for hele debatten er at dette greiene ikke fungerer, det er ikke i nærheten av å fungere verken i Norge eller stort sett ellers og har aldri gjort det. Det skal selvfølgelig heller ikke være et evighetsprosjekt å utvikle i praksis. Det er hver bidige kamp, det er hver bidige helg. Og selv med dette «fantastiske» hjelpemiddelet er den norske dommerstanden fortsatt like hjelpeløse, da kan de spare oss for pengebruken og tiden vår så får vi heller leve med at de stort sett er hjelpeløse til å dømme, for det må vi selv med VAR.

Den avbrutte kampen i helgen er trist, men det er også fremprovosert av NFF som helt tydelig hadde bestemt seg for at her skal man sette hardt mot hardt. Nå kan det jo se ut til at både NFF og NTF innser at her må de faktisk i dialog, ikke verst. Vi får da satse på at vi slipper flere avbrutte kamper. Åpner man opp for dialog og spiller med åpne kort så vil protestene moderere seg ut sesongen.

Det var det, det ble beklageligvis unødvendig stygt, men nå skal Nederland nytes, god kamp og heia Brann!

Vel, nå var det du som mente at VAR er den viktigste saken i fotball i moderne tid. Jeg nevnte noen eksempler jeg mener har større betydning. Du er tydeligvis ikke enig i at de sakene jeg nevnte er viktigere for fotballen. Fair enough.

Hvis du ikke liker argumentene mine og det jeg skriver er det forsåvidt ikke mitt problem. Jeg synes ikke jeg har drevet med foredrag av den typen du påstår. Jeg har svart på det du har skrevet. Det var du som startet med å trekke lange (og moralistiske) linjer om hvem fotballen er til for. Jeg er uenig i det du skriver og svarte på det. Det får du finne deg i.

Jeg har aldri hevdet at jeg er et bedre menneske enn deg. Den eneste jeg har sett i denne tråden som har hevdet å være bedre enn andre er jo faktisk deg selv. Og du er jo ikke bedre Brannsupporter enn andre bare fordi du har plassen din på en bestemt tribune og viser kjærligheten din til klubben på én bestemt måte. Å fremstille seg selv og sine medsupportere på den måten er arrogant og polariserende.

Resten av innlegget ditt tror jeg var rettet mot ting andre enn meg har sagt, så det får de eventuelt svare på.
Ballen skal fremover!

Corran

Quote from: olebrann3 on July 23, 2024, 19:17:47 PM
Quote from: Corran on July 23, 2024, 19:04:09 PM
Quote from: olebrann3 on July 23, 2024, 18:56:16 PM
Quote from: Wombat on July 23, 2024, 17:48:49 PM
Quote from: olebrann3 on July 23, 2024, 17:42:05 PMGode forslag fra Henki.

At det blir helt som han ønsker blir det sikkert ikke. Men veldig mange ønsker endringer på de samme punktene. Derfor tenker jeg at mange av de punktene vil endres til noe bedre enn det er idag.

Når det gjelder Maradonas mål skulle jeg helst ønske det hadde blitt annullert. Hadde sikkert vært veldig kjekt at et slikt mål rett foran frydenbø hadde blitt godkjent og avgjort at Brann ikke tok gull eller røk i siste hinder til Champions League.

Ingen som sier at det var dumme ideer, om vi vil ha fotballen "perfeksjonert" ned til minste detalj er det bra saker

Men hva får dere til å tro at man skal klare å komme til et sted der man sier "nå er vi her, se så bra det ble" når PL med sine ressurser ikke får det til å fungere? Når EM med sitt budsjett ble gjort stort sett til klovner med sin VAR?
Jeg minner om at ES ikke er i nærheten av budsjetter og ressurser til de nevnte, men dere forventer at akkurat "vi" skal få det til på en nesten perfekt måte? Fordi "vi" er norsk og vår kultur er bedre en andres? Jeg skjønner bare ikke hvordan dere kan tro at det blir bedre i ES enn andre steder!

Hei TV2, bare å begynne med å kjøpe inn Logitech kameraer, for noe annet blir det ikke råd til med ES budsjettet...

Reglementet til VAR er likt alle steder det er VAR etter hva jeg har skjønt. Så disse endringene jeg tror kommer er jo da heller ikke kommet de andre stedene selv om de har mer ressurser og flere kameraer. Akkurat i EM fungerte VAR ganske så bra.

Har skrevet et innlegg i denne tråden før sesongen om hva jeg ville endre med VAR. Men tar med at jeg også har mer troen på å utdanne egne dommere som skal sitte i VAR bussen. Disse blir da eksperter på sin del og bør få ned tidsbruken.
VAR fungerte ikke bra i EM da. Det ble jo masse skriking og artikler og kommentarer opp og ned i mente
Samt debatt programmer rundt VAR og hvordan den ødela fotball med flisepikkeri

Og en ting til Hvordan er VAR rettferdig når det i ES går 8 kamper hvor det er forskjellig antall kameraer på de forskjellige stadionene?
Mao en situasjon i Bergen på stadion fanges opp og blir ikke Brann mål mens Molde som scorer i en lik situasjon i Tromsø fanges ikke opp for de har ikke like mange kameraer og dermed er årets sølv avgjort på antall kameraer på en stadion

Største diskusjonen i EM kom vell etter Tyskland-Danmark kampen. Som ble endret til riktig beslutning på offsiden(så fremt bildene er gode nok, noe jeg stolte på i EM pga denne chippen som registrerer akkurat når foten toucher ballen) Handsen aner jeg ikke av samme grunn som deg at jeg ikke lenger kan handsreglene. Straffen i tysklands første kamp? som endte med straffe og rødt kort er en situasjon som viste hvor bra VAR kan være da de faktisk dømte straffe og rødt kort.
Belgias mål var omdiskutert (anullert for hands på midtbanen). VAR griper inn og gir straffe til England men tar da ikke handsen til Saka (?) i situasjonen som da blir straffe (Trodde først ikke var skulle inn på slikt men de skal se på feil utført av angripende lag i angrepet hvor de får straffe). Mao VAR går inn og gir straffe når det ikke skulle vært det.
Masse situasjoner hvor det er små cm offside.
Ja det var mange kommentarer (min favoritt var hun i TV2 sine) og NRK kjørte eget debattprogram mot slutten av EM.
Og at det ofte var strengt tatt riktige avgjørelser var ikke det som var det viktigste Det var at sjelen til fotballen dør der 1 cm er viktigere en selve spillet.
Ja og så var det handsen til Spania som alle mente var hands (mot Tyskland?), men som det ikke ble tatt for
Joda det var mer enn nok diskusjoner og vel så mye diskusjoner som det var på dommer feil i mesterskap før VAR
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

olebrann3

Så vi er nede på Hands situasjoner og om offside situasjonene kan garanteres at er riktig da?
Quote from: Corran on July 23, 2024, 20:42:58 PM

At det blir helt som han ønsker blir det sikkert ikke. Men veldig mange ønsker endringer på de samme punktene. Derfor tenker jeg at mange av de punktene vil endres til noe bedre enn det er idag.

Når det gjelder Maradonas mål skulle jeg helst ønske det hadde blitt annullert. Hadde sikkert vært veldig kjekt at et slikt mål rett foran frydenbø hadde blitt godkjent og avgjort at Brann ikke tok gull eller røk i siste hinder til Champions League.

Ingen som sier at det var dumme ideer, om vi vil ha fotballen "perfeksjonert" ned til minste detalj er det bra saker

Men hva får dere til å tro at man skal klare å komme til et sted der man sier "nå er vi her, se så bra det ble" når PL med sine ressurser ikke får det til å fungere? Når EM med sitt budsjett ble gjort stort sett til klovner med sin VAR?
Jeg minner om at ES ikke er i nærheten av budsjetter og ressurser til de nevnte, men dere forventer at akkurat "vi" skal få det til på en nesten perfekt måte? Fordi "vi" er norsk og vår kultur er bedre en andres? Jeg skjønner bare ikke hvordan dere kan tro at det blir bedre i ES enn andre steder!

Hei TV2, bare å begynne med å kjøpe inn Logitech kameraer, for noe annet blir det ikke råd til med ES budsjettet...

Reglementet til VAR er likt alle steder det er VAR etter hva jeg har skjønt. Så disse endringene jeg tror kommer er jo da heller ikke kommet de andre stedene selv om de har mer ressurser og flere kameraer. Akkurat i EM fungerte VAR ganske så bra.

Har skrevet et innlegg i denne tråden før sesongen om hva jeg ville endre med VAR. Men tar med at jeg også har mer troen på å utdanne egne dommere som skal sitte i VAR bussen. Disse blir da eksperter på sin del og bør få ned tidsbruken.
VAR fungerte ikke bra i EM da. Det ble jo masse skriking og artikler og kommentarer opp og ned i mente

Og en ting til Hvordan er VAR rettferdig når det i ES går 8 kamper hvor det er forskjellig antall kameraer på de forskjellige stadionene?
Mao en situasjon i Bergen på stadion fanges opp og blir ikke Brann mål mens Molde som scorer i en lik situasjon i Tromsø fanges ikke opp for de har ikke like mange kameraer og dermed er årets sølv avgjort på antall kameraer på en stadion

Største diskusjonen i EM kom vell etter Tyskland-Danmark kampen. Som ble endret til riktig beslutning på offsiden(så fremt bildene er gode nok, noe jeg stolte på i EM pga denne chippen som registrerer akkurat når foten toucher ballen) Handsen aner jeg ikke av samme grunn som deg at jeg ikke lenger kan handsreglene. Straffen i tysklands første kamp? som endte med straffe og rødt kort er en situasjon som viste hvor bra VAR kan være da de faktisk dømte straffe og rødt kort.
Belgias mål var omdiskutert (anullert for hands på midtbanen). VAR griper inn og gir straffe til England men tar da ikke handsen til Saka (?) i situasjonen som da blir straffe (Trodde først ikke var skulle inn på slikt men de skal se på feil utført av angripende lag i angrepet hvor de får straffe). Mao VAR går inn og gir straffe når det ikke skulle vært det.
Ja det var mange kommentarer (min favoritt var hun i TV2 sine) og NRK kjørte eget debattprogram mot slutten av EM.
Og at det ofte var strengt tatt riktige avgjørelser var ikke det som var det viktigste Det var at sjelen til fotballen dør der 1 cm er viktigere en selve spillet.
Ja og så var det handsen til Spania som alle mente var hands (mot Tyskland?), men som det ikke ble tatt for
Joda det var mer enn nok diskusjoner og vel så mye diskusjoner som det var på dommer feil i mesterskap før VAR

Så vi er nede på Hands situasjoner og om offside situasjonene kan garanteres at er riktig?

Hands er vi enig om at "vi" ikke kan reglene. Her trengs det at det blir et klarere regelverk. Offside er spørsmålet om vi bildene er gode nok til å stole på cm eller ikke.

Pete05

Quote from: Henki on July 23, 2024, 20:01:44 PM
Quote from: andreas1989 on July 23, 2024, 19:14:22 PM
Quote from: Henki on July 22, 2024, 14:44:15 PMDen største og viktigste saken i fotballen i moderne tid?

Du forstår altså ikke at dette dreier seg om selve spillet og ikke alt annet?
Så disse endeløse foredragene dine om moral, regler/lover, etikk og alt mulig annet er ikke relevant. Du er sikkert et bedre menneske enn meg, gratulerer, sikkert viktig for deg, men det er jo ikke relevant. På samme måte så er det ikke relevant hvem som satt rundt bordet i Starvhusgaten i 1908, så bare spar deg for det greiene der. Samme gjelder dere andre som skal drive med karriererådgivning eller hva dere prøver på og som skal sammenlikne kasting av fiskekaker med ruskjøring, voldtekt og alt mulig andre ting dere klarer å lire av dere. Dere er gode og naive nordmenn med total tiltro og lojalitet til at de som styrer, de styrer og de skal ikke utfordres av mannen i gaten, gratulerer!

Så har vi «Tyske Trump» på toppen av det hele, men det er en figur som ikke fortjener noe mer oppmerksomhet.

Nedrakkingen av det aktive supportermiljøet må også kommenteres for den er så fylt opp av fordommer og bedreviten het at det mangler nesten sidestykke. Dette er personer som gjør fotballen og rammen rundt til det den er, de bruker mer tid og penger på å følge klubbene sine enn noen andre, og Brann er heldige som har en ganske så stor skare av disse menneskene som tydeligvis ikke blir vedsatt en enkelte her inne. Påstanden om at denne gruppen bare utgjør 5-10% høres ut som noe en figur på andre siden av Atlanteren kunne påstå. Dersom dere hadde tatt bort denne gruppen av de 6000 menneskene som var å se på stadion for 5 år siden så hadde det ikke gått mange kampene før de resterende hadde fått plass på Valur sin hjemmebane. Og de som får gratis billetter, de teller ikke. Tror dere helt seriøst at klubben, spillerne, trenerne og den vanlige supporteren deler synet deres på denne gruppen? Hvem skal Jeff feire foran når han stanger inn en ball i nettet? Foran dere på langsiden der dere sitter med rekebagetten deres og prøver å klappe høflig? Ja det er kok det. Klubbens identitet er bygget på kokende supportere.

Så til påstanden om at dette makkverket ikke er snikinnført/tvangsinnført på en udemokratisk måte. Det er egentlig ikke mulig å få et konkret svar fra NFF rundt denne prosessen utover at de hevder det skjedde i november 2021. NFF hevder også å ha gjennomført en utredning før vedtaket høsten 2021, den nekter de å dele? Hvorfor det? Finnes den kanskje ikke? Og møteprotokollen den finnes tilsynelatende heller ikke, eller den er i de iallfall ikke interesserte i å dele.
Og de som visstnok var med på å vedta dette, de viser bare til hverandre. Dette er da en organisasjon som skal stå for «aktiv og åpen kommunikasjon» osv., osv. eller bla, bla, som jeg er glad i å si for absolutt pisspreik.

Det interessante er at allerede et år i forveien, altså før dette var «vedtatt», så kunne man i anbudspapirene for den kommende mediaavtalen lese av VAR var bestemt innført av NFF, demokratisk.

Hadde dette vært gjort på en riktig og redelig måte så hadde det jo ikke vært så mye hemmelighold som det som er tilfelle. Dette er ikke en fille sak, det er et totalt inngripende element som selvfølgelig ikke skal bestemmes innført av NFF alene uten mulighet for påvirkning og debatt. Og dere maser i vei om at stryet er valgt av klubbene osv., osv. det holder ikke i en slik sak, det er ikke demokrati. Det som teller i NFF er som alltid penger og det å ikke tape ansikt, samtidig som arrogansen selvfølgelig skinner igjennom.

Uansett, poenget for hele debatten er at dette greiene ikke fungerer, det er ikke i nærheten av å fungere verken i Norge eller stort sett ellers og har aldri gjort det. Det skal selvfølgelig heller ikke være et evighetsprosjekt å utvikle i praksis. Det er hver bidige kamp, det er hver bidige helg. Og selv med dette «fantastiske» hjelpemiddelet er den norske dommerstanden fortsatt like hjelpeløse, da kan de spare oss for pengebruken og tiden vår så får vi heller leve med at de stort sett er hjelpeløse til å dømme, for det må vi selv med VAR.

Den avbrutte kampen i helgen er trist, men det er også fremprovosert av NFF som helt tydelig hadde bestemt seg for at her skal man sette hardt mot hardt. Nå kan det jo se ut til at både NFF og NTF innser at her må de faktisk i dialog, ikke verst. Vi får da satse på at vi slipper flere avbrutte kamper. Åpner man opp for dialog og spiller med åpne kort så vil protestene moderere seg ut sesongen.

Det var det, det ble beklageligvis unødvendig stygt, men nå skal Nederland nytes, god kamp og heia Brann!

Vel, nå var det du som mente at VAR er den viktigste saken i fotball i moderne tid. Jeg nevnte noen eksempler jeg mener har større betydning. Du er tydeligvis ikke enig i at de sakene jeg nevnte er viktigere for fotballen. Fair enough.

Hvis du ikke liker argumentene mine og det jeg skriver er det forsåvidt ikke mitt problem. Jeg synes ikke jeg har drevet med foredrag av den typen du påstår. Jeg har svart på det du har skrevet. Det var du som startet med å trekke lange (og moralistiske) linjer om hvem fotballen er til for. Jeg er uenig i det du skriver og svarte på det. Det får du finne deg i.

Jeg har aldri hevdet at jeg er et bedre menneske enn deg. Den eneste jeg har sett i denne tråden som har hevdet å være bedre enn andre er jo faktisk deg selv. Og du er jo ikke bedre Brannsupporter enn andre bare fordi du har plassen din på en bestemt tribune og viser kjærligheten din til klubben på én bestemt måte. Å fremstille seg selv og sine medsupportere på den måten er arrogant og polariserende.

Resten av innlegget ditt tror jeg var rettet mot ting andre enn meg har sagt, så det får de eventuelt svare på.

Dere som er så sikre på at VAR ødelegger alt av stemning på stadion - bli hjemme i to kamper. Så får vi se hvor mange som kommer på kamp. Hvor stor nedgang tror du det blir? Tullinger med maske og bluss er det faktisk endel andre supportere som har fått nok av. Dere lager stemning og det er fantastisk, det skal dere ha. Men ikke tro at resten av stadion bare tilfeldig er innom? Da er du rimelig arrogant.

Mulig det blir en liten reality-check på hvor mange det er som mener at VAR er så ødeleggende at de ikke ønsker å gå på kamp. Og om det blir noen andre som tar ansvar for stemning og sang?

Tror alle er enige om at VAR kan bli bedre men jeg mistenker (uten å vite noe om dette i det hele tatt på øverste nivå) at VAR er kommet for å bli. Så lenge det er akseptert i de store fotballnasjonene så vil det også bli forbedret og (forhåpentligvis) rimeligere å skaffe nødvendig utstyr for at dette skal fungere bedre. Men så lenge det er mennesker og dommere som ikke er gode nok burde det være mer enn nok å «krangle» om uansett.

Jo mer penger som kommer inn i en idrett jo større krav stilles til måling og nøyaktighet. De som investerer i dette krever at resultatet skal være så rettferdig som mulig. Det er store penger vi snakker om og det igjen taler for en større satsning på VAR og andre systemer. Gamle drømmer om å skulle kjefte på dommere pga feil som et system enkelt kunne rettet opp kommer ikke tilbake, uansett protester fra norske supportere. Så har ennå systemet store forbedringsområder men det vil komme, litt etter litt. Store pengene kommer i dag fra internasjonale og nasjonale tv-avtaler, jeg har ikke hørt noe fra dem om at VAR er dumt eller tullete?

Men VAR motstandere har fått det på hjernen at VAR ødelegger fotballen og at alt var bedre før VAR. Det er trist, for mange av dere lager god stemning på stadion og kamper. Men nei, alt var ikke bra før heller og kan VAR rette opp endel feil, spare noen skader og gi noen spillere en rettferdig dom (enten kort eller ikke) så er det en god start. At reglene i seg selv ikke er klare nok, med eller uten VAR, er jo ikke VAR sin skyld. Så da får man heller ta opp dette med en klargjøring av regler og håndheving så blir også all dømming mer konsistent.

Men så lenge du har mennesker som dømmer så får du subjektive vurderinger, med eller uten VAR. Og det vil alltid diskuteres.

Corran

Quote from: olebrann3 on July 23, 2024, 19:40:06 PM
Quote from: Corran on July 23, 2024, 18:58:38 PM
Quote from: olebrann3 on July 23, 2024, 12:06:00 PMSelvsagt. Alle mål blir sjekket. Og noen ganger finner de unødvendige situasjoner å annulere for. Det er en av tingene med VAR som kan forbedres. Men selv om alle mål blir sjekket så er de fleste sjekker over relativt fort. Er det en åpenbar hands eller en offside i oppbyggingen til målet er det helt riktig å annulere.

Når vi har fått slike mål i mot tidligere, så har jeg gått hele uken etterpå og tenkt på hvordan dommeren ikke så de. Når sesonger er over tenker enn tilbake til «hadde det ikke vært for den og den situasjonen så hadde vi...»

Bare for ordens sklyd så var dette ditt svar på Lasaron sitt spørsmål ang spontan feiring.

Før fjorårssesongen og litt ut i den så sa Lasaron mye det samme til meg og jeg kunne ikke skjønne kordan en ikke kunne feire spontant når målet kom og svarte mye det samme som deg.
Og etter det har jeg måtte krype til korset og unnskylde meg til Lasaronen for jeg tok grundig feil oppdaget jeg utover sesongen. Igjen Sorry Lasaron ;-)

VAR stjeler mye mer enn det gir og det gjør ikke fotball mer rettferdig. Jeg og trodde det men det er rett og slett ikke tilfelle.
Og fotballen er urettferdig. Det er så mye en kan gjøre for å få fotball mer rettferdig uten å gå inn i selve spillet som foregår i 90 minutter.
Se på sportsvasking og pengebruk. Hvordan enkekte kan drite i regler mens andre blir straffet hardt.
Se på boten til Brann for Brann Mafia? Er det rettferdig
Se på KFUM som kan bryte reglene i NM og spille videre og snakker om at de har fått en rekord stor bot, men fakta er at premiepengene de få er 3-4 ganger så høye som boten så de tjener på det.
Er det rettferdig?

Så kan vi gå inn på VAR.
Alle sier at offside er en enkel sak og enten er en offside eller så er en det ikke. Men det blotte øyet kan ikke se det og marginene er så små at feilmarginene blir større. For hvordan måler en nøyaktig når ballen treffer, eller er det forlater?, foten? og om en ikke kan 100% avgjøre det så kan en heller ikke ha 1 cm offside som vi så i EM.
Det har jo ingenting med rettferdighet å gjøre?
Så har vi situasjonen der ene laget scorer og så blir det dømt offisde eller en hands i forkant. Ja det er sikkert rettferdig. MEN om spilleren bommer på mål eller keeper redder så går ingen inn og sjekker om det var offside eller hands så er det da i ene tilfellet mer rettferdig en i det andre om de scorer på corneren? For at disse situasjonene skal være like rettferdige så må jo VAR også gå inn på det som skjer før en corner? For her tjente jo ene laget på at det andre laget hadde en god keeper som slo ballen til corner.

Og hvor langt tilbake skal en gå? Som i EM der det er en liten touch på ballen (grunnet et skubb i ryggen?) på midtbanene og så et fantastisk angrep med mål og så blir det hands og annullert. Ingen hadde reagert om dette ikke ble hands selv om en hadde sette reprisene 10 ganger.

Så må en også huske at antall feil som dette utgjør er en liten prosent andel. Tror internasjonalt så var tallene at det hadde redusert antall feil med 4% (fra 94% til 98% riktige avgjørelser).

Og eg føler eg banner og steiker over rare ting like mye som før, men da var løsningen min at Norge må satse mer på dommerne og betale dem bedre så de får mer tid til å øve og bli gode. For de har jo lite spilleforståelse kan det virke som.
Hands er også noe som de snart må kunne forklare og gjøre enklere for hverken trenere eller spillere sier de skjønner reglene. Og før VAR trodde jeg dommerne gjorde feil men nå med VAR har jeg innsett at de heller ikke helt skjønner handsreglene for eg har sett 2-3 nesten like situasjoner resultere i helt forskjellige avgjørelser.

Så VAR gjør IKKE fotball mer rettferdig, men det tar bort mye fokus fra fotballen og det lager forsinkelser i spillet og er bare til irritasjon.
Så om noen kan fortelle meg hva vi får med VAR som vi ikke får uten VAR så skal jeg revurdere, men det blir ikke mer rettferdig.
BTW apropos avbrudd i spillet. Horneland er jo så i mot stopp i spillet for det ødelegger flyten for Brann og motstanderne våre prøver å sakke ned spillet og lage mye stopp i spillet så det bør jo være i alle Brann supportere sitt ønske å ikke ha VAR som gir mer stopp i spillet

Enig med deg i at her er det mye urettferdig.

Sportsvasking er et eget kapittel som jeg også skulle ønske at kunne komme noen ordentlige regler rundt.

Boten fra UEFA - Ikke rettferdig og glad Brann har tatt den saken videre
KFUM saken - Vanskelig sak, her skulle sogndal ha klagd innen 24 timer eller hva reglene tilsier. Utrolig at en klubb av den størrelsen ikke ser etter slike tilfeller og klager inn i rett tid. Å sjekke at spillere er spilleberettiget til en kamp blir til og med sett på ned i 7.div. Hadde Sogndal klagd i tide hadde sogndal blitt tilkjent seieren. Men kunne selvsagt vært gitt noe annet enn 100 000kr i bot der.

Hvor langt tilbake enn skal gå på VAR er jo bare å sitte noen regler som sier noe om hvor langt tilbake enn skal gå.

For min del så kunne AI ha dømt kampene om det gjorde at vi fikk enda mer riktige utfall. Men det sier seg selv at vi ikke kan vente på å avgjøre alle kast og cornere med å se tilbake på bildene. Derfor ser VAR på de mest avgjørende situasjoner(mål, straffer og røde kort).

Og det burde selvsagt være like mange kameraer til å avgjøre VAR situasjoner på alle kamper i samme turnering.

Når det gjelder dommere så burde de også få det som en heltidsjobb.

At VAR bare reduserer feildømming fra 94% til 98% er også en feil måte å ligge det fram på. De endrer på mange av de største dommer skandalene som fort ødelegger en hel kamp. Fra hukomelsen min kan jeg feks nevne.
KBK og Coly som slapp unna rødt kort mot Brann i 3 kamper der han hadde fått rødt kort med VAR.
Viking-Brann i 2019 - Hvor mange straffer og rødt kort det var husker jeg ikke.
Brann-RBK i 2017 - Bendtner offsiden
Stabæk-Brann i 2006 - Perrson takling på Bakke i 2006 sesongen som kunne endt Bakke sin karriere.

Bare sette regler for hvor langt tilbake en skal bruke VAR vil jo si at en bar flytter punktet for urettferdigheten?
Når det gjelder alle de andre OK/Gode punktene dine rundt røde kort o.l. så tenker jeg at røde kort og filming bør en kunne gå inn i etterkant og gi straffer/karantener. Ja en får ikke tatt det under kamp, men en får tatt synderen og de som filmer o.l. med vilje de vet de vil bli tatt senere og få karantener.

Og som en har sett så skjer feil selv med VAR. Om du tar at Bendtner offsiden hadde skjedd i dag og keeper reddet helt mirakuløst og de scoret på corneren som fulgte så hadde ikke VAR tatt det eller?
Hadde jo vært like urettferdig som dette.
Og var det ikke i den kampen der MA vred brysvortene til Stabæk spilleren?
Med VAR skulle jo det gitt rødt kort

Og det er vel bare noen få runder siden VAR skulle grepet inn og gitt Brann straffe pga hands. Feil skjer også med VAR  og de og er/kan være kampavgjørende.

Vi er ikke nærmere rettferdighet med VAR vi bare flytter hvor det skjer og hva som blir tatt.
Og i prosessen så dreper vi litt av sporten og gjør den mindre vakker. Det er mye vakkert i det som ikke er perfekt.
Ja og så bruker de jo VAR til å snik innføre reklame under kampene der feks Altiboks vises i halve skjermen mens de viser at det er VAR vurdering.

Men som sagt jeg sa akkurat det samme som deg for et år siden, men VAR har endret opplevelsen på å spesielt se kampene live, men også på tv?

En jeg så noen kamper med under EM jublet hemningsløst for en Tyskland scoring, men VAR grep inn og ødela øyeblikket. I en senere  kamp og noen var avgjørelser senere scorer Tyskland igjen og hun snur seg og spør Kan eg juble nå eller kan det komme VAR nå og?
Og jeg har sett tidligere mesterskap der mål har blitt annullert men aldri opplevd den reaksjonen
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Corran

Quote from: olebrann3 on July 23, 2024, 20:49:26 PMSå vi er nede på Hands situasjoner og om offside situasjonene kan garanteres at er riktig da?
Quote from: Corran on July 23, 2024, 20:42:58 PM

Så vi er nede på Hands situasjoner og om offside situasjonene kan garanteres at er riktig?

Hands er vi enig om at "vi" ikke kan reglene. Her trengs det at det blir et klarere regelverk. Offside er spørsmålet om vi bildene er gode nok til å stole på cm eller ikke.
Nei vi er ikke nede på kun det. Men det er en del av det.
Men hva er vitsen med et system som skal gjøre det mer rettferdig og en er ikke/kan ikke være sikker på om det heller er 100% riktig?

kabelmann

Quote from: Corran on July 23, 2024, 21:00:19 PMOm du tar at Bendtner offsiden hadde skjedd i dag og keeper reddet helt mirakuløst og de scoret på corneren som fulgte så hadde ikke VAR tatt det eller?
Dette stemmer vel ikke? De hadde gjerne kjørt tungt flagg, men dømt offside når angrepet var over?
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Corran

Quote from: kabelmann on July 23, 2024, 21:16:06 PM
Quote from: Corran on July 23, 2024, 21:00:19 PMOm du tar at Bendtner offsiden hadde skjedd i dag og keeper reddet helt mirakuløst og de scoret på corneren som fulgte så hadde ikke VAR tatt det eller?
Dette stemmer vel ikke? De hadde gjerne kjørt tungt flagg, men dømt offside når angrepet var over?
Problemet her var jo at dommerne ikke så det var offside?
Mao så hadde de ikke kjørt tunge flagg men ikke dømt om det ikke ble mål og om det ble scoret på påfølgende corner hadde den vel stått?
VAR hadde vel ikke grepet inn på en situasjon som ikke ble mål men corner?

Wombat

Quote from: Corran on July 23, 2024, 21:52:51 PM
Mao så hadde de ikke kjørt tunge flagg men ikke dømt om det ikke ble mål og om det ble scoret på påfølgende corner hadde den vel stått?

Nå husker ikke jeg når man begynte med tullet med tunge flagg (la spillere løpe i maks tempo i 32 grader f,eks over halve banen, for så å markere offside er idioti!), men det var vel ikke innført den gang?
Don't bang the drum like monkeys do

Hickok

Jeg bare venter på at det kommer en alvorlig skade pgatunge flagg. En grisetakling for å hindre mål f.eks.

Wombat

Quote from: Hickok on July 24, 2024, 08:48:04 AMJeg bare venter på at det kommer en alvorlig skade pgatunge flagg. En grisetakling for å hindre mål f.eks.

Statistisk vil den jo komme før eller siden, satser på at det ikke blir i morgen med den tynne benken vi har ;)

Men når var det de begynte med idiotien?

Gud jeg savner gamledagers fotball, med viljehands og offside som ble markert omgående på, og man hadde strengere regler for keepers behandling av ball. Det var tider det, uten VAR, så kunne man fråde i ukesvis etter dommerfeil til en feil avgjørelse gikk vår vei igjen

Lasaron

Optimaliser trenings- og kampfasiliteter. Optimaliser dyktighet på å utvikle egne spillere og trenere.

kabelmann

Nei, du har kanskje rett i at det ikke ville blitt fanget opp om det ble corner.

kabelmann

Quote from: Wombat on July 24, 2024, 08:38:54 AM

Nå husker ikke jeg når man begynte med tullet med tunge flagg (la spillere løpe i maks tempo i 32 grader f,eks over halve banen, for så å markere offside er idioti!), men det var vel ikke innført den gang?
Kom ikke tunge flagg med VAR?

Corran

Tunge flagg kom etter hvert med VAR og er ikke så bra det heller :-)
Det jeg mente med tunge flagg på den gamle situasjonen var den situasjonen nå under VAR. Mao tenkt tilfelle.

Tunge flagg og stygge taklinger vil vel føre til rødt kort uansett da VAR også kan ta det, men det er jo en unødvendig skade der.
Tenk også at en går inn på en litt stygg takling som siste mann og skader en spiller. og det blir rødt kort men så blir det offside istedenfor men taklingen er akkurat ikke stygg nok til at det røde kortet står. Spiller skadet og får ikke frispark en gang :-D
Bortsett fra at han ikke ble skadet var det vel akkurat det som skjedde for et par kamper siden.

ACHTUNG

Quote from: Wombat on July 23, 2024, 09:12:14 AMVoksent fra rbk styreleder.... Og ja, det var et eksempel på ironi/sarkasme
Regner med det vil bli husket ved neste valg av styreleder

https://www.adressa.no/sport/fotball/i/yEEdGA/rbk-sjefen-varsler-utestengelser-nok-er-nok

Helt på sin plass, jeg hadde satt pris på om Sverdrup gjorde det samme om tilsvarende hadde skjedd på Stadion.

ACHTUNG

Quote from: Henki on July 23, 2024, 16:47:13 PM
Quote from: olebrann3 on July 23, 2024, 11:28:34 AM
Quote from: Lasaron on July 23, 2024, 06:41:03 AMHei, dere her inne som er for VAR. Hva syns dere om at scoring er redusert til en søknad om mål?

Jeg er for VAR. Når Brann scorer mål jubler jeg på akkurat samme måtte som før VAR. Om jeg ser en tydelig offside eller en annen grunn som gir meg sterk mistanke om at målet ikke blir stående er det litt mindre feiring. Men det var det før også. I noen tilfeller før VAR måtte dommer ut å diskutere med linjedommer før de falt ned på mål eller ikke, har garantert gått over minuttet på slike i venting også.

Når VAR evt godkjenner målet så kan jeg juble enda en gang. Om motstander scorer mål og det sjekkes på VAR og blir annulert, så kan jeg både juble for at målet blir tatt vekk og for at det igjen blir bevist at nivået på dommerene er så svakt at de trengte hjelpen.

Men som de fleste som er for VAR så mener jeg det trengs en del endringer. Som jeg tror og håper at vil komme.

Ja, at VAR er et system som bør reformeres og endres på tror jeg svært mange av oss som ønsker VAR er helt enig i. Selv har jeg tenkt at disse endringene kunne vært smarte:

- Grunnregelen må være at dommerne "gis tilbake" skjønnsavgjørelsene. Det ser vi f.eks. tydelig i forbindelse med handsavgjørelser. Reglene er vanskelig å forholde seg til, vi ser at det gjøres helt forskjellige avgjørelser fra kamp til kamp. Da kan det være like greit at det er dommerens skjønn der og da som skal avgjøre. Kanskje kunne man se for seg at VAR ikke skal kobles inn ved hands med mindre det viser seg at ballen faktisk ikke var borti hånden i det hele tatt? Den avgjørelsen vil ofte være mulig å gjøre kjapt, og det vil ikke være nødvendig for dommeren å gå til skjermen for å se selv.

Ved å la være å gripe inn i dommernes skjønnsavgjørelser vil man fjerne en stor del av de situasjonene som VAR i dag griper inn i.

- Ved offside vil det jo være vanskeligere å skulle "mykne opp". Enten er man jo i offside, eller så er man det ikke. Men det burde ihvertfall være mulig å stille krav om at en avgjørelse skal tas raskt. Er offsiden så vanskelig å ta at man ikke kan gjøre det rimelig raskt bør fordelen gis til det angripende laget. Det er uansett svært viktig for fotballen at man unngår situasjoner som f.eks. da Bendtner var fem meter offside på Stadion for noen år siden. Det er også åpenbart viktig at publikum ikke skal vente lenge på en avgjørelse.

- VAR bør være tilgjengelig dersom en spiller utfører vold mot en annen spiller og det ikke fanges opp av dommerteamet. Ingen er tjent med at den typen brudd på reglene ikke får umiddelbare konsekvenser. VAR bør også brukes dersom noen utfører farlige taklinger som kvalifiserer til rødt kort og det ikke fanges opp. Det er blitt snakket mye om spillernes sikkerhet i de siste dagene, denne typen situasjoner handler definitivt om det.

- Åpenbare forsøk på juks (filming, viljehands for å forhindre scoring) bør man ha løsninger for å kunne ta. Men det skal være åpenbart, og grunnregelen skal være at dommerens skjønn er det som skal vektlegges. Det bør også fortsatt være mulig for VAR å gi beskjed dersom feil spiller får rødt kort. Ingen er tjent med at feil spiller blir utvist.

Dersom noen hadde sett for sett at VAR skulle løse alle utfordringer med dommeravgjørelser var jo det selvsagt naivt. Skjønnsavgjørelser vil man måtte ta uansett. Dette var ihvertfall noen kjappe tanker om hvordan man kunne gått frem for å lage en ny VAR-praksis. Sikkert ikke perfekt, og kanskje har noen andre forslag.

Glimrende forslag, Henki! Jeg ønsker VAR slik VAR er pr dato bort, men om det kommer modifikasjoner a`la det Henki foreslår, da kan det tenkes at det blir tommel opp.

Wombat

Quote from: ACHTUNG on July 24, 2024, 14:41:44 PM
Quote from: Wombat on July 23, 2024, 09:12:14 AMVoksent fra rbk styreleder.... Og ja, det var et eksempel på ironi/sarkasme
Regner med det vil bli husket ved neste valg av styreleder

https://www.adressa.no/sport/fotball/i/yEEdGA/rbk-sjefen-varsler-utestengelser-nok-er-nok

Helt på sin plass, jeg hadde satt pris på om Sverdrup gjorde det samme om tilsvarende hadde skjedd på Stadion.

Du har jo bedt andre om å finne seg en ny klubb, tenker at rbk tar imot deg med åpne armer, kanskje en bedre ide?

Snakk om å sleike r_ven til forbund og andre...

Corran

Da førte protestene fram og det blir VAR utredning samt at det skal opp på fotballtinget
https://www.tv2.no/sport/nff-varsler-var-diskusjon-pa-fotballtinget-i-2025/16868011/

Så nå har faktisk NFF lyttet selv om de ble tvunget til det.
Så er neste steget om dette blir som meldt en ryddig og fin debatt og om supporterne som protesterer mest godtar den demokratiske prosessen om den nå viser et flertall for VAR
Og om dette skriver Mina Flindt Berg en veldig god (etter min mening) kommentar her
https://www.tv2.no/mening_og_analyse/en-vei-ut-av-var-floka/16868335/

Lite sidespor
Må si at jeg har fått litt sansen for denne Mina som skriver mye bra og selv en del ting jeg ikke har vært enig med har jeg tatt meg i å synes at er bra skrevet og tvunget meg til å tenke litt

Henki

Quote from: Corran on July 25, 2024, 16:29:38 PMDa førte protestene fram og det blir VAR utredning samt at det skal opp på fotballtinget
https://www.tv2.no/sport/nff-varsler-var-diskusjon-pa-fotballtinget-i-2025/16868011/

Så er neste steget om dette blir som meldt en ryddig og fin debatt og om supporterne som protesterer mest godtar den demokratiske prosessen om den nå viser et flertall for VAR
Og om dette skriver Mina Flindt Berg en veldig god (etter min mening) kommentar her

Lite sidespor
Må si at jeg har fått litt sansen for denne Mina som skriver mye bra og selv en del ting jeg ikke har vært enig med har jeg tatt meg i å synes at er bra skrevet og tvunget meg til å tenke litt

Enig. Synes Flindt Berg beskriver godt hvordan man kan løse denne floken.
Ballen skal fremover!

Wombat

Quote from: Corran on July 25, 2024, 16:29:38 PMDa førte protestene fram og det blir VAR utredning samt at det skal opp på fotballtinget

Lite sidespor

Mulig jeg misforstår ordene dine litt, så unnskyld om det er slik

Men, du er virkelig ufin og forutinntatt når du skriver "Så er neste steget om dette blir som meldt en ryddig og fin debatt og om supporterne som protesterer mest godtar den demokratiske prosessen om den nå viser et flertall for VAR". Om det er noe det burde tas forbehold om, grunnet erfaring over mange saker, er om ord blir til handling fra NTF og NFF

Lasaron

Flott! Vi er på vei. VAR skal vekk!
Optimaliser trenings- og kampfasiliteter. Optimaliser dyktighet på å utvikle egne spillere og trenere.

Corran

Quote from: Wombat on July 25, 2024, 16:39:08 PM

Lite sidespor

Men, du er virkelig ufin og forutinntatt når du skriver "Så er neste steget om dette blir som meldt en ryddig og fin debatt og om supporterne som protesterer mest godtar den demokratiske prosessen om den nå viser et flertall for VAR". Om det er noe det burde tas forbehold om, grunnet erfaring over mange saker, er om ord blir til handling fra NTF og NFF
Om du mener det er ufint og forutinntatt tror jeg du enten misforstår eller jeg kommuniserer dårlig

Tanken er som Mina skriver at det er viktig at de som nå har protestert kraftig og stoppet kamper med bakgrunn i at det har vært manglende demokratiske prosesser med innføringen av VAR.
Her er jeg forresten enig med dem.
Disse må jo da også godta de demokratiske prosessene som nå settes i gang (om de gjør det og det ikke bare er et spill for galleriet) selv om dette fører til at VAR blir.
En trenger ikke være for VAR pga at demokratiet har bestemt seg for det men en kan ikke stoppe kamper og protestere på samme måte for å tvinge gjennom sitt syn.

Jeg sier ikke de kommer til å gjøre det Jeg sier at jeg håper de IKKE gjør det. Og jeg håper de ikke fortsetter å demonstrere nå når det ser ut til at nff kommer dem i møte og DL i NTF også beklager sine formuleringer

Wombat

Quote from: Corran on July 25, 2024, 17:01:25 PM
Quote from: Wombat on July 25, 2024, 16:39:08 PM

Lite sidespor

Om du mener det er ufint og forutinntatt tror jeg du enten misforstår eller jeg kommuniserer dårlig

Tanken er som Mina skriver at det er viktig at de som nå har protestert kraftig og stoppet kamper med bakgrunn i at det har vært manglende demokratiske prosesser med innføringen av VAR.
Her er jeg forresten enig med dem.
Disse må jo da også godta de demokratiske prosessene som nå settes i gang (om de gjør det og det ikke bare er et spill for galleriet) selv om dette fører til at VAR blir.
En trenger ikke være for VAR pga at demokratiet har bestemt seg for det men en kan ikke stoppe kamper og protestere på samme måte for å tvinge gjennom sitt syn.

Jeg sier ikke de kommer til å gjøre det Jeg sier at jeg håper de IKKE gjør det. Og jeg håper de ikke fortsetter å demonstrere nå når det ser ut til at nff kommer dem i møte og DL i NTF også beklager sine formuleringer

Takk for oppklaring

Lasaron

Skal det være avstemning over VAR på fotballtinget i vinter? Kan man da teoretisk havne der at alle klubbene i eliteserien og 1. divisjon stemmer mot VAR, men at flertallet stemmer for? Og dermed fortsetter VAR?

Henki

Quote from: Lasaron on July 26, 2024, 07:46:54 AMSkal det være avstemning over VAR på fotballtinget i vinter? Kan man da teoretisk havne der at alle klubbene i eliteserien og 1. divisjon stemmer mot VAR, men at flertallet stemmer for? Og dermed fortsetter VAR?

Rent teoretisk er vel svaret ja?
Ballen skal fremover!

Lasaron

Om noe slikt skjer, tipper jeg det blir nye runder med protester og aksjoner. For å si det forsiktig.

Klubbene det ikke angår, bør vurdere å avstå fra å stemme.

Corran

Det er jo litt snakk rundt om hvem som bør stemme på hva.
VIF ville vel ha en avstemning i NTF

Superjack

Quote from: Corran on July 26, 2024, 21:42:18 PMDet er jo litt snakk rundt om hvem som bør stemme på hva.
VIF ville vel ha en avstemning i NTF

Stemmer, VIF skal ha foreslått avstemming i NTF, etter at NTF medlemmene har avholdt årsmøter.

Det er et meget godt forslag.
Brannsupporter.

Lasaron

Det er mye bedre.

Jeg ser lett for meg at NFF/NTF syr sammen en propagandapakke som får breddeklubbene til å stemme for VAR, og at det fortsetter mot toppklubbenes vilje. Da skal det bli stemning på stadionene fremover.

andreas1989

July 27, 2024, 08:43:54 AM #580 Last Edit: July 27, 2024, 08:53:46 AM by andreas1989
Quote from: HenkiVel, nå var det du som mente at VAR er den viktigste saken i fotball i moderne tid.

Igjen, dette handler om selve spillet, ikke alt mulig annet rundt. Det er selve spillet det er snakk om og da er dette den viktigste saken i fotball i moderne tid, for det har aldri vært gjort et mer inngripende grep. Så igjen, det er ikke relevant å prate om alt mulig annet.

Quote from: pete05Dere som er så sikre på at VAR ødelegger alt av stemning på stadion - bli hjemme i to kamper. Så får vi se hvor mange som kommer på kamp. Hvor stor nedgang tror du det blir? Tullinger med maske og bluss er det faktisk endel andre supportere som har fått nok av. Dere lager stemning og det er fantastisk, det skal dere ha. Men ikke tro at resten av stadion bare tilfeldig er innom? Da er du rimelig arrogant

Hvor mange hadde det vært i Deventer uten denne gruppen? Hvem er det som lager ramme og skaper identitet for SK Brann? Det er du som er arrogant som fornekter, eventuelt ikke evner å oppfatte det åpenbare. Og bluss er faktisk lovlig selv om du ikke liker det, den tid det i det hele tatt er relevant for denne diskusjonen utover din nedrakking. Eller relevant er det vel, for det beviser at det nyter å ta kampene mot NFF.

Og ellers så skriver du som en pamp, det er penger og det er UEFA du viser til som argument for at dette må bare la ligge. Det er nettopp derfor vi skal kjempe mot det for å bevise at penger er ikke det samme som makt og at demokratiet skal seire. VAR er fortsatt ferskt i Norge, det gir oss momentum til å reversere og det vil andre merke seg.   

Pete05

Quote from: andreas1989 on July 27, 2024, 08:43:54 AM
Quote from: HenkiVel, nå var det du som mente at VAR er den viktigste saken i fotball i moderne tid.

Igjen, dette handler om selve spillet, ikke alt mulig annet rundt. Det er selve spillet det er snakk om og da er dette den viktigste saken i fotball i moderne tid, for det har aldri vært gjort et mer inngripende grep. Så igjen, det er ikke relevant å prate om alt mulig annet.

Quote from: pete05Dere som er så sikre på at VAR ødelegger alt av stemning på stadion - bli hjemme i to kamper. Så får vi se hvor mange som kommer på kamp. Hvor stor nedgang tror du det blir? Tullinger med maske og bluss er det faktisk endel andre supportere som har fått nok av. Dere lager stemning og det er fantastisk, det skal dere ha. Men ikke tro at resten av stadion bare tilfeldig er innom? Da er du rimelig arrogant

Hvor mange hadde det vært i Deventer uten denne gruppen? Hvem er det som lager ramme og skaper identitet for SK Brann? Det er du som er arrogant som fornekter, eventuelt ikke evner å oppfatte det åpenbare. Og bluss er faktisk lovlig selv om du ikke liker det, den tid det i det hele tatt er relevant for denne diskusjonen utover din nedrakking. Eller relevant er det vel, for det beviser at det nyter å ta kampene mot NFF.

Og ellers så skriver du som en pamp, det er penger og det er UEFA du viser til som argument for at dette må bare la ligge. Det er nettopp derfor vi skal kjempe mot det for å bevise at penger er ikke det samme som makt og at demokratiet skal seire. VAR er fortsatt ferskt i Norge, det gir oss momentum til å reversere og det vil andre merke seg.   

Så du tror at det ikke hadde reist noen til bortekampen om VAR fremdeles hadde blitt opprettholdt? Du er rimelig arrogant som tror at en liten del av supportere skal bestemme over resten. Dette snakket om demokrati kommer jo veldig godt frem i svaret over, stemmer og avgjørelse skal begrenses slik at man lettere kan bearbeide en gruppe som skal stemme slik vi bestemmer... Så glem det pratet om demokrati. NFF gjør mye rart og kan sikkert bli bedre. Men dette om at supportere skal bestemme utviklingen av fotball henger neppe på greip.

Det kalles utvikling og her står du tydeligvis igjen på stasjonen når toget går. Men som sagt, håper alle VAR motstandere holder seg hjemme noen kamper. Så får vi se om de klarer å mobilisere til et nivå som faktisk betyr noe. Over tid vil det komme nye grupper med supportere som ser annerledes på dette. Anti-VAR supportere er i et mindre tall blant totalen men de skal bestemme. Så er det lov å mene at alt var bedre før VAR og argumentere for dette men det pisset som enkelte nå holder på med skal liksom være en «folkebevegelse»? Lurer på om alle som er anti-VAR blir hjemme om de taper denne kampen? Eller skal man da fortsette å skape trøbbel? Når folk må gå med maske på kamp har du tapt - punktum. Du blir som en dårlig klimaaktivist hvor målet helliger midlet.

La alle som er med i NFF være med å bestemme, dere driver med trusler og store ord og det må vel motparten også få lov til? Eller skal dere ha enerett på drive med dette?

Jeg driter i om det blir VAR eller ikke videre men den måten som det skrives og drives på nå skaper motstand - stor motstand - hos mange, meg inkludert.

Lasaron

Nå er ikke de undersøkelsene som er laget, sånn veldig vitenskapelige. Men alle tyder på at flertallet er mot VAR. Pete05, mot VAR.

Så hva er ditt belegg for å si, og jeg siterer: "Anti-VAR supportere er i et mindre tall blant totalen men de skal bestemme."?

andreas1989

Så og si det, det hadde vært kanskje 40 istedenfor 400 til dømmes i midtuken. Og hvor mange faller ytterligere i fra når det er så få som kommer og lager ramme? Du prater om at jeg er arrogant? Det er du som fornekter eller i beste tilfelle bagatelliserer den største supportergruppen til Brann. Du forstår åpenbart ikke at supporterne som lager liv i seg selv er en tiltrekningskraft for sportsklubben Brann. Stemmer og avgjørelse skal begrenses? Hva er det du prater om? Stemmer skal avgjøre, men forutsetningen er at prosessen(e) gjennomføres på riktig måte, altså det stikk motsatte av det NFF gang på gang forsøker seg på. Og hva er det egentlig som tilsier at NFF er skikket til å fatte avgjørelser på vegne av hele fotball Norge alene? Så jo, supporterne, som er forbrukerne og levebrødet til fotballen skal absolutt være med å bestemme.

Du prater om utvikling? Utvikling er avvikling av effektiv spilletid og flyt i spillet det da? Står igjen på perrongen? Det er et så enkelt bullshit svar, men det overrasker jo ikke når det kommer fra en som deg. Og nei, vi er ikke i mindretall noe du vil erfare, for dette er en folkebevegelse til din fornektelse. Og kutt ut prat om klima og bluss i jakten din på «argumenter» ,det er faen ikke relevant utover det som allerede er nevnt.

Store ord er det du og dine meningsfeller som står for og truslene er det ingen tvil om hvem som står for i denne saken, de kommer fra NFF og NTF. Så monopol det er det som alltid fra de som tror de eier sporten.

Det siste du skriver det tror jeg på, du bare nekter å innse at du har tapt.

Corran

Bare for å skille litt på tingene her.
At det er mange som er mot VAR er det ingen tvil om. MEN det er ikke alle som er like ivrige på å identifiseres med Andreas og en del av de mest ekstreme som tross alt ikke er i flertall.
Og uten disse hadde det fremdeles vært mange på bortekamper

I Brann er det demokratisk valgt at Brann skal jobbe mot VAR. Dette har flertallet i klubben bestemt et flertall som består av mange mer enn de som er mest ivrige i demonstrasjonene.

Så flertallet i Brann er mot VAR
Resten av de som er på stadion og som sitter hjemme og følger Brann og er for VAR bryr seg ikke nok til å gjøre noe for det og dermed har de indirekte vært med å bestemme at Brann er for VAR

ACHTUNG

Det er en viss prosentandel som må aksjonere mot et eller annet hele tiden, de utgjør et klart mindretall, resten står bare og ser på at det skjer no. I RBK-miljøet kalles disse raddiser, venstreekstreme som må få utløp for raseri mot de som bestemmer, på et eller annet vis. Nå har tøyseorganisasjonen NSA uansett kommet frem til at kamper ikke skal stoppes lenger, så da får vi håpe at de som kribler etter å få utløp for noe og som ønsker å gjøre det selv om det går ut over alle andre Brannfans, bruker energien på å støtte laget istedenfor.

Lasaron

Jeg tilhører høyresiden politisk. Sentrum-høyre. Sitter på langsiden. Er inderlig mot VAR.

ACHTUNG

Da er vi to. Men ikke så imot at jeg er villig til å stoppe en kamp.

Henki

Quote from: andreas1989 on July 27, 2024, 08:43:54 AM

Vel, jeg synes at spørsmålene om hvem som er velkommen i fotball og hvordan alle som er involvert i sporten forholder seg til at det er mange som fortsatt møter på fordommer, fordommer som skyver dem vekk fra å delta, er en viktigere sak for selve spillet fotball. Faktisk mener jeg det er avgjørende for selve spillets idé, og at det derfor er et fullstendig relevant moment i diskusjonen. Spesielt siden du mener diskusjonen om VAR er viktigere.  

Men det er vel gjerne ikke så viktig for deg hva dem som er uenig med deg mener, for vi er jo bare pamper som sitter på langsiden og spiser rekesmørbrød.
Ballen skal fremover!

andreas1989

Det er forskjell på spillet og alt rundt? VAR berammer selve spillet som foregår på 105 x 68 meter, så den der moral vaskingen din kan du bare spare deg for.

Henki

Quote from: andreas1989 on July 27, 2024, 14:57:32 PMDet er forskjell på spillet og alt rundt? VAR berammer selve spillet som foregår på 105 x 68 meter, så den der moral vaskingen din kan du bare spare deg for.

Hvem som føler seg velkommen innenfor det rektangelet er vel også ganske viktig for selve spillet. Jeg synes jo også det blir helt relevant all den tid du har vært veldig tydelig på hvem du mener fotballen er til for, og ikke minst hvem du mener absolutt ikke er velkommen. Men det blir kanskje litt kjedelig å forholde seg til at en "moralvaskende rekesmørbrødspisende langsidesittende pamp" er uenig med deg. Så da er det mer behagelig å bare avfeie argumentene med at det ikke er relevant?

PS. rekesmørbrødene i kiosken på Fjordkraftribunen er ikke å anbefale, men de har en skikkelig god filet mignon.
Ballen skal fremover!

Corran

Quote from: Henki on July 27, 2024, 15:38:09 PM
Quote from: andreas1989 on July 27, 2024, 14:57:32 PMDet er forskjell på spillet og alt rundt? VAR berammer selve spillet som foregår på 105 x 68 meter, så den der moral vaskingen din kan du bare spare deg for.

Hvem som føler seg velkommen innenfor det rektangelet er vel også ganske viktig for selve spillet. Jeg synes jo også det blir helt relevant all den tid du har vært veldig tydelig på hvem du mener fotballen er til for, og ikke minst hvem du mener absolutt ikke er velkommen. Men det blir kanskje litt kjedelig å forholde seg til at en "moralvaskende rekesmørbrødspisende langsidesittende pamp" er uenig med deg. Så da er det mer behagelig å bare avfeie argumentene med at det ikke er relevant?

PS. rekesmørbrødene i kiosken på Fjordkraftribunen er ikke å anbefale, men de har en skikkelig god filet mignon.

Hmmm mulig eg bytter over til langsiden igjen

Henki

Ballen skal fremover!

Spelaren

Quote from: ACHTUNG on July 27, 2024, 14:42:06 PMDa er vi to. Men ikke så imot at jeg er villig til å stoppe en kamp.

Eg kan strekke meg til å sukke og stønne, når VAR-sjekk kommer opp på skjermen.
Gå av.

andreas1989

Men du får ta den debatten der den eventuelt hører hjemme og ikke i en tråd som omhandler VAR og dens påvirkning på fotballen, altså selve spillet. Opprett en moraltråd der du kan pøse ut alt mulig du har på hjertet av utenomsportslige ting, her ikke det ikke relevant, så ikke prøv å kupp tråden til å moralvaske deg selv.

Ikke at det er relevant, men for ordens skyld jeg har ikke sagt noe som helst om hvem som skal være velkommen på stadion eller ikke, andre derimot har vært veldig tydelige på akkurat det. Jeg har definert hvem som skaper identiteten sportsklubben Brann står for i 2024, mens du var mer opptatt av hvordan det var i 1908.

Lasaron

Kasper Høgh la inn en søknad for Glimt om scoring. Glimtsupporterne kvitterte med jubel. Men VAR brukte noen minutter på søknaden, og avslo den.

VAR reduserer scoring til søknad om mål. Få det vekk!

(Forøvrig fornøyd med at Glimt ikke vant, merkelig nok.)

Henki

July 27, 2024, 17:03:04 PM #596 Last Edit: July 27, 2024, 17:06:10 PM by Henki
Quote from: andreas1989 on July 27, 2024, 16:54:13 PM

Men du får ta den debatten der den eventuelt hører hjemme og ikke i en tråd som omhandler VAR og dens påvirkning på fotballen, altså selve spillet. Opprett en moraltråd der du kan pøse ut alt mulig du har på hjertet av utenomsportslige ting, her ikke det ikke relevant, så ikke prøv å kupp tråden til å moralvaske deg selv.

Ikke at det er relevant, men for ordens skyld jeg har ikke sagt noe som helst om hvem som skal være velkommen på stadion eller ikke, andre derimot har vært veldig tydelige på akkurat det. Jeg har definert hvem som skaper identiteten sportsklubben Brann står for i 2024, mens du var mer opptatt av hvordan det var i 1908.

Jo det er faktisk relevant. For du har vært veldig tydelig på hvem du mener fotballen er til for og hvem den ikke er til for. Det er ikke jeg som har trukket dette inn i en tråd om VAR, det er det du som har gjort. Og når du melder høyt må du regne med at folk ønsker å se kortene dine.

At du nå prøver å løpe fra det du selv har brukt som argumenter i diskusjonen får stå for din regning. Det er ikke "moralvasking" å svare på at du prøver å sette deg over andre Brannsupportere .
Ballen skal fremover!

andreas1989

July 27, 2024, 17:12:19 PM #597 Last Edit: July 27, 2024, 17:16:39 PM by andreas1989
Javel ja? Men du, da må du nesten begynne å fortelle hvem jeg og plassere meg som supporter og fortelle hvilke verdier jeg står for? For det er jo tydeligvis fryktelig relevant? Vær så snill begynn med det, for det er jo tilsynelatende ikke en ting du ikke vet her i verden?

Jeg forsvarer den gruppen som enkelte her inne skal rakke ned på og definere som pøbler ettersom de bruker sin stemme og ytrer sin mening mot en ikke demokratisk organsisasjon som har tredd VAR nedover ørene på folk, en organisasjon bestående av pamper, helt korrekt.  Jeg mener at denne gruppen som enkelte skal rake ned på er viktigere for fotballen og dens kultur enn noen annen gruppe, utvilsomt. Men jeg har ikke sagt at du ikke skal få lov til, eller ikke hører hjemme på stadion av den grunn. Sitt gjerne på SPV med rekebagetten din eller hva annet du tror er kult, kos deg, men ikke du tro at du er bedre enn de som er identiteten til denne klubben, for det er du ikke i nærheten av.

Henki

Quote from: andreas1989 on July 27, 2024, 17:12:19 PMJavel ja? Men du, da må nesten begynne å fortelle hvem jeg og plasser meg som supporter og hvilke verdier jeg står for? For det er jo tydeligvis fryktelig relevant? Vær så snill begynn med det, for det er jo tilsynelatende ikke en ting du ikke vet her i verden?

Jeg forsvarer den gruppen som enkelte her inne skal rakke ned på og definere som pøbler ettersom de bruker sin stemme og ytrer sin mening mot en ikke demokratisk organsisasjon som har tredd VAR nedover ørene på folk, en organisasjon bestående av pamper, helt korrekt.  Jeg mener at denne gruppen som enkelte skal rake ned på er viktigere for fotballen og dens kultur enn noen annen gruppe, utvilsomt. Men jeg har ikke sagt at du ikke skal få lov til, eller ikke hører hjemme på stadion av den grunn. Sitt gjerne på SPV med rekebagetten din eller hva annet du tror er kult, kos deg, men ikke du tro at du er bedre enn de som er identiteten til denne klubben, for det er du ikke i nærheten av.

Jeg har ikke noe behov for å plassere deg som supporter. Hvorfor skulle jeg det? Jeg regner med at du er like glad i Brann som meg.

Men at du mener at jeg, og alle vi andre som ikke har plassene våre der du har den, ikke er del av identiteten til Brann er faktisk et totalt håpløst og arrogant utsagn. Det er faktisk det store flertallet av Brannsupportere du hevder at egentlig ikke betyr noe for Brann. Og det utsagnet er vel bare nok et eksempel på at det er du som tror du er bedre enn alle andre Brannsupportere. Du sier det jo rett ut.

Den holdningen er kjip.
Ballen skal fremover!

esp123

Man kan ikke fortsette med First Price-varianten av VAR, ihvertfall. Teknologien i Eliteserien er ikke god nok. Beslutningene har ikke legitimitet.

Go Up